آموزش طراحی شخصیت “پسر بچه” در فتوشاپ

  • 1389/1/7
  • مرتضی بیاتی
  • 22

من از همه دوستان ميخوام كه قانون كپي‌رايت رو رعايت كنن؟ خواهش ميكنم ازتون كه بي‌مهابا مطالب رو كپي نكنيد براي اين مطالب زحمت زيادي كشيده ميشه ازتون خواهش ميكنم.

در این مطلب قصد داریم به شما آموزش بدهیم که چطور یک شخصیت پسر بچه  را توسط فتوشاپ درست کنید.بعد از کشیدن طرح اولیه (اسکچ زدن ) از شیپ ها ، لایه ها و ابزار گوناگون برای شکل دادن و زنگ آمیزی شخصیت پسربچه استفاده می کنیم.

پیش نمایش تصویر نهایی:

برنامه: Photoshop CS3

سطح آموزش : مبتدی

زمان تقریبی اتمام کار: 40 دقیقه

قدم1:

اول یک صفحه جدید با اندازه 2000pixel×2000pixel با پس زمینه سفید باز کنید.

قدم 2:

در قدم بعدی طرحی سریع از کار می کشیم (اسکچ اولیه را می زنیم).برای ایم کار از قلمو (Brush) استفاده کنید ولی قبل از شروع کار در قسمت تنظیمات قلمو (اگر فعال نیست می توانید آن را از قسمت Windows>Brush فعال کنید)تیک گزینه Shape Dynamics را روشن کنید.

قدم 3:

در این مرحله رنگ آمیزی کار را شروع می کنیم.تیک Shape Dynamics قلمو را بردارید و شروع به رنگ آمیزی کنید.(لازم نیست رنگ آمیزی دقیق باشد، فقط رنگ کلی نواحی مختلف را مشخص کنید)

قدم 4:

حالا شروع به اضافه کردن جزئیات به کاراکتر کنید.اول از قسمت سر شروع کنید.با ابزار Ellipse یک دایره در قسمت سر کاراکتر بکشید. مطمئا بشید که در منو بالا (بعد از انتخاب ابزار Ellipse  ) گزینه Shape Layer را انتخاب کرده باشد.

حالا کلید Ctrl را نگه دارید و بر روی دایره کلیک کنیک تا قابل تغییر شود. ابزار (Pen(tool را انتخاب کنید .حالا هر جا بروی لبه ها کلیک کنید رأس(vertex) جدید اضافه می شود. اگر می خواهید رأس ها را جابه جا کنید کلید Alt را نگه دارید وراس ها را تکان دهید و اگر می خواهید فرم آن را تغییر دهید، کلید Ctrl را نگه دارید و بروی راس ها کلیک کنید تا بتوانید زاویه ها را تغییر دهید.با استفاده از این ابزار گوش ها را روی همان دایره ترسیم کنید.

قدم 5 :

بروی لایه سر راست کلیک کنید و گزینه Blending Option… را انتخاب کنید (یا بروی قسمت راست لایه دابل-کلیک کنید) تا صفحه Layer Style باز شود.سپس تنظیماتی را طبق شکل در آن انجام دهید.

قدم 6:

یک لایه جدید درست کنید و با قلمو ، قرمزی روی لپ شخصیت را بکشید. سپس با استفاده از افکت Gaussian Blur (Filter>Blur>Gaussian Blur) آن را کمی محو کنید.

قدم 7:

در این قسمت لایه صورت را با کلیک بروی آیکن چشم در کنار آن نامرئی کنید.سپس یک دایره بکشید و اندازه آن را تغییر دهید تا با اندازه چشم یکی شود.برای تغییر اندازه آن از منو( Edit>Free Transform (Ctrl+T استفاده کنید.

قدم 8:

حالا تنظیمات Layer Styles را برای این لایه مانند شکل زیر اضافه کنیدد.

قدم 9:

به همین ترتیب مردمک چشم و سایه بالای چشم را هم بکشید.

قدم 10:

سه لایه ای که مربوط به چشم هستند را با هم انتخاب کنید (با گرفتن کلید Alt و کلیک بروی لایه ها) سپس Ctrl+G را فشار دهید تا آنها در یک گروه قرار بگیرند.حالا آن را بکشید و بروی آیکون New Layer رها کنید تا یک کپی از آن درست شود.بعد از Edit>Transform>Flip Horizontal استفاده کنید و آن را در جای چشم دوم قرار دهید.

قدم 11:

برای کشیدن عینک از ابزار Elips استفاده کنید و یک دایره بکشید.سپس از گزینه های بالا Subtract from Shape Area (-) را انتخاب کنید و دایره دیگری را در داخل آن رسم کنید.

برای جابه جا کردن دایره دکمه  Ctrl را گرفته و بروی دایره کلیک کنید سپس از Free Transform(Ctrl+T) استفاده کنید.

قدم 12:

یک کپی از این لایه درست کنید و بروی چشم دوم قرار دهید.سپس از با استفاده از Pen tool بقیه قسمت های عینک را بکشید.

قدم 13:

لایه های مربوط به عینک را انتخاب کنید و با زدن دکمه Ctrl+E آنها را یکی کنید سپس برای این لایه تنظیمات Layer style  زیر را انجام دهید.

قدم 14:

با استفاده از ابزار Pen دهان شخصیت را ترسیم کنید و سایه درونی آن را با توجه به شکل در صفحه Layer style این لایه درست کنید.

قدم 15:

حالا دندان ها را ترسیم کنید و تنظیمات Layer style  دندان اول را انجام دهید و بروی دیگری کپی کنید. برای کپی کردن تنظیمات ، کلید های Alt+Ctrl را نگه دارید.سپس بروی آیکون fx در سمت راست لایه کلیک کنید و بعد آن را کشیده و بروی دندان دوم رها کنید.به این صورت تنظیمات Layer style  کپی می شوند.حالابرای اینکه قسمت های اضافه دندان ها را ببرید آنها را انتخاب کنید و Alt+Ctrl+G را فشار دهید.

قدم 16:

در این مرحله بینی را ترسیم کنید و تنظیمات Layer style را مطابق شکل زیر به آن اضافه کنید.مطمئا شوید که تیک Use Global Light را بردارید.

قدم 17:

حالا با استفاده از Elipse Tool کک و مک هایی را به صورت شخصیت اضافه کنید.

قدم 18:

حالا شروع به کشیدن موها کنید. با استفاده از Pen tool موها را تیکه تیکه و جدا از هم (مطابق شکل) درست کنید و تنظیمات Layer style را به هر کدام از آنها اضافه کنید.

قدم 19:

وقتی که موها را کشیدید متوجه می شوید که به اندازه کافی براق نیستند، به این منظور تنظیمات زیر را به Layer style موها اضافه کنید.

قدم 20:

بعضی از تیکه های مو را در زیر لایه صورت اضافه کنید تا روی صورت را نپوشانند.

قدم 21:

جزئیات بیشتری را به گوش ها اضافه کنید. برای این کار می توانید از ابزار Pen  استفاده کنید.

قدم 22:

از ابزار Pen استفاده کنید و لباس ها و دست ها را بکشید.

قدم 23:

گردن را درون یغه لباس بکشد. سپس تنظیمات زیر را به Layer style دست ها و گردن اضافه کنید.

قدم 24:

تنظیمات زیر را برای Layer style  لباس انجام دهید.

قدم 25:

سپس تنظیمات مربوط به شلوار…

قدم 26:

سایه هایی را به دست ها و شلوار اضافه کنید و آنها را با استفاده از  افکت Gaussian Blur حدود 3 تا 5 پیکسل محو کنید.

قدم 27:

با استفاده از Pen tool  طرحی را به لباس و با قلمو محل دوخت ها را به لبه های لباس اضافه کنید.

قدم 28:

جیب ها را بکشید و لبه های اضافه آن را ببرید (Alt+Ctrl+G) و تنظیمات زیر را به آن اضافه کنید.

قدم 29:

محل دوخت شلوار را هم اضافه کنید.

قدم30:

حالا یکی از پاها را بکشید و تنظیمات Layer style را از دست ها برای پا کپی کنید.سپس با استفاده از Pen tool جوراب و کفش  را طراحی کنید و با استفاده از قلمو بند های کفش  را بکشید.

قدم 31:

بعد از اضافه کرن سایه (inner shadow) به جوراب و بند ها ، قسمت زیری کفش و خط هایی برای قشنگتر شدن کفش به آن اضافه کنید.

قدم32:

به لایه ای که برای قسمت زیری کفش درست کردید تنظیمات Layer style زیر را اضافه کنید.

قدم33:

از رنگ خاکستری استفاده کنید و سایه ای را به زیر کفش اضافه کنید. بعد از قسمت تنظیمات لایه از منوی کرکره ای که با فلش در تصویر نشان داده شده گزینه Multiply را انتخاب کنید و با استفاده از Gaussian Blur  کمی آن را محو کنید.

قدم34:

محل دوخت و و سوراخ های بند کفش را با استفاده از قلمو به آن اضافه کنید.

قدم35:

تمام لایه های مربوط به پا و کفش را انتخاب و کپی کنید. سپس با استفاده از Flip Horizontal جهت آن را عوض کنید و در جای پا دوم قرار دهید.

قدم36:

طراحی کاراکتر تمام شد-حالا برای ایجاد سایه  تمام لایه ها را بجز لایه پشت زمینه (Background) را انتخاب کنید و Ctrl+G را بزنید تا همه در یک گروه قرار بگیرند. از این گروه یک کپی بگیرید . بروی کپی کلیک کنید و Ctrl+E  را فشار دهید تا یک پارچه شوند. Ctrl+U  را فشار دهید تا صفحه Hue/Saturation باز شود.مقدار Lightness  را -100 قرار دهید تا این لایه سیاه شود.این لایه را بکشید و در زیر لایه اصلی (بالای Background)قرار دهید و Free Transform را انتخاب کنید و کلید Ctrl را نگه دارید آنگاه به راحتی می توانید با جابه جا کردن رأس ها آن را مانند شکل زیر دربیاورید.

قدم37:

این لایه  را یکبار با افکت Gaussian Blur و برای بار دوم با افکت Radial Blur محو کنید.

قدم38:

در قدم بعدی برای لایه سایه یک ماسک درست کنید.به این منظور آن لایه را نتخاب کنید و بروی آیکون Layer Mask کلیک کنید. حالا ماسک را انتخاب کنید و با استفاده از ابزار Gradient  سایه را به صورت تدریجی محو کنید.

مقدار Fill را هم به 25% تغییر دهید.

قدم39:

سایه اجسام رنگی کاملا خاکستری نیتستند.از گزینه( Hue/Saturation (Ctrl+U استفاده منید و کمی سایه را رنگی کنید.

قدم40:

جایی که کفش ها با زمین تماس دارند ، سایه باید کمی تیره تر باشد. پس یک لایه جدید برای سایه کفش ها درست کنید و آنها را کمی محو و رنگی کنید.

کار تمام شد و این تصویر نهایی است.

موفق باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 22 دیدگاه
  1. مطلب خوبی بود من که یاد گرفتم ، شما برای اینکه کپی رایت حفظ بشه روی عکس ها واترمارکر بزار

  2. سلام،
    ممنون خيلي جالب بود، ميشه در مورد ساختن انيميشن با اين عكس هم توضيحي بگذاريد.
    مثلا چطور ميشه چند تا سكانس از حركت دست اين عكس داشت؟
    تشكر
     

  3. تبادل لینک
    در صورت تمایل برای داشتن تبادل لینک دوطرفه :
    کافی است لینک وب سایت تخصصی ترجمه انتشارات مهرایمان را به آدرس www.Bargardoon.com و با عنوان ترجمه انگلیسی به فارسی انتشارات مهرایمان در وبلاگ یا وب سایت خود قرار دهید و از طریق ایمیل Bargardoonbox@yahoo.com به ما اطلاع دهید تا ما نیز لینک شما را در بخش لینک های وب سایتمان قرار دهیم.
    مدیریت واحد ترجمه انتشارات مهرایمان

  4. مطالب شما با ذکر منبع کامل ، در انجمنهای ما قرار میگیره ، و ما روی این موضوع حساس هستیم.
    فوق العاده زحمت میکشی ،انشالله موفق باشی عزیز

    1. ميدونم دوست عزيز
      ما به حمايت‌هاي شما نياز داريم ، شما سرمايه‌هاي ما هستيد، اين افتخاريه كه شما به ما نگاه كنيد و ما رو انتخاب كنيد… .
      ممنونيم از نظر لطف شما نسبت به ما و احترام شما به گفته‌هاي ما
      موفق باشيد

    1. سلام دوست عزيز
      اما همه باز ميشن و هيچگونه مشكلي وجود نداره
      اگر با ديال‌آپ وصل بشيد چنين مشكلي وجود داره
      موفق و پيروز باشيد… .

  5. من چون فتو شاپ نداشتم کژی کردم بعداض استفاده کنم . دستت واقعاض درد نکنه خیلی جالب بود . راستی با استفاده از این روش میشه شخصیتهای کارتونی هم کشید مثل پو – پلنگ صورتی . راستی باید طرح اولیه شو خودت بکشی

  6. سلام
    سپاسگذارم
    خیلی جالب و قابل فهم توضیح دادید
    بی صبرانه منتظر برنامه های بعدیتون هستم
    قابل توجه دوستان نرم افزار pdf machine ultimate میتونه تمام صفحات در وب را به صورت فایل pdf تبدیل کنه که شما را از دشواریهای دیگه راحت میکنه

  7. سلام دوست بزرگوار
    واقعا برام سوال شده بود خلق چنین تصاویری چطور صورت می گیره
    از اینکه بزرگوارانه دانش و تجربه خودتون رو در اختیار دیگران قرار می دین بی نهایت تشکر می کنم.
    امیدوارم بازم بتونیم از آموزشهاتون استفاده ببریم.
    زنده باشید و پایدار

  8. با سلام .من میخواستم یه شخصیت کارتونی رو که طراحی کردم رو تو فتوشاپ تمیزو مرتب و رنگ امیزی کنم.این مطلب شما خیلی به من کمک کرد .با این که فتوشاپ بلد بودم ولی خیلی نکته های مفیدی داشت .دستتون درد نکنه .ایشالا همیشه سلامت باشین.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *