مدیریت ایمیل ها با Thunderbird ( ویندوز و لینوکس )

مدیریت ایمیل ها با Thunderbird ( ویندوز و لینوکس )
  • 1390/8/26
  • علیرضا
  • 21

تقریبا تعداد زیادی از فعالیت هایی که ما در محیط اینترنت انجام میدهیم ، به داشتن حداقل یک آدرس ایمیل نیازمند است . چون اصولا کار کردن با آن ساده ، رایگان و سریع است . به عنوان مثال هنگامی که قصد ثبت نام در سایتی را دارید و یا میخواهید عضو خبرنامه ی یک سایت شوید . امروزه هر سه سرویس دهنده مطرح خدمات ایمیل یعنی یاهو ، گوگل و مایکروسافت ، محیط تحت وب بسیار خوبی به منظور مدیریت ایمیل های خود دارند و میتوانیم از آنها استفاده کنیم . اما در طولانی مدت ، کار کردن با یک محیط تحت وب ، جالب به نظر نمیرسد . مشکلاتی از ناحیه مرورگر وب و یا سرویس دهنده اینترنت شما ، میتواند باعث قطع دسترسی شما به ایمیل هایتان شود . چه ایمیل هایی که جدیدا برایتان ارسال شده و چه آنهایی که قدیمی هستند . بالاخره ارتباط شما با مشکل مواجه خواهد شد .

در اینجاست که برنامه های مدیریت ایمیل که مخصوص سیستم عامل های مختلف ساخته شده اند ، میتوانند مفید واقع شوند . اما چگونه ؟

اگر شما از یک برنامه مدیریت ایمیل استفاده کنید ، دیگر نیازی نیست که به وبسایت سرویس دهنده ایمیل خود متصل شده و از محیط تحت وب ، استفاده کنید . به دلایلی که در بالا عرض کردیم ، استفاده از محیط تحت وب بعضی مواقع مشکل آفرین است . حتی اگر شما به ایمیل های جدیدی که برایتان ارسال شده است نیازی نداشته باشید ، دسترسی به ایمیل های قدیمی تر هم امکان پذیر نخواهد بود . ولی در صورتی که از یک برنامه مدیریت ایمیل استفاده کنید ، حداقل ایمیل های قدیمی تر را میتوانید ذخیره کنید .

دومین مورد ، جامعیت این برنامه هاست . فرض میکنیم شما در هر سه سرویس دهنده مطرح ایمیل ، دارای اکانت هستید . پس اگر بخواهید به محتوای هر کدام دسترسی داشته باشید ، باید برای هر کدام یک تب باز کنید . مشکل وقتی نمود پیدا میکند که تعداد تب های باز شده توسط شما به حدی زیاد باشد که تب مربوط به ایمیل ها را نتوان به راحتی پیدا کرد . اما در صورتی که از یک برنامه مدیریت ایمیل استفاده کنید ، به صورت مرتب و منظم میتوانید ایمیل های مربوط به کدام از اکانت های خود را در بخش جداگانه ای مشاهده کنید .

فکر کنم این دو دلیل کافی باشند تا استفاده از یک برنامه مدیریت ایمیل را آغاز کنید . در هر صورت استفاده از چنین برنامه هایی به سود شماست .

امروز قصد داریم تا شما را با یکی از بهترین برنامه های مدیریت ایمیل آشنا کنیم . Thunderbird برنامه ای بسیار قدرتمند در زمینه کار با ایمیل ها است که توسط بنیاد Mozilla ارائه میشود . به احتمال زیاد با شنیدن نام موزیلا به یاد مرورگر محبوب و قدرتمند فایرفاکس افتاده اید . با گویا آی تی همراه باشید تا این برنامه را روی ویندوز و توزیع لینوکس ابونتو تست کنیم ……….

 

ابتدا تاندربرد را برای ویندوز از اینجا دانلود کرده و نصب کنید . روند نصب برنامه بروی ویندوز بسیار ساده است و نیازی به توضیح ندارد . پس از اجرای برنامه با صفحه ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد .

نکته : در این آموزش از یک اکانت جیمیل استفاده شده است .

در اینجا باید یک نام دلخواه ، آدرس ایمیل و کلمه عبور خود را وارد کنید . سپس روی دکمه Continue کلیک کنید . تاندربرد شروع به دریافت تنظیمات پیکربندی از گوگل میکند و پس از چند ثانیه شما باید یکی از پروتکل های IMAP و یا POP3 را انتخاب کنید .

بگذارید توضیح کوتاهی در مورد POP3 و IMAP بدهیم . به صورت کلی اگر شما از POP3 استفاده کنید ، ایمیل های شما از سرور مربوطه ( در اینجا منظور سرورهای گوگل است ) دریافت شده و سپس از آنجا پاک میشوند . البته میتوان با اعمال برخی تغییرات از پاک شدن ایمیل ها از روی سرور جلوگیری کرد . همچنین تغییراتی که شما بروی ایمیل ها انجام میدهید ، تنها و تنها بروی ایمیل هایی که روی کامپیوترتان ذخیره شده اند ، اعمال خواهد شد . به عنوان مثال اگر یک ایمیل را به عنوان خوانده شده علامتگذاری کنید ، این تغییر فقط روی ایمیلی که در کامپیوترتان میباشد اعمال خواهد میشود و تغییری بروی ایمیل موجود در سرور صورت نخواهد گرفت . همچنین POP3 قدیمی تر از IMAP میباشد .

اما در IMAP شما به صورت کنترل از راه دور به ایمیل های موجود در اکانت خود دسترسی دارید . مثل اینست که دارید به صورت تحت وب ایمیل های خود را چک میکند ، اما در قالب برنامه تاندربرد . اگر درست متوجه نشده اید باید به صورت کلی بگویم که ساختار اکانت شما عینا در برنامه تاندربرد قرار خواهد گرفت . فولدرهایی که ساخته اید و سایر مواردی که به صورت تحت وب امکان کار کردن با آنها را داشتید . همچنین در این روش پس از دریافت ایمیل ها از سرور مربوطه ، پاکسازی صورت نمیگیرد . بر خلاف POP3 ، اگر یک ایمیل را به عنوان خوانده شده علامتگذاری کنید ، آن ایمیل در سرور مربوطه نیز به عنوان خوانده شده علامتگذاری خواهد شد .

در هر صورت انتخاب خود را از بین این دو پروتکل انجام داده و روی دکمه Create Account کلیک کنید .

در تصویر زیر نمایی از فولدرهایی که با انتخاب پروتکل IMAP در دسترس قرار میگیرند ، مشاهده خواهید کرد . تقریبا همان ساختاریست که به صورت تحت وب هم مشاهده میکردید .

اما برخی تنظیمات کوچک هستند که ممکن است بخواهید روی اکانت خود اعمال کنید . مثل بازه زمانی که برای چک شدن ایمیل ها در نظر گرفته اید . برای ورود به بخش تنظیمات اکانت ، روی آن راست کلیک کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید . 

بخش های مختلف را از پنل سمت چپ پنجره ی Account Settings مشاهده میکنید . اما شاید اولین کاری که بخواهید انجام دهید این باشد که بازه زمانی چک شدن اکانت خود را تغییر دهید تا از رسیدن ایمیل های جدید با خبر شوید . کافیست از پنل سمت چپ روی گزینه Server Settings کلیک کرده و از قسمت سمت راست ، مقدار عددی که در مقابل Check for new messages every وجود دارد را کم یا زیاد کنید .

همچنین گزینه دیگری با عنوان Check for new messages at startup نیز وجود دارد که در صورت فعال بودن آن ، هر بار که تاندربرد را باز کنید ، اکانت شما به منظور دریافت ایمیل های جدید بررسی خواهد شد .

 

اکنون قصد داریم به سراغ سیستم عامل لینوکس و توزیع محبوب ابونتو برویم و در آنجا نیز تاندربرد را مورد استفاده قرار دهیم . پس ابتدا از اینجا تاندربرد را دریافت کنید . فایلی با پسوند tar.bz2 دریافت خواهد شد . اگر بخواهید بدون نوشتن دستورات در ترمینال از تاندربرد استفاده کنید ، روش زیر را امتحان کنید . روی آن راست کلیک کرده و گزینه Extarct Here را انتخاب کنید .

فولدری در کنار همین فایل با نام thunderbird ایجاد خواهد شد . اکنون به منوی Applications که در بالای صفحه دسکتاپ قرار دارد ، بروید و روی آن راست کلیک کنید . از بین منوها نیز گزینه Edit Menus را انتخاب کنید . پنجره ای باز خواهد شد که میتوانید در آن تغییرات مورد نظرتان را روی آیتم های موجود در بخش Applications اعمال کنید . در بخش سمت چپ روی Internet کلیک کرده و از سمت راست روی گزینه New Item کلیک کنید .

اکنون باید اطلاعات مربوط به تاندربرد را در این پنجره وارد کنید .

در قسمت Name عبارت Thunderbird را وارد کنید . در قسمت Comment هم یک توضیح بنویسید ( دلخواه ) . اکنون نوبت به انتخاب فایل اصلی تاندربرد رسیده است . روی دکمه Browse کلیک کنید . به محلی که فولدر thunderbird در آنجاست بروید . من این فولدر را در پوشه Downloads گذاشته ام . پس از باز کردن فولدر thunderbird ، فایلی با عنوان thunderbird وجود دارد . روی آن کلیک کرده و از قسمت پایین پنجره روی دکمه Open کلیک کنید .

اکنون روی دکمه OK در پنجره Create Luncher کلیک کنید . تاندربرد به لیست برنامه های اینترنتی اضافه شد و متیوانید از طریق منوی Applications => Internet به آن دسترسی پیدا کنید .

پس از انتخاب تاندربرد از لیست برنامه های اینترنتی ، باید مراحلی را که در ویندوز اشاره کردیم طی کنید . راه اندازی یک اکانت جیمیل در تاندربرد ( نصب شده بروی ابونتو ) هیچ تفاوتی با ویندوز ندارد .

تصویر زیر هم نمایی از راه اندازی شدن برنامه Thunderbird در محیط ابونتو است .

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 21 دیدگاه
  1. سلام علی جان .. دمت گرم کارت درسته .. فقط لطفا این لینک دانلود ها رو آخر مطلب واضح بذار .. چون کلی باید بگردم دنبال لینک دانلود مطلبت همیشه .. دمت گرم مطلبات همیشه بدردم خورده

    1. سلام مزدک جان .
      خواهش میکنم . اوکی ، رو چشام . توی مطالب بعدی لینک های دانلود رو آخر مطلب میزارم .

      موفق باشی ……..

  2. سلام
    آقا من ایمیلم att.net هست همون یاهو وقتی خواست وصل شه نپرسید pop3 باشه یا imap الان از کجا باید بفهمم کدومشه ؟ میخوام pop3 باشه

    1. سلام رضا جان .
      روی اکانت خودتون راست کلیک کنید و گزینه Settings رو انتخاب کنید ( مثل داخل مطلب ) . بعدش به قسمت Server settings برید . حالا در بالاترین قسمت پنجره ببینید جلوی Server type چی نوشته . اگه POP باشه که POP3 هستش . اگه هم IMAP باشه که مشخصه .
      اگه یاهو ازتون نپرسیده که کدومش رو مایل هستید که استفاده کنید ، پس حتما فقط یکیش رو ساپورت میکرده که با روشی که عرض کردم میتونید متوجه بشید که کدوم حالت هستش .
      البته اینجا میتونید از یه ترفند استفاده کنید که مجالش نیست داخل این کامنت توضیح بدم ولی به صورت کلی میتونید ایمیل های هر سرویسی رو به سرویس دیگه ای مثل جیمیل منتقل کنید و از IMAP جیمیل استفاده کنید .
      انشالله یه مطلب دربارش خواهم نوشت که کلا متوجه این قضیه بشید .

      موفق باشید ……….

  3. سلام تورو خدا چطور مي تونم ايميل ياهو را هم بااين نرم افزار چك كنم .مرسي تاآلان موفق نشدم . منتظر لطف شما هستم .حميد محمدپور از رشت

    1. سلام جناب آقای محمدپور .
      ببینید هیچ تفاوتی بین یاهو و جیمیل وجود نداره . اگه همین مراحلی که برای جیمیل گفتم رو طی کنید ، میتونید ایمیل های یاهو رو هم چک کنید .
      اگه دقیق تر بگید کجای کار به مشکل میخورید ، بهتر میتونم راهنماییتون کنم .

    2. سلام ..
      دوست خوبم آقا علیرضا..
      من یه سوال داشتم در این رابطه .
      من قبلا از این نرم افزار هم برای یاهو و هم جیمیل و بقیه استفاده کردم و مشکلی نداشته.
      اما یه مدت استفاده نکردم و الان دوباره تصمیم گرفتم استفاده کنم . اکانت جیمیلم راحت اد شد ولی برای یاهو هر کاری میکنم Error پسورد اشتباه میده . در حالی که پسورد درست هم است . من قبلا با این میل مشکلی نداشتم تو این نرم افزار . اگه میتونین کمک کنین ممنون میشم

    3. سلام عرض میکنم خدمت شما دوست عزیز .
      بنده هم مشکل شما رو موقع اد کردن هاتمیل داشتم . شما میتونید موقع اضافه کردن اکانت یاهوتون داخل تاندربرد پسورد رو وارد نکنید . حالا موقعی که دکمه Get Mail رو بزنید ازتون پسورد رو درخواست میکنه و وقتی وارد کنید به احتمال خیلی زیاد دیگه ارور نمیده . من مشکلم به همین شکل حل شد . حالا اینکه دلیلش چی بود که موقع اضافه کردن اکانت میگفت پسورد اشتباهه ، نمیدونم .

      موفق باشی ……

  4. سلام .
    من این روش رو هم امتحان کردم ولی این ارور و میده این دفعه
    Sending of password did not succeed. Mail server pop.mail.yahoo.com responded: Access to this service is not permitted

    1. با توجه به پیغامی که بهتون میده اینطور برداشت میشه که مشکل از یاهو هست . این ارور میگه که دسترسی به این سرویس یاهو مجاز نیست . دلیلش هم اینه که پروتکل POP3 یاهومیل پولی هستش و باید ابتدا هزینش رو بپردازید و بعد استفاده کنید . اگه خارج از ایران هستید میتونید هزینش رو پرداخت کنید . ولی اگه داخل ایران هستید مجبورید که از IMAP استفاده کنید . IMAP رو بنده تست کردم و هیچ مشکلی نداشته .
      موفق باشی …….

  5. عجب .
    حدس میزدم . ولی چون قبلا استفاده میکردم فک نمیکردم یه دفعه اینجوری بشه . حالا منظور شما از IMAP چیه ؟! یعنی از ایمیل هایی استفاده کنم که IMAP است یا میشه همین ایمیل یاهورو IMAP کرد . اگه راهنمایی کنین خیلی ممنون میشم .. کاش بشه ایمیل یاهورو بتونم باز کنم .حالا با این برنامه یا هر برنامه ای دیگه ای که شما سراغ دارین . یا ترفندی . خلاصه بازم ممنون

    1. هیچ مشکلی نیست . شما میتوانید موقع ساخت اکانت داخل تاندربرد ، به جای گزینه POP3 ، گزینه IMAP رو انتخاب کنید . IMAP یاهو مجانی هست و مشکلی نداره . بنده همین الان تست کردم و به راحتی ایمیل های یاهو رو داخل تاندربرد دیدم .
      اگه بازم کمکی خواستید در خدمتم .
      موفق باشید …..

  6. سلام
    یک سوال داشتم از محضرتون.من ایمیل رو در تاندربرد اد کردم و هیچ مشکلی هم ندارم.به جز اینکه پس از دریافت و خوندن ایمیلها،ایمیلها از روی سرور پاک نمیشن.یه تیک و تنظیمی داره که من نمیدونم
    ضمنا از POP3 استفاده میکنم
    شاد باشید

  7. اقا سلام . من تو همون قسمت پس و اینا گیر کردم هر چی پس ایمیلمو میزنم میگه پستون غلط تا الان 100 باری میشه زدم و هم اکنون سواااااال اصلی در آنگونه مواقع چه باید کرد؟؟؟؟؟؟

    1. سلام .
      از چه سرویس دهنده ایمیلی میخاید استفاده کنید ؟ یاهو ، جیمیل یا هات میل ؟؟؟

  8. سلام وقت تون بخیر
    من چند تا اکانت وارد برنامه کردم میخواستم بدونم چطور میتونم این اکانت ها یا همون ایمیل ها رو حذف کنم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *