۱۰ واقعیت که قبل از خرید گوشی تاشو باید بدانید

۱۰ واقعیت که قبل از خرید گوشی تاشو باید بدانید
  • 1402/11/12
  • زهرا معبودی
  • 0

خرید گوشی تاشو مخصوصا بعد از این که چند دهه شما گوشی هایی کاملا فلت و صاف و مستطیلی داشته اید می تواند یک تجربه جذاب باشد! اما خوشبختانه به دلیل این که قیمت این گوشی ها بیش از قیمت یک پرچمدار از برندهای معروف است موجب می شود که ذهن شما یک ایست به شما بدهد و شما را به فکر فرو ببرد که آیا واقعا خرید گوشی تاشو با این قیمت ها ارزشش را دارد یا نه! البته این تصمیم یک ایده شخصی است! اما ما ۱۰ علت را پیدا کرده ایم که می تواند شما را از خرید و هزینه گزاف و اضافی برای گوشی تاشو منصرف کند! به هر حال تصمیم باشماست. این راهنمای خرید گوشی از گویا آی تی را تا انتها بخوانید و در پایان نظر خود را بنویسید که آیا این گوشی ارزش خریدن دارد یا نه!

محل تاشوی نمایشگر معمولا چروک می شود

بعد از خرید گوشی تاشو وقتی با ذوق آن را باز می کنید و از آن می خواهید استفاده کنید اولین چیزی که احتمالا توی ذوق می زند محل تاشویی است که چروک به نظر می رسد. البته شاید با خود بگویید که این گوشی وقتی باز می شود فضای بازتری نسبت به گوشی های فلت دارد. بله این درست است اما این بدین معنی نیست که لزوما کیفیت بازی یا تماشای فیلم در این گوشی ها به اندازه نمایشگر یک گوشی ساده باشد.

راهنمای خرید گوشی تاشو

البته برای بسیاری از افراد بعد از این که مدتی با این گوشی همراه شدند ممکن است این موضوع بدیهی شود و چندان برایشان مهم نباشد. اما به گونه ای است که اگر انگشت روی این قسمت بکشید همان حالت برجسته و چروک را احساس خواهید کرد.

صفحه نمایش گوشی تاشو در برابر آسیب ضعیف است

نه تنها یکی از معضلات گوشی های تاشو وجود چین و چروک در نمایشگر آن است بلکه این نمایشگر مستعد خراش و ترک نیز هست! از آن جا که برای رسیدن به هدف گوشی تاشو نیاز بوده تا یک سری قطعات خاص متحرک در گوشی به کار گذاشته شود این منجر شده که طراحی نمایشگر ظریف تر باشد. اما این مساله زمانی بیشترین توجه من را به خود جلب کرد که متوجه شدم که نمایشگر گوشی تاشو از سطح محافظتی که جدیدترین شیشه های گوریلاگلس دریافت می کنند ندارند. این به قدری زننده است که اگر یک کلید را روی نمایشگر گوشی های تاشو یا غیرتاشو بکشید، گوشی های تاشو این خراش را زودتر و قابل مشاهده تر نمایش می دهند.

راهنمای خرید گوشی تاشو

شاید با خود بگویید که ما از گوشی تاشو و نمایشگر آن خیلی مراقبت می کنیم! این عالی است اما باید بدانید که در بسیاری از موارد گزارش شده شن و ماسه ها یا ذرات خارجی که در لولای تاشوی این صفحات قرار می گیرند موجب شده که این گوشی ها آسیب ببینند. البته که تاشوهای جدیدتر نسبت به اولین نسل و قدیمی ترین آن ها انعطاف بیشتری دارند اما باز هم خالی از عیب نیست. اگر می خواهید از بازار دست دوم یکی از این گوشی ها را حریداری کنید باید در این باره توجه کافی داشته باشید و حتما گوشی را خوب وارسی کنید.

البته که در حال حاضر امکان تعمیر این گوشی ها فراهم شده است. مثلا اگر شما یک دستگاه گوشی تاشو سامسونگ داشته باشید می توانید از قطعات یدکی که سامسونگ به تازگی ارائه کرده است استفاده کنید و گوشی را تعمیر کنید.

هزینه گوشی تاشو تقریبا ۲ برابر گوشی معمولی است

اگر به گوشی‌های تاشو علاقه مند هستید، احتمالاً از قبل به خوبی از این واقعیت آگاه هستید: قیمت آن‌ها نسبت به گوشی‌های تاشوی هم رده خود به همان میزان بیشتر است.

برای مثال Pixel Fold با قیمت خیره کننده ۱۷۹۹ دلار به بازار عرضه شد. این قیمت بیش از دو برابر یک پیکسل ۸ معمولی بود و رک و پوست کنده، با این که با دو برابر قیمت پیکسل ۸ پرو ارائه شد، از نقطه نظرات مختلف با  این گوشی فاصله چندانی نداشت. حتی می توان گفت این گوشی ها در برخی موارد که در ادامه به آن می پردازیم از گوشی های یاد شده ضعیف تر هم باشند!

گوشی تاشو خسته کننده است

اگر دهه های قبل مثلا ۱۵ سال پیش شما یک گوشی تاشو داشتید حالا تجربه استفاده از آن گوشی برای تان به صورت یک نوستالژی لذت بخش تبدیل شده است! شاید با خودتان بگویید که خرید یک گوشی تاشو به سبک قدیم اما هوشمند بتواند تجربه گذشته را برای شما تداعی کند. اما اگر به این دلیل می خواهید یگ گوشی تاشو به سبک قدیم را خریداری کنید لطفا دست نگه دارید.

در گوشی های تاشوی گذشته شما به دلیل این که با مجموعه ای کاملا سخت در ارتباط بودید به طور ناخودآگاه در یک ساعت بارها و بارها این گوشی را باز و بسته می کردید! حتی اگر نیازی به چک کردن آن نداشتید. این را به یاد می آورید؟

راهنمای خرید گوشی تاشو

اما این گوشی های هوشمند تاشوی عمودی اصلا شرایط باز و بسته کردن های مکرر در طول یک روز را ندارند!

اکنون، ممکن است مجبور شوید هر بار که می خواهید وضعیت آب و هوا را بررسی کنید، لیست پخش خود را ویرایش کنید، یک کلیپ YouTube تماشا کنید یا دستورالعمل های GPS را باز کنید، تلفن خود را باز کنید. البته این لیست خیلی بلند بالاتر از چیزی است که اینجا مثال زدیم. ما از دستگاه‌های خود بسیار بیشتر از گذشته استفاده می‌کنیم چون حالا با امکانات بیشتری روی گوشی های هوشمند خود مواجه هستیم، و باز کردن تلفن خود در ابتدا ممکن است به سرعت خسته‌کننده شود. با این حال، اگر به دنبال راه‌هایی برای کاهش زمان روشن شدن صفحه نمایش خود هستید، این ممکن است در واقع یک مزیت باشد.

گوشی های تاشو ضخیم هستند

خرید گوشی تاشو مزیت هایی ممکن است داشته باشد اما اگر شما علاقه به سبک های باریک گوشی هوشمند دارید این انتخاب ممکن است دلتان را بزند! چرا که نمایشگر این گوشی ها بزرگ است (مزیت گوشی تاشو) و برای تاشدن فضایی را اشغال می کند. پس وقتی که این گوشی را با خودتان حمل می کنید احتمالا احساس می کنید که دو گوشی با خودتان دارید. آیا این برایتان آزار دهنده نیست؟

راهنمای خرید گوشی تاشو

البته سازنده ها تلاش کرده اند که این مشکل را رفع کنند و تا حدودی نسبت به نسل اول این گوشی تاشو موفق هم بوده اند اما دقت کنید که این پیشرفت هنوز نسبت به گوشی های باریک و جذاب همیشگی پیشرفت چندانی نیست. البته امیدواریم که به زودی به نسل فوق باریک های گوشی های تاشو برسیم اما در حال حاضر باید هنگام خرید گوشی تاشو به این قضیه توجه داشته باشید.

گوشی تاشو کم حجم تر است

با این که وقتی این گوشی را در دست دارید احساس ضخامت بیشتری می کنید اما بسیاری از این نسل مثل Samsung Galaxy Z Flip وقتی که تا می شوند حجمی کمتر از یک گوشی معمولی را میگیرند.

راهنمای خرید گوشی تاشو

اکنون که دستگاه‌های تاشویی وجود دارند که می‌توانند برنامه‌های کاملی را روی صفحه‌نمایش بیرونی خود در حالت بسته اجرا کنند، همانطور که در مورد Moto Razr+ و Z Flip فوق‌الذکر وجود دارد، این مدل سبک تاشو تبدیل به گوشی کوچک جدیدی شده‌اند. اگر یک گوشی معمولی برای قرار دادن توی جیب یا کیفتان برایتان یک معضل شده به نظر می رسد که یک گوشی تاشو جای کمتری بگیرد و کار شما را راحت تر کند و در عین حال بتوانید به همان حالت بسته نیز از آن ها استفاده های محدودی داشته باشید.

به کیفیت دوربین گوشی تاشو توجه کنید

وقتی که چنین هزینه ای برای خرید گوشی تاشو می کنید احتمالا به این باور می رسید که برترین اسمارت فون خط تولید هر شرکت همان نمونه های تاشدنی هستند اما تا به اینجا اقلا متوجه شده اید که از این خیالات نباید کنید. در کنار تمام مواردی که ممکن است به آن برخورد کنید مسایلی نظیر پردازنده و رم در این گوشی ها نیز پیشرفت چندانی نسبت به نمونه های مرسوم شرکت ها نداشته اند.

راهنمای خرید گوشی تاشو

از طرفی وضعیت دوربین تقریبا تمامی گوشی های تاشدنی به هر دلیلی (که نمی دانیم این دلیل چیست!) کم کیفیت تر از نمونه های مرسوم شرکت هاست. به عنوان مثال، Pixel Fold دارای دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو ۱۰٫۸ مگاپیکسلی و دوربین زاویه باز ۱۰٫۸ مگاپیکسلی است. در همین حال، پیکسل ۸ پرو دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین زاویه باز ۴۸ مگاپیکسلی است.اگر کیفیت دوربین یکی از مهم ترین شاخصه های شما برای خرید گوشی تاشو است لطفا روی خرید این مدل گوشی خط قرمز بکشید!

بیشتر یاد بگیرید: آموزش حل مشکل دانلود نشدن اپلیکیشن در گوگل پلی

تجربه نرم افزاری گوشی تاشو جذاب نیست

یکی از مهم ترین شاخصه ها در گوشی های هوشمند این است که نرم افزارها فیت و عالی با نمایشگر نمایش داده شوند. این چیزی است که با خرید گوشی تاشو با آن احتمالا به مشکل برخورد می کنید.

راهنمای خرید گوشی تاشو

در حالی که اکثر برنامه های Google به خوبی روی صفحه نمایش بزرگتر تنظیم می شوند، بسیاری از نرم افزارهای شخص ثالث به سادگی این کار را نمی کنند. این شامل بسیاری از برنامه‌های اصلی، مانند مشتریان رسمی شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پخش ویدیو می‌شود. به هر حال هر مدلی از گوشی های تاشو را که قصد خرید آن دارید یک بار کامل با نرم افزار هایی که نیاز به آن ها دارید آن را تست کنید و با اطمینان از اجرای خوب همه چیز آن را خریداری کنید.

یک تبلت تاشو به سبک کتاب، تبلت قابل حمل تری است

مبادا فکر کنید خرید گوشی تاشو کاملا بد است و سراسر عیب است! این را در نظر بگیرید:

صفحه داخلی یک تاشو به سبک کتاب خیلی کوچکتر از یک تبلت نیست. مطمئناً، این میزان اضافی اینچ موجب می شود که تجربه نمایشگر عالی تر در یک تبلت معمولی باشد، اما صفحه نمایش در یک صفحه تاشو همچنان بسیار بزرگتر از یک دستگاه استاندارد است. این ویژگی موجب می شود که اگر می خواهید با کسی فیلم یا عکس یا چیزی ببینید راحت تر هر دو همزمان از استفاده از نمایشگر لذت ببرند.

راهنمای خرید گوشی تاشو

از سویی دیگر گوشی تاشو به سبک تبلت یا کتاب قابل حمل تر از یک تبلت معمولی است و معمولا جای کمتری می گیرد. اگر در خانه یک تبلت فلت معمولی داشته باشید، با خرید گوشی تاشو به سبک کتاب احتمالا به طور کامل آن تبلت را کنار بگذارید و کل امور خود را با این تاشوی جذاب مدیریت کنید!

گوشی تاشو یک پایه تاشوی سر خود است!

صفحه نمایش بزرگتر تنها مزیت داشتن یک صفحه نمایش انعطاف پذیر نیست. وجود لولا به گوشی شما این قابلیت را می دهد که بیشتر به عنوان لپ تاپ عمل کند. این بدان معناست که هنگام تماشای یک ویدیو، می توانید نیمه بالایی صفحه را به سمت بالا کج کنید در حالی که دستگاه روی نیمه پایینی آن قرار دارد.

راهنمای خرید گوشی تاشو

این روش دیگری است که در آن یک تاشو به سبک کتاب در واقع از تبلت ها برای استفاده رسانه ای پیشی می گیرد. مهم نیست کجا هستید و لوازم جانبی به همراه خود دارید یانه! یک تاشو همیشه آماده است تا برای این شرایط به شما سرویس دهی کند.

در صورتی که تجربه استفاده از یک گوشی تاشو دارید لطفا در رابطه با تجربه خود و نقاط قوت و ضعف این گوشی ها در بخش نظرات برای ما و خوانندگان عزیز مجله گویا آی تی بنویسید.

منبع کمکی:

وب سایت howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *