وقتی اوله رومر، موضوع شمایل جدید لوگوی گوگل می شود

وقتی اوله رومر، موضوع شمایل جدید لوگوی گوگل می شود
  • 1395/9/20
  • زهرا معبودی
  • 0

یکی از کار های جالبی که گوگل همواره در طی سال ها انجام می داده است تغییر لوگو اصلی اش در صفحه گوگل می باشد که معمولا به افتخار مناسبت ها، وقایع تاریخی و مردم مختلف می باشد. این هفته گوگل به افتخار اوله رومر، منجم دانمارکی و اولین فردی که موفق به محاسبه سرعت نور شد لوگویش را تغییر داد.

رومر به همراه گالیله جزو اولین افرادی بودند که با اینکه سرعت نور نا محدود است مخالف بودند. البته آزمایشاتی که او انجام داد از کار های گالیله بسیار موفق تر بودند.

او هنگام مطالعه ما لو سیاره مشتری و ماه گرفتی های آن متوجه شد که فاصله میان ماه گرفتگی ها منطبق با محل قرار گیری زمین نسبت به مشتری متغیر بودند. با نزدیک تر شدن زمین مشتری، فواصل زمانی ماه گرفتی ها کوتاه تر می شدند و هنگامی که زمین فاصله بیشتری نسبت به مشتری می گرفت فاصله زمانی بلند تر می شد.

google-doodle-honors-ole-romer

او آگاه بود که موقعیت زمین تاثیر بر ماه گرفتگی ها لو ندارد از این رو برای ۸ سال آینده بر روی این موضوع تحقیق کرد. رومر و منجم هلندی کریستیان هویجنر در محاسبه دقیق سرعت نور نا موفق بودند.

تئوری رومر تا دو دهه پس از مرگش مورد قبول واقع نشد اما بعد ها توسط دانشمندانی همچون اسحاق نیوتون پشتیبانی شد.

به لطف رصد هایی که رومر ۳۴۰ سال پیش انجام داد ما هم اینک برای محاسبه فاصله میان ستاره ها و کهکشان های جهان هستی یک روش در دست داریم، روشی که از آن با نام سال نوری یاد می شود.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کارآمد باشد. نظرات و دیدگاه های خود را با و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و با انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی خود دیگران را نیز از این ترفند کاربردی مطلع نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *