چگونه از تمام امکانات دوربین آیفون استفاده کنیم؟

چگونه از تمام امکانات دوربین آیفون استفاده کنیم؟
  • 1395/8/3
  • زهرا معبودی
  • 0

بدون شک گوشی های آیفون دارای تنظیمات بسیار زیاد و پیچیده ای هستند که شاید کار کردن با آن ها برای کسانی که تازه با IOS آشنا شده اند کمی سخت باشد. دوربین آیفون نیز شامل همین قائده می شود و اپل تنظیمات بسیاری را برای عکاسی در اختیار شما قرار خواهد داد. قطعا کسی که نحوه کارکرد این تنظیمات را به خوبی بداند می تواند تصاویری با کیفیت بالا به ثبت برساند. در این مقاله قصد داریم تا با امکانات و تنظیمات دوربین آیفون به صورت جزئی آشنا شویم.

  • فلش (Flash)

directory-integrated-settings-camera-iphone1

چنانچه شما دوربین را به صورت افقی بگیرید در سمت چپ و پایین صفحه دوربین، آیکونی شبیه به یک صاعقه را مشاهده خواهید کرد که وظیفه آن کنترل وضعیت فلش دوربین می باشد. چنانچه بر روی این آیکون کلیک کنید سه حالت برای شما به نمایش در خواهد آمد. خاموش “Off”، روشن “On” و خودکار “Auto” گزینه هایی است که بر روی صفحه نمایش ثبت خواهد شد. چنانچه شما حالت خودکار را انتخاب نمایید دوربین بر اساس نور محیط تصمیم می گیرد که آیا از نور فلش استفاده کند یا خیر.

به طور کلی پیشنهاد می شود که فلش را همیشه در حالت خاموش نگه دارید و تا حد ممکن از منایع نور طبیعی و مصنوعی دیگر بهره گیرید. تنها در حالتی نور فلش به کمک شما خواهد آمد که در اتاقی کم نور با ابعاد کوچک باشید که نور کمی برای روشن شدن احتیاج داشته باشد. اکیدا توصیه می شود که از نور فلش در اتاق های بزرگ و سالن ها استفاده ننمایید، چراکه باعث می شود عکس شما خراب شود و قادر نیست تا شما را در این مورد کمک کند.

  • فوکوس و میزان نوردهی (Focus & Exposure)

directory-integrated-settings-camera-iphone1

هنگام عکس برداری مربعی زرد رنگ را مشاهده می کنید که برای تنظیم فوکوس و نوردهی تعبیه شده است. آیفون این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا محل فوکوس و نورسنجی دوربین را به اختیار خود تعیین کنید. سوژه مدنظر خود را در دوربین بیآبید و سپس به آن ضربه بزنید. با این کار مربع زردرنگی بر روی سوژه شما نمایان خواهد شد که بیانگر فوکوس بر روی آن می باشد. حال اگر بر روی سوژه مدنظر چند لحظه انگشت خود را نگه دارید، در این حالت فوکوس و نورسنجی در آن محل قفل خواهد شد که با متن AE/AF LOCK در بالای صفحه نمایش داده خواهد شد و حتی با عوض کردن کادر نیز تغییری حاصل نمی شود. برای آنکه بتوانید از این تنظیم خارج شوید می بایست بر روی نقطه دیگری از نمایشگر ضربه بزنید.

در کنار کادر مربع زرد رنگ نیز آیکونی شبیه به خورشید دیده می شود که شما می توانید با کشیدن آن به سمت بالا و پایین میزان نوردهی عکس را تنظیم کنید.

  • حالت HDR

directory-integrated-settings-camera-iphone1

اگر بالای آیکون ساعقه یا تنظیم نور فلش که در ابتدای این مقاله به آن پرداختیم، نگاهی بیاندازید آیکونی تعبیه شده که مربوط به تنظیمات HDR می باشد. در ابتدا لازم بذکر است که HDR مخفف عبارت “High Dynamic Range” می باشد که به معنی “دامنه پویای گسترده” است. بسیاری از ما تا کنون با سوژه هایی مواجه شده ایم که نور در آن به طور یکسان تابیده نشده و بعضاً در قسمتی از آن نور آفتاب شدید و در قسمتی دیگر سایه عمیق جلوه می کند. در چنین حالتی احتمال اینکه جزییات به طور دقیق در تصویر به ثبت نرسد بسیار است. اما فعال بودن حالت HDR این امکان را برای دوربین فراهم می کند که هر عکس را سه بار و هر بار با یک نوردهی متفاوت ثبت کند و در آخر کار با ترکیب آن ها عکسی با کیفیت بالا به ثبت برسد. البته شما این پروسه طولانی را نخواهید دید و کاری است که خود دوربین انجام خواهد داد.

هنگامی که بر روی گزینه HDR کلیک می کنید همانند چیزی که قبلا در منوی فلش مشاهده کرده بودیم، ۳ گزینه برای انتخاب بر روی صفحه نمایشگر نمایان خواهد شد. خاموش “Off”، روشن “On” و خودکار “Auto” در اختیار شما قرار دارد. چنانچه گزینه خودکار “Auto” را انتخاب کنید، دوربین با اتکا به شرایط موجود تصمیم به روشن یا خامش گرفتن HDR می کند. البته پیشنهاد ما این است که HDR را بر روی حالت خودکار قرار دهید. گرچه با فعال نمودن این حالت، میتوانید با انتخاب گزینه Keep Normal Photo در تنظیمات Photos & Camera می توانید نسخه عادی تصاویر خود را ذخیره کنید تا چنانچه از تصویر با حالت HDR راضی نبودید، تصویر بدون این حالت نیز موجود باشد.

directory-integrated-settings-camera-iphone1

تصویری که در بالا مشاهده می کنید نمونه ی بارز این مقایسه است که حالت HDR را با حالت عادی نمایش می دهد. همانطور که مشخص است در عکسی که با کمک حالت HDR گرفته شده، هم بخش های روشن و هم بخش های تیره به خوبی نوردهی شده اند و تا حد ممکن جزییات در آن نگه داشته شده است. دیدیم که حالت HDR می تواند بسیار ما را در زمینه عکاسی کمک نماید اما این موضوع را در نظر داشته باشید، بدلیل ۳ عکس بردای جهت تنظیم دقیق نور، گوشی شما تا حد ممکن باید ثابت باشد و یا سوژه شما تا حد زیادی حرکت نداشته باشد وگرنه امکان دارد که تصویر نهایی زیاد جالبی نداشته باشید.

  • قابلیت Live Photos

directory-integrated-settings-camera-iphone1

آیکون دایره تو در تو که در بالای گزینه HDR قرار گرفته حالتی جدید و جالب است که اپل آن را Live Photos نامیده و آن را در آیفون ۶s به بعد گنجانده است. با یکبار ضربه زدن بر روی آن این حالت روشن می شود که با زرد شدن آیکون به این موضوع صحت می بخشد. با استفاده از چنین حالتی دوربین آیفون ۱٫۵ ثانیه قبل و ۱٫۵ ثانیه بعد از لحظه عکس برداری را ذخیره و آن را در قالب یک فیلم کوتاه ذخیره می کند. ضمن اینکه تصویر اصلی نیز در کنار این فیلم کوتاه ذخیره خواهد شد. برای آنکه بتوانید این فیلم کوتاه را ببینید باید از قابلیت ۳D Touch کممک بگیرید. البته این قابلیت چندان نمی تواند کاربردی باشد اما می تواند از منظر ثبت خاطرات می‌تواند بسیار جذاب باشد.

همچنین قادر خواهید بود تا تصاویری که با قابلیت Live Photos ثبت شده اند را از طریق سرویس های خود اپل همانند iMessage و AirDrop به طور کامل و با حفظ ویدئو برای سایر دستگاه های اپلی مانند آیپد، مک بوک و حتی آی فون های سری قدیمی نیز ارسال کنید.

  • زمان سنج عکس برداری (Timer)

directory-integrated-settings-camera-iphone1

در بین آیکون ها که در نوار کناری دوربین مشخص شده، آیکونی را شبیه به ساعت مشاهده می کنید که به کاربر این امکان را می دهد تا عکس را پس از گذراندن زمان تعیین شده بگیرد. زمانی که بر روی گزینه ساعت کلیک می کنید می توانید یک زمان بین ۳ یا ۱۰ ثانیه انتخاب کنید. پس از این کار باید کادر عکس برداری را تعیین نمایید و دوربین را در جایی ثابت نگه دارید. پس از اتمام این زمان دوربین ۱۰ عکس سریع با قابلیت Burst خواهد گرفت که بعدا می توانید از بین آن ها بهترین را انتخاب کنید.

خیلی از کاربران بر این عقیده اند که تایمر دوربین بدرد زمانی می خورد که دوربین را بر روی سه پایه ای تنظیم کرده و قصد تصویر برداری از خودتان را دارید. اما باید بگویم این ویژگی در شرایط نوری کم نیز بشدت به کمک شما خواهد آمد. در شرایطی که نور محیز بسیار پایین است، به طبع سرعت شاتر نیز کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و ممکن است حتی زمانی که دوربین را بر روی سه پایه تنظیم کرده اید با لمس دکمه شاتر دوربین برای یک لحظه دچار لرزش شود و تصویر را خراب کند. اما شما می توانید با استفاده از تایمر از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

  • انتخاب بین دوربین اصلی یا سلفی ؟

directory-integrated-settings-camera-iphone1

با توجه به نیاز روز، آیفون نیز همانند بسیاری از گوشی های جهان به دو دوربین اصلی و سلفی مجهز شده است. درباره کیفیت دوربین اصلی هیچ حرفی نمی ماند چراکه به لنز و سنسور بسیار خوبی مجهز شده که می تواند تصاویری با کیفیت بسیار خوب را به ثبت برساند اما کار با آن برای عکس سلفی بسیار سخت است. به طبع کاربران دوربین جلویی که مخصوص همین کار نیز هست را انتخاب می کنند. برای رفت و برگشت به این دو دوربین باید از آیکون آخری که شبیه به دوربین عکاسی است استفاده نمایید.

  • فیلترهای عکاسی

directory-integrated-settings-camera-iphone1

نرم افزار دوربین آیفون به چند فیلتر جهت عکس برداری مجهز شده است که ثبت تصاویر با آن ها نتایج بسیار جالبی را در پی دارد. چنانچه گوشی را در حالت افقی نگه دارید برای دسترسی به این فیلترها باید بر روی آیکونی که شبیه ۳ دایره داخل هم است کلیک کنید. عملکرد این فیلترها به صورت زنده یا لایو می باشد که به شما این امکان را خواهد داد تا نتیجه هر فیلتر را به صورت زنده بر روی سوژه مدنظر ببینید. البته نیاز اکید به فعال کردن آن هنگام عکس برداری نیست، چراکه آیفون این امکان را به شما خواهد داد تا پس از عکس برداری، آن را بر روی تصویر خود پیاده سازی کنید.

دوربین آیفون به طور کلی ۸ فیلتر مختلف که ۳ تا از آن ها سیاه سفید و مابقی رنگی هستند را در اختیار شما قرار خواهد داد. در مرکز نیز کادری را مشاهده می کنید که با عبارت None مشخص شده است و با لمس آن به حالت عادی برگشته و فیلتری را انتخاب نکنید.

  • خطوط راهنما (Grid Lines)

directory-integrated-settings-camera-iphone1

این خطوط که بیشتر با نام Grid Lines شناخته می شود ابزاری هستند که می تواند به شما در زمینه تراز کردن صحیح خط افق، استفاده از ترکیب بندی کلاسیک بر اساس قانون یک سوم و استفاده از ترکیب بندی متقارن کمک شایانی به شما کند. برای فعال کردن آن نیز باید از گزینه Grid و در بخش Photos & Camera تنظیمات دوربین اقدام کنید.

  • حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری (Photo, Square, Pano, Video, Slo-Mo, Time Lapse)

directory-integrated-settings-camera-iphone1

دوربین آیفون دارای ۶ حالت برای عکس برداری و فیلم برداری می باشد که ۳ حالت از آن برای عکس برداری و ۳ حالت بعدی برای فیلم برداری درست شده است. زمانی که دوربین خود را در حالت عمودی نگه داشته اید می توانید این حالت ها را در بالای دکمه شاتر ببینید که جهت تغییر آن نیز می توانید انگشت خود را بر روی آن قرار داده و به سمت چپ یا راست بکشید. Photo، Square و Pano سه گزینه ای هستند که در سمت راست این نمایاب انتظار شما را می کشند.

احتمالا شما تا کنون بیشتر با حالت Photo کار کرده اید که این امکان را به شما خواهد داد تصاویری با کادر کلاسیک مستطیلی در حالت افقی یا عمودی به ثبت برسانید. پس از عکاسی نیز این امکان را خواهید داشت تا تصویر خود را به اندازه دلخواه برش بزنید.

با انتخاب حالت Square نیز می توانید تصاویری با اندازه ی مربع بگیرید که بیشتر برای صفحات مجازی از جمله اینستاگرام مناسب است. البته ناگفته نماند که اخیرا اینستاگرام اجازه بارگذاری تصاویری مستطیلی را به کاربران صادر کرده است.

حالت Panorama که در دوربین آیفون با نام Pano مشخص شده است برای ثبت عکس های عریض پانوراما در نظر گرفته شده است. در چنین تصاویری شاهد هستیم که دوربین با گرفتن چند عکس و به هم چسباندن آن ها باعث می شود که یک عکس با نمای گسترده داشته باشیم که می تواند برای ثبت تصویر در مناظر به کمک شما بیآید. با انتخاب این حالت فلش سفید رنگی که به سمت راست اشاره دارد بر روی صفحه نمایان خواهد شد که بیانگر تصویر برداری از سمت چپ به راست می باشد. البته اگر تمایل دارید که این کار را از راست به چپ انجام دهید باید روی این فلش ضربه بزنید تا این موقعیت معکوس شود. بر روی دکه شاتر کلیک کنید و دوربین را در جهتی که انتخاب کرده اید، به آهستگی و ترجیحا بدون لرزش بچرخانید. پس از آنکه به پایان چرخش رسیدید می بایس مجدد بر روی دکمه شاتر کلیک کنید.

directory-integrated-settings-camera-iphone1

Video، Slo-Mo و Time Lapse نیز سه گزینه ای است که برای فیلم برداری استفاده می شود و در سمت چپ نمایاب قرار دارد. توجه داشته باشید که برای تغییر رزولوشن و سرعت ضبط (فریم بر ثانیه) باید به بخش Photos & Camera‌ در تنظیمات دوربین مراجعه کنید.

حالت Video یکی از کاربردی ترین حالت های ضبظ ویدئو می باشد که به شما این امکان را می دهد از دخدادها خود و دیگران با کیفیت بالا و عادی فیلم برداری کنید. شما برای فیلم برداری هیچ محدودیتی ندارید تا اینکه ظرفیت حافظه گوشی به انتها برسد.

اما حالت Slo-Mo در فیلم برداری را می توان اوج جذابیت دوربین های جدید آیفون دانست. جایی که این امکان را خواهید داشت تا از سوژه های متحرک با سرعتی تا ۸ برابر حالت عادی فیلم برداری نمایید. نتیجه کار واقعا شگفت انگیز است و می توانید تصاویری که سریع از مقابل چشمانتان گذشت را مجدد و این بار با حالت اسلوموشن ببینید.

گزینه آخر نیز مربوط به ثبت تصاویر با حالت تایم لپس می شود که برای نمایش پروسه های طولانی سفر به کار گرفته می شود. مطمئنا نمونه های این فیلم ها را قبلا در فیلم های مستند و یا شکفتن یک گل دیده اید.

  • عکاسی پی‌درپی (Burst Mode) و استفاده از هندزفری

directory-integrated-settings-camera-iphone1

حالت اسلوموشن و Burst Mode قابلیت هایی هستند که اپل ترجیح داد آن ها را از آیفون ۵s به بعد در گوشی های اجرایی کند که این کار باعص شد تا دل تصویر برداران ورزشی را بدست آورد. برای ثبت تصاویر Burst Mode باید انگشت خود را بر روی دکمه شاتر نگه دارید تا دوربین عکس های پی در پی و با سرعت بالا ثبت کند. این کار دوربین یک شمارنده نیز روی صفحه نمایش خواهد داد که تعداد عکس های گرفته شده را مشخص می کند. پس از اتمام این کار می توانید تصاویر ثبت شده را ببینید و بهترین آن را انتخاب و مابقی را حذف کنید.

directory-integrated-settings-camera-iphone1

از دیگر امکاناتی که اپل در اختیار کاربرانش قرار داده، کنترل دکمه شاتر با استفاده از هندزفری ایرپاد استاندارد اپل می باشد که می تواند به عنوان یک دکلانشور شناخته شود.گفتنی است زمانی که در اپلیکیش دوربین خود قرار دارید و هندزفری را به گوشی وصل کرده اید می توانید با استفاده از کلید افزایش صدای ولوم اقدام به عکس برداری کنید. این کار می تواند به شما در هنگام عکس برداری در شرایط نوری کم یا شب کمک کند تا لرزش هنگام تصویر برداری را به حداقل برسانید. ضمنا امکان عکس برداری در حالت Burst Mode نیز وجود دارد و می توانید با چند ثانیه نگه داشتن کلید افزایش صدای ولوم تصاویری پی در پی ثبت کنید.

جمع بندی

مطمئنا دوربین گوشی آیفون یکی از بهترین های می باشد که کار کردن با آن برای هرکسی لذت بخش است. توجه داشته باشید، زمانی می توانید یک عکس خوب را به ثبت برسانید که تمامی تنظیمات گفته شده را به خوبی انجام داده باشید. بعد از ثبت تصویر نیز می توانید با کمک نرم افزار های ویرایشی، در هر چه بهتر شدن تصویر اقدام نمایید. این نرم افزار ها می تواند Photo Shop باشد یا اینکه از نرم افزار هایی که برای IOS طراحی شده اند کمک بگیرید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این آموزش کاربردی و مفید با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و همچنین با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی آن را به دیگران نیز آموزش دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *