۶ جنبه برتر امنیتی اندروید آب نبات چوبی چیست؟

۶ جنبه برتر امنیتی اندروید آب نبات چوبی چیست؟
  • 1394/5/6
  • پرهام
  • 0

هر چه بیشتر کارهای روزمره و گاه مهم خود را به تلفن هوشمندمان می سپاریم، امنیت در این گجت ها نقش مهمتری می یابد. این روز ها تلفن ما شامل اطلاعات حساس و مهمی – از تصاویر و آلبوم های خانوادگی گرفته تا اسناد و مدارک کاری – می شود. حال چطور می توان امنیت تلفن خود را بالا برد؟

در این جا یک سوال مهم مطرح است؛ از تلفن های اپل استفاده می کنید یا اندروید؟ خوشبختانه شرکت اپل به لطف محدودیت های کوچک و بزرگی که در دستگاه و سیستم عامل خود گذاشته، امنیت قابل قبولی را به کاربرانش تضمین کرده است. اما آن چه که مشخص است، ضعف سیستم عامل اندروید در زمینه امنیت است.

اندروید آب نبات چوبی ، نسخه جدید منتشر شده از سیستم عامل گوگل، شامل امکانات کاربردی و مفیدی است؛ از جمله این امکانات می توان به طراحی تخت یا متریال دیزاین گوگل اشاره کرد. اما مهمتر از طراحی، اندروید نسخه ۵ شامل امکانات جدیدی در بخش امنیت و حریم شخصی کاربر است. در این مقاله قصد داریم به مهمترین جنبه های مفید امنیتی در این سیستم عامل بپردازیم.

با گویا آی تی همراه شوید.

انکریپت حافظه (Memory Encryption)

Secure-Memory-Banner

در ماه اکتبر، شرکت گوگل رسما اعلام کرد که تمامی تلفن هایی که با اندروید ۵ عرضه شده اند، انکریپت می شوند. این شامل تلفن هایی که نسخه سیستم عامل خود را به اندروید ۵ ارتقاء داده اند نمی شود. اما با این حال این کاربران می توانند امکان انکریپت تلفن خود را فعال کنند. این موضوع یک قدم بزرگ در رسیدن به امنیت موبایلی ایده آل محسوب می شود.

اگر تلفن یا درایو شما به دست کسی بیوفتد، به راحتی می تواند تمام پل های امنیتی را گذرانده و اطلاعاتتان را بدزد ( البته به راحتی نه!) مگر اینکه تلفن یا هارد را انکریپت کرده باشید. پس در یک کلام اطلاعات انکریپت نشده بسیار آسیب پذیر هستند. اگر اطلاعات حساسی در تلفن خود دارید، انکریپت یک امر حیاطی است.

متاسفانه یک اخطار در این بخش وجود داردکه مربوط به عملکرد دستگاه می شود؛ بسیاری از تلفن های اندرویدی از یک چیپست انکریپت شده اختصاصی استفاده می کنند که این موضوع در ذخیره و دسترسی به فایل ها در سریع ترین زمان ممکن کمک می کند. با این حال برای تلفن هایی که از این چیپ ها بهره نمی برند، انکریپت شدن می تواند مشکلات جدی و آزاردهنده ای در زمینه عملکرد به وجود آورد؛ متاسفانه حتی نکسوس ۶ خود گوگل نیز در جرگه این تلفن ها قرار دارد و تا ۸۰ درصد کاهش سرعت را شامل می شود.

با این حال تمامی دیواس های iOS از انکریپت اختصاصی و پیش فرض بهره می برند ( از سال ۲۰۱۰ تا کنون).

به هر حال می توانید حالت انکریپت را در تلفن خود فعال کرده و عملکرد تلفن قبل و بعد از این حالت را بررسی نمایید. در صورتی که با افت عملکرد و سرعت مواجه نشدید، می توانید این حالت را فعال نگه دارید.

قفل هوشمند (Smart Lock)

androidonbodydetection

یکی از امکانات بسیار مهم امنیتی در تلفن های اندرویدی قفل هوشمند است که مدت طولانی در آن حضور دارد اما به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد. رمز عبور می تواند تا حدی اطلاعات شما را در برابر مهاجم به تلفن حفظ نماید اما در مجموع آنقدرها هم امن نیست و از طرفی وارد کردن آن هر بار سخت و آزاردهنده است. اما در اندروید آب نبات چوبی، گوگل با امکان جدید قفل هوشمند خود این مشکل را به فراموشی سپرده است.

این امکان تماما در مورد این موضوع است که دستگاه خودش بداند کی در محیط امن و در دست شما قرار دارد. به عنوان مثال، تلفن توسط سنسورهای خود متوجه می شود که هنوز در حال حمل شدن است و تا زمانی که بر روی زمین یا میز قرار نگیرد، قفل نمی شود. این امکان همچنین می تواند خود را با دستگاه های دیگر (بخصوص اندورید پوشیدنی یا مودم های وای فای) همگام سازی شود و بودن در محیط امن را تشخیص دهد. اما قابلیت تشخیص چهره یکی از کاربردی ترین حالت های قفل هوشمند در اندورید ۵ است.

با این حال شاید بگویید با قفل هوشمند تلفن شما نسبت به حالت های کلاسیک امن تر می شود، اما در یک کلام باز کردن قفل و استفاده از تلفن راحت تر از قبل خواهد بود. همین موضوع مطمئنا بسیاری از کاربران را به خود جذب می کند.

بازبینی برنامه ها

سیستم جدید بازبینی اپلیکیشن ها در اندروید همچون نرم افزار های آنتی ویروس در رایانه عمل می کند. این سیستم به هنگام نصب برنامه ها به شما در زمینه خطرناک بودن آن ها اخطار می دهد. همچنین سیستم بازبینی مرتبا اپلیکیشن های شما را بررسی کرده و به دنبال کد های تهدید آمیز و خطرناک می گردد.

همچنین یک لیست سیاه از اپلیکیشن هایی که به دزدی اطلاعات می پردازند در دیتابیس اینترنتی قرار دارد که توسط آن برنامه های مشابه در سیستم عامل شما را شناسایی می کند. سیستم فوق به کاربر اخطار های لازم را می دهد و در موارد حیاطی و خطرناک، خود به خود اپلیکیشن را حذف خواهد کرد.

این سیستم ممکن است عملکرد ساده و پایه ای داشته باشد اما از هیچی بهتر است، به خصوص که سیستم عامل اندروید به نسبت iOS دسترسی بیشتری به اپلیکیشن ها می دهد. با این که گوگل از امنیت بالای سیستم عامل خود می گوید، اما در گذشته مشکلاتی در این زمینه وجود داشته است ( همچون درزدی دیتا کاربر توسط یک اپلیکیشن چراغ قوه معروف). توانایی شناسایی این اپلیکیشن های مخرب و دزد می تواند یکی از مهم ترین امکانات اندروید آب نبات چوبی باشد.

محافظت از بخش ریست

این مورد را نیز می توان از جنبه های مثبت امنیت در اندروید آب نبات چوبی معرفی کرد. یک تلفن قفل شده که در دست دزد قرار گرفته کاملا بی ارزش برای اوست؛ پیدا کردن رمز عبور خودش مدت ها زمان می برد. با این حال اگر رمز عبور را نداشته باشد امکان ریست کامل تلفن در طریق سیستم BIOS وجوددارد.

امکان Reset Protection یک قابلیت جدید در اندروید است که با فعال کردن آن، جهت ریست فکتوری ( برگرداندن به تنظیمات کارخانه) به رمز عبور نیاز است. با این که این کار در پیدا شدن تلفن شما کمکی نمی کند، اما تلفن دزدیده شده برای فرد سارق را کاملا بی ارزش خواهد کرد.

کاربران مهمان

Guest-mode-for-comfortable-device-sharing

این قابلیت برگرفته شده از سیستم های رایانه ای مدرن بوده و با هدف خوبی در اندروید آب نبات چوبی تعبیه شده است. برای در اختیار کسی قرار دادن رایانه یا تلفن هوشمند دلایل مختلفی وجود دارد، اما نیازی به باز بودن تمام دسترسی های برای او نیست و قفل بودن اطلاعات شخصی و حساب های مالی و اینترنتی یکی از اولویت ها محسوب می شود.

اندروید در نسخه پنچم خود این امکان را می دهد تا در حالت مهمان به شخص مربوطه دسترسی های محدود و مشخص شده ای بدهید. این حالت در زمینه محافظت از اطلاعاتتان قدم بزرگی را بر می دارد و کاملا قابل اطمینان است.

با این که ویندوز فون مدت هاست که از امکان کاربر مهمان بهره می برد، اما کمبود آن در سیستم iOS کاملا محسوس است. به هر حال رقابت این سیستم عامل ها با همین امکانات ریز و درشت ادامه دارد.

اندروید برای کار

بسیار از افراد حرفه ای از دو تلفن به طور همزمان استفاده می کنند؛‌ یکی به عنوان ابزار کار و دیگری به جهت مسائل شخصی و حتی سرگرمی. به هر حال نگه داری اطلاعات بیزینسی در یک تلفن شخصی می تواند تا حدی خطرناک و نا امن باشد. یکی دیگر از امکاناتی که می توان در زمینه امنیت اندروید آب نبات چوبی به آن اشاره کرد، Androdi For Work است که امکانات ویژه ای را به کاربرانش در زمینه بیزینسی نگه داشتن تلفنشان می دهد.

امیدواریم مقاله فوق برای آن دسته از کاربرانی که هنوز به اندروید آب نبات چوبی ارتقاء نیافته اند مفید بوده و آن ها را مشتاق به آن کرده باشد. منتظر مقالات بعدی گویا آی تی باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *