اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چیست؟

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چیست؟
  • 1400/6/27
  • ملیکا امامی
  • 0

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چیست؟

 

اینترنت صنعتی اشیا چیست؟

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) استفاده از سنسورهای هوشمند و محرک‌ها برای افزایش تولید و فرآیندهای صنعتی است. IIoT که به عنوان اینترنت صنعتی یا صنعت ۴٫۰ نیز شناخته می‌شود، از قدرت ماشین‌های هوشمند و تجزیه و تحلیل زمان واقعی استفاده می‌کند تا از داده‌هایی که ماشین‌های خاموش سال‌هاست که در محیط‌های صنعتی تولید شده‌اند، استفاده کند. فلسفه رانندگی در پشت اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) این است که ماشین‌های هوشمند تنها نسبت به انسان‌ها در ثبت و تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی بهتر نیستند، بلکه در ارتباط با اطلاعات مهمی که می‌توانند برای هدایت سریع‌تر و دقیق‌تر تصمیمات کسب ‌و کار به کار روند، نیز بهتر هستند.

سنسورهای متصل و محرک‌ها به شرکت‌ها امکان می‌دهد که بازده و مشکلات خود را زودتر و با صرفه‌جویی در زمان و پول، در حالی که از تلاش‌های جاسوسی تجاری حمایت می‌کنند، به دست آورند. به طور خاص، اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) پتانسیل زیادی برای کنترل کیفیت، اعمال پایدار و سبز، قابلیت ردیابی زنجیره تامین و کارایی زنجیره تامین کلی دارد. در یک محیط صنعتی، IIoT کلید فرآیندهای مانند نگهداری پیشگیرانه (PdM)، خدمات میدانی تقویت‌شده، مدیریت انرژی و ردیابی دارایی است.

 

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چگونه کار می‌کند؟

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) شبکه‌ای از دستگاه‌های هوشمند متصل به سیستم‌هایی است که به سیستم‌های شکل، جمع‌آوری، تبادل و تجزیه و تحلیل داده‌ها متصل هستند. هر اکوسیستم اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) شامل موارد زیر است:

  • دستگاه‌های متصل به یکدیگر با هم ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعات را در مورد خودشان ذخیره می‌کنند.
  • زیرساخت ارتباطات عمومی و یا خصوصی داده‌ها.
  • تجزیه و تحلیل و برنامه‌های کاربردی که اطلاعات تجاری را از داده‌های خام تولید می‌کنند.
  • ذخیره سازی داده‌هایی که توسط دستگاه‌های اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) تولید می‌شوند.
  • و موارد دیگر.

این دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمند اطلاعات را مستقیما به زیرساخت ارتباطات داده‌ها منتقل می‌کنند، که در آن به اطلاعات عملی در مورد چگونگی عملکرد یک قطعه از ماشین ‌آلات تبدیل می‌شود. این اطلاعات می‌تواند برای نگهداری پیشگیرانه و نیز بهینه‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار مورد استفاده قرار گیرد.

 

کدام یک از صنایع از اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) استفاده می‌کنند؟

صنایع بی شماری وجود دارند که از اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) استفاده می‌کنند. یک مثال، صنعت خودرو سازی است که از دستگاه‌های IIoT در فرآیند تولید استفاده می‌کند. صنعت خودرو به طور گسترده از ربات‌های صنعتی استفاده می‌کند و اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) می‌توانند به طور فعالانه این سیستم‌ها را حفظ کرده و مشکلات بالقوه را قبل از اینکه بتوانند تولید را مختل کنند، تشخیص دهند.

صنعت کشاورزی نیز از وسایل اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) استفاده گسترده‌ای می‌کند. سنسورهای صنعتی اطلاعات مربوط به مواد مغذی خاک، رطوبت و موارد دیگر را جمع ‌آوری می‌کنند و کشاورزان را قادر می‌سازند تا محصول بهینه را تولید کنند.

صنعت نفت و گاز همچنین از دستگاه‌های اینترنت صنعتی اشیا استفاده می‌کند. برخی از شرکت‌های نفتی ناوگانی از هواپیماهای خودران که می‌توانند از تصویربرداری بصری و حرارتی برای تشخیص مشکلات بالقوه در خطوط لوله استفاده کنند، حفظ می‌کنند. این اطلاعات با داده‌های انواع دیگر سنسورها ترکیب می‌شود تا از عملکرد ایمن اطمینان حاصل شود.

 

مزایای اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای دستگاه‌های اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) مورد استفاده در صنعت تولید این است که آنها تعمیر و نگهداری پیش بینی را فعال می‌کنند. سازمان‌ها می‌توانند از داده‌های بلادرنگ تولید شده از سیستم‌های اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) برای پیش ‌بینی زمانی که یک دستگاه باید سرویس شود استفاده کنند. به این ترتیب تعمیرات لازم را می‌توان قبل از وقوع شکست انجام داد. این می‌تواند به ویژه در خط تولید مفید باشد، که در آن شکست یک ماشین می‌تواند منجر به توقف کار و هزینه‌های بسیار زیاد شود. با پرداختن به مسائل مربوط به حفظ و نگهداری، یک سازمان می‌تواند به کارایی عملیاتی بهتری دست یابد.

مزیت دیگر خدمات زمینی کارآمدتر است. فناوری‌های اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) به تکنسین‌های خدمات حوزه کمک می‌کنند تا مسائل بالقوه در تجهیزات مشتری را قبل از تبدیل شدن به مشکلات اصلی، شناسایی کنند و این امکان را فراهم می‌کنند که پیش از این که به مشتریان مزاحمت ایجاد کنند، مشکلات را حل کنند. این تکنولوژی‌ها همچنین ممکن است تکنسین‌های خدمات زمینی را با اطلاعاتی که در مورد این که چه بخش‌هایی برای ساخت یک تکنولوژی الکترونیکی نیاز دارند فراهم کند، همچنین ممکن است تکنسین‌های خدمات زمینی را با اطلاعاتی که در مورد آن چه بخش‌هایی برای تعمیر نیاز دارند فراهم کنند. به این ترتیب، تکنسین هنگام برقراری تماس سرویس، قطعات لازم را با خود دارد.

ردیابی دارایی یکی دیگر از مزایای اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) است. تامین کنندگان، سازندگان و مشتریان می‌توانند از سیستم‌های مدیریت دارایی برای ردیابی موقعیت، وضعیت و شرایط محصولات در سراسر زنجیره تامین استفاده کنند. این سیستم هشدار فوری به سهامداران می‌دهد اگر کالا صدمه ببیند و یا در معرض آسیب قرار گیرد و به آنها شانس انجام اقدام فوری یا پیشگیرانه برای اصلاح وضعیت را می‌دهد.

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) همچنین باعث افزایش رضایت مشتری می‌شود. زمانی که محصولات به اینترنت اشیا متصل می‌شوند، تولید کننده می‌تواند داده‌ها را در مورد نحوه استفاده مشتریان از محصولات خود، تولید کنندگان و طراحان محصول برای ساخت نقشه راه مشتری محور، تحلیل و تحلیل کند.

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) همچنین مدیریت امکانات را بهبود می‌بخشد. تجهیزات ساخت مستعد فرسودگی و پارگی هستند، که می‌تواند با شرایط خاصی در یک کارخانه تشدید شود. سنسورها می‌توانند بر نوسانات، دما و عوامل دیگر که ممکن است منجر به شرایط عملیاتی غیر بهینه شوند، نظارت داشته باشند.

 

تفاوت بین اینترنت اشیا (IoT) و اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چیست؟

اگرچه اینترنت اشیا (IoT) و اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) دارای فناوری‌های مشترک زیادی هستند، از جمله بسترهای ابری، سنسورها، اتصال، ارتباطات ماشین به ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها، اما برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا دستگاه‌ها را در چندین حالت مختلف از جمله کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، شرکت ها، مصرف کنندگان و خدمات شهری و همچنین دولت و شهرها متصل می‌کنند. دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) شامل دستگاه‌های هوشمند، باندهای تناسب اندام و برنامه‌های دیگر هستند که به طور کلی در صورتی که چیزی نادرست باشد، موقعیت‌های اضطراری را ایجاد نمی‌کنند.

از سوی دیگر، برنامه‌های کاربردی، ماشین‌ها و دستگاه‌ها را در این صنایع به عنوان نفت و گاز، تاسیسات و تولید متصل می‌کنند. شکست‌های سیستمی و زمان‌های استراحت در استقرار اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) می‌تواند منجر به موقعیت‌های پرخطر و یا حتی وضعیت‌های تهدید کننده زندگی شود. برنامه‌های اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) نیز نسبت به بهبود کارایی و بهبود سلامت یا ایمنی، در برابر ماهیت کاربر محور کاربردهای اینترنتی نگران هستند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *