تغییرات مثبت سازمانی با ۹ تغییر کوچک در مدیریت

تغییرات مثبت سازمانی با ۹ تغییر کوچک در مدیریت
  • 1395/9/9
  • زهرا معبودی
  • 0

مدیریت همیشه ما را به یاد رفتارهای خشن و ظالمانه می اندازد اما حقیقت امر این است که رفتار خصمانه با منطق زور و توبیخ، یک روی سکه ی مدیریت است. بسیاری از مدیران کارایی زیادی دارند و این از رفتار مثبت و انسان گونه ی آن ها نشات می گیرد. همیشه عواملی وجود دارد که می تواند در موفقیت و شکست مدیران دخیل باشد. ما در این مقاله به بررسی چند ویژگی مدیران خواهیم پرداخت که از طریق آن می توانید به راحتی در میزان موفقیت و یا شکست خود، مطلع شوید. البته اگر یک مدیر هستید و می خواهید به صورت توانمندانه و موثر و البته انسان دوست ظاهر شوید.

مدیریت موثر و کاربردی

 شجاعت و اعتماد به نفس

مدیر برای پیش برد اهداف خود به این نیاز دارد که پیروانی همراه داشته باشد. زیر دستی ها اگر ببینند که مدیر آن ها فاقد اعتماد به نفس است سریع تر از هر عامل دیگری در کار احساس نارضایتی کرده و او را ترک می کنند. پس شجاع باشید و اعتماد به نفس داشته باشید.

 خود کنترلی

برای مدیر لحظاتی پیش می آید که از کوره در می رود یا اینکه شرایط بحرانی پیش می آید که باید بر خود مسلط باشد. اگر کارکنان متوجه شوند که شرایط مدیر پایدار نیست و غیر قابل پیش بینی است، امنیت خاطر نخواهند داشت و سعی می کنند از این استرس با ترک کار آزاد شوند. چرا که هر لحظه فکر می کنند قرار است کار خود را از دست بدهند.

 انصاف و عدالت

مدیرانی که بر پایه احساسات تصمیم می گیرند و ترفیع ها و توبیخ ها را بر اساس انصاف و عدالت و قوانین مدون و مشخص لحاظ نمی کنند، دیر یا زود مورد نفرت کارکنان قرار می گیرند.

قاطعیت در تصمیم‌گیری

قاطعیت یکی از مهم ترین موضوعاتی است که از ویژگی های بارز یک مدیر به شمار می آید. کسی که به خود اعتماد و اطمینان ندارد و از تصمیماتش آگاه نیست قطعا نمی تواند یک شبکه بزرگ تر را هدایت کند.

برنامه ریزی

حدس و گمان برای یک مدیر که به فکر آینده سازمان است مهلک ترین سم است. باید برای هر کاری تدابیری اندیشید و البته باید برنامه ها را به طور مدون و زمان بندی شده چیدمان کرد تا به موفقیت رسید.

مدیریت موثر و کاربردی

 مدیریت فعال

هر وقت کارکنان متوجه شوند که مدیر از آن ها فعال تر است به کار بیشتر راغب می شوند و مدیرانی که همه کار را به زیر دستان محول می کنند در چنین شرایطی به کسالت و خستگی کارمندان خود دامن می زنند.

شخصیت دلپذیر

خود شما به افراد بی شخصیت چنان که باید بها نمی دهید بنابراین کارمندان هم اگر ببینند مدیرشان از آن دسته افرادی است که شخصیت دلپذیری ندارند، چندان تبعیتی از آن ها نخواهند داشت. بنابراین با چنین حالتی سازمان دیر یا زود به بن بست می خورد.

احساس همدلی و همدردی

یک مدیر موفق کارمندانش را بخشی از وجود و خانواده خود می داند. در صورتی که کارمند خود را به صورت یک ابزار ببیند، قطعا حوصله کار کردن را از خود خواهد گرفت چرا که دوست دارد از طریق بالا دستی ها بیشتر درک شود و پذیرفته شود.

همکاری و کمک

مدیری موفق خواهد بود که دیگران را به کار های مستمر تشویق کند. البته این کار باید در کمال قدرت و ملایمت صورت بگیرد. مدیری که به همکارانش یاری نمی رساند و به آن ها نظارت ندارد نمی تواند یک مدیر خوشایند باشد.

این ویژگی ها از ملموس ترین و کاربردی ترین چیزهایی است که می توانید در امر مدیریت به آن ها فکر کنید و در رفتار خود آن ها را پیاده کنید. در واقع این مباحث مواردی تئوری گونه نیستند بلکه کاملا قابل تست و اجرا هستند. اگر شما بتوانید این نقاط را در شخصیت و کار خود تقویت کنید می توانید به راحتی تغییرات مثبت سازمانی را مشاهده کنید که ناشی از این تغییر است.

نظر خود را در مورد موارد بالا و احیانا چیزهایی که در مدیریت مثبت شما موثر بوده با ما در میان بگذارید. شما می توانید این مطلب را برای افزایش بهره وری مدیران روی شبکه های اجتماعی منتشر کنید. برای این کار از گزینه های رنگی زیر استفاده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *