چرا مک بوک با مایعات میانه خوبی ندارد؟

چرا مک بوک با مایعات میانه خوبی ندارد؟
  • 1389/5/17
  • محمدرضا ارجمندی
  • 23

امروز می خواهم مطلبی برایتان شرح دهم که شاید هرگز پیش از این به ذهنتان خطور نکرده یا برایتان پیش نیامده باشد اما بروز آن مانند هر حادثه دیگری اجتناب ناپذیر است. خوب شاید خیلی از ما قانون مایعات در مورد لوازم الکترونیکی (از جمله مک بوک ها) را بدانیم که می گوید: هرگز، هرگز و هرگز نباید یک لیوان از هر مایعی روی صفحه کلید مک بوک شما بریزد. یا به عبارتی کاربردی تر: وقتی یک نوشیدنی از هر نوعی نزدیک لپ تاپ شما قرار دارد باید بسیار مراقب باشید. اگر هر گونه ریزشی از مایع روی لپ تاپ رخ دهد و شما به اندازه کافی سریع واکنش نشان ندهید، خیلی ساده باید خودتان را  برای صرف هزینه ای بیهوده بابت خرید مادربرد، هارد دیسک ، یا  باتری ، یا هر چیز دیگری که درون لپ تاپ آسیب دیده آماده کنید!

رخ داد اکثر حوادث امکان پذیر است – بنابراین باید برای مواجهه با آن آماده شویم و طرحی برای مواقع اضطراری در ذهن داشته باشیم. آن چه مهم تر است اینه که در این مقاله یاد می گیرید که دقیقا چه باید بکنید وقتی ریزش مایعات به شکلی اجتناب ناپذیر اتفاق بیافتد.من این کارها را در 8 گام برایتان شرح می دهم:

گام1. شوکه نشوید! به سرعت دستگاه را از برق بکشید!

آاااه….. همسر یا مادرتان در هنگام تعارف یک نوشیدنی به شما به طور تصادفی لیوان را روی سرتاسر صفحه کلید مک بوک تان واژگون کرده! از تجربه شخصی ، می توانم حدس بزنم شما به شیوه ای که دلیلش به درستی مشخص نیست، و به طور ناخودآگاه هنگامی که خود را با صفحه کلیدی پر از مایع و به شدن خیس رو به رو می بینید برای 5 ثانیه یا بیشتر، در شوک فرو رفته و عکس العملی از خود نشان نمی دهید. اما نباید این گونه شوید! خوشبختانه لپ تاپ های اپل برای بروز چنین اتفاقاتی بسیار خوب عمل کرده و به صورت خودکار خاموش میشود تا از مسائل مشکلات احتمالی دیگر که ممکن است رخ دهند جلوگیری کنند. لپ تاپ های جدید تر حتی قادر به تشخیص مایعات هستند… هر چند مطمئنم که اپل علاقه مندتر است ضمانت نامه خود را در صورت چنین حالتی برای شما باطل کند تا بخواهد از  لپ تاپ شما محافظت کند! برای کسانی که نمی دانند می گویم، ضمانت اکثر لپ تاپ ها شامل ریختن مایعات روی آنها و آسیب دیدگی احتمالی قطعات نمی شود.به این نکته توجه کنید!

با این اوصاف ، تلف کردن حتی یک ثانیه هم ضرر بزرگی است. به سرعت کامپیوتر خود را از برق کشیده ، و آن را خاموش کنید.

«ممکن است نوشیدنی روی دیوارها یا فرش هم ریخته باشد، اما فعلا توجهی به آن نکنید. لپ تاپ شما در حال حاضر از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.پس به داد آن برسید…. »

گام 2. لپ تاپ را سر و ته کنید!

گام بعدی ، که باید به فاصله زمانی یکی دو ثانیه بعد از گام یک انجام شود ، این است که لپ تاپ را وارونه کرده،طوری که صفحه نمایش به سمت زمین قرار بگیرد اما حالت ال شکل لپ تاپ حفظ شود.(مانند تصویر). با این کار نیروی جاذبه به اندازه ای که ممکن است به تخلیه مایع از صفحه کلید کمک می کند. حواستان باشد که لپ تاپ را وارونه روی حوله ای بگذارید  تا بتواند مایع خارج شده را به خود جذب کند.

«اجازه دهید جاذبه زمین هم در  انجام کار نقشی موثر ایفا کند! بلافاصله لپ تاپ را به شکل ال وارونه در آورید.»

گام 3.درب پشتی را باز کنید.

با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک ، پشت لپ تاپ را باز کنید. این کار ، البته ، کمی بسته به مدل لپ تاپ شما متفاوت است، اما مطمئن هستم شما از پس این کار به سادگی برمی آیید.

«به خصوص در رایانه های مک ، تمام پیچ ها به یک اندازه نیست. در هنگام باز کردن پیچ ها به خاطر بسپارید که هر پیچی مربوط به کدام قسمت است.»

گام 4. باتری و هارد دیسک را از محل خود خارج کنید

قبل از ادامه کار در مراحل بعدی ، بهتر است احتمال عدم خرابی قطعات حساس را با لمس بعضی قطعات فلزی در اطرافتان با دست برای حذف الکتریسته ساکن بالقوه بدن خود به حداقل برسانیم..

نیازی به گفتن نیست، باتری ها و مایعات – به ویژه مایعات  حاوی قند و مایعات اسیدی – میانه خوبی با هم ندارند. هر گاه که چنین مایعاتی  روی لپ تاپ شما ریخت ، در اسرع وقت باید باتری را  خارج کرده. سپس ، دیسک سخت را نیز در آورید. شما که دوست ندارید روی رسیدن مایع به هارد دیسک و خطر از دست رفتن فایلهای با ارزش ریسک کنید؟هان؟!

«و حالا که در این حادثه یاد گرفتید که در آوردن یک دیسک سخت از لپ تاپ چه قدر آسان است ، دیگر هرگز برای بیرون آوردن یا تعویض هارد دیسک به کسی پولی نمی پردازید. این کار تنها  چند لحظه زمان می برد تا خودتان آن را انجام دهید.»

گام 5. قسمت های داخلی را  خشک کنید

با یک حوله کاغذی از هر نوعی که باشد، شروع به تمیز  و خشک کردن قسمت های داخلی لپ تاپ خود کنید. بسته به مقدار مایع ریخته شده، این گام ممکن است سریع یا طولانی باشد. برای اینجانب، این کار حدودا 10 دقیقه برای خشک کردن همه قسمت ها زمان برد .

«بعضی از کاربران ترجیح می دهند از سشوار برای خشک کردن داخل استفاده کنند. این تصمیم به خودتان بستگی دارد ، اما من به شما توصیه می کنم این کار را انجام ندهید. کار کم خطر تر را انجام داده و از حوله استفاده کنید. ما  که نمی خواهیم قسمت های داخلی را حرارت شدید بدهیم! »

گام 6. تمیز کردن قسمت ها با مختصری پنبه آغشته به الکل

سپس، باید کار را برای از بین بردن ذرات قندی یا اسیدی تا حد امکان از  روی برد اصلی ادامه دهیم. در غیر این صورت ، در طول زمان ، این ذرات می توانند باعث فرسوده شدن سیم های داخلی شوند. آره ، این امر اصلا خوب نیست!

با استفاده از کمی الکل طبی و  یک گوش پاک کن ، شروع به پاک کردن هر قسمتی که اثراتی از مایع رویش به چشم می خورد و لکه دار است می کنیم – اما مهربان و با آرامی. اگر به پشت صفحه کلید خود دسترسی دارید ، آن منطقه را نیز پاک کنید. متاسفانه ، در مدل های جدید مک بوک  پرو، دسترسی به این بخش بسیار دشوار است. در مدل های گذشته، بیرون آوردن کامل صفحه کلید برای کاربردهای تمیز کردن بسیار آسان بود ،. متاسفانه ، دیگر چنین مزیتی وجود ندارد.

« مختصر الکل طبی کمک خواهد کرد که هر نوع اسید و یا قند باقی مانده روی برد منطقی را بزدایید.»

گام 7. مدتی به حال خود رهایش کنید!

اضطراب چیزی خطرناک است. پس باید صبر  وحوصله  کنید و ببینید آیا بر اثر این حادثه لپ تاپ شما نابود شده یا نه، بر اساس اقدامات فوری لپ تاپ تان هنوز زنده است! برای این گام آن را برای حداقل 72-120 ساعت (3-5 روز)خاموش نگه دارید. این مدت اجازه خواهد داد که هر مایعی که باقی مانده خشک یا تبخیر شود. حواستان باشد، در حالی که رایانه را در همان حالت رها کردید تا خشک شود ، بهتر است باتری را در خارج کامپیوتر نگهداری کنید. این مورد برای احتیاط بیشتر است.

«کامپیوتر خود را برای 3 تا 5 روز خاموش نگه دارید – سؤال نکنید.سعی نکنید در طی این مدت برای مدتی هر چند کوتاه آن را روشن کنید! »

گام 8.برای سلامتیش دعا کنید!

پس از گذشت  72 تا120 ساعت از حادثه، باتری را در محلش نصب کنید، همه پیچ  ها را در پشت ببندید، دستانتان را رو به آسمان بالا برده و دعایی کنید و سپس کامپیوتر را راه اندازی کنید. به خصوص اگر شما از مک بوک های جدید استفاده می کنید (مدل 2009 به بعد) ،کارهای بالا همه کاری بوده که شما می توانید انجام دهید. ایشالا ، که مثل رایانه من، رایانه شما هم شروع به کار کند و  مانند مرده ای که زنده می شود همه را متعجب کند! با این حال ، اگر باتری سوخته باشد، و یا دیسک سخت خراب شده باشد ، بهترین گزینه  برای شما این است که آن را جهت ترمیم به یک نمایندگی مجاز ببرید. البته ، این موضوع هم باز برمی گردد به میزان مهارت خود شما، که چه قدر در کار تعمیر قطعات زیر کیس یک لپ تاپ مهارت داشته باشید.

امیدوارم این راهنمایی ها به شما کمک مفیدی کند.اگر هر گونه سوال یا نکته ای به ذهنتان رسید ما را هم مطلع کنید با کامنت های خود.

متشکرم!

منبع: tutsplus

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 23 دیدگاه
  1. به نظرم از همون اول به همه اعضای خانواده بسپارید که دعا کنن.
    اگر دختر هستین و گریتون میگیره حتما مراقب باشید که اشکتون روی لپ تاپ نریزه.

  2. بعد از باز کردن و خشک کردن برد از مایعات روی کل قطعات برنج خشک بریزید بصورتیکه کل سطح لپ تاپ را بپوشاند. برنج خاصیت نم زدایی داره. حتی موبالتون هم افتاد توی آب سریع باطری رو در بیارید و بکنیدش تویه گونی برنج.

    مطمئن باشید.

  3. به نظرم می تونه خیلی مفید باشه.
    هر چند که تا حالا خوشبختانه اتفاقی این چنینی برای مک من نیافتاده ولی متشکرم

  4. بهترين گزينه براي موبايل آبخورده اين هست كه آن را باز كرده و برد آن را درون مايع اولتراسونيك قرار داده و سپس با آب آن را بشوئيد . براي خشك كردن هم مي توانيد از پمپ باد استفاده كنيد . كه برد را 98 درصد خشك ميكند . براي مرحله آخر هم ميتوانيد از سشوار با درجه حرارت ملايم يا هيتر با درجه صفر استفاده كنيد كه كاملا رطوبت رو از بين ميبرد . در اين صورت هيچ موقع گوشي شما خاموش نمي شود .

  5. من از مشتری هایی بودم که اپل رو ندیده خریدم !
    بعد از خریدش،خیلی از دوستانم از لپ تاپ نوشان بدشون میومد.
    واقعاً بهشت حلالشون!
    بجای پنبه و الکل میتونید از اسپری های خشک مخصوص برد های الکترونیکی استفاده کنید.اسپری را به سطح برد بگیرید.بعد از چند دقیقه کامل خشک و گرد روبی شده و کثیفی ها را با خود تبخیر میکند!

  6. بهترين روشي كه به نظر من ميرسه اينه كه…
    مك نداشته باشيم 😀
    من ندارم و خيالم هم راحته
    آب ميخورم
    چايي ميخورم
    حتي گاهي سانديس هم ميخورم، بدون اينكه نگران خرابي مك باشم 😐

    1. اتفاقا بهترین روش اینه که مک بخریم و حالشو ببیرم و کلا خوردن آب و چائی رو توی خونه قدغن کنیم. ضمنا شرلفت ما اجازه نمی ده ساندیس خور باشیم ، چه با مک چه بی مک.

    2. اي آقا!
      كم لطفي نفرمائيد
      اگه براي سانديستون پول داده باشيد، خوردنش شرافت نمي‌خواد 😉

  7. bebin jenabe rooholah,sandis mikhori?
    ya sandis khori?
    hala dorose mac ba mayeat miooneye khoobi nadare,ama az kefiatesh nemishe gozasht

  8. سلام
    من باید چه کدی به وبلاگم اضافه بکنم تا بتوانم مطالب یکنواخت صفحه اول را با مطالب اصلی متن نوشته شده در صفحه اصلی وبلاکم یکسان بشود ؟
    به عبارتی مانند مطالب صفحات بلاگفا مطالب پردازش شده یکسان به کاربران عرضه شود؟
    http://taghrirat.blogspot.com/

  9. خدا بیامرزه قدیما رو کفتن پیش گیری بهتر از درمانه>ما می تونیم به وسیله یه نایلون از اونایی که روی غذا میکشن کی بورد لپ تاپمون را بپوشونیم اگه مایع هم بریزه خیالمون راهته.همین کاری که من الان کردم.ok?

    1. نه عزیز! یه وقت همچین اشتباهی نکنیدها!
      یادتان باشد که فاصله اندک دکمه های صفحه کلید روی نوت بوک ها به منزله ورودی هوا برای خنک کردن قطعات داخلی است و اگر به هر وسیله ای مانند کاور نایلونی این ورودی را مسدود کنیم هوا نتها از مجرای زیری نوت بوک وارد می شود که مقدارش زیاد نیست و در نتیجه هم لپ تاپ داغ می کند و هم عمر قطعات به شدت کاهش می یابد
      در پایان بدانید اگر قرار بود با پوشاندن کیبرد نوت بوک با یک نایلون قضیه حل بشود که خود طراحان تا حالا روش های بهتری به ذهنشان رسیده بود و دیگر ریختن مایعات روی کیبرد لپ تاپ ها مسئله مهمی نبود!

  10. مرسی آقا
    خیلی خوب و راحت و خودمونی بود
    من این کارا رو کردم
    گذاشتم خشک شه ببینم چی میشه

  11. سلام متاسفانه من این هارو نمی دونستم! یه لیوان آب میوه خالی شد روش و حالا کلی به مشکل برخوردم ! فکر می کنم هاردش داغون شده یا شاید هم از ram باشه! البته روشن میشه اما موقع اجرای برنامه ها هنگ میکنه! مجبورم خاموشش کنم وبعد برای روشن شدنش یه عالمه مکافات دارم !

  12. سلام من دیشب این حادثه برایم رخ داد البته لیوان آب نریخت ، چند دقیقه اشکم ریخت روی کیبرد ( با دیدن نتیجۀ کنکور!) از اون لحظه کیبرد و موس مک بوک ایر هنگ کرد چند بار خاموش روشن کردم برای لحظاتی کیبرد کار میکنه و دو باره هنگ می کنه ، الان 12 ساعت گذشته ،
    خواهش می کنم اگر این پیام رو دیدید به من ایمیل بزنید و کمکم کنید!
    نمیدونم چند قطره اشک این کارو کرده یا مشکل جای دیگه است!

  13. سلام امروز لیوان چای ریخت رو نوت بوکم ، سریع خشکش کردم ، الان روشن می شه ولی ال سی دیش نه ،

  14. سلام
    خسته نباشید
    یه نصف لیوان اب روی ال سی دی ایمک من ریخته و من پاکش کردم ضرری میرسونه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *