شگفت انگیزترین هواپیماهای دنیا

شگفت انگیزترین هواپیماهای دنیا
  • 1396/7/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

معمولاً هواپیماها شکل و شمایلی مشخص دارند. به گونه ای که با آوردن نام «هواپیما» عموماً یک شکل کلیِ ثابت در اذهان نقش می بندد. اما در این بین برخی هواپیماها وجود دارند که شکل و شمایلی عجیب دارند و به همین سبب می توانند برای عموم مردم، جذابیت داشته باشند. در ادامه سعی مان بر آن است که به برخی از این هواپیماها اشاره داشته باشیم.

۱- بویینگ X-32:


شرکت بویینگ، این هواپیما را به منظور یک جایگزین برای جنگنده های آمریکا طراحی نمود. البته بویینگ X-32 با وجود ظاهر عجیبی که دارد قادر به جلب نظر کارشناسان و مردم نشد و دست آخر نیز در رقابت با هواپیمای لاکهید مارتین X-35 عرصه را واگذار کرد.

۲- بارتینی بریف:


Bartini Beriev VV-14 با این هدف ساخته شد که پروازی طولانی مدت و البته بسیار سریع بر فراز آب ها داشته باشد. این هواپیما، که ساخت آن مربوط به سال ۱۹۷۰ می باشد، اختصاصاً برای پرواز بر روی سطح آب ساخته شده بود که متأسفانه به سبب مرگ طراح اش، پروژه ی ساخت آن نیز به انتها نرسید.

۳- آیروداین:

آیروداین یک هواپیمای بی بال و از جمله هواپیماهای آزمایشی الکساندر لیپیچ بود. عدم استفاده از بال در این هواپیما در نگاه نخست به شدت جلب توجه می کرد اما متأسفانه پرژوه ی ساخت این هوپیما نیز به انتها نرسید، هر چند که یک بار مورد تست قرار گرفته بود.

۴- ووت وی ۱۷۳


ووت وی ۱۷۳ (Vought V-173) در جریان جنگ جهانی دوم به وسیله ی نیروی دریایی آمریکا طراحی شد. از ووت وی ۱۷۳، در بیست و سوم نوامبر سال ۱۹۴۲ استفاده شد ولیکن از آن جا که در بدنه اش برخی مشکلات وجود داشت، دست آخر ساخت این هواپیما نیز متوقف گردید. گفتنی است که به این هواپیما پنکیک پرنده می گفتند.

۵- بلوم و ووس بی وی ۱۴۱:


این هواپیما نیز همچون ووت وی ۱۷۳ در جریان جنگ جهانی، اما به وسیله ی آلمانی ها، طراحی شد. ظاهر نامتقارن این هواپیما مهم ترین علت جلب توجهات بود و البته بر خلاف هواپیماهای پیشین، از عملکرد خوبی برخوردار شد. اما متأسفانه ساخت این هواپیما نیز خیلی زود متوقف گردید.

۶- ایرباس بلوگا:


بلوگا به معنای نهنگ سفید است و از آن روی این هواپیما را با این نام می خوانند که شباهتی بسیار به وال دارد. جالب است بدانید که در طی ۲۳ سال، یعنی از ۱۹۹۴ تا کنون، تنها ۵ عدد از هواپیمای ایرباس بلوگا ساخته شده است. از بلوگا جهت حمل اجزای هواپیماهای گوناگون استفاده می شود.

۷- ناسا هایپر:


ناسا هایپر یکی دیگر از هواپیماهایی است که طراحی عجیبی داشته. این هواپیما به جهت تحقق این هدف ساخته شده است که به هنگام بلند شدن هواپیما این بال ها نباشند که این کار را انجام می دهند، بلکه کلِ بدنه ی هواپیما قادر به انجام این کار، یعنی بلند کردن هواپیما، باشد. گفتنی است که ناسا هایپر هواپیمایی است که به وسیله ی شرکت ناسا طراحی شده و تا کنون نیز تنها ۳ دقیقه پرواز کرده است.

۸- ATL-98 Carvair:


آخرین هواپیمای این فهرست، جهت حمل اتومبیل طراحی شده و قادر به حمل ۵ اتومبیل و ۲۵ مسافر می باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *