• مقدمه

در دو بخش گذشته، ابتدا با متغیرهایی از نوع string شروع به تعریف مفهوم متغیر کردیم. در این بخش نیز در رابطه با متغیرهایی که با اعداد سروکار دارند، صحبت خواهیم کرد.

  • متغیرهای عددی

علاوه بر آن‌که شما می‌توانید در متغیرهای خود، رشته و یا متن ذخیره کنید، خواهید توانست که اعداد را نیز ذخیره کنید. تعداد قابل ملاحظه‌ای متغیر برای ذخیره‌ی اعداد موجود می‌باشد، اما آن‌هایی را که شما با آن‌ها سروکار خواهید داشت به ترتیب Integer (اعداد صحیح)، Double و Float (اعداد اعشاری). شاید در رابطه با تفاوت Double و Float برای شما سوالی پیش بیاید که اگر هر دو از نوع «اعداد اعشاری» هستند، پس چه تفاوتی میان آن‌هاست! به زودی متوجه خواهید شد …

اول از همه یک پروژه جدید را در Visual Studio شروع کنید. فراموش نکنید که پروژه‌ی جدید – مثل همیشه – از نوع Windows Form Application باشد.

Integer ها یعنی همه اعداد! البته همه اعداد منظور اعدادی که اعشار نداشته باشند و به اصطلاح به آن‌ها اعداد صحیح می‌گویند؛ همانند: ۲۵، ۱۰۰، و …

به ToolBox خود مراجعه کنید و یک Button بر روی Form خود قرار دهید و Property‌های زیر را بر روی button خود اعمال کنید:

Name: btnIntegers

Text: Integers

Location: 110, 20

در ادامه، پس از تطبیق مشخصه‌های فوق، بر روی button خود دابل-کلیک (Double-Click) کنید تا وارد بخش کد‌نویسی شوید.

1-Button_Code_Blank

در بخش‌های قبلی از آموزش به خاطر دارید که هنگامی که ما متغیری از نوع string تعریف می‌کردیم، می‌نوشتیم:

string myText;

شما برای تعریف متغیر از نوع عدد Integer نیز دقیقاً به‌همین شکل عمل خواهید کرد؛ تنها به‌جای استفاده از نوع string، از نوع int (کوتاه‌شده‌ی عبارت integers) استفاده خواهید کرد.

پس برای شروع، در میان براکت‌های کد مربوط به button بنویسید int؛ منوی IntelliSense برای شما نمایش داده‌خواهدشد.

2-Button_Code_intبا فشردن کلید Enter و یا Space،‌بگذارید که عبارت int نوشته شود و در مقابل آن، نام متغیر خود را انتخاب کنید. ما در این آموزش، این متغیر را myInteger نام‌گذاری خواهیم‌کرد. بدین شکل:

3-Button_Code_int2

اگر به تصویر ماقبل تصویر فوق نگاه کنید، خواهید دید که جعبه زرد رنگ حاوی متنی به شرح زیر است:

Represents a 32-bit signed integer.

متغیرهای علامت‌دار integer را اصطلاحاً به آن‌ها Signed می‌گویند. یعنی اعداد منفی مثل ۱-، ۲۵-، و …

در مقابل اعداد علامت‌دار، اعداد بی‌علامت هستند که به آن‌ها Un-Signed می‌گویند و فقط حاوی اعداد مثبت هستند.

بخشی که با 32-bit در جمله‌ی بالا به آن اشاره می‌شود، به رنج شماره‌هایی اشاره می‌کند که یک متغیر Integer می‌تواند در خود ذخیره کنید. متغیر int قابلیت نگاه داری از اعدادی ما بین ۲۱۴۷۴۸۳۶۸۴- تا ۲۱۴۷۴۸۳۶۸۴ هستند.

برای ذخیره در متغیری که در بالا تعریف کرده‌ایم، همانند متغیر string عمل کنید. نام متغیر را در سمت چپ بیاورید، پس از آن علامت مساوی و در مقابل آن مقدار عدد را وارد کنید. بدین شکل:

myInteger = 25;

کدهای شما به‌شکل زیر خواهد بود:

4-Button_Code_int3

خوب، کار بعدی ما نمایش دادن عدد ذخیره شده در متغیر myInteger می‌باشد. مثل جلسات قبل می‌نویسیم:

MessageBox.Show(myInteger);

خوب، برنامه خود را اجرا کنید؛ باید خطای زیر برای شما رخ دهد:

5-build_errors

شما باید یک خط آبی رنگ زیر آخرین خط کدتان ببینید:

6-Error_Conversionنشانگر موس را بر روی متغیر داخل پرانتز، یعنی myInteger ببرید، شرح خطا به‌صورت زیر است:

7-Error_Conversion2

اگر کمی انگلیسی‌تان خوب باشد، متوجه معنی خطا می‌شوید. این خطا می‌گوید که «نمی‌توان مقدار int را به یک string تبدیل کرد.»

چرا؟! دلیلش این است که متد MessageBox.Show() مقداری را که دریافت می‌کند، باید فقط و فقط از نوع string باشد؛ برای اینکه مقدار عدد را به یک مقدار string تبدیل کنیم، به روش زیر عمل می‌کنیم:

در مقابل متغیر عددی خود، یعنی myInteger یک نقطه قرار دهید:

8-Error_Conversion_ToStringمتد ToString را انتخاب کنید. چون‌که ToString یک متد است، پس باید حواستان جمع باشد که در مقابل آن پرانتز باز-و-بسته را قرار دهید. پس خواهید داشت:

9-Error_Conversion_ToString2

همانطور که از نام این متد مشخص است، کارش این است که یک‌چیزی را به string تبدیل می‌کند. چیزی که ما اینجا در حال تبدیل آن هستیم، یک Integer هست!

مجدداً برنامه خود را اجرا کنید؛ بر روی button ای که اضافه کرده‌اید، یعنی Integers کلیک کنید.

10-Button_Code_int_Form

  • متغیرهای Float و Double

دو متغیر جدید Float و Double،‌ بر خلاف متغیر Integer، قابلیت ذخیره‌سازی اعداد اعشاری را نیز دارند! یعنی اعدادی مثل: ۳.۴۵، ۱۲.۰۰۴، و …

برای تعریف متغیرهای Float و Double نیز دقیقاً به همان شکلی که Integer و String را تعریف می‌کردیم، تعریف خواهیم کرد. یعنی:

float myFloat;

double myDouble;

تفاوتی که میان این دو وجود دارد، تنها مقداری هست که قابلیت ذخیره‌سازی آن را دارند می‌باشد! مثلاً در float شما می‌توانید به اندازه هفت رقم عدد داشته باشید، اما در double، می‌توانید حداکثر تا ۱۶ رقم داشته باشید!

Float یک متغیر ۳۲ بیتی می‌باشد؛ اما متغیر Double یک متغیر ۶۴ بیتی است.

برای ذخیره‌ی یک عدد اعشاری در یک متغیر float،‌ شکل زیر عمل می‌کنیم:

myFloat = 0.42F;

دقت کنید که حرف F که در انتهای عدد می‌آید، به سی‌شارپ این مفهوم را می‌رساند که این یک عدد Float است. اگر که این حرف را نگذارید، سی‌شارپ این عدد را به‌عنوان double تلقی خواهد کرد.

تمرین: همانطور که در رابطه با اعداد Integer، یک button اضافه کردیم و اعداد را توسط یک MessageBox نمایش دادیم، سعی کنید که دو button دیگر با نام‌های Floats و Doubles اضافه کنید و اعداد Double و Float را در آن‌ها نمایش دهید.

جهت دریافت فایل PDF این بخش آموزشی، اینجا را کلیک کنید!