تفاوت ويندوز با لينوكس

  • 1389/4/23
  • زهرا معبودی
  • 102

تفاوت لينوكس با ويندوز:
آيا شما تا كنون به اين فكر كرده ايد كه تفاوت لينوكس و ويندوز در چيست؟
در اين مقاله با پرداختن به نكات اصلي و غير فني به بيان اين مطلب مي پردازيم.
لينوكس خود يك هسته است.
منظور از هسته چيست؟
هسته به اين معناست كه اين لينوكس يا هسته قسمت اصلي سيتسم عامل را تشكيل مي دهد و به خودي خود سيستم عامل به شمار نمي رود.
وظيفه هسته :
وظيفه هسته را ميتوان در كنترل داده ها،مديريت حافظه،سخت افزار،ورود و خروج داده ها و…خلاصه كرد.

همانطور كه گفتيم هسته به خودي خود سيستم عامل به شمار نمي رود بلكه با استفاده از ابزارهايي كه پروژه هاي متن باز GNUبراي آن ساخته است تبديل به يك سيستم عامل مي شود برا ي همين است كه معمولا لينوكس را GNU/Linux مي خوانند.
البته با افزودن ساير نرم افزار هاي متن باز ميتوان از قابليت هايي همچون سرويس دهنده ها،ايستگاه هاي كاري ،كامپيوتر هاي رو ميزي و..براي آن استفاده كرد.
لينوكس در واقع نمونه متن باز يونيكس است چون بر اساس استاندارد POSIXپياده سازي شده و با آن سازگاري دارد.
پس لينوكس از نواده يونيكس به شمار مي آيد.
تفاوت هاي لينوكس با ويندوز :
لينوكس يك سيستم عامل متن باز است كه متن كد هاي آن براي كار بر قابل مشاهده است و كاربر ميتواند در آن تغييراتي را ايجاد كند و بسته به نياز خود آن ا طراحي كند و همچنين مي تواند از روي آن به هر تعداد كه خواست كپي كرده و حتي به فروش برساند. اما ويندوز يك سيستم عامل است كه كدهاي آن بصورت سري در نظر گرفته شده و برخلاف لينوكس شما نمي توانيد سر از كار ويندوز در آوريد يعني واقعا نمي دانيد در زير سيستم شما چ مي گذرد؟!!!! به همين دليل ويندوز رايگان نيست و شما نمي توانيد از روي آن كپي كنيد و به دوستان خود بدهيد البته تا چند سال آينده قانون هايي براي جريمه افراد متخلف در اين امر صورت خواهد گرفت.

لينوكس محصول مشتركي است كه به يك سازمان ،كشور يا…خاصي تعلق ندارد زيرا هر يك از اجزاي آن را اكثر كاربران در سرتاسر دنيا ساخته اند(تعداد اين برنامه نويسان حدود 400هزار نفر است) اما تعداد برنامه نويسان مايكروسافت كمتر از 10هزار نفر است كه اين تفاوت ارقام دلبل اصلي تفاوت كيفيت است.

لينوكس از نوادگان يونيكس است و با ويندوز اساسا تفاوت دارد به دليل همين تفاوت است كه شما نمي توانيد برنامه هايي را كه با ويندوز اجرا مي كنيد را با لينوكس هم اجرا كنيد.(البته با وجود شبيه ساز ها اين كار امكان پذير است اما در شرايط عادي امكان ندارد.)
خواص اصلي لينوكس و خانواده اش پايداري و استقامت آن هاست كه موجب مي شود به رتحتي خراب نشوند و به ندرت نياز به بوت مجدد دارند.برخي از آنها سال ها نياز به راه اندازي مجدد ندارند در صورتي كه بسياري از نسخه هاي جديد ويندوز وجود دارد كه به كرات نياز به بوت كردن دارند.براي به راه انداختن ويندوز نياز به پردازنده هاي قوي داريد .برخي از نسخه هاي جديد تر لينوكس به نصب يكبار براي تمام عمر مشهورند .از امتيازات اين نسخه ها اين است كه بدون نياز به بوت مي توانند به نسخه هاي جديد تر ارتقا يابند. (پارسي كتاب)

لينوكس و امنيت آن :
امروزه در دنياي فناوري اطلاعات از بين رفتن يا نقص اطلاعات از بزرگترين نگراني ها و دغدغه هاي جامعه اطلاعاتي است .لينوكس در امنيت حرف اول را مي زند زيرا در ويندوز قابليت هاي امنيتي زيادي وجود ندارد و بعضا با بكار گيري نرم افزار هاي امنيتي مثل آنتي ويروس ها و…مي توان اين قابليت را به ويندوز افزود. در صورتي كه اين ابزار ها بطور پيش فرض در لينوكس قرار دارد زيرا از ابتدا لينوكس براي استفاده چند كار بره و شبكه اي ساخته شده است و البته رعايت مسائل امنيتي از مهمترين مسائلي بده كه سازندان آن با آن روبرو بوده اند. در صورتي كه ويندوز در همين زمان هم داراي نواقص زيادي است.البته نه اينكه لينوكس ايمن ايمن است ولي بخاطر باز بودن متن كد آن مي توان مشكلات احتمالي را فورا تشخيص داد و از بين برد. در صورتي كه براي ويندوز بايد صبر كنيد تا نسخه جديد توسط مايكروسافت ارائه شود. مي توان گفت تقريبا هيچ ويروسي براي لينوكس وجود ندارد در صورتي كه براي ويندوز تقريبا سالانه حدود 1000ويروس و كرم مختلف براي ويندوز وجود دارد (اصلا برخي برنامه نويسان فقط با ساختن كرم و ويروس به كسب در آمد مي پردازند) حدود 70 در صد سايت هاي جهان بر روي لينوكس و آپاچي در حال اجرا هستند. يكي از دلايل ديگر اين امر كه ويروسي نمي توان براي لينوكس ساخت و براي ويندوز دست ويروس نويس تواناست اين است كه چون اغلب كربران ويندوز از يك برنامه خاص همچون اينترنت اكسپلورر و.استفاده مي كنند و ساختن يك ويروس باعث خرابي اغلب كاربران خواهد شد در صورتي كه بر لينوكس ميتوان از برنامه هاي مختلفي استفاده كرد كه اين باعث شده ويروس نويس نتواند يك الگوي جامع براي كاربران لينوكس بيابد و اين خود باعث شده تا تلاش خود را صرف ويندوز كنند زيرا صد در صد ويروس سازي براي ويندوز پاسخگوست. در ضمن ويروس هاي ويندوز فقط براي ويندوز است و براي لينوكس بي تاثير است.

لينوكس را مي توانيد براي كاربرد هاي متعددي بكار بگيريد همچون دستگاه چك كردن اتصالات شبكه ديواره آتش ،مسير ياب و……و همچنين لينوكس يك سيستم زنده و پرتابل است به اين معني كه شما مي توانيد آن را حتي در يك سي دي ب خود حمل كنيد .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 102 دیدگاه
  1. دركل لينكوس سيستم عاملي خوبي است ولي چرا هنوز كسي در ايران از آن زياد استفاده نمي كند نمي دانم

    1. من میدانم.
      چون در دنیا هم از آن کم استفاده می کنند.

    2. موضوع فقط ايران نيست، همه جا آمار استفاده تقريبا مثل همه. ميشه گفت تو كشورهايي كه پولدارتر هستند اپل هم استفاده ميشه ولي ويندوز همه جا حرف اول و آخر رو ميزنه. لينوكس به اون دلايلي كه تو مقاله هم گفته شده خداي مسائل سرويس دهي وب محسوب ميشه ولي كاربران از ويندوز بيشترين استفاده رو مي كنند

    3. چون که سردر هر سی دی فروشی ویندوز رو میبینیم ولی خبری از لینوکس نیست

    4. سلام.
      چون نرم افزار های پر کاربرد کاربر ک تو ویندوز ازش استفاده میکنه تو لینوکس نصب نمیشن. مثلا یه طراح حرفه ای ک روزانه چندین ساعت با فتوشاپ و نرم افزار های گرافیکی ادوبی کار میکنه .

    1. ممنون بابت اطلاع رساني دوست عزيز … موفق باشيد … .

  2. بابت قسمت ویروس خیلی یک طرفه بود،همین الان کلی ویروس برای لینوکس وجود داره و به همین خاطر کم کم آنتی ویروسها هم راه خودشونو به لینوکس باز می‌کنند.
    بعد اینکه 400 هزار نفر روی لینوکس کار می‌کنند غلطه، 400 هزارنفر روی نسخه‌های مختلف کار می‌کنند که خیلی از اونها به صورت تفریحی این کار را انجام می‌دهند. به علاوه تعداد زیاد برنامه نویس نشاندهنده خوب بودن برنامه نیست.
    به نظرم مطلب خیلی یه طرفه بود.

    1. سلام دوست عزيز
      ممنون از ديدگاه ارزنده شما
      شاید در تحقیقات من عزیزان بد اطلاع رسانی کرده اند به هر حال ممنونم از نظرتون
      مشكل همه دوستان همين هست كه شما مي فرماييد

    2. نه خیر. اطلاعات شما کاملا اشتباه است. هیچ ویروسی برای لینوکس وجود ندارد و به هیچ‌عنوان نخواهد داشت. و این به دلیل ساختار مستحکم، لایه‌ای و ماژولار هسته‌ی لینوکس می‌باشد

    3. البته به نظر من این دید یکم نا درسته. بالاخره لینوکس هم ساخته‌ی دست بشره و خوب می‌دونید که چیزی مثل باگ، لزومن یه اتفاق خیلی خیلی بزرگ توی یه برنامه نیست. کافیه مثلن چک نشه که اطلاعات بیشتر از حجم یه آرایه هست یا نه. این می‌شه یه باگ.
      پس یکم کمتر آینده نگری کن دوست من.

    4. اینقدر این ویروسهای ویندوز زیاد شدن که آنتی ویروسها پاشون برای از بین بردن ویروس های ویندوزی روی لینوکس باز شده و شما دقیقا اشتباه متوجه شدید که آنتی ویروس روی لینوکس یعنی حذف ویروسهای لینوکسی ، در حقیقت ویروسی برای لینوکس نیست همون آنتی ویروسها هم برای از بین بردن ویروسهای ویندوزی استفاده میشوند

    5. فکر می کنم به همون لینکی که پایین داده شده برای ویروسهای لینوکس توی ویکی پدیا بد نیست نگاه کنید. این هم به خاطر ساختار لایه ای لینوکس نیست که هم توی مک هست و هم توی ویندوز، تنها دلیل اینکه یک ویروس برای یک نسخه لینوکس نمی تونه به راحتی روی یک نسخه دیگه از لینوکس عمل کنه. این هم به خاطر تنوع نسخه‌های لینوکس روی سرورها و کاربرهای مختلف باعث سخت بودن کار ویروس نویس میشه.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware
      اگه حتی نخواهیم اطلاعات مرجع قبول کنیم، این میشه یه دفاع چشم و گوش بسته.

    6. بله. اون لینک رو دیدم و در اون تنها چیزی که دیدم این بود که:
      ۱. چند برنامه‌ی مخرب (نه ویروس) برای لینوکس وجود داشتند که در همون سال‌ها اولیه‌ی پدید اومدن لینوکس با ارتقا هسته و رفع باگ‌های اون دیگه امکان به وجود اومدن ندارن
      ۲. آنتی ویروس‌هایی برای لینوکس وجود دارند که مخصوص سرورها هستند (نه کاربران معمولی) که وظیفه‌ی اون‌ها شناسایی ویروس‌های ویندوزی هست تا از طریق اون سرور به سیستم‌های ویندوزی که از اون استفاده می‌کنن متقل نشن

      در ضمن گفتید که «تنها دلیل اینکه یک ویروس برای یک نسخه لینوکس نمی تونه به راحتی روی یک نسخه دیگه از لینوکس عمل کنه به خاطر تنوع نسخه‌های لینوکس روی سرورها و کاربرهای مختلف باعث سخت بودن کار ویروس نویس میشه». این یعنی این‌همه برنامه که همه‌شون بدون هیچ تغییری روی همه‌ی نسخه های لینوکس بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شن الله‌بختکی و شانسی اجرا می‌شن؟ مگه ویروس چیزی جز یک برنامه هست؟

    7. @احسان: بعد یه سوال: شما ۲ تا لینوکس نام ببر.
      برادر من، لینوکس یه هستس که اگر هسته‌ی دیگه‌ای پدید بیاد اسمش دیگه لینوکس نیست. مثل هورد (hurd)
      بعد حالا یه اگه یه باگ روی هسته باشه خب روی تمام توزیع‌ها هست و این هسته‌است که قلب سیستمه. گیری که یه توزیع خانگی روش فایرفاکس بود که باگ داشت. نهایتش هم اگر از این باگ (که باگ لینوکسم نیست) استفاده بشه، سیستم صدمه‌ای نمی‌بینه. در صورتی که مثلن توی ویندوز از باگ آی‌ای می‌شه من چه می‌دونم یه کاربر تعریف کرد یا هر کاری که خود مدیر می‌تونه، کرد.

    8. کاملا نظرتان درست است من الان ازاوبونتو دارم به سایت شما نطر می دم ! ، آنتی ویروس من در لینوکس comodo Antivirus است ولی موقع اسکن درست ویروس هایی رو پیدا می کنه که قبلا آنتی ویروس نود ۳۲ و کسپراسکای آن را یافته بودند این به معنی آنتی ویروس ها در لینوکس فقط ویروس های ویندوز رو پیدا می کنن این به این معنی است که هیچ ویروسی در لینوکس نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!

    9. بله. باگ برای برنامه‌ای که در طی ده-دوازده سال نوشته شده باشه هیچ هم اتفاق بزرگی نیست و طبیعیه. ولی برای هسته‌ای مثل لینوکس که بیش از بیست ساله بزرگ‌ترین هکرهای دنیا دارن روش کار می‌کنن، بردن اسمش هم یه شوخی بزرگ محسوب می‌شه

    10. دوست من. اصل نخست در اطلاع‌رسانی اینه که شما اخبار رو از مجاری معتبر دنبال کنید. وگرنه فارس نیوز هم اخبار آی‌تی داره. برای مثال یکی از خبرهاش اینه: «فدورا، سیستم‌عاملی موفق‌تر از لینوکس»

  3. سلام
    از نظر من كه تعداد زيادي از لينوكسها و ويندوزها رو تست كردم مقايسه اين دو سيستم عامل براي كاربري سرويس دهنده امكانپذير و برنده هم لينوكس است ولي مقايسه براي كاربري كاربر عادي در حال حاضر خارج از انصاف است به دلايلي زير :

    1- لينوكس هنوز نتوانسته ارتباطات خود را براي كاربر عادي ارائه كنه و خيلي اوقات حتي براي را اندازي adsl مشكل داره و مثلا در پخش صدا همين اوبونتو داراي مشكل فاحش است كه برنامه پخش لينوكس صدايش قطع ميشود ولي برنامه ويندوزي تحت واين يعداز مكث دوباره ادامه ميدهد پخش را

    2- لينوكس در كيفيت دسكتاپ حرفي براي گفتن ندارد درحالي كه يك برنامه در ويندوز با 4 تا زدن كليد نكست نصب و با يك كليك اجرا ميشود

    3- به عنوان فردي كه تجربه برنامه نويسي داره براي ويروس به نظر من هنوز لينوكس بصورت جدي وارد بازار دسكتاپ نشده تا نشون بده كه امن هست يا نه

    4- دريافت برنامه از سورس اصلي (وب) در حال حاضر 70% امنيت لينوكس رو تضمين ميكنه بايد ديد كه اگه كاربر برنامه ها رو بصورت جدا از از سايتهاي دانلود و وب بگيره آيا لينوكس حرفي براي گفتن داره ؟

    در حال حاضر از Ubuntu وXp استفاده ميكنم ولي لينوكس هنوز نتوانسته است نياز مرا از ويندوز مرتفع كند كه XP رو ترك كنم

    1. sسلام دوست عزيز
      ممنون از نظرتون
      واقعا حرف هاي شما به جاست
      شايد در تحقيقات من عزيزان بد اطلاع رساني كرده اند به هر حال ممنونم از نظرتون
      اگه شما برنامه نويس و طراح سايت هم هستيد لطفا يه ايميل به من بديد واسه كار براي يك سايت ……..
      ممنونم

    2. در جواب شما دوست عزیز : درمورد ارتباط با کاربر عادی دلیلش استفاده همگانی از ویندوزه ، من خودم تا الان کارت صدا یا تصویر یا هرچیز دیگه ای رو تحت لینوکس نصب نکردم چون نیازی نیست و خودش به صورت خودکار شناخته میشه ولی ویندوز با کلی راه انداز سخت افزار زوری یه سخت افزار رو راه میندازه ، این مشکل بیشتر از جانب شرکت سازنده قطعه هست که مطابق با نیاز کاربر درایور ارئه نمیده ( همه که ویندوزی نیستند ) البته تا حدودی هم با شما موافقم ولی با وجود انجمن های حرفه ای کاربر های عادی هم میتونن از دنیای متن باز لذت ببرند
      در مورد دسکتاپ کاملا با شما مخالفم به نظر من یه محیط مثل KDE خیلی دوست داشتنی تر و تو دست تر از پنجره های ویندوزه ( شما با لینوکس کار نکردید ) و برای نصب برنامه ها هم این دپنسی ها اگه موقع نصب به شما گیر میدن عوضش هزار تا خصوصیت دیگه از جمله کوچک شدن حجم نرم افزارها به همراه دارند
      من منظور شما رو از دستکتاپ نمیفهمم ؟؟ یعنی به نظر شما لینوکس در زمینه دسکتاپ ضعیفه ؟؟؟ بهتر بیشتر جستجو کنید

  4. به نام خدا
    ممنون از مقالتون البته من هم قبلا چیز هایی خونده بودم اما نه به این کاملی به هر حال تو این مقالتون چهار غلط املایی داشتید!بله تعجب نکنید تا جایی که چشم من کارکر این غلط ها به این شرح است:
    در خط سه تفاوت لینوکس با ویندوز آخرش باید می نوشتید چه نه چ!
    آخر خط دوم لینوکس محصول مشترکی نوشتید دلبل!
    وسط خط خواص اصلی … نوشتید رتحتی!
    خط آخر به جای با نوشتید ب!
    ببخشید این همه علامت تعجب گذاشتم!
    موفق باشید!

    1. اولش ممنون بابت نظرتون
      بعدشم من يه معذرت خوايي بدهكار شما بايد خوب بررسي ميشده
      ممنون بابت تذكرات

  5. ویندوز سه برتری نسبت به لینوکس دارد که عبارتند از :
    ۱- ویندوز مجانی (فیری) است اما لینوکس نه. من که در هر مغازه ای بروم می توانم ویندوز را ۵۰۰ تومان بخرم اما لینوکس ۴۰۰۰ تومان اگر هم گیر بیاید.
    ۲- ویندوز متن باز است اما لینوکس نه. چون من که ۱۲۰۰۰ ساعت سابقه برنامه نویسی دارم هر کدی را بخواهم در ویندوز می توانم پیدا کنم اما در لینوکس نه. مثلا یک فشرده ساز صوت برای لینوکس نیست یا با دردس گیر می آید اما در ویندوز راحت.
    ۳- ویندوز امن است اما لینوکس نه. زیرا تعداد حملاتی که به ویندوز صورت می گیرد ۸۱ برابر حملاتی است که لینوکس صورت می گیرد. و درصد حملاتی که به ویندوز کارگرند ۲.۱ درصد است اما درصد حملاتی که لینوکس کارگر هستند ۵.۳ درصد است که نشان از امنیت ویندوز است.

    ضمنا من ۱۴ سال است که می شنوم لینوکس دارد می آید که ویندوز را از رقابت در کند اما هنوز که هنوز است لینوکس نتوانسته عرض اندامی بکند.

    ضمنا در بازار دسکتاپ ویندوز اول است و اپل دوم و لینوکس سوم. پس اگر می خواهید ویندوزی نباشید خودتان را با لینوکس سر کار نگذارید. حد اقل اپلی باشید.

    1. ای ول کلی خندیدم :)) حالا جدا این رو به مسخره گفتی یا جدی بود؟!

    2. سلام ممنوناز نظرات شما
      به حق پذيرفتني است اما اگه در كل لينوكس رو كاربران بيشتر به كار ببرن مزيت هاي بيشتري خواهد داشت ……حداقل به خاطر اينكه متن بازه دوستاني كه ادعاي برنامه نويسي دارند!!!!!!!مي تونن مطابق ميل خودشون اونو تغيير بدن

    3. اينكه شما مي فرماييد ويندوز فيري هست به نظر من بخاطر رعايت نكردن حق كپي رايت تو ايران باشه!!!!!!اما بحث فيري بودن توي لينوكس و ويندوز با توجه به اين عبارت( foss ( free &open source software
      بر ميگرده به معني كلمه free توي انگليسي كه به معني آزاد و رايگان هست. همونطور كه ميدونيد دستكاري در ويندوز امكان پذير نيست چون ويندوز نرم افزار اختصاصي هست و از نوع نرم افزار هاي free نيست اما لينوكس free هست و قابليت تغيير كد ها براش و جود داره
      دوست عزيز free رو بايد از اين منظر بررسي كنيد!!!!!!!!!
      در اينجا تاكيد بر free از جهت آزاد بودن هست……..ناراحت نباشيد تا چند سال آينده ديگه ويندوز هم به راحتي كسي نميتونه كپي كنه و به شما 500 تومن بفروشه ….قراره تدابيري صورت بگيره …..البته اگه …
      موفق باشيد

    4. دلیل اول و دوم شما که بیشتر به شوخی می‌مونند، ولی در مورد دلیل سوم به نظر می‌رسه کافیه که من برنامه‌ای بنویسم که تعداد زیادی حمله به لینوکس انجام بده که هیچکدوم کارگر نباشند؛ در این صورت ویندوز برتری‌اش رو از نظر آماری از دست می‌ده.

  6. این مقاله در واقع از نگاه یک کاربر افراطی لینوکس بود. مخصوصا اون بخش ویروسش خیلی مسخره بود!
    باید گفت که مثلا لینوکس که متن باز است خوب این متن باز بودن به چه درد می خورد؟ چند نفر از کاربران کامپیوتر ایران سورس لینوکس را دیده اند!!؟؟ این که لینوکس در بخش اینترنت و برای استفاده در سرور بهتر از ویندوز عمل میکند شکی نیست. اما لینوکس برای کاربرای معمولی اصلا خوب نیست.
    اصلا مقایسه لینوکس و ویندوز، مقایسه درستی نیست. مقایسه لینوکس و ویندوز مثل مقایسه زن و مرد است! هر کدام توانایی هایی دارند که آن یکی ندارند و کاربرد هر کدام متفاوت است.

    1. سلام دوست عزيز راجع به متن باز بودن مقاله هاي بعدي رو بخونيد
      در يك نگاه متن باز بودن بخاطر اينكه كد ها در دسترس كابران هستند برنامه نويسان بدون هيچ محدوديت حقوقي مي تونن كدها رو تغيير بدن و مطابق ميل خودشون نرم افزار رو ساماندهي كنن البته براي حرفه اي هايي كه بتونن اين تغييرات رو انجام بدن!!!
      بقيه مطالب راجع نرم افزارهاي foss رو به محض آماده شدن تو سايت قرار ميدم.
      موفق باشيد

    2. البته اين رو هم قبول دارم كه بيشتر لينوكس بين حرفه اي ها رواج داره

  7. بله ! نظرات جالب و خنده داری از طرف بعضی دوستان که ادعای برنامه نویسی و حرفه ای بودن می کنند خوندیم !
    @علی : خیلی جالب است که شما ناتوانی خودتان را به لینوکس نسبت می دهید . بگذارید چند مثال برای شما بزنم ! شما می دانستید که من برای هیچ کدوم از قطعات لینوکسیم به جز کارت گرافیکم درایور نصب نمی کنم ؟ ، (برای این که لینوکس خودکار همه ی آن ها را میشناسد !‌) در حالی که برای تمامی آن ها در ویندوز باید درایور نصب کنم . همین برای قسمت صدا و سخت افزار شما کافیست . احتمالا مشکل با سخت افزار شما بوده … حتی وب‌کم و اداپتر وایرلس و حتی ایپاد تاچم رو !(ویندوز حتما باید itunes نصب باشه !)
    در مورد برنامه ! اولا که خب با کرک کردن و پول ندادن خیلی از مشکلات حل میشه‌! ولی خب بزارید یکم بررسی کنیم ! شما می خوای یه فتوشاپ رو نصب کنی ! اولا که دزدی می کنی و کرک پیدا می کنی ! دوما باید بری کلی لینک هاش رو بگردی و پیدا کنی ! سوما کلی قلق داره همین نصب کردنش (به خاطر دزدی بودن نرم افزار) و آخرش هم دو سه دفعه نصب می کنی و بعد تازه نصب میشه !
    در حالی که توی لینوکس ! شما برنامه رو از روی مخازن فقط با یک کلیک اینستال نصب می کنی ! نه چیزی بیشتر نه چیزی کمتر !
    اطلاعاتتون رو زیاد کنید .
    در مورد دکستاپ هم شما Compiz رو تست کنید ! بهتون قول می دم که دیگه طرف ویندوز سون و حتی ویندوز 8 و حتی 9 که بالامر گفته ویروس نخواهد داشت نمی رید =)))
    در مورد گزینه ی آخر هم مخالفم ! شما اگر از روی سورس ریپوزیتوری اصلی اوبنتو دانلود کنی بهت قول می دم که تا ۹۵ درصد امنیت شما فراهمه ! در مورد سورس های متفرقه هم بگم که توی لانچ پد کد ها بازه و افرادی هستند که کد ها رو چک می کنند و اگه مشکل امنیتی توش باشه برطرف می کنند ! بنابراین مشکلی از این جهت نیست !‌ یعنی فقط در صورتی ممکنه که مشکلی شما داشته باشی که رسما از یک شخص ناشناس ! تاکید میکنم شخص ! یک اسکریپیتی چیزی بگیری !‌ که اونم تا خوده شما بهش دسترسی ندی ! و اجراش نکنی هیچ کاری نمی تونه بکنه …

    یه نکته اضافه کنم برای دوستانی که می گن آنتی ویروس ها به زودی برای لینوکس هم می اد … آنتی ویروس ها در واقع برای این کار می کنند که ویروس های ویندوزی که ممکنه روی فلش ها باشه رو برای شما پاکسازی کنند ! تا بعدا دوست ویندوزی شما از شما و لینوکس متشکر بشه :)) نه چیزی بیشتر .

    @مهدوی :
    با عرض احترام !‌ ولی صحبت های شما کاملا برعکس هستند ! ویندوز قیمتش ۵۰۰ تومن نیست ! و قیمتش نزدیک به ۱۰۰ هزار تومن هستش !(توی ایرانش هم کمتر از ۳ تومن من ندیدم !) در حالی که اوبونتو … نسخه ی خانگی و حتی سرور خودش رو به صورت کاملا مجانی (بدون هزینه ی پست) برای شما ارسال می کنه ! دیگه بد تر از این ؟ در ضمن نسخه های خیلی خوبیش در فروشگاه های اینترنتی با قیمت واقعا ۵۰۰ تومن هست !
    در کل به شما حتما توصیه می کنم یکم اطلاعات خودتون رو افزایش بدید بعد نظر بدید ! چون تمامی گفته های شما کاملا برعکس هستند …

    من خودم ویندوز رو تست کردم و این حرف ها رو میزنم … به هر حال قبل از هر چیزی اکثر ایرانی ها با ویندوز شروع کردن ، ولی اکثر کسایی که می ان و می گن لینوکس فلانه و لینوکس بیساره خیلی جالبه که تا حالا باهاش کار نکردند و شاید فقط یک بار امتحانی نصبش کردن …

    نویسنده ی محترم هم بهتر است قبل از این که در مورد چیزی مطلبی بنویسید حداقل تجربه کار با آن را داشته باشید بهتر است تا با همچین نظراتی مواجه نشوید و بگوید که اطلاع رسانی درست نبوده است . موفق باشید .

    1. درباره نصب درایور، من برای اوبونتوی 8.4 و 8.10 و 9.4، باید خودمو می کشتم که بتونه کارت صدا و کارت شبکه به صورت آنبورد روی مادربورد هست رو بشناسه. حالا چون شما خوش شانس هستید دلیل نمیشه فکر کنید همه اینجوری هستند.
      درباره نرم افزار، خنده دار نیست که بانک نرم افزاری آنلاین اوبونتو را با نرم افزارهای ویندوز مقایسه می‌کنید؟ هنوز نمی تونید یک مدیاپلیر مناسب (حداقل مشابه مدیامانکی نسخه مجانیش برای ویندوز) رو پیدا کنید که بدون مشکل بتونه همه کارها رو انجام بده،‌بهترینش دیگه سانگ برده. قرار نیست چون برنامه‌ها مجانی هستند، بگیم بهترین هستند. نگید که به عنوان مثال GIMP کار فتوشاپ رو میکنه و از این حرفا. بعد اینکه برنامه‌هاش عالی هستند هم یه حرف دیگست. یا یه چیز دیگه، شما یک برنامه خوب پیدا کنید که مثل برنامه‌های رایگان ویندوز برای عکس گرفتن از صفحه بتونند یک نتیجه عالی رو به شما بدن. یا حتی برنامه‌های داخلی، به عنوان مثال من برای استفاده از فکر می‌کنم FUsion بود (برای تغییرات در جلوه‌های پنجره‌ها) استفاده کردم، بعد از یک رستارت دیگه اوبونتوی 9.4 من اجرا نشد.
      در مورد آنتی ویروس، شما که همرو به نداشتن دانش متهم می کنید حداقل می تونستید توی گوگل یک جستجو کنید، می‌توانید Clam ANtivirus رو ببینید که بهترین ضد ویروس برای لینوکسه و قرار نیست که بیاد، الان خیلی وقته که ارائه شده.
      و خیلی موارد دیگه.
      نمی‌خوام بگم که ویندوز بدون عیب و نقصه، اما حداقل هرچیزی که من لازم دارم داره و بدون درد و خونریزی و مجبور نیستم برای هر نسخه کلی صبر کنم (با این اینترنت درب و داغون)‌تا برنامه‌هام نصب بشه. ولی مجبورم برای کارهای شبیه سازیم از اوبونتو استفاده کنم چون سرعت برنامه‌ها تو لینوکس بیشتر میشه. از نسخه 8.4 اوبونتو شروع کردم و الان جدیدترینهاشو برای کارام نصب می کنم. لطفاً وقتی کسی با شما مخالفه انگ بی سوادی نزنید.

    2. دوست عزيز ما به شما انگ بي سوادي زديم؟؟؟؟؟
      يا حد اقل من؟؟؟؟؟؟؟
      من واسه همه كاربراي عزيز احترام قائلم هم شخصيتشون وهم علمشون
      اينجا به خود من هم اين انگ ها زياد ميزنن كه متاسفانه مانع پيشرفت سايته چون به مسائل حواشي نبايد پرداخت اما مطمئنم كه
      موجب ازدياد علم خودم خواهد شد.بگذريم حالا از اينكه اصلا اين قاله دست نوشته خود من نبود…………
      آش نخورده و دهن سوخته …..الان واسه من رخ داده…….
      به دل نگيريد
      موفق باشيد دوست عزيز

    3. سلام دوستان
      من دانشجوی نرم افزارم 1 سوال داشتم
      خواستم ببینم کسی میدونه سورس کد لینوکس کجا گیر میاد اینقدر میگن سورس کد سورس کد
      یعنی سورس کل سیستم عامل به یه زبونی مثل 30 رو میشه کامل دید و چکش کرد ؟؟؟
      اگه کسی میدونه بگه کجا میشه این سورسو پیدا کرد؟؟؟؟؟
      اصلا کسی اینجا هست که سورسشو دیده باشه یا تغییر داده باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      لطفا جواب بدین دارم دیونه میشم اخه باور نکردنیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      سورسشو کجا میشه بدست اورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    4. بله. می شه گیر آورد. من هم سورس کد خود کرنل رو دیدم و قسمتی ازش رو خوندم و بارها کامپایل کردم.
      توی این آدرس می تونید پیدا کنید جدید ترین سورس رو:
      http://www.linux.org

      و کد خیلی از نرم افزارای آزاد دیگه رو خوندم. مثل Amarok

      و توی برنامه نوسی چندین پروژه هم حد اقل در حد یک پلاگین نقش داشتم مثل Choqok

      دیگه این ایراد رو نمی شه به نرم افزار آزاد گرفت

    5. ببخشید اشتباه لینک دادم
      http://www.kernel.org/

    6. دوستان براي شروع لينوكس بهتره از نرم افزار VMwear استفاده كنيد و آموزش ببينيد يا فيلم هاي آقاي Dean David رو هم ببينيد مطالعه كنيد و بهتره بگم بيشتر تمركز خود رو روي لينوكس بكنيد و برنامه نويسي خود را هم روي اين هسته بگذاريد كه خيلي كتاب خونه ي بيشتري داره!

    7. بذایرین یه چیری رو بررسی کنیم. آیا شناختن یا نشناختن قطعات و سخت افزار ها توی یه سیستم عامل از شرکت سازنده نیست؟ آیا این شرکت سازنده نیست که با ارائه کردن یا نکردن درایور تعیین می کنه که کدوم سیستم عامل می تونه از این سخت افزار استفاده کنه و کدوم نه؟ لینوکس (هسته) همراه با خودش تعداد زیادی از سخت افزار هائی که نحوه ی کارکردشون در دسترسه (مثل USB3) رو داره ولی خب خیلی از سخت افزار ها هم به صورت بسته یا تجاری درایور دارن و مثلن با مایکروسافت قرارداد دارن که درایور اختصاصی باشه یا اونقدر معتبر نیستن که برای سیستم عامل های دیگه هم درایور تولید کنن. شما حالا میای این رو به لینوکس می چسبونی؟
      حد اقل این رو باید قبول کرد که اگر توی یه توزیع گنو/لینوکس نیاز به نصب تعدادی سخت افزار داره، توی ویندوز چندین برابر این نیاز بیشتره.
      حالا خدایی راستش رو بگو بدون نصب کارت شبکه و صدا ویندوز شما می تونه به درستی از این سخت افزار ها استفاده کنه؟ شما توی ویندوز چن تا سخت افزار داری که باید درایور براش نصب شه؟

      برای نرم افزار پخش میدیا، بذار من یه سوال از شما بپرسم. آیا می شه مثلن MP3 ای رو که طبق این لینک:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3#Licensing_and_patent_issues
      آزاد نیست رو توی یه سیستم عامل آزاد که اولین هدفش آزاد بودنه گذاشت؟ البته خب توزیع هایی مثل پارسیکس هست که به صورت پیش فرض فرمت های غیر آزاد رو پخش می کنه.
      شما توی هر توزیعی نیاز به نصب یه میدیا پلیر نداری بلکه نصب کدک ها کفایت می کنه ولی خب پلیر های زیادی هم هستن که حتی این گفته ی شما رو رد کنه.
      VLC, SMPayer, KMplayer, و خیلیای دیگه که حضور ذهن ندارم.
      حالا من سوال رو به خودتون بر می گردونم. ویندوز مثلن فرمت mkv رو پخش نمی کنه و باید براش نرم افزار نصب کرد. مشکل از کجاست؟

      مخازن اوبونتو یکی از مفید ترین چیز هائیه که مایکروسافت اعلام کرده برای ویندوز 8 می خواد شبیه به اون رو داشته باشه (اگر لینک خواستی هم در خدمتم) به قدری نرم افزار توش هست که نیاز هر نوع کاربری رو برطرف می کنه.
      ولی این مقایسه ی شما درست نیست که میای GIMP رو با Photoshop مقایسه می کنی و بعد می گی ویندوز بهتره! خب شما نسخه ی لینوکس فوتوشاپ رو بخر! اخیرن داره برای لینوکس هم تولید می کنه. این در حالیه که GIMP روی خیلی از توزیع ها به صورت پیشفرض نصبه.
      خب برای عکس گرفتن از صفحه که ماشالا برنامه زیاده. روی هر توزیعی حد اقل یکی هم نصبه و کافیه از روی کی برد Print Screen رو بزنین (PRTSC هم گاهی نوشته شده) این در حالیه که همین عمل توی ویندوز به مراتب سخت از لینوکسه.

      شما نتونستی از Compiz استفاده کنی حالا لینوکس بده؟ جمله خنده دار نیست؟

      در مورد آنتی ویروس، این باز چشم بسته حرف زدن بود. لینوکس به عنوان یه سیستم عامل سمت سرور به شدت رونق داره. حالا شما فرض کن که مدیر یه FTP-Server یا Mail-Server هستی. نمی خوای ویروسی از طریق این سرویس شما منتشر بشه. حالا یه سری شرکت اومدن یه سری ضد ویروس رو نوشتن برای ویروسای ویندوز روی لینوکس حالا این به این معنیه که چون آنتی ویروس هم داره پس ویروساش زیادن؟ البته لینوکس هم ساخته ی دست بشره ولی مفاهیمی مثل سطح دسترسی باعث می شه تولید و انتشار بد افزار ها به شدت کم بشه.

      این جمله «و مجبور نیستم برای هر نسخه کلی صبر کنم (با این اینترنت درب و داغون)‌تا برنامه‌هام نصب بشه.» باز مشکل داره. مثلن من مجبورم بعد از هر نسخه کلی برنامه دانلود کنم؟ حالا من نمی دونم شما از چه توزیعی استفاده کردی ولی مثلن برای اوبونتو:
      http://wiki.ubuntu.ir/LocalRepository
      پس باز بی اطلاعی از اینا رو داری به لینوکس گسترش می دی.
      در کل این که نمی تونی از لینوکس برای کار های عمومی استفاده کنی به قول خودت بدون درد و خونریزی، مهم ترین دلیلش اینه که ذهنیت ویندوزی رو داری نسبت به گنو/لینوکس انجام می دی و توقع داری آموخته هات از ویندوز توی گنو/لینوکس هم به درد بخوره.
      به عنوان کسی که سالهای زیادی ویندوزی بودم و الان چندین ساله که سیستم عاملم گنو/لینوکسه می گم که هزینه فقط یه مدت یادگیری لینوکسه که با جامعه کاربری و البته منابع خوبی که هست می شه به سرعت و توی چند ماه یاد گرفت و بعد از دنیای گنو/لینوکس و البته کل یونیکس لذت برد.

      تعداد کم کاربرای این سیستم عامل باعث می شه که شرکت های تولید نرم/سخت افزار که پول هدف اول تولیداتشونه صرفه نداشته باشن که یه برنامه رو به این سیستم پورت کنن. وگرنه مایکروسافت هم حتی آفیس رو برای مک بیرون داده و همین اتفاق می تونه برای لینوکس هم بیفته
      http://www.microsoft.com/mac/default.mspx

      همینطور nero که این کار رو کرده
      http://www.nero.com/enu/linux4.html

      یا adobe که چندین محصول برای لینوکس داده.

      البته من اهل بازی نیستم ولی گاهی می شنوم که چندین شرکت تولید بازی هم این کار رو کردن ولی خب چون اهل بازی نیستم نمی تونم برای اون هم لینک بدم.

    8. درباره ویروس: خود شرکت سازنده گفته که برای ویروسهای لینوکسه حالا شما اگه نظر دیگه‌ای دارید حرف دیگه‌ایه. بعد کی گفتم که ویروس برای لینوکس زیاده؟ به خصوص که به دلیل نسخه‌های زیاد لینوکس و تعداد کمتر کاربران مقرون به صرفه نیست که کسی بخواد برای لینوکس ویروس بنویسه، من خودم یادمه که برنامه های CD همراه مانداریوا لینوکس روی ردهت جواب نمی‌داد (برعکسشو امتحان نکردم)، این مسئله هم می‌تونه باعث بشه که ساخت ویروس منطقی نباشه.
      درباره پخش فایلهای مولتی‌مدیا مثل اینکه شما اطلاعی ندارید، بذارید روشن کنم هنوز یک برنامه خوب مدیریت فایلهای موسیقی که بشه توش همه کار برای فیلتر کردن فایلها، مرتب کردن،‌گروهبندی و موارد دیگه باشه با کیفیت عالی که بتونه از تمام دستگاههای پخش مولتی‌مدیا پشتیبانی کنه برای لینوکس نیست، بهترینش هم سانگبرده، مهمترین مزیت این برنامه‌ها استفاده از کتابخانه عالی اونهاست.
      درباره پخش برنامه‌های ویدئویی، باید خدمتتون عرض کنم که ویندوز 7 قابلیت پخش فایلهای MKV رو داره، همین الان بدون نصب هیچ کدکی ویندوز خود من MKV رو پخش می‌کنه.
      به علاوه اگر بازهم می خواهید متهم به بی سوادی کنید، باید به شما بگم که من از سال 81 دارم از ماندارک لینوکس (که تغییر نام داده به مانداریوا) استفاده می کنم، پس لطف کنید سعی نکنید تا با یکی دو سال لینوکس کار کردن ادعا کنید که هم چیزشو بلدید و با مشکلاتش برخورد کردید. از نسخه 8.4 به بعد هم از اوبونتو استفاده می کنم. ولی بازهم می گم برای کاربریهای عادی امکانات ویندوز به خصوص ویندوز 7 خیلی مناسبتره.
      مسئله دیگه‌ای هم که وجود داره خیلی از کسایی که از ویندوز استفاده می کنند (به خصوص کاربرای معمولی) حتی شاید به اندازه 10 درصد هم از عملکردهای مناسب ویندوز اطلاع ندارن. مثال بزنم،‌هنوز که هنوزه خیلی ها نمودنن چه جوری از متادیتاها برای مدیریت فایلهاشون استفاده کنن. این هم منطقیه چون ویندوز اجازه می دهد ب ساده ترین کارها، وظایف انجام بشن. شاید بشه گفت این بزرگترین مزیت ویندوز هستش که حتی به کاربرای تازه کار اجازه می‌دهد تا با کمترین دردسر مشکلات خودشونو حل کنند.
      درباره سخت افزار: توی ویندوز تنها چیزی رو که باید نصب کنم، درایور کارت گرافیکه.
      چیزی که درباره فتوشاپ گفتم یک مثال بود، با اینکه چیزی به نام فتوشاپ برای لینوکس قرار نیست ارائه بشه و فقط شایعاته. به علاوه بحث فقط سر یک برناهه یا دو برنامه نیست، بحث درباره مواردی به مراتب بیشتره.
      همین که برای عکس گرفتن از پنجره‌ها می گین PrintScreen رو باید زد،‌خودش وضعیت فاجعه اطلاعات شما رو نشون میده، چون ویندوز از نسخه 95 که من یاد می یاد اجازه استفاده از PrintScreen رو برای گرفتن عکس از تمام صفحه و Alt + PrintScreen رو برای گرفتن عکس از پنجره‌ای که فوکوس روشه رو ارائه کرده ، به علاوه من درباره چیزی صحبت کردم که بتونه از هر جایی (به عنوان مثال فقط یک منو یا دو پنجره انتخابی) تصویر بگیره، بعد اجازه بده سریعاً بهش اشیای رو اضافه کنید و …. (نگاهی به SnagIt بندازید). بحث من استفاده از COmpize نبود،‌بحث این بود که حتی برنامه‌هایی که همه استفاده می کنن هم می تونن مشکل داشته باشن و این ربطی به لینوکس نداره.
      بعد من از لینوکس ایراد نمی گیرم، هرچی باشه خودم گفتم که خیلی از کاربردها توی لینوکس بهتره به خصوص کاربردهای برنامه نویسی، به خصوص که میشه از لینوکس و ویندوز به صورت همزمان هم استفاده کرد. پس فکر می کنم به جای اینکه فقط به دیگران بگیم که حرفتون خنده داره، بی سوادید، شما چیزی نمی فهمید،‌سعی کنیم که متوجه بشیم شاید برای کاربردهایی که مد نظر اونهاست، سیستم عامل انتخابیشون مناسبتره و برای کاربردهای شما سیستم عامل خودتون.
      کم کم وضعیت داره مثل مقایسه سیستم عاملهای گوشی میشه، یکی میگه ویندوز موبایل، یکی میگه آیفون، یکی میگه سیمیبیان، … هیچ کس هم نمی تونه ثابت کنه اونی که میگه بهترینه.

    9. والا من نتونستم پیدا کنم توی وب سایت خود سازنده که برای ویروسای لینوکسه. می شه لینک بدین حد اقل من اطلاعات بیشتر بشه؟
      توی این: http://www.clamav.net/lang/en/about/ حد اقل ندیدم.
      البته باز من می گم که وجود تدابیر امنیتی باعث می شه ورود و تکثیر ویروس کاهش پیدا کنه و این که تعداد کم کاربرا دلیل خوبی نیست. حد اقل اگر قرار باشه باگی پیدا بشه برای نفوذ تعداد سرور های لینوکس اونقدر زیاد هست که صرفه داشته باشه برای ویروس نویس تا بتونه ویروسش یا حالا اکسپلویتش رو اجرا کنه.

      دوست عزیز مرسی که من رو روشن کردین ولی خب آماروک، بانشی، اکسیل، ریتم باکس و خیلیای دیگه هست که این کارا رو انجا می ده. هم سخت افزار های پلیر رو می شناسه (حتی من چه می دونم آیپاد و اینطور چیزا) هم خیلی قابلیت های دیگه داره مثل مثلن پشتیبانی از last.fm و mpris و هزار جور امکان دیگه. احیانن این سانگ برد هم که می فرمایی هست ولی خب در برابر این پلیر ها که می گی همچین عددی نیست. بهتره به جای روشن کردن من شما بری خودت رو روشن کنی.

      در مورد سخت افزار ها بحث جالب شد. البته احتمالن شما ویندوز 7 رو می فرمایی ولی خب خیلی خوشحالم در مورد برند و مدل این سخت افزار ها از شما بپرسم تا من به جامعه توسعه دهنده گزارش بدم ببینم مشکل چیه.

      خب خدا رو شکر که برای اسکرین شات توی ویندوز این رو بلدی. توی همون اوبونتویی که رو ماشیم مجازی داری همین دکمه (ها) رو تست کن تا جواب سوالت رو بگیری. البته باز شما وجود snagit رو مثال می زنی که من هم در جواب (هرچند تا حالا دغدغه ی من نبوده که دمبالش برم) برنامه ی shutter رو معرفی می کنم ببینم مشکل شما حل می شه یا نه. البته باید باز این رو هم در نظر داشت که snagit یه نرم افزار تجاریه و هدفش مسائل مادیه. همینطور که داره برای Mac توسعه می ده، اگه کسانی که گنو/لینوکسی هستن و دغدغشون همینه زیاد بشه، بدش نمیاد بازار این کار رو هم توی لینوکس داشته باشه.

      دم شما گرم که توی این مورد طرفداری کردی از لینوکس «بحث من استفاده از COmpize نبود،‌بحث این بود که حتی برنامه‌هایی که همه استفاده می کنن هم می تونن مشکل داشته باشن و این ربطی به لینوکس نداره.»

      در مورد این که نتونستین برنامه های Mandriva رو روی Red Hat نصب کنید، خب شما نتونستین، کسی که تخصص داشته باشه به راحتی می تونه. هر توزیعی یک هسته ی لینوکسه و برنامه های پروژه ی گنو و یه سری برنامه ی جانبی. همچین توی فایل باینری توزیع های مختلف فقط نحوه ی نصب و اینطور چیزا متفاوته وگرنه همه یه بسته ی آرشیو شده از فایل های باینری هستن که بعد از کامپایل (عمومن با gcc ) به دست میاد که برای توزیع های مختلف تفاوتی نداره.

      بذارین ببینم از سال 81 تا حالا می شه چند ساعت؟ حد اقل گویا ساعت معیار خوبی برای میزان اطلاعاته. البته اینطور که متوجه شدم شما لینوکس رو توی ماشین مجازی استفاده می کنه که البته نحوه ی خوبی از استفاده نیست.

      اما در مورد Adobe و فوتوشاپ. راستش برای من وب سایت Adobe باز نمی شه و نمی تونم مستند حرف بزنم و ممکنه چیزی که توی خاطر من هست درست نباشه ولی خب در مورد فلش پلیر، ریدر و air اطمینان کامل دارم که برای گنو/لینوکس هم نسخه داره و می تونه همین روند برای نرم افزار پر هزینه ای مثل فوتوشاپ هم بیفته.

    10. البته اینا همش بحث جانبیه یکی از مهم ترین مزیت های لینوکس آزاد (آزادی رو نباید با رایگان بودن، اپن سورس بودن اشتباه گرفت) اونه.

    11. از شما ممنونم من نويسنده اوليه اين مقاله نبودم و از طريق تحقيقاتدوستان و با تاييد اساتيد اينا رو زدم تو سايت اصلا من صاحب نظر امور فني مثل كاربردهاي لينكس و….نيستم البته تصميم داشتم واسه يه سايت مقالاتي رو ترجمه كنم راجع به لينوكس كه اگه رئيس بذارن بزنم تو سايت گويا
      به هر حال ممنونم از اينكه پيگير هستيد.
      موفق باشيد

    12. من فکر می کنم به اندازه ی کافی کامنت منطقی ای دادم. می شه بگین چرا کامنت طنز من رو تایید می کنید و کامنت منطقی رو نه؟

    13. در مورد اینکه نتونستم نصب کنم، یکی از بزرگترین مشکلات لینوکس همینه، چون اگر قرار باشه برای هر کاری یک متخصص حرفه‌ای لازم باشه، اونم چنین کاری یعنی نصب یک برنامه، خوب پس این سیستم عامل برای کسایی که از کامپیوتر سررشته چندانی ندارند مناسب نیست. همین که یک برنامه باید برای توزیهای مختلف دوباره کامپایل بشه، خودش یک نقطه ضعف محسوب میشه.
      دوم، روی چه حسابی فکر می‌کنید من لینوکس رو به صورت شبیه‌سازی استفاده می‌کنم؟ همیشه کنار ویندوز به صورت Dual Boot ازش استفاده می‌کنمT، گفتم که برای شبیه‌سازی به لینوکس احتیاج دارم و بنابراین به تمام منابع سیستم احتیاج دارم.
      درباره برنامه‌هایی مثل Air باید گفت که Air‌هیچ ربطی به برنامه‌های گرافیکی نداره،‌تنها یک محیط همانند ماشین مجازی جاوا هستش و بنابراین ربطی به اجرای فتوشاپ نداره. به علاوه اگر قرار به این باشه که هزینه‌ای پرداخت بشه اما امکانات بیشتری نصیب بشه، به نظر من می ارزه.
      در ضمن برنامه‌هایی مثل آماروک یا هر چیز دیگه‌ای، حتی با برنامه‌های رایگان پخش مولتی مدیای ویندوز نمی‌تونن رقابت کنن. در ضمن برای موسیقی پیشنهاد می‌کنم اگه از لینوکس استفاده می کنید، حتماً نگاهی به Songbird بندازید.
      مادربورد من M2V ASUS هست.
      من هیچ وقت نگفتم لینوکس بده یا ویندوز خوبه، فقط می گم نمیشه نگاه خودمونو به همه القا کنیم. گفتم که هرکسی با هر چیزی که راحتتره باید کار کنه. من خودم 70 درصد زمان پای کامپیوترمو باید توی لینوکس باشم و برای این کارها واقعاً مناسبه، اما برای کاربردهای معمولی و به خصوص کاربردهای خانگی به نظرم ویندوز خیلی بهتره. اما بهترین حالت استفاده همزمان از لینوکس و ویندوز می‌دونم. حالا هرچقدر که کاربرای لینوکس می‌خوان به زور بگن که ویندوز به درد نمی خوره و فقط لینوکسه که خوبه.

    14. اوبونتو توی 7 مرحله نصب می شه که اینطوره:
      1- خوشامد گویی
      2- انتخاب منطقه زمانی
      3- انتخاب چیدمان کیبرد
      4- انتخاب پارتیشن نصب
      5- وارد کردن نام و نام کاربری و اگر خواستین رمز
      6- وارد کردن داکیومنت و من چه می دونم تصاویر و اینطور چیزا از سیستم عامل های دیگه در صورت وجود
      7- تایید مراحل قبل
      این سخت بود برای شما؟

      کجای حرف من شبیه به این بود که برای توزیع های مختلف به کامپایل متعدد نیازه که حالا شما این رو ضعف حساب کردی؟

      تا حالا آماروک رو دیدی؟ بهترین برنامه ی پخش ویندوزی چیه؟

      برای air بد نیست یه بار دیگه کامنت من رو بخونی:
      «اما در مورد Adobe و فوتوشاپ. راستش برای من وب سایت Adobe باز نمی شه و نمی تونم مستند حرف بزنم و ممکنه چیزی که توی خاطر من هست درست نباشه ولی خب در مورد فلش پلیر، ریدر و air اطمینان کامل دارم که برای گنو/لینوکس هم نسخه داره و می تونه همین روند برای نرم افزار پر هزینه ای مثل فوتوشاپ هم بیفته.»

      نظر منم همینه «می گم نمیشه نگاه خودمونو به همه القا کنیم» ولی خب شما می گین «اما برای کاربردهای معمولی و به خصوص کاربردهای خانگی به نظرم ویندوز خیلی بهتره.» که با این قسمت مشکل دارم. البته شما که حرف خودت رو میاری. در مورد مثلن mkv به استناد به حرف دوستمون که پخش نمی کرد. در مورد آنتی ویروس هم که جوابی ندادی که کجای وب سایت خوندی. بعد باز می گی «اما بهترین حالت استفاده همزمان از لینوکس و ویندوز می‌دونم. حالا هرچقدر که کاربرای لینوکس می‌خوان به زور بگن که ویندوز به درد نمی خوره و فقط لینوکسه که خوبه.» تا اینجا که من حرفی از خودم در مورد بدی ویندوز یا خوبی لینوکس نگفتم و سعی کردم هر حرفی می زنم حد اقل یه لینک پشتش باشه یا فقط نرم افزار معرفی کردم. یه نگاه به آینه انداختن بد نیست. حتی اگر این کار رو هم کرده باشم باز نظر من بوده نه جامعه ی لینوکس.

    15. برام جالبه، دیروز من جواب دادم، اما چیزی اینجا نیومده. در هر صورت، به صورت خلاصه:
      توی لینک آنتی‌ویرسی که داده بودم جاییش ننوشته که مخصوص ویروسهای ویندوزه پس باید برای لینوکس حسابش کرد، دوم توی لینک ویکی‌پدیای زیر یکسری از ویروسهای لینکوس هم اومده:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware
      که میتونید ببینید این فقط برای یک شرکت نیست (نمی دونم جستجو توی گوگل چقدر سخته که ما حتی اونو امتحان نمی کنیم).
      دوم من کی گفتم نصب لینوکس سخته، دیگه نصب کردنش حتی با ارائه برنامه‌هایی مثل Wubi برای کاربرای آماتور هم آسانتر شده.
      آماروک رو معلومه دیدم، حتی در مقایسه با مدیامانکی نسخه مجانیش (www.mediamonkey.com) برای پخش موسیقی هیچی نیست.
      در مورد فلش پلیر و موارد مشابه،‌ اونها تنها یک محیط اجرا هستند، آیا شما می‌تونید یک فایل فلش با اکشن اسکریپت کامل رو توی لینوکس ایجاد کنید؟ نه فقط می تونید اونها رو اجرا کنید. من تو سایت ادابی رو هم گشتم، اما چیزی پیدا نکردم.
      منم نگفتم نظرم رو القا می کنم، ولی به کسایی که کامپیوتر درس می دم همیشه می گم برای تازه‌کارها ویندوز بهتره که کنارش یک لینوکس هم داشته باشید، اما با هرکدوم که راحتترید کار کنید.

    16. دوست من تکلیف رو اول با خودت روشن کن که «خود شرکت سازنده گفته که برای ویروسهای لینوکسه» یا «توی لینک آنتی‌ویرسی که داده بودم جاییش ننوشته که مخصوص ویروسهای ویندوزه»، بالاخره کودومش درسته؟
      بعد من یه تبریک ویژه به خاطر منطق این جمله به شما بگم «جاییش ننوشته که مخصوص ویروسهای ویندوزه پس باید برای لینوکس حسابش کرد»

      بعد شما لینک می‌دی ولی گویا خودت کامل نخوندی اون رو «The number of malicious programs — including viruses, Trojans, and other threats — specifically written for Linux has been on the increase in recent years and more than doubled during 2005 from 422 to 863»

      واقعن جالبه برام که 863 تا بد افزار، آخ‌آخ، خیلی زیاده، مخصوصن این که الان احتمالن خیلی از این‌ها به دلیل رفع باگ دیگه کار نمی‌کنه.

      با من توی کامنتای شما به ابهام بر خوردم که اگه «در مورد اینکه نتونستم نصب کنم، یکی از بزرگترین مشکلات لینوکس همینه، چون اگر قرار باشه برای هر کاری یک متخصص حرفه‌ای لازم باشه، اونم چنین کاری یعنی نصب یک برنامه، خوب پس این سیستم عامل برای کسایی که از کامپیوتر سررشته چندانی ندارند مناسب نیست» در مورد نصب خود سیستم عامله که خودت جواب خودت رو دادی و « دوم من کی گفتم نصب لینوکس سخته، دیگه نصب کردنش حتی با ارائه برنامه‌هایی مثل Wubi برای کاربرای آماتور هم آسانتر شده.» و اگر در مورد نصب نرم‌افزاره که سخته واقعن یه تیک جلوی اسم برنامه‌ای که می‌خوای بزنی؟

      در مورد این «درباره پخش فایلهای مولتی‌مدیا مثل اینکه شما اطلاعی ندارید، بذارید روشن کنم هنوز یک برنامه خوب مدیریت فایلهای موسیقی که بشه توش همه کار برای فیلتر کردن فایلها، مرتب کردن،‌گروهبندی و موارد دیگه باشه با کیفیت عالی که بتونه از تمام دستگاههای پخش مولتی‌مدیا پشتیبانی کنه برای لینوکس نیست، بهترینش هم سانگبرده، مهمترین مزیت این برنامه‌ها استفاده از کتابخانه عالی اونهاست.» باز شما جواب خودت رو با معرفی این Media Monkey دادی (حالا گیریم مقایسه‌ی اون رو با مثلن آماروک سلیقه‌ای فرض کنیم) چون توی وب‌سایتش من دارم می‌خونم که «MediaMonkey runs on Windows platforms only. It is supported on all 32/64 bit versions of Windows 7, Windows Vista, and Windows XP, but is also known to work on Windows 98, Windows ME, Windows 2000, and WINE (Linux). Simply double-click the downloaded file to install it.»

      بعد شما می‌فرمایین «آیا شما می‌تونید یک فایل فلش با اکشن اسکریپت کامل رو توی لینوکس ایجاد کنید؟ نه فقط می تونید اونها رو اجرا کنید. من تو سایت ادابی رو هم گشتم، اما چیزی پیدا نکردم.» اول این که بله، می‌تونم، من فلش پلیری که خود ادوبی برای لینوکس داده رو نصب کردم. باز منطق جالبت رو به کار بردی. در ضمن خیلی سخت نبود، من توی اون کادر سرچ بالا زدم linux و اومد:
      http://www.adobe.com/shockwave/download/alternates/?promoid=DTEHI
      http://www.adobe.com/cfusion/search/index.cfm?loc=en_us&term=linux&s_pageName=http%3A%2F%2Fwww.adobe.com%2F&s_channel=Adobe+Homepages&siteSection=home

      در ادامه‌ی بحث آنتی ویروس هم بگم که توی همون وب‌سایتی که اول گفته بود که برای ویروسای لینوکسه بعد پاکش کرده بود یه نگاه بنداز ببین کاربرد‌هاش کجاس.
      کلن اگر بد‌افزاری توی گنو/لینوکس ساخته بشه، قبل از این که بخواد آنتی ویروسی براش ساخته بشه، خود باگ (که ویوس از اون برای اجرا یا گسترش استفاده می‌کنه) برطرف می‌شه.
      باز با تاکید بگم که این جمله که چون کاربر لینوکس کمه پس ویروس نویس وقت نمی‌ذاره نادرسته چون حد اقل همه می‌دونیم که روی خیلی از سرور‌های جهان لینوکس نصبه و برای ویروس نویس/اتکر ویروس برای سرور یا کلن باگ توی سرور خیلی هیجان انگیز تره.

    17. “اکثر کسایی که می ان و می گن لینوکس فلانه و لینوکس بیساره خیلی جالبه که تا حالا باهاش کار نکردند و شاید “فقط یک بار امتحانی نصبش کردن” …”

      دوست عزيز اصولا آدميزاد امتحاني يك چيزي رو ميسنجه ببينه چقدر ميتونه نيازهاشو برآورده كنه، در مرحله بعد كه ديد قضيه يك چيز ديگه هست سعي ميكنه خودش رو وقف بده ولي به نظر شما اين همه آدمي كه اين مرحله رو انجام دادن و متاسف از وقتي كه پاش گذاشتن اون رو ريجكت كردن همه مشكل دارن؟؟
      به نظر من شما از اين سيستم عامل به عنوان سرگرمي شخصي يا در حد پيشرفته برنامه نويسي استفاده مي كنيد ولي واقعا به نظر شما براي بقيه گروه ها اين برنامه ميتونه كارآمد و به عنوان ابزار كار درآمد زا باشه؟؟ من شخصا كارم طراحي وب و گرافيك هست و مطمئن هستم كه هر زمان سيستم عاملم رو به لينوكس و امثالهم تغيير بدم به علت اينكه نمي تونم با بقيه برنامه هاي رايج ارتباط سريع و راحت پيدا كنم بازار كارم رو از دست خواهم داد. حتي در مورد اپل هم همينطور هست تا حدي ولي حداقل اپل در مورد كار من آپشنهاي خيلي خوبي ميده و همچنين برنامه هاي adobe هم اپل رو به گرمي ساپورت مي كنند.
      قبل از اينكه همه رو به حماقت و بي مطالعه بودن متهم كنيد كمي راجع به واقعيت هاي دنياي واقعي و بازار كار بدونيد بد نيست

    18. من نمی‌دونم شما روی چه حسابی دارین اینطور تحلیلی می‌کنید. یقینن من جزو اون دسته نیستم که فقط لینوکس رو آزمایش کرده باشم و البته عقل هر بچه‌ای هم می‌رسه که وقتی داره در مورد خوب یا بد بودن حرف می‌زنه، فقط برای خودش نگه.

      شما طراح وب هستی، مثل خیلی از طراح‌های وب دیگه، ولی احتمالن روی ASP داری در بهترین حالت کار می‌کنی که اینطور جملاتی رو می‌گی. در غیر این صورت احتمالن می‌دونی خیلی از زبون‌های دیگه‌ی معروف طراحی داینامیک مثل پی‌اچ‌پی، رابی، پایتون، JSP و و و و یا اپن سورس هستن یا بهتر از ویندوز، توی لینوکس پشتیبانی می‌شن (به خاطر همون بحثی که سرور‌های زیادی *نیکس روشون نصبه)

      و دوست من روزبه یه طراح وب و گرافیسته که البته خیلی از فوتوشاپ استفاده می‌کنه برای همین فوتوشاپ cs5 رو روی لینوکس نصب کرده که اینم اسکرین شاتش:
      http://file.status.net/identica/roozbehonline-20100718T120346-myvbjb5.png
      البته الان گویا دریو‌ویور هم خیلی میون تازه‌کار‌ها رواج داره که به همین شیوه که فوتوشاپ نصب شده اون هم نصب می‌شه. کورل دراو، اولن این که inkscape معادل خوبی هست براش و دوم این که خودش هم نصب می‌شه.

      در ضمن سیستم‌عاملی به نام اپل وجود نداره و اپل یه شرکته

    19. و البته من asp رو هم روی لینوکس کد میزنم.
      هم اپلیکیشن دات‌نت و هم سایت با asp.
      تا حالا هم هیچ مشکلی نداشتم. هیچ نیازی هم به ویندوز پیدا نکردم (البته فقط در صورتی میرم ویندوز که بخوام بسته رو واسه ویندوز کامپایل کنم که واسه این کار هم میرم توی وین پروژه رو کامپایل میکنم. و بر میگردم لینوکس خودم)

    20. عجب بحثی شده سر نظر من ! اول یه عذر خواهی بکنم که قصدم توهین به کسی نیست و نبوده و نخواهد بود ! دوستانی که به دل گرفتن از دل برون کنند !
      @رضا : حرف شما درسته … مطمئنن سخت خواهد بود که از یک برنامه به یک برنامه ی دیگه جهت انجام کار ها این که فلان شخص به دلیل این که همواره با ویندوز کار کرده و فقط درگیر اون بوده درنتیجه‌ کار کردن با برنامه های مشابه کمی برایش سخت هست دلیل نمیشه که برنامه ی مشابه اپن سورسش ضعیف هست و یا هر چیز دیگه ای …
      در مورد این که می تونه کارآمد و کارا باشه و بتونه باهاش کاری انجام داد که درآمد زا باشه هم خب یکم تعجب کردم !‌
      من خودم گرافیک کار نمی کنم … هستن کسایی که حتی همین دیزاین وب با لینوکس کار می کنن و یا کار های گرافیکی رو با GIMP انجام می دن و به صورت حرفه ای کار می کنن و درآمد هم دارن …
      و یا حتی یکی از دوستای خود من هستش با مایا کار می کرده و وقتی که اومد توی لینوکس با Blender کار می کنه و وقتی ازش می پرسم و می گم که مایا قوی تره یا بلندر می گه که با بلندر راحت تر کار می کنه …
      این شرکت رو هم ببینید :
      http://www.parspooyesh.com
      نمونه ی شرکت فعال ایرانی لینوکس کار و اپن سورس ! ای‌اس‌پی خود من از همین ها سرویس می گیرن :))
      پیشنهاد من به شما امتحان کردنش به صورت دوال بوت هست … ضرر نمی کنید .
      در مورد بی مطالعه بودن هم باید بگم که وقتی دارم می بینم که طرف بدون این که بدونه که حداقل مهم ترین شاخصه ی بارز لینوکس امنیتشه می گه که امنیت نداره با استدلال “آنچنانی” !‌ خب حق بدید که این طوری بگم .
      باز هم عذر خواهی می کنم اگه توهینی به دوستان شده !
      فقط یک چیزی ‌!‌ این که آدم یک چیزی رو امتحانی میسنجه …
      ببینین !‌ خیلی از موارد اکتسابیه ! شما وقتی می اید توی لینوکس انتظار دارید که مثل ویندوز باشه !‌ استارت آپ باشه … فتوشاپ رو به صورت کرک شده نصب کنید و …
      در حالی که لینوکس جداست ! لینوکس ویندوز نیست . من به خاطر اینه که می گم امتحانی تست می کنن و چون میبینن که لینوکس دنیای دیگه ای فرار می کنن …
      @امیر
      درود امیر عزیز …
      من از پایین می ام به بالا و اونایی که پاسخ داده نشده رو پاسخ می دم …
      استدلال جالبی بودش ، احتمالا ناخودآگاه بوده ولی به این نوع مغلطه می گویند (توسل به جهل) البته برای اطلاع گفتم !‌ چون موضوع جذابیست … خودم هم گاهی اوقات از این گونه مغالطات استفاده می کنم :
      http://fa.wikipedia.org/wiki/مغالطه_توسل_به_جهل
      در کل بحث ویروس فکر می کنم بحث چندان سودمندی نباشد … فکر می کنم کمتر کسی شک بر این داشته باشد که لینوکس در ضمینه ی امنیت و ویروس کاملا از ویندوز بهتر است … توی همین لینک شما هم اعتراف شده :
      Linux provides better protection compared to Microsoft Windows.
      این هم یه لینک از همون ویکی پدیا دال بر این مدعا :
      http://www.securityfocus.com/columnists/188
      انصاف بدید و در مورد این یکی کمی “گوگل” کنید .
      اما در مورد برنامه ها … من خودم در ویندوز به دلیل نیازمند بودن به سینک کردن از آیتونز اپل استفاده می کردم.
      این جا از Rythmbox استفاده می کنم … هم آهنگ روی گوشیم سینک می کنم و هم موزیک گوش می دم و از نظر اینترفیس (که گویا از نظر شما نشونه ی قدرتش هست.) شبیه به همین مدیامانکی و یا آیتونز هست و به جز اپل استور آیتونز چیز دیگه ای از آیتونز کم نداره …
      صحبت شما هم در مورد کاربر های تازه وارد مثل Dell هستش … این خبر رو بخونید :
      http://www.daniweb.com/news/story298148.html

    21. در رابطه با امنیت بله، حق با شما است، لینوکس بهتره، من هم برخلافشو نگفتم، اما گفتم که برای لینوکس هم ویروس وجود داره. اما تا به حال کاربرای لینوکس با ویندوز رو مقایسه کردید؟ به عنوان مثال چند درصد کاربرای ویندوز قابلیت UAC رو فعال نگه می دارن؟ همین قابلیت به صورت مشابه توی تمام نسخه های لینوکسی که کارکردم (ماندریوا، OpenSuse،Linuxmint و اوبونتو) وجود داره و تا به حال هم ندیدم که کسی اونارو غیرفعال کنه و حاضرن که برای هر کار سیستمی (حتی مثل نصب یک برنامه یا حذف اون) کلمه عبور وارد کنن، همین لایه امنیتی شدیداً می تونه جلوی ورود ویروسها و برنامه های مخرب رو بگیره. همین تفاوت کاربرا می تونه دلیل مهمی برای کاراتر بودن لینوکس در برابر ویندوز باشه. در نظر بگیرید که خیلی از کاربرای ویندوز حتی نمی دونن که UAC چیه و به اون مثل یه مزاحم فکر می کنن.
      در ضمن برنامه ریتم باکس اصلاً از نظر امکانات حتی با مدیاپلیر هم قابل مقایسه نیست (به عنوان مثال فیلتر کردن برحسب تگهای مختلف نه چندتا تگ اولیه، مثل امتیاز، خواننده همراه و غیره). بله عملکردهای خوبی به عنوان یک برنامه مجانی داره اما قابل مقایسه با برنامه های رایگان ویندوزی نیست، حتی نسخه رایگان Winamp یا حتی QMP هم امکانات به مراتب بیشتری دارند.
      در رابطه با فتوشاپ نصب شده توی لینوکس گفتید، بله، میشه نصبش کرد اما نسخه قابل حمل که توسط Wine اجرا می شه یعنی تحت شبیه سازی که می دونید همچین کار مناسبی نیست.
      در ضمن نسبت دادن توسل به جهل به شخص دیگر به نظر کار چندان مناسبی نیست، بهتره برای بحثهایی که می کنیم توی همون زمینه باشیم نه اینکه سریعاً طرف مقابل رو بکوبیم.

    22. یه چیزیو هم فراموش کردم، الان نگاهی به اندریود گوگل بندازید، اونم یه نسخه گوگله که برای استفاده از تلفنهای همراه بهینه شده، یعنی کاربرای صفر کیلومتروهم در نظر گرفته و مجبور شده ساختارهای امنیتی اجباری رو مقداری کاهش بده، همین الان هم برای اندریود مقدار زیادی ویروس و بدافزار اومده. اینم یه لینوکسه، فرقی وجود نداره، پس نداشتن ویروس برای لینوکس منتفیه.

  8. واقعا از خوندن کامنت‌های بالا شاد شدم و مخصوصا کامنت مهدوی که روزمون رو ساخت. fanboy های ویندوز کلا موجودات جالبی هستند و میتونن شادی شما رو برای مدت زیادی تامین کنند!
    ممنون از برسام به خاطر کامنت خوبش.

  9. لینوکسی که حتی استارت منو نداره، حتی درایو سی نداره که نشد ویندوز.
    کلن ویندوز الان ۷ خوبه و xp هم خوبه بعد ویندوزای Mac از شرکت اپل ولی نه ویندوز اوبونتو خوبه نه ویندوز کوبونتو. حالا من ویندوز لینوکس رو آزمایش نکردم.

    بحث قیمت شد. من ویندوز ۷ رو خریدم ۱۰۰۰ تومن و ویندوز xp رو همیشه دانلود می‌کنم. ولی ویندوز اوبونتو رو گیر نیاوردم. می‌گن گیر نمیاد و علی، دوستم، دادش من تستش کردم. آقا جان استارت منو نداره. بعد دیگه نشستم و چن تا ویروس نوشتم براش، بچه‌ها حق دارن، اگه ویروس نویس باشه راحت می‌شه براش ویروس نوشت.

    من ۱۱۹۹۹ ساعت برنامه نویسی کردم. بهتر از شماها می‌دونم. (البته ۱ ساعت تا جناب مهدوی فاصله دارم که امشب جلو می‌زنم)

    1. چیه آقا! شما لینوکسای متعصب میاین همیشه ویندوزیا رو مسخره می کنین. سخت نیست. شما ران رو باز کن توش بنویس calc بعد بزن 11999 تقسیم بر 24. البته ویندوز اوبونتو که استارت منو نداره پس حتمن ران هم نداره 😀

    2. LOL ! ببخشید شما ، می گم حالا یک اسلش بزنم یا دبل اسلش ؟‌ اخه توی پایتون وقتی یک اسلش میزنم برام گردش می کنه ! من دقیق می خوام :))

    3. البته بسته به زبان برنامه نویسی است.C یا Basic

      البته مهم الگوریتم و ساختمان داده است نه زبان برنامه نویسی!

    4. یک راه راحتر
      در خط فرمان لینوکس دستورات زیر را بنویسید:
      bc
      11999/24

    5. راستی calc در لینوکس همکار می کند و یک ماشین حساب حرفه ای است.

  10. اوبونتو حتی نمی‌تونه یک فایل MP3 رو بدون دانلود کردن کدک مخصوصش پخش کنه (البته اگر از نرم‌افزار داخل خودش استفاده کنید نه از نرم‌افزارهایی مثل VLC‌که از اینترنت دانلود می‌شن)، از این نظر از ویندوز خیلی عقبتره، فکر می‌کنم بهتر باشه لینوکسیها روی این مورد مانور ندن. البته اون دوستمون اشتباه کرده، ویندوز 7 تقریباً تمام فرمتهای ویدئویی به جز MKV و MOV رو پخش می‌کنه.

    1. =)) شما می دونی چرا پخش نمی کنه ؟ می خوای بدونی ؟ می دونستی یک صفحه توی اوبونتو به همین مبحث هستش ؟
      تنها مشکلی که با فایلای mp3 هست کپی رایت بودن بعضی هاشون هست و این که موسیقی های قاچاقی معمولا روی این فرمت ارائه میشن !
      در حالی که شما با نصب یک پکیج ساده می تونی داشته باشی !‌ البته اینم از سیاست های اوبونتوهه !‌
      من توی پارسیکس و سابایون دیدم جفشتون mp3 رو ساپورت می کنن !
      شما می دونستی لینوکس می تونه با یک دستور و دو تا فایل فیلمت رو به gif تبدیل کنه ؟ =)) فقط با یک پکیج ساده !‌بدون نیازداشتن به کرک و این قر و فرا

  11. اگر بحث درباره پخش فایلهای مولتی‌مدیا باشه، اوبونتو اوضاعش خیلی خرابه، این سیستم عامل بدون اینکه از اینترنت کدک مخصوص رو دانلود کنه، قادر به پخش حتی خیلی از فایلهای MP3 و ویدئویی عادی نیست، حالا چه جوریه که ویندوز رو به نداشتن کدک متهم می‌کنید در حالی که با نصب یک کدک پک ساده مثل kLite می شه تقریباً همه چیز (حتی خیلی چیزهایی که توی VLC هم نمیشه پخش کرد) رو پخش کرد.
    اون دوستمون هم درباره MKV اشتباه کرده، ویندوز 7 تقریباً اکثر فرمتهای ویدئویی مثل Divx، Xvid، h264,h262 و MPEG2‌و موارد دیگه رو پخش می‌کنه اما نمی تونه بدون نصب کدک، MKV و MOV رو پخش کنه.

    1. ببین دوست عزیز، مشکل با پخش اینا نداره، مشکل با مجوز داره که اینها که فرمودین آزاد نیستن و با فلسفه ی اوبونتو در تضاد هستن مثل
      http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3#Licensing_and_patent_issues
      اما هر شخصی می تونه برای خودش کدک ها رو از روی سی دی، فلش یا اینترنت یا هر رسانه ی دیگه ای نصب کنه و خیلی از این کد گذاری هایی که می فرمایید رو پخش کنه.

      البته این رو هم در نظر داشته باشیم که مثلن پارسیکس که برای ایرانی ها بهینه شده به صورت پیشفرض پخش می کنه این ها رو.

      و این رو هم باید در نظر داشت که اوبونتو یک توزیع از گنو/لینوکس با اهداف و سیاست های خودشه و اگر با این اهداف مشکلی هست خب توزیع دیگه ای انتخاب بشه بهتره.

  12. بیچاره گوگل! تا نوشتم کرنل لینوکس آورد بعد میگن پیدا نمیشه!

    http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/linux-2.6.34.1.tar.bz2

    اینم آخرین نسخه‌ی کرنل لینوکس. دانلود کنید، از حالت فشرده خارج کنید و سورسش رو ببینید! البته بعید میدونم به درد ویندزوی ها بخوره.

  13. کسی کتابی سراغ داره که کدای سیستم عامل لینوکسو تشریح کرده باشه که به صورت خلاصه یا جامع
    چطور میشه تغییراتشو ثبت کرد و باهاش ور بری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. این خیلی عالیه. البته من 2 چیز رو پیشنهاد می کنم. یا این که یه مدت با لینوکس کار کنید تا با مفاهیم و قوانینش آشنا بشید بعد برین روی کد. یا به جای لینوکس روی Minix کار کنید که کتابش ترجمه ی فارسی هم شده و یه سیستم عامل آموزشیه. از آقای تنن باوم. کتاب خیلی خیلی خوبیه که احتمالن توی درس سیستم عامل هم پاسش می کنید.

    2. با توجه به اینکه لینوکس یعنی کرنل! پس من پیشنهاد میکنم برید اینجا
      http://ilinux.wordpress.com/2009/12/07/each-a-kernel/
      و راهنمایی قشنگ و آسونی که اینجا گفته شده رو بخونید و انجام بدید تا یک کرنل اختصاصی برای خودتون داشته باشید و در هر مرحله فایلهای تنظیمات رو باز کنید و تغییرات رو ببینید
      بعد میتونید برید سراغ تغییر دادن توی خود کرنل و سایر برنامه ها!
      شاید در آینده شما هم توسعه دهنده کرنل شدید و به توسعه کرنل کمک کردید 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *