چند کلید اساسی در استخدام و هدایت تیم به سوی موفقیت

چند کلید اساسی در استخدام و هدایت تیم به سوی موفقیت
  • 1395/9/22
  • زهرا معبودی
  • 0

در سالهای اخیر تحقیقات گسترده ای به منظور بررسی دلایل بهره وری بیشتر کارخانه های اتومبیل سازی آلمان به نسبت کارخانه های اتومبیل سازی انگلستان انجام پذیرفت. تحقیقات صورت گرفته که به شکلی گسترده و کامل انجام می پذیرفت سالها نتیجه خاصی در بر نداشت و همچنان کارخانه های آلمانی بهره وری ۴ برابری نسبت به کارخانه های انگلیسی داشتند. تحقیقات بیانگر این بودند که این بهره وری نه به دلیل تجهیزات بهتر است و نه حقوق و مزایای بیشتر!

زمان زیادی صرف شد تا در نهایت کشف شد عامل اساسی افزایش بهره وری در کارخانه های آلمانی در واقع انگیزه بالاتر برای کار است. در واقع در آلمان روند استخدام بسیار دشوار صورت می گرفت و تنها افراد بسیار عالی می توانستند چنین شغلی را از آن خود نمایند. در مقابل مدیران تلاش می نمودند انگیزه کافی برای انجام بهتر وظایف را در تیم پدید آورند.

بنابراین نتایج تکمیلی این تحقیقات چند ساله بیانگر آن است که اگر می خواهید بهره وری بیشتری در شغلتان عایدتان شود باید تمرکز بیشتری در حیطه استخدام و مدیریت کارکنان از خود به نمایش بگذارید.

job-management

بررسی چهار نکته اساسی برای بازسازی تیم

  1. اخراج

آیا در محیط کاری شما کارمندانی وجود دارند که شما از عملکرد آن ها ناراضی هستید؟ افرادی که اگر همین فردا  بخواهند استعفا دهند با خوشحالی موافقت نمایید؟ در صورتی که پاسختان مثبت است حتی یک روز هم درنگ نکنید و خودتان پیش قدم شده و وی را اخراج نمایید. زیرا افراد این چنینی نه تنها باعث مشوش شدن شرایط روحی شما در محیط کار خواهند شد، بلکه بر روی دیگر کارکنان نیز تاثی گذاری منفی خواهند داشت.

  1. تشویق و ترغیب

    آیا در تیم خود دارید کارمندانی که آنقدر مهم و حیاتی هستند که هیچ کس نمی تواند جای آن ها را بگیرد؟ افرادی که هرگز جایگزینی نمی توان برایشان تعریف نمود. در صورتی که پاسختان به این سوال نیز مثبت است بهتر است خیلی زود دست به کار شده و با تغییر رویه خود از آن ها تا جایی که مورد نیاز است تقدیر و تشکر نمایید. در صورتی که با کارمندان نمونه خود مانند دیگر کارمندان بی حوصله و بی نظم برخورد نماید خیلی زود افراد کاری نیز به این نتیجه خواهند رسید که وقتی تلاش آن ها فایده ای ندارد بهتر است مانند بقیه کار کنند. در واقع این شما هستید که فرهنگ تنبلی و یا فعال و سازنده بودن را به کارمندان خود می آموزید.

  2. تغییر جایگاه کارکنان

    جابه جایی کارمندان در پست های مختلف می تواند به پیشرفت آنها و تعیین شغلشان بر اساس جایگاه شخصیتی تاثیر گذار باشد. در واقع شما بایستی جایگاه هر فرد را بر مبنای جایگاه و نقش شخصیتی او تعیین نمایید. همیشه بخاطر داشته باشید که یک فرد خجالتی و با روابط عمومی پایین شاید فروشنده خوبی نباشد اما ممکن است یک حسابدار و یا برنامه نویس حرفه ای باشد.
    شرکت های بزرگ اغلب در زمان نیاز به کارمند اقدام به جذب افراد از بیرون سازمان نمی کنند به عنوان مثال در صورتی که نیاز به یک مدیر بازاریابی دارند هرگز آن را از بیرون استخدام نمی کنند بلکه منشی خود را به بخش مورد نیاز انتقال داده و به جای او یک فرد جدید جذب می کنند. این گونه به جای ورود یک فرد تازه وارد و خام به یک پست مدیریتی رده بالا فردی را در آن پست می نشانند که با تمامی ارکان شرکت و کارهای اصلی آشنایی کامل دارد.

  3. استخدام کارکنان مناسب

    در صورتی که می خواهید موفقیت های جهشی و چشمگیری را داشته باشید باید به فرایند استخدام نگاهی تخصصی تر و ویژه تر داشته باشید. در صورتی که زمان بیشتری را صرف استخدام فرد نمونه و متخصص برای سازمان نمایید به طور حتم نتیجه بسیار بهتر و قابل توجه تری را دریافت خواهید نمود.

job-management

اهمیت استخدام صحیح

در کتاب‌ های مدیریتی ادعا می‌شود ۹۵ درصد موفقیت سازمان به استخدام کارمندان عالی بستگی دارد. هیچ عملیات بازاریابی، تجهیزات گران یا دستگاهی نمی‌ تواند جایگزین افراد ارزشمندی شود که کارتان را پیش می ‌برند. به ‌طور کلی استخدام افراد نامناسب کار بسیار پرهزینه‌ ای است. یک کارمند نامناسب می ‌تواند هزینه‌ های زیادی داشته باشد.

در استخدام یک نیروی جدید چه مسائلی با اهمیت تر است؟

  1. تشریح یک کارمند ایده آل

    پیش از ورود به جلسه استخدام شما باید یک دیدکافی و لازم نسبت به شخصی که به آن نیاز دارید پیدا نمایید. بنابراین این موضوع بسیار با اهمیت است که شما بدانید دقیقا به چه کارمندی نیاز دارید. به طور کامل برای خود یک فرد را با ویژگی های مورد نیاز در ذهن ترسیم نمایید، ویژگی هایی چون سن، مهارت ها، ویژگی های شخصیتی و حتی محل زندگی فرد می تواند در انتخاب او موثر به نظر برسد.

  2. تخصص های لازم

    توجه به تخصص ها و رشته تحصیلی فردی که قصد استخدام او را دارید بسیار با اهمیت است. بنابراین پیش از روز مصاحبه این موضوع را نیز برای خود کامل مشخص نمایید.

  3. تهیه سوالات ارزیابی

    سوالاتی را آماده و چاپ کنید تا متقاضی استخدام قبل از صحبت با شما فرمی را پر کند. شاید یکی از مهم ‌ترین سوالات آن است که او قبلا در چه شرکت هایی کار کرده و برای چه مدت. به‌ جز سوالات کلیشه‌ ای مثل اطلاعات تماس و … چند سوال دقیق ‌تر بنویسید. مثلا اگر در محل کار یک ساعت بیکار باشد ترجیح می ‌دهد چطور سرگرم شود.
    job-management

  4. خصوصیات اخلاقی لازم

    یکی از مهم ترین مسائل در استخدام فرد، خصوصیات اخلاقی اوست که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد بنابراین حتما در سوالات خود این مورد را بگنجانید که فرد به ۵ مورد از ویژگی های بارز اخلاقی خود اشاره نماید.

  5. مصاحبه حضوری

    در مصاحبه حضوری لازم است به طور جدی سوابق رفتاری و شخصیتی فرد را بررسی نماییم مثلا به جای اینکه از او بپرسیم «آیا اهل کنار آمدن با همکاران هستید؟» می ‌توانیم بپرسیم: «در کار قبلی کدام کارهای همکاران باعث ناراحتی شما می ‌شد؟» سوالات این چنین می تواند تا حد زیادی شما را با شرایط روحی و شخصیتی فرد آشنا نماید.

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بوده است نظرات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید. همچنین می توانید با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی خود این مطلب کاربردی را به دیگر دوستان خود اطلاع دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *