آشنایی با امکانات جدید سیستم عامل اوبونتو 10.10 نسخه «Maverick Meerkat »

  • 1389/7/30
  • محمدرضا ارجمندی
  • 5


بسیاری از طرفداران سیستم عامل لینوکس دوست دارند بدانند آیا ویژگی ها و قابلیت های نسخه جدید اوبونتو ارزش بررسی و دقت را دارد یا خیر. اما در جستجو به دنبال لیست ویژگی های رسمی اوبونتو جدید ممکن است با مقالاتی فاقد عکس و راهنمایی کاربردی مواجه شوند؟ مادر این مقاله برآنیم با ارائه خلاصه ای از ویژگی های نسخه جدید اوبونتو، به همراه تصاویر کمکی شما را با این نسخه ویژه آشنا کنیم. اگر می خواهید نسخه 10.10اوبونتو را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید توصیه می شود این مقاله را حتما بخوانید.

کاربران ویندوز معمولا نسخه جدید این سیستم عامل را هر چهار سال یکبار در اختیار دارند؛ معرفی سیستم عامل مک برای کاربران مکینتاش نیز به طور تقریبی هر دو سال یکبار اتفاق می افتد. کاربران اوبونتو ، از سوی دیگر ، می توانند هر شش ماه یکبار و آن هم به صورت کاملا رایگان  اوبونتو جدید ارتقاء داده شده را دریافت کنند. گاهی اوقات تغییراتی که در نسخه ارتقا یافته مشاهده می شود عمده هستند و گاه تغییرات و بهبودهایی کوچک.

اوبونتو 10.10 ، با اسم رمز “” Maverick Meerkat یا میرکت وحشی (Meerkat  نام حیوانی است که در تصویر بالا مشاهده می کنید) نیز در عمل یک نسخه ارتقاء داده شده است که شامل تغییرات عمدتا جزئی می باشد. اگر برای اولین بار است که می خواهید از اوبونتو استفاده نمایید احتمالا باید از همان نسخه 10.10 استفاده کنید، اما اگر در حال حاضر نسحه 10.04 را دارید هیچ دلیلی قانع کننده ای برای آپدیت به نسخه 10.10 وجود ندارد!  (البته به جز برای کسانی که دوست دارند همیشه جدیدترین نسخه ها را داشته باشند)

خب… مقدمه چینی کافیست؛ اجازه دهید به سرعت بپردازیم به این سوال که در این نسخه جدید از اوبونتو چه چیزهای خوبی وجود دارد.

مرکز نرم افزار ها (Software Center)

پس از کاهش سیر رو به رشد و تکاملی بخش مرکز نرم افزارها در سال های اخیر ، در نسخه جدید اوبونتو مشاهده می شود  که این بخش از صفحه اصلی جدیدی بهره مند شده. گروه ها به زیر بخش هایی که انتظارش را داشتیم تقسیم شده اند، اما زیر هر یک دو بخش جدید به نام های  “Featured”  و  “What’s New” اضافه شده است. هدف از  این بخش ها این است به کاربران در مسائل مربوط به نرم افزارهای جدید کمک کنند.

این خاصیت در مقام مقایسه اگر چه دقیقا مثل فروشگاه برنامه های کاربردی اپل یا App Store  نیست، اما گامی بزرگ در  همین جهت است.

یکی دیگر از نکاتی که ما را به پذیرش این مسئله که طراحان گامی در جهت اقتباس از App Store  برداشته اند این است که بخشی با عنوان  “برای خرید” یا For Purchase برای نرم افزارهای جدید تعبیه شده است. تیم اوبونتو امیدوار است که از طریق این کانال نرم افزارهای جدید را به فروش برساند، چیزی که تا پیش از این تصورش برای یک توزیع لینوکس برای رایانه های رومیزی بسیار مشکل می نمود و برای اولین بار است که برای دریافت نرم افزاری لینوکسی کاربر ناچار است پول بپردازد .

با این اتفاق می توان حدس زد طراحان این نسخه اوبونتو امیدوار بوده اند با فراهم نمودن خرید انلاین نرم افزارها، توسعه دهندگان بیشتری جذب پلت فرم  لینوکس شوند. همانطور که می دانید یکی از دلایل اقبال بیشتر کاربران جهان به سیستم عامل های دیگری غیر از لینوکس این بوده که همواره نرم افزارهای معروف و بازی های رایانه ای قابلیت اجرا روی لینوکس را به دلیل برخورداری از بستر نرم افزاری رایگان و مجانی نداشته اند. من خودم به عنوان یکی از طرفداران لینوکس بی صبرانه منتظرم تا در آینده ای نزدیک نرم افزار معروفی چون ادوبی InDesign  یا بازی های با کیفیت رایانه ای را پس از خرید از این طریق روی سیستم عامل لینوکس رایانه خود اجرا و استفاده کنم. اما سوال این است که آیا کاربران لینوکس در زمانی که خیلی نرم افزارهای جایگزین خوب را می توان به صورت رایگان در دسترس داشت مایل به پرداخت هزینه ای برای نرم افزارها هستند یا خیر. گمان می کنم گذشت زمان به ما این مسئله را نشان خواهد داد ؛ در حال حاضر، دیگر به این مسئله بیش از این نمی پردازیم.

نصب(Installation)

فرایند نصب را شاید بتوان بیشترین بهبود این نسخه برای کاربران نهایی دانست. تغییر مورد علاقه من  که احتمالا بحث برانگیز ترین تغییرات هم هست، گنجاندن این صفحه نمایش در هنگام آغاز فرآیند نصب است :

همانطور که می بینید در حال حاضر برنامه نصب به کاربر برخی اطلاعات مفید در مورد سیستم مورد نیاز برای نصب می دهد . فراتر از آن ، حالا شما می توانید قابلیت های Flash/Java/MP3 در هنگام نصب و با یک کلیک در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید از اوبونتو بخواهید به طور خودکار تمام به روز رسانی ها را قبل از راه اندازی مجدد دانلود کند، که راه بسیار خوبی برای اطمینان از آماده سازی کامل میز کار مطابق میل شما آنهم با چند کلیک ساده می باشد.

ابزار پارتیشن بندی هم به میزان زیادی ساده تر از گذشته شده، که مسلما باب میل کسانی خواهد بود که درک و اطلاعات کمی از چیزهای مانند پارتیشن بندی درایوهای دیسک سخت دارند:

همانطور که می بینید همه راهنمایی ها به انگلیسی ساده و روان توضیح داده شده است ، اما دسترسی به کنترل های بیشتر و دارای ریزه کاری بیشتر تنها با یک کلیک امکان پذیر است. واقعا قابلیت مفید و جالبی است.

یکی دیگر از بهبودهای عالی در مورد فرآیند نصب عبارت است از: سوالات آزار دهنده ای که مجبور به پاس به آن بودید، از جمله سوال از منطقه جغرافیایی و نام کاربری را حالا می توان بعد از آغاز عمل پارتیشن بندی و در این فرصت انجام داد. این کار واقعا راه را  برای بالا بردن سرعت نصب و پارتیشن بندی درایو ها هموار کرده، زیرا برای  کامپیوتر انجام  چند وظیفگی به این شیوه واقعا آسان  است.

همچنین افکت های کشویی حاوی اتفاقی که در هنگام نصب می افتد به نوبه خود زیباتر شده؛ اطلاعات بیشتر در این مورد  را در  OMG Ubuntu می توانید کسب کنید.

دیگر تغییرات

–       همانطور که در طول تابستان  گذشته علام شد ، نرم افزاری با نام Shotwell در حال حاضر به عنوان برنامه  مدیریت تصاویر پیش فرض به جای F-Spot. در نسخه جدید اوبونتو تعبیه شده.

–       به لطف بهبود های نهایی سرویس میکروبلاگ نویسی ویژه گنوم یا  Gwibber سریع تر شده است

–       یک فونت جدید به اوبونتو اضافه شده.

–       دکمه تنظیم صدا  در سینی سیستم را  هم اکنون می توانید  برای کنترل نرم افزار پخش موسیقی خود استفاده کنید.

–       برخورداری از آخرین نسخه های به روز اکثر بسته های نرم افزاری مورد علاقه کاربران.

نسخه ویژه نت بوک هم اکنون از نسخه کامل رابط کاربری Unity استفاده می کند، زودی انتظار انتشار مقاله ای در این زمینه را داشته باشید!

آیا ارتقا  به نسخه 10.10 ارزشش را دارد ؟

مسئله مهمی که باقی می ماند پرداختن به این نکته است که آیا  به اوبونتو 10.10 اوبونتو خود را ارتقا دهیم یا خیر؟ این مسئله واقعا به خودتان بستگی دارد. اگر چیزهایی که  در اینجا به عنوان بهبود ازشان نام برده شد شما را به هیچ وجه هیجان زده نکرده این نشان می دهد که بهتر است با همان اوبونتو 10.04 ادامه دهید، که به عنوان یک نسخه با پشتیبانی طولانی مدت به عملکرد واقعا خوبش برای شما ادامه خواهد داد. اما اگر یکی از ویژگی های خاص ذکر شده در این نوشته شما را شاد و شگفت زده کرده ، و یا اگر  به سادگی عادت کرده اید همواره آپ-تو-دیت زندگی کنید، من ارتقاء را به شما پیشنهاد می کنم. این را هم بگویم هیچ ضرری برای ارتقا دادن وجود ندارد؛ بالاخره اوبونتو رایگان است.

و شما کاربران ویندوز نیز می خواهید بدانید آیا نسخه 10.10 را امتحان کنید یا نه؟ دست بردارید ؛ می دانم که آن را دوست خواهید داشت! برای یک کاربر ناراضی ویندوز دلایل زیادی وجود دارد  که اوبونتو را امتحان کند، و حتی اگر نمی خواهید یک سیستم عامل جدید روی رایانه خود نصب کنید دلایل زیادی است برای این مسئله که هر کاربر ویندوز باید یک سی دی لایو اوبونتو  در خانه داشته باشد.

پیشنهادم این ایت که همین امروز سری به سایت Ubuntu.com بزنید و آخرین نسخه اوبونتو را دانلود کنید، یا حتی می توانید سفارش ارسال یک سی دی به آدرس خانه آنهم به رایگان بدهید. بله ، درست خواندید! یک سی دی از اوبونتو  به خانه شما ارسال می شود ، به صورت مجانی!! هیچ دلیلی برای امتحان نکردن باقی نمی ماند.

پیشنهاد می کنم مقالات ما در سایت گویا آی تی را دنبال کنید چرا که در آینده قصد داریم نگاهی عمیق به نسخه جدید اوبونتو در  نت بوک ها بیاندازیم، و در مقاله دیگری فهرستی از اقدامات توصیه شده برای کاربران اوبونتو جدید  را به رشته تحریر درآوریم. در حال حاضر ، اما،  بیایید به بحث در مورد آنچه شما از اوبونتو جدید انتظار دارید در کامنت های زیر بپردازیم، و یا در صورت تمایل هر گونه سؤال در مورد امتحان کردن این سیستم عامل جدید دارید در آنجا مطرح کنید. ما اینجا هستیم برای کمک و راهنمایی به شما!

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. از اطلاعاتی که در اختیارما قرار دادید کمال تشکر رادارم.من کار بر ویندوز هستم وخیلی دوست دارم لینوکس اوبونتو را امتحان کنم .سرعت دانلود اینجا خیلی کمه اگه میشه یه سی دی از لینوکس اوبونتو برام پست کنی برای هزینه ان در خدمتیم .محمد از استان چهار محال بختیاری

    1. با سلام
      چشم من یه سری به بازار می زنم اگر سی دی لایو اوبونتو را دیدم براتون هزینه ی خرید و پستش را حساب می کنم می فرستم بعد هم که اگر موافق بودید براتون پست می کنم
      فقط اول بگید کدام نسخه اوبونتو را می خواهید
      آیا Ubuntu 10.10 رو می خواهید؟

    2. سلام محمد جان
      دوست عزیز با خودم فکر کردم وقتی میشه از اینترنت یک محصول سفارش داد و بعد با پست بیاد در خونت و بد پولش رو بپردازی دیگه چرا آدم به خودش زحمت جستجو رو بده
      به همین دلیل یه جستجوی ساده تو اینترنت انجام دادم
      یه سایت فارسی پیدا کردم که کلیه توزیع عای لینوکس رو روی سی دی می فروشه
      آدرسش برای اوبونتو 10.10 اینه:
      http://shop.sito.ir/index.php/cPath/26_198_540
      با توجه به سیستم خودت که 32 بیتی باشه یا 64 بیتی ( اینو از توی ویندوز می شه مشخص کرد)
      میری و نسخه مورد نظر رو سفارش می دی و آدرس پستی رو وارد می کنی و چندروز بعد هم تحویل می گیری و پولش رو به مامور پست پرداخت می کنی
      اینجوری بهتر نیست؟
      باز اگه سوالی داشتی در خدمتیم!

  2. با سلام خدمت آقای ارجمندی -از راهنمایی شما ممنونم :اگه زحمتی نباشه آدرس وشماره تلفونم رو از سایت حذف یا فیلتر کنید.ممنون

  3. یه لپ تاپ apple powerbook g4 برام اوردن با سیستم عاملی ubuntu 10.10 که قفله چجوری میتونم قفلشو باز کنم یا سیستم عاملشو عوض کنم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *