چطور از طریق ویندوز، مک یا لینوکس به یک سرور SSH متصل شویم؟

چطور از طریق ویندوز، مک یا لینوکس به یک سرور SSH متصل شویم؟
  • 1396/11/13
  • بابک شالکونژاد
  • 0

یک کلاینت SSH به شما اجازه می دهد تا از راه دور به یک کامپیوتر که بر روی آن سرور SSH قرار دارد متصل شوید. در این مطلب آموزشی قصد داریم به شما کمک کنیم تا در سیستم عامل های مختلف به یک سرور SSH متصل شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گویا آی تی – پروتکل Secure Shell یا همان SSH  معمولا به منظور اتصال از راه دور استفاده می شود و این امکان را فراهم می سازد تا به یک ترمینال متنی بر روی کامپیوتر دیگر دسترسی داشته باشید، گویی که شما در پشت آن کامپیوتر نشسته اید. هم چنین از این پروتکل به منظور SSH tunneling، انتقال فایل ها به شیوه امن (SCP) و کارهای دیگر استفاده می شود.

ویندوز

سیستم عامل ویندوز هنوز از یک دستور SSH داخلی برخوردار نیست. البته خبرهایی در سال ۲۰۱۵ شنیده شد که شرکت مایکروسافت قرار است یک کلاینت SSH رسمی را با PowerShell ادغام کند اما تاکنون چیز زیادی از این موضوع منتشر نشده است. بنابراین بهترین راه حلی که می توانیم برای وصل شدن به سرورهای SSH به شما پیشنهاد دهیم استفاده از یک نرم افزار جانبی و متن باز (open source) به نام PuTTY است.

PuTTY را دانلود کنید و آن را اجرا نمایید. شما هم می توانید فایل نصبی مربوط به این برنامه را دانلود کنید که شامل PuTYY  و ابزارهای مرتبط به آن است و هم می توانید فایل putty.exe را دریافت کنید که به عنوان یک اپلیکیشن قابل حمل عمل می کند.

نام هاست و آدرس آی پی سرور SSH را در بخش Host name or IP address وارد کنید. مطمئن شوید که شماره پورت وارد شده در بخش Port با شماره پورتی که مورد نظر SSH سرور است، مطابقت دارد. سرورهای SSH به طور پیش فرض از پورت ۲۲ استفاده می کنند اما سرورهای دیگر معمولا  طوری پیکربندی می شوند که از پورت های دیگر استفاده نمایند. حال بر روی گزینه Open کلیک کنید تا اتصال برقرار شود.

اگر اولین بار است که قصد اتصال به سرور را دارید یک پیغام امنیتی برای شما ظاهر می گردد. این بدان معنا است که شما قبلا به این سرور متصل نشده اید. این روال کاملا طبیعی است. بنابراین بر روی OK کلیک کنید.

اگر قبلا به سرور مورد نظر متصل شده اید اما باز هم در هنگام اتصال با این پیغام هشدار روبرو می شوید این بدان معنا است که کلید رمزگذاری سرور متفاوت است. بنابراین ممکن است مدیر سرور آن را عوض کرده باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که فرد ناشناسی قصد متوقف کردن روند عادی کار شما را داشته باشد و سعی نماید که شما به یک بدافزار و یک سرور جعلی SSH متصل شوید. بنابراین مراقب باشید.

از شما خواسته می شود تا نام کاربری و رمزعبور مربوط به حساب کاربری سرور SSH خود را وارد کنید. پس از این کار، شما به سرور SSH متصل خواهید شد. برای قطع ارتباط با سرور SSH کافی است تا پنجره را ببندید.

شما کارهای بسیار بیشتری می توانید با PuTTY انجام دهید. برای مثال، اگر شما نیاز داشته باشید تا از یک فایل کلید خصوصی به منظور تایید کردن یک سرور SSH استفاده کنید، می توانید این آپشن را در بخش Connection > SSH > Auth در پنجره PuTTY Configuration پیدا کنید که در زمان اجرای اپلیکیشن ظاهر خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمای PuTTY استفاده کنید.

سیستم عامل مک و لینوکس

سیستم عامل هایی مانند macOS که بر پایه یونیکس می باشند و هم چنین سیستم عامل لینوکس دارای یک دستور SSH تعبیه شده در درون خود هستند که در همه جا به خوبی عمل می کنند. شما حتی می توانید از این دستور در ویندوز ۱۰ از طریق Bashe Shell در محیط ویندوز استفاده کنید.

به منظور اتصال به سرور SSH از طریق یکی از این دو سیستم عامل ابتدا پنجره ترمینال را باز کنید. در مک می توانید از طریق مسیر زیر به این پنجره دسترسی داشته باشید:

Finder > Applications > Utilities > Terminal

در سیستم عامل لینوکس نیز در منوی applications به دنبال یک شورت‌کات ترمینال بگردید. از طریق ویندوز نیز می توانید Bash Shell را نصب نموده و آن را اجرا نمایید.

به منظور اتصال به یک سرور SSH دستور زیر را در ترمینال تایپ نمایید و به جای کلمه username  نام کاربری مربوط به سرور SSH را وارد نمایید. هم چنین به جای ssh.server.com نام هاست یا آدرس آی پی سرور SSH را وارد کنید.

ssh username@ssh.server.com

این دستور اتصال شما را از طریق پورت ۲۲، که پورت پیش فرض است، با سرور SSH برقرار می سازد. به منظور تعیین یک پورت خاص –p را در انتهای دستور اضافه کرده و در ادامه نیز شماره پورت مورد نظر را که قصد اتصال به آن را دارید، وارد نمایید. دستور شما باید چیزی شبیه به دستور زیر باشد:

ssh username@ssh.server.com -p 2222

اگر اولین بار است که قصد متصل شدن به سرور را دارید یک پیغام به شما نمایش داده می شود و از شما می خواهد تا موجودیت سرور را تایید نمایید. همان طور که گفته شد اگر این اولین بار است که به سرور متصل می شوید بنابراین طبیعی است که این پیغام نمایش داده شود. شما نیز با نوشتن کلمه Yes می توانید کار را ادامه دهید.

اگر قبلا به سرور مورد نظر متصل شده اید اما باز هم در هنگام اتصال با این پیغام هشدار روبرو می شوید این بدان معنا است که مدیر سرور کلید را تغییر داده است یا این که فرد ناشناسی قصد دارد شما را به یک سرور جعلی متصل کند. بنابراین مراقب باشید.

قبل از ادامه کار از شما خواسته می شود تا رمزعبور مربوط به حساب کاربری سرور SHH را وارد نمایید. پس از این کار شما به سرور متصل خواهید شد. جهت قطع ارتباط با سرور نیز کافی است پنجره را ببندید یا دستور Exit را نوشته و کلید Enter را بفشارید.

شما می توانید با مطالعه راهنمای SSH اطلاعات بیشتری در مورد دستورات  SSHبدست آورید. به منظور دسترسی به این راهنما دستور man ssh را در ترمینال وارد نمایید یا به این آدرس مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *