معرفی و بررسی 4 اپلیکیشن برتر برای افزایش امنیت گوشی و تبلت اندرویدی شما

معرفی و بررسی 4 اپلیکیشن برتر برای افزایش امنیت گوشی و تبلت اندرویدی شما
  • 1393/5/4
  • مهدی صمصامی
  • 0

unlocking-phone-840x420

آیا مشکوک هستید که ممکن است در نبود شما کسی بخواهد رمزعبور تلفن همراه یا تبلت اندرویدی تان را حدس زده و از آن استفاده کند؟ یا اینکه فقط به یک لایه ی امنیتی جدید برای دستگاه اندرویدی تان نیاز دارید؟ در این صورت می توانید از یکی از 4 اپلیکیشنی که در ادامه معرفی می کنیم استفاده کنید.

هر کدام از این اپلیکیشن ها این قابلیت را دارند که از کسی که رمزعبور یا PIN اشتباهی را حین باز کردن دستگاه وارد می کند، عکس بگیرند و آن عکس را از راه دور برای شما بفرستند. در این صورت می توانید مچ هر کسی که بخواهد دزدکی به گوشی شما سرک بکشد را بگیرید. علاوه بر این، می توانید از این اپلیکیشن ها برای دستگیر کردن مجرمان نیز استفاده کنید. مثلا اگر گوشی شما دزدیده شود و سارق بخواهد قفل گوشی شما را باز کرده و از آن استفاده کند، از او عکس گرفته شده و برای شما فرستاده می شود و می توانید از آن برای پیدا کردن و دستگیر کردن فرد سارق استفاده کنید.

چه نیاز شما افزایش امنیت و چه جلوگیری از مزاحمان باشد، به یکی از این 4 اپلیکیشن نیاز خواهید داشت.

قرار دادن رمزعبور

در ابتدا باید یک رمزعبور یا PIN یا الگوی خطی امنیتی برای صفحه ی قفل گوشی (Lockscreen) خود قرار دهید. شما می توانید تنظیمات پیشفرض و گزینه های امنیتی مربوط به Lockscreen را در مسیر Settings > Security > Screen Lock به دلخواه تغییر دهید.

android-security-lockscreen-1

اگر برای محافظت از Lockscreen خود و قرار دادن رمزعبور برای آن از یک اپلیکیشن جایگزین جانبی استفاده می کنید، بهتر است که آن را حذف کنید. زیرا اپلیکیشن هایی که در ادامه معرفی می شوند، مستقیما با سیستم امنیتی خود سیستم عامل اندروید کار می کنند و شیوه ی کار آن ها اینگونه است که منتظر می مانند تا یک رمزعبور یا PIN اشتباه وارد شود و آن را تشخیص می دهند. اما اگر به جای اینکار از اپلیکیشن های جانبی استفاده کنید، این اپلیکیشن ها نمی توانند ورود اشتباه رمزعبور، PIN یا الگوی خطی را تشخیص دهند. پس قبل از استفاده از هر کدام از این اپلیکیشن ها، برنامه های جانبی امنیتی را حذف کنید.

Unlock Alert (رایگان)

اولین اپلیکیشنی که معرفی می کنیم کاملا رایگان و بدون هیچ تبلیغات اضافه ای است و به هیچ گونه ثبت نامی نیاز ندارد و کار با آن بسیار ساده است. Unlock Alert می تواند به وسیله دوربین جلوی گوشی از فرد عکس گرفته و همچنین موقعیت مکانی او را ثبت کند (در صورتی که گزینه ی مربوط به موقعیت یابی در تنظیمات گوشی روشن باشد). پس از آن اپلیکیشن می تواند این اطلاعات را در گوشی ذخیره کند، یا آنها را به ایمیل شما ارسال کند و یا می تواند آنها را در حساب Dropbox شما آپلود کند. همچنین می توانید در صورت نیاز معین کنید که پس از ایمیل کردن اطلاعات یا آپلود کردن آنها در Dropbox، از گوشی پاک شوند.

unlock-alert-1

با این حال در طی آزمایش هایی که من انجام دادم، هر چند بار که رمزعبور را اشتباه وارد کردم، هیچ عکسی توسط اپلیکیشن گرفته نشد. با اینکه برنامه موقعیت مکانی را بسیار دقیق ثبت کرد، که یک ویژگی خوب برای اهداف امنیتی است، اما باز هم نبودن تصویر اندکی ناامید کننده است. به نظر می آید که این مشکل عمومی نیست و مختص گوشی Galaxy S3 من است، به همین دلیل باید این اپلیکیشن را روی دستگاه خودتان امتحان کنید تا نتیجه را ببینید.

3

همچنین توسط اپلیکیشن می توانید یک Scare Screen (صفحه ی ترس) برای Lockscreen قرار دهید تا به مزاحم یا دزد هشدار بدهد که از او عکس گرفته شده است، اما معمولا خیلی لازم نیست. در نبود Scare Screen (خاموش بودن این ویژگی) یک هشدار کوچک در قسمت Notification bar ظاهر می شود و موضوع را اطلاع می دهد، اما تا زمانی که رمزعبور یا PIN درست وارد نشود، نمی توان Notification bar را پایین کشید و آن را مشاهده کرد.

همچنین اطمینان حاصل کنید ایمیل هایی که از آدرس “unlockalertservice@bitourea.com” برایتان می آید در پوشه ی Spam قرار نگیرند، زیرا اطلاعات به دست آمده توسط اپلیکیشن، از این ایمیل برایتان ارسال می شوند.

GotYa! (رایگان، 2.99 دلار)

استفاده از اپلیکیشن GotYa! برایتان 2.99 دلار هزینه خواهد داشت، البته یک نسخه ی رایگان (با محدودیت زمانی) از آن نیز موجود است که قبل از خرید کامل، می توانید آن را امتحان کنید. پس از نصب اپلیکیشن، برای راه اندازی آن باید با حساب گوگل خود در برنامه Sign in کرده و یک سری تعهدات و اجازه نامه های مربوط به اتصال اپلیکیشن به حساب گوگل تان را تایید نمایید. همچنین برای اینکه از طریق اپلیکیشن برایتان ایمیل فرستاده شود، باید اجازه نامه ی مربوط به آن را تایید کنید.

gotya-android-1

اپلیکیشن عملیات راه اندازی خود را مرحله به مرحله پیش می برد و کار را برای شما آسان می کند. در عرض چند ثانیه، گوشی شما امن خواهد شد. پس از آن هر وقت که بخواهید می توانید با کشیدن لبه ی سمت چپ برنامه به وسط صفحه، تنظیمات را به دلخواه خود تغییر دهید. در بخش تنظیمات می توانید نوتیفیکیشن ها را خاموش یا روشن کرده، مشخص کنید که پس از 3 بار ورود اشتباه رمزعبور عکس گرفته شود، آیکون مربوط به اپلیکیشن را تغییر دهید تا به نظر نرسد که یک برنامه ی امنیتی است یا اینکه برای جلوگیری از ورود بدون اجازه، یک رمزعبور برای محافظت از خود اپلیکیشن قرار دهید.

ایمیلی که توسط اپلیکیشن دریافت می کنید به خوبی سرهم بندی شده است. محتویات ایمیل شامل عکس گرفته شده توسط دوربین جلوی گوشی و تصویر مربوط به موقعیت مکانی دقیق گوشی توسط Google Maps است که می توان با کلیک بر روی آن، موقعیت دقیق را در سرویس Google Maps مشاهده کرد. استفاده از این اپلیکیشن بسیار آسان است. البته نسخه ی رایگان از یک ویژگی بهره نمی برد که در نسخه ی کامل و پولی آن موجود است. آن ویژگی این است که نسخه ی پولی اپلیکیشن می تواند اطلاعات به دست آمده (عکس و موقعیت مکانی) را مستقیما در حساب Google Drive تان آپلود کند. در صورت نیاز به این ویژگی می توانید نسخه ی کامل را خریداری کنید.

Hidden Eye (رایگان، 0.99 دلار)

برای اپلیکیشن Hidden Eye، تفاوت های بسیار زیادی در نسخه های پولی و رایگان آن وجود دارد. نسخه ی رایگان، عکس گرفته شده و موقعیت مکانی را برای شما ایمیل نمی کند، دارای تبلیغات است و امکان همگام سازی با Dropbox (برای آپلود کردن اطلاعات در حساب Dropbox) را ندارد. برای فعالسازی این ویژگی ها و حذف کردن تبلیغات موجود در اپلیکیشن، باید هزینه 0.99 دلار را بپردازید. هرچند در هر دو نسخه ی رایگان و پولی می توانید تعیین کنید که اگر بیش از سه بار رمزعبور اشتباه در دستگاه وارد شد، یک صدای زنگ (Ringtone) مشخص پخش شود.

hidden-eye-1

با وجود اینکه اپلیکیشن کار خود را به خوبی انجام می دهد، اما چیزی ندارد که خود را از دیگر رقبا متمایز کند، مگر اینکه شما یک کاربر مشتاق Dropbox باشید. رابط کاربری Hidden Eye بسیار ساده، یکنواخت و خسته کننده است و نسخه ی رایگان آن نیز به شدت محدود است. باید بدانید که اگر گزینه ی مربوط به پخش زنگ (Ringtone) هشدار پس از سه بار ورود اشتباه رمزعبور را فعال نکنید، هیچ نوتیفیکشن دیگری برای اطلاع وجود نخواهد داشت، در این حالت می توان به خوبی مچ افراد مزاحم را گرفت.

Lockwatch (رایگان)

این اپلیکیشن کار را برای شما به سادگی انجام می دهد و همچنین دارای ویژگی های جالبی نیز هست. البته برای دسترسی داشتن به تمامی امکانات و ویژگی های آن، باید 2.99 دلار پرداخت کنید (In-App Purchase). اگر نخواهید خریدهای درون-برنامه ای را انجام دهید، به صورت رایگان، اپلیکیشن پس از ورود اشتباه رمزعبور از فرد عکس می گیرد و همچنین قابلیت به تاخیر انداختن زمان عکس گرفتن را هم دارد تا اگر پس از 10 ثانیه از وارد کردن اشتباه رمزعبور (مثلا به دلیل اشتباه تایپی)، رمزعبور درست وارد شد و قفل گوشی باز شد، عکسی گرفته نشود.

Lockwatch-1

ویژگی های موجود در نسخه ی کامل جالب تر هستند. نسخه ی کامل می تواند پس از وارد شدن اشتباه رمزعبور، با استفاده از میکروفون دستگاه، 20 ثانیه صدا ضبط کند. همچنین این قابلیت را دارد که اگر سیم کارت دستگاه تعویض شد، یک ایمیل برای اطلاع رسانی به شما ارسال کند. یا اینکه می تواند چندین عکس را با هم بگیرد و ثبت کند. و همچنین در صورت نبود اتصال اینترنت برای ارسال ایمیل، می تواند موقعیت مکانی ثبت شده را به یکی از دوستان شما به صورت پیام کوتاه (SMS) ارسال کند. همچنین اگر دستگاه مکررا آنلاین (متصل به اینترنت) و آفلاین (عدم اتصال به اینترنت) شود، وضعیت و موقعیت مکانی دستگاه را به صورت مداوم برای شما ایمیل می کند.

مانند همان مشکلی که با اپلیکیشن Unlock Alert داشتم، Lockwatch نیز نتوانست عکسی برای من ثبت کند. مطمئن نیستم که دلیل بروز این اتفاق چیست، اما باز هم موقعیت مکانی ثبت شده کاملا دقیق بود. یکی از ویژگی های عجیب اپلیکیشن Lockwatch این است که نمی توانید تصاویر گرفته شده و موقعیت های مکانی ثبت شده را درون خود برنامه ببینید و فقط می توانید از طریق ایمیل هایی که دریافت می کنید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید!

کدام یک بهترین است؟

طبق استفاده و آزمایش های من، می توان گفت که GotYa! بهترین است. زیرا نسخه ی رایگان آن تمامی ویژگی هایی که به آن نیاز داشتم را برایم فراهم کرد، رابط کاربری آن زیبا است و کار با آن آسان است و با موفقیت، هم تصویر و هم موقعیت مکانی را به درستی برای من ثبت کرد. هر چند اینکه کدام یک از این اپلیکیشن ها بر روی دستگاه تان بهتر کار می کند، به نیاز شخصی خودتان بستگی دارد.

اپلیکیشن مورد علاقه ی شما برای گیر انداختن مزاحمان و دزدها چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : MakeUseOf.com با ویرایش از گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *