آب و هوای سیاره داغ HAT-P-7b بالاخره اندازه گیری شد

آب و هوای سیاره داغ HAT-P-7b بالاخره اندازه گیری شد
  • 1395/9/24
  • زهرا معبودی
  • 0

این نخستین مشاهده آب و هوای سیاره ای خارج از منظومه شمسی بوده است که نتایج آن می تواند برای شما جالب باشد به همین خاطر مبحث نجوم امروز گویا آی تی به این موضوع اختصاص دارد با ما همراه باشید.

آب و هوای سیاره آفتابی HAT-P-7b در حال حاضر چندان خوب نیست. هوای آنجا ابری و ۱۹۲۷ درجه سانتی گراد است.

اما اینکه ما این اطلاعات را در دست داریم خود مسئله ای انقلابیست. به این دلیل این موضوع تا این حد حائز اهمیت است که تا کنون ما کوچکترین اطلاعاتی از آب و هوای سیاره ها در دست نداشته ایم و این بار برای نخستین بار در تاریخ ما موفق به رویت و تشخیص آب و هوای سیاره ای خارج از منظومه شمسی شده ایم. این تحقیق در Nature منتشر شده است.

کشف سیاره

این سیاره از مشتری بزرگتر است و ستاره منظومه اش را در فاصله کمی بیش از دو روز دور می زند. این باعث می شود که به داغی مشتری باشد، یعنی سیاره ای گازی غول پیکر که آن قدر به ستاره اش نزدیک است که آن را در مدت زمان روزانه زمینی دور می زند و نه ماه و سال. تعامل بین سیاره های عظیم و ستاره هایشان آن ها از در آسان ترین دسته از اجرام آسمانی برای رویت قرار می دهد.

کشف سیاره

در حالی که HAT-P-7b نخستین بار توسط برنامه HATNet در مرکز فیزیک نجومی هاروارد اسمیتسونیان رویت شد، سایر مشاهدات بعدی آن توسط تلسکوپ کپلر انجام شد.

نخستین مشاهداتی که با کپلر طی برنامه ۴ ساله رصد این سیاره انجام شد گوناگونی شدیدی در تغییر درخشش  ستاره مادر آن یعنی HAT-P-7 دیده شد. بر اساس این داده ها، تیمی به سرپرستی دیوید آرمسترانگ در دانشگاه وارویک موفق به گردآوری تصاویری از باد های تندی شدند که حرارت شدید ستاره مادر (بزرگتر از خورشید) را به بخش تاریک سیاره حرکت می دادند . بدین صورت در عوض تقسیم دمای گرم در روز و دمای خنک در شب، به صورت جامع و همه جانبه موجب گرم شدن سیاره می شده است.

اصطلاح “smoking gun” به تغییرات در درخشش سیاره ناشی از تاثیر باد های سیاره ای گفته می شود که به دلیل پدیده ای مشابه با آب و هوا سرعت شان کم و یا زیاد می شود.

ادامه رصد ها با تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند بینش های نوینی از آب و هوای سیاره ای به دست ما دهد. منطبق بر آنچه تا کنون می دانیم می توان گفت که سیاره HAT-P-7b یکی از بهترین کاندیدا ها برای تشخیص آب و هوای سیارات است.

منبع: astronomy

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *