اهمیت گنجاندن ایمیل مارکتینگ در برنامه های بازاریابی

اهمیت گنجاندن ایمیل مارکتینگ در برنامه های بازاریابی
  • 1397/1/15
  • مهدی پیوندی
  • 0

در اقتصاد اینترنت محور امروز که بسیاری از مصرف کنندگان بخش اعظم خرید و امور بانکی خود را از طریق فضای به اصطلاح مجازی انجام می دهند، برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ لازم و ضروری است که به منظور جذب سهم خود از این فضا، حضور مقتدارنه ای را از خود به نمایش بگذارند. در این میان، یکی از قابل اعتمادترین روش ها برای ورود به بازار مشتریان اینترنت محور، داشتن کمپین ایمیل مارکتینگی است که از خبرنامه های ایمیلی استفاده می کند.

بسیاری از مطالعات و بررسی ها بر اهمیت و نیاز به ایمیل مارکتینگ و اقدامات مرتبط با بازاریابی ایمیلی صحه گذاشته اند. یکی از این تحقیقات نشان می دهد که ایمیل مارکتینگ در جذب مشتریان جدید تقریباً ۴۰ برابر از مجموع قدرت فیسبوک و توییتر قوی تر عمل می کند. یک بررسی دیگر نیز نشان داد که ایمیل مارکتینگ می تواند ۶۶ درصد از مشتریانی که پیام های ایمیلی دریافت می کنند را به خرید متقاعد کند. در این تحقیق مشخص شد که دو گروه سنی بیشتر از بقیه تحت تاثیر بازاریابی ایمیلی قرار می گیرند: سنین ۱۸ تا ۲۴ سال با ۶۵ درصد و سنین ۴۵ تا ۵۴ سال با ۷۱ درصد تاثیرپذیری از پیام های ایمیل مارکتینگ. علاوه بر این، یک نظرسنجی هم نشان داد که احتمال و علاقمندی به خرید ۸۱ درصد از مشتریان اینترنتی با دریافت یک پیام ایمیلی متناسب تا حدی افزایش پیدا می کند. کسب و کارهایی که به دنبال بهره برداری از بازار اینترنتی هستند نمی توانند این اعداد و ارقام چشمگیر را نادیده بگیرند.

علاوه بر اینها، پنج دلیل دیگر نیز برای ضرورت استفاده کسب و کارهای مختلف از ایمیل مارکتینگ و خبرنامه های ایمیلی وجود دارد:

 

  1. منحصر به فرد بودن ایمیل مارکتینگ

خبرنامه های ایمیلی را می توان برای هر نوعی از مشتری تهیه و تنظیم کرد. این پیام ها می توانند کوتاه با آیتم های بصری جذاب و چشمگیر، طولانی به همراه لینک به محصولات و خدمات مختلف و یا ترکیبی از هر دوی اینها باشند. ایمیل یک رسانه همه فن حریف است و برای بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار لازم و ضروری است که تا می توانند خلاقیت به خرج بدهند تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند.

 

  1. خوشایند بودن ایمیل مارکتینگ

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه خبرنامه های ایمیلی این است که احتمال خوانده شدن آنها توسط مشتریان بالقوه نسبتاً زیاد است. به همین دلیل، اطمینان پیدا کنید که آنچه که به آن نیاز دارند را در اختیارشان قرار می دهید و از دلایل اصلی ثبت نام آنها در خبرنامه خود بهره برداری می کنید.

 

  1. افزایش بازدید از وبسایت

امروزه هر کسب و کاری باید برای خودش وبسایتی داشته باشد که معرفی گر و مبلغ آن کسب و کار و آنچه که ارائه می کند باشد. خبرنامه های ایمیلی موثر و کارآمدی که مشتری را به بررسی محصولات و خدمات شرکت متقاعد می کنند می توانند ترافیک قابل توجهی را راهی وبسایت شما کنند. به علاوه، وبسایت شما جایگاه و مقرّی است که مشتری در هر زمانی که بخواهد با تایپ چند حرف می تواند به آن مراجعه کند. بنابراین یکی از اهداف شما باید آشنایی هر چه بیشتر کاربران فضای مجازی با آن باشد.

 

  1. قابلیت شخصی سازی

روش های مختلفی در دنیای ایمیل مارکتینگ وجود دارد که به کمک آنها می توانید علاوه بر شخصی سازی های معمول، نیازها و خواسته های مشتری هدف را شناسایی کنید و پیام های متناسبی را برای هر یک از آنها ارسال کنید. استفاده از نام مشتری و اطلاع از آنچه که به دنبال آن است این حس را به وی القا می کند که برای او اهمیت قائل هستید و از این طریق، فروش شما را افزایش خواهد داد. یکی از شرکت هایی که شخصی سازی پیام های ایمیل مارکتینگ را سرلوحه کار خود قرار داد گزارش می دهد که با شخصی سازی ایمیل ها بر طبق رفتار خرید مشتری توانسته است نرخ پاسخدهی مشتری را تا ۱۰ برابر افزایش بدهد.

 

  1. نتایج قابل سنجش و ارزیابی

به عنوان یک بازاریاب یا صاحب کسب و کار به کمک کمپین های ایمیل مارکتینگ می توانید اطلاعات کمّی و کیفی مناسبی را به دست بیاورید و متوجه بشوید که مشتریان بالقوه به کدام بخش از وبسایت شما مراجعه می کنند و کدام محصولات را بررسی می کنند. در دست داشتن این اطلاعات آماری و تحلیلی برای تقویت حضور آنلاین هر کسب و کاری ضروری است. خبرنامه های ایمیلی می توانند یک تصویر نسبتاً جامع از رویدادهای جاری از نقطه نظر تجربه و علایق مشتری در وبسایت شما را به نمایش بگذارند.

 

هدف شما برای استفاده از خبرنامه های ایمیلی هر چه که باشد، نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که بهره برداری از ایمیل مارکتینگ یکی از سودمندترین ابزارها برای پیشی گرفتن از سایر رقبایی است که خدمات و محصولات مشابه با شما را عرضه می کنند. در بازار به شدت رقابتی امروز، کمپین های ایمیل مارکتینگ یکی از مهم ترین و موثرترین مولفه های هر راهبرد بازاریابی کارآمدی به شمار می روند. به کمک چنین کمپین هایی می توانید رابطه برقرار کنید، داده ها و اطلاعات ارزشمندی را به دست بیاورید، بازگشت سرمایه شرکت را افزایش بدهید و به مشتریان خود انگیزه بدهید تا دوباره به شما مراجعه کنند.

بنابراین، لازم و ضروری است که کمپین ایمیل مارکتینگ قدرتمندی را تهیه و تنظیم کنید تا جایگاه کسب و کار خود در فضای مجازی و حقیقی را بیش از پیش تقویت کنید.

نظر شما درباره این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی چیست؟ شما چه مزایای دیگری را برای بهره برداری از ایمیل مارکتینگ می شناسید؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *