8 افكتي كه هر عكاسي مي بايد از آن ها اطلاع داشته باشد

  • 1390/1/7
  • عباس كريمي
  • 44

در نگاه اول به نظر مي رسد عكاسي بسيار ساده است. به سادگي كادر تصويرتان را تنظيم كرده و دكمه شاتر (shutter) را مي فشاريد، واقعيت اين است كه همه مي توانند عكس بگيرند اما هر كسي نمي تواند در آن استاد شود. عكاسي بسيار بيشتر از تنها يك “هدف گيري و شليكِ” ساده است. عكاسي مهارتي است كه تنها تعداد اندكي از افراد،‌ صبر و اشتياق آن را دارند. هنرآموزان و علاقه مندان عكاسي مي بايست در زمينه اصطلاحات تخصصي از قبيل ديافراگم، سرعت شاتر، فوكوس و نوردهي اطلاعاتي كسب كنند. احتمالا تا كنون در مورد اصطلاحات ذكر شده اطلاعاتي كافي اي گردآوري كرده باشيد اما آيا در مورد كاربرد افكت ها در عكاسي نيز اطلاعي داريد؟ در اين پست قصد داريم در مورد ترفندها و افكت هاي مورد استفاده در عكاسي نكاتي را با شما به اشتراك بگذاريم. اين نكات در عين سرگرم كننده بودنشان مي توانند زيباييِ عكس هاي شما را نيز افزايش دهند.

1 – Bokeh

اصطلاحِ Bokeh به كيفيتِ زيبا شناختيِ تاري در خارجِ محدوده فوكوس تصوير اشاره مي كند. اين اصطلاح به نحوه ارائهِ نور در مناطقِ روشن شده ي خارج از محدوده فوكوس مي پردازد. تفاوت ميان انحرافات لنز و شكلِ ديافراگم باعث به وجود آمدن ناحيه اي تار مي شود كه خود باعث ايجاد ظاهري زيباشناختي مي شود. بسياري از عكاسان براي ايجاد قسمت هايbokeh  برجسته تعمدا از تكنيك فوكوسِ سطحي (كم عمق) استفاده مي كنند. اين اصطلاح از واژه ژاپني ” boke” برگرفته شده كه به معناي غبار و يا تاري است.

هم bokeh ي خوب داريم و هم bokeh ي بد. Bokeh ي بد هنگامي رخ مي دهد كه تاريِ تصوير بسيار گيج كننده و خشن به نظر مي رسد و باعث به هم خوردن تمركز بر روي موضوع اصلي مي شود. بنابراين bokeh ي خوب باعث ارتقاي يك تصوير مي شود و bokeh ي بد باعث خراب شدن آن.

مثالي از Bokeh بد (تصوير بالا)

استفاده خلاقانه از Bokeh

توجه داشته باشيد كه شما مي توانيد اَشكال “بوكه” متنوعي ايجاد كنيد. همان گونه كه در تصاوير زير نيز مشاهده مي كنيد مي توانيد اَشكالي از قبيل ستاره و يا قلب ايجاد كنيد. اين “بوكه” ها را مي توانيد توسط فيلترهايي با اَشكال مورد علاقه تان ايجاد كنيد، حتي مي توانيد “بوكه” خاصِ خودتان را بسازيد! اگر در اين زمينه به آموزش هاي بيشتري نياز داريد مي تواند به اين آدرس مراجعه نماييد.

2 – Panning

واژه Panning به حركت افقي، عمودي و يا چرخشي يك تصويرِ بي حركت و يا ويدئو اشاره مي كند. “پنينگ” تكنيكي قديمي است. براي ايجادِ “پنينگ” مي بايست شيء در حال حركتي داشته باشيد كه در قبل و بعد از زمان فشردن شاتر دوربينتان آن را درون فريم تصوير دنبال كنيد. اين عمل افكت جالبي ايجاد خواهد كرد و نتيجه كار تصويري واضح درون پس زمينه اي تار خواهد بود. اين تكنيك براي تصويربرداري از اشياي در حال حركت و يا مسابقات و وقايع ورزشي مناسب مي باشد.

كار با “پنينگ” به تمرين بسياري نياز دارد اما پس از كسب مهارتِ كار با آن، خواهيد ديد كه ارزش آنهمه تلاش را داشته است. البته توجه داشته باشيد كه “تعقيب” يك انسان (شيء انساني) ساده تر از تعقيب اشياء سريع تري همچون سگ، موتورسيكلت و يا اتوموبيل مي باشد.

3- Rule of Thirds (قانون يك/ سوم ها)

“قانون يك/ سوم ها” از مهمترين اصولِ اساسي در تركيب (composition) مي باشد. اين قاعده قرن هاي متمادي اي است كه توسط هنرمندان و نقاشان و اكنون، عكاسان استفاده مي شود.

در قاعده “يك/ سوم ها”، عكاس، عكس را در جهات افقي و عمودي به سه بخش تقسيم مي كند به گونه اي كه در انتها 9 قسمت مساوي ايجاد مي شود. شيء اصلي در ميانه فريم قرار نمي گيرد، اين عمل باعث مي شود كه آن شيء، پويا، متحرك و جذاب به نظر برسد.

هنگامي كه مي خواهيد عكسي بگيريد و براي تنظيم فريمِ عكستان، مي بايست تصويري كه در نماياب (viewfinder) و يا صفحه نمايشLCD مشاهده مي كنيد را در ذهنتان به سه بخش تقسيم كنيد. با يك شبكه در ذهن، نقاط مهم جذاب و فريم را شناسايي كنيد. براي بعضي عكاسان، اين عمل به طور غيرارادي و طبيعي اتفاق مي افتد اما در مورد ديگر عكاسان نياز به تمرين خواهد داشت.

استفاده موثر از قاعده “يك/ سوم ها”، تحرك و جذابيت را در هر تصويري به وجود مي آورد.

براي توليد مطالبتان، اين قاعده را به خاطر بسپاريد. اگر تركيبِ تصويري را خسته كننده يافتيد، هميشه مي توانيد آن را با استفاده از ابزار crop و reframe فتوشاپ تغيير دهيد. در انتها پيشنهاد مي كنم ابزارهاي موجود را براي ارتقاي عكس هايتان تجربه كنيد.

4 – The Golden Hour (ساعت طلايي)

“ساعت طلايي” به عنوان “ساعت جادويي” (Magic Hour) نيز شناخته مي شود. اين اصطلاح به اولين ساعت طلوع و يا آخرين ساعت غروب آفتاب اشاره دارد. اين ساعت، ضمن اين كه كيفيت متفاوتي از نور را ايجاد مي كند، جذابيت و گيرايي را نيز به صحنه اضافه مي نمايد. “ساعت طلايي” زمان ايده آلي براي ايجاد عكس هايي باشكوه است اما مي بايست سريع باشيد، زيرا كه روشنايي به سرعت تغيير كرده و محو مي شود.

واقعا چه چيزي در هنگام “ساعت طلايي” رخ مي دهد؟ در هنگام طلوع و غروب آفتاب، خورشيد نزديك به افق قرار دارد و نور خورشيد در حال كاهش مي باشد. اين كاهش به گونه اي است كه روشنايي روز از نوري كه به طور غير مستقيم از آسمان مي تابد تامين مي شود. از ويژگي هاي اين ساعت مي توان به روشنايي ملايم تر، رنگمايه هاي گرم تر و سايه هاي بلندتر اشاره نمود. در ديگر ساعات روز، نور خورشيد مي تواند بسيار تند و درخشان باشد. خصوصا اين كه نور شديد خورشيد مي تواند در هنگام عكس برداري از صورت ها به عنوان يك مشكل نگريسته شود. اين مشكل بدين گونه است كه نور شديد در اطراف صورت و بدن افراد سايه هاي قوي و ناخواسته اي ايجاد مي نمايد.

در هنگام عكس گرفتن از مناظر، اگر اين عمل در “ساعت طلايي” انجام شود رنگ هاي موجود در صحنه افزايش مي يابند.

5 – Golden Rectangle (مستطيل طلايي)

“مستطيل طلايي” (كه تحت عناوين “ميانگين طلايي” (Golden Mean) و ” نسبت طلايي ” (Golden Ratio) نيز شناخته مي شود) راهنماي ديگري براي تركيب و نوعي متفاوت از “قانون يك/ سوم” اما با پيچيدگي بيشتر، مي باشد. “مستطيل طلايي” ميانگينِ نسبتِ اعداد دنباله فيبوناتچي ((1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34 و … )Fibonacci Sequence) مي باشد. اين نسبت، مستطيلي طلايي ايجاد مي كند كه شامل مربع هايي است كه درون يكديگر واقع شده اند. همانگونه كه در تصوير زير نيز مشاهده مي كنيد طول ضلع مربع ها به اندازه عرض مستطيلي است كه در آن واقع شده اند.

همانند قاعده “يك/ سوم ها”، اين مفهوم نيز به چندين قرن قبل باز مي گردد. “مستطيل طلايي” حتي در نقاشي معروف موناليزا نيز توسط لئوناردو داوينچي مورد استفاده قرار گرفته است. نقاشي ها، كارهاي هنري و عكس ها تمايل دارند براي تبديل شدن به كارهايي خيره كننده و چشم نواز از “مستطيل طلايي” استفاده كنند. مي توان اين نسبت زيبا را در طبيعت نيز به وفور مشاهده كرد: گل ها، صدف ها، پروانه ها و حتي بدن انسان.

قرار دادن دقيق تصوير در وسط “مستطيل طلايي” در نماياب و يا نمايشگر LCD بسيار مشكل است. اما جاي شكرش باقي است كه به همين منظور چندين برنامه ارائه شده اند كه مي توانيد توسط آن ها عكسهاي تان را در ابعاد “مستطيل طلايي” Crop كرده و از آن ها در مطالب توليدي تان استفاده كنيد.

6 – Fill Flash

Fill Flash، تكنيكي است در عكاسي كه توسط آن، عكاس نواحي تيره تصوير را “پُر مي كند”. اين تكنيك كاملا مناسب محيط هايي است كه داراي نور پس زمينه (backlit)  مي باشند. معمولا پس زمينه اندكي از خودِ شيء روشن تر مي باشد. براي ايجاد Fill Flash مي بايست ابتدا ديافراگم و سرعت شاتر را به طور صحيحي تنظيم كنيد كه بتواند پس زمينه را در معرض ديد قرار دهد و در ادامه (با توجه به شرط حفظ كيفيت پس زمينه) براي روشن كردن پيش زمينه (foreground) از فلاش استفاده كنيد.

شما هنگامي مي توانيد از فلاش استفاده نماييد كه: شيء مورد نظرتان در سايه قرار داشته باشد، وقتي به نسبتِ پيش زمينه در پس زمينه تان نور بسيار بيشتري وجود داشته باشد، و وقتي كه براي استفاده از فلاش به اندازه كافي به شيء تان نزديك هستيد. به خاطر داشته باشيد فلاش هاي توكار تنها تا 9 فيت را مي توانند پوشش دهند. Fill Flash مي تواند نواحي اي را كه عميقا تاريك شده اند را نيز روشن كند و بدون اين كه ديگر قسمت هاي تصوير را بيش از حد روشن (overexposing) كند، كيفيت تصوير را بهبود بخشد.

[توضيح: سانتي متر 274.32= فيت 9 ]

براي درخشان ساختن چشم ها استفاده از Fill Flash بسيار مطلوب خواهد بود. به خصوص هنگامي كه در يك روز آفتابي قرار داشته باشيد و شخص مورد نظرتان نيز كلاهي بر سر گذاشته باشد.

7- Long Exposure (نور دهي طولاني)

Long exposure، يكي ديگر از افكت هاي جذاب عكاسي مي باشد كه مستلزم روزنه ديافراگم باريك و مدت زماني طولاني سرعتِ شاتر مي باشد. اين كار به منظور ايجاد مناظري رويايي و تهيه تصاويري از عناصر ثابت به همراه عناصر متحركي كه محو به نظر مي رسند، استفاده مي شود.

“نور دهي طولاني ” مي تواند بسيار دشوار باشد. اين عمل مي بايست در وضعيت هايي با نور اندك انجام گيرد. بيشتر اوقات عكس ها بسيار روشن خواهند شد زيرا كه داشتن نور زياد در روزهاي آفتابي به عنوان يك معضل شناخته مي شود. هنگامي كه با نور بيش از حدي روبرو مي شويد مي توانيد از لنز نيز استفاده كنيد.

اين عمل، اغلب تحت عنوان “عكاسي در شب” (night photography) خوانده مي شود. موضوعات جذاب براي عكاسي در اين روش ستاره ها، ماشين ها و نورهاي در حال حركت مي باشند.

هرچند در اينجا تصاوير زيبايي از “نور دهي طولاني” را در نور اندك روز مشاهده مي كنيد اما به طور كلي عكس گرفتن ار مِه و آب با روش “نور دهي طولاني” بيشتر عموميت دارد.

8 – Contre-jour

Contre-jour، از افكت هاي معمول عكاسي محسوب مي شود. اين اصطلاح فرانسوي به معناي “در مقابل نور” مي باشد، در اين روش دوربين مستقيما در مقابل منبع نور واقع مي شود، به عبارت بهتر مي توان گفت كه منبع نور دقيقا پشت سوژه قرار گرفته است. در واقع اين روش نوعي “عكاسي شبح گونه” مي باشد.

افكت contre-jour عكس هايي با كنتراست بالا را در زمينه اي سياه و سفيد ايجاد مي كند. اين روش جزئيات حدفاصل موضوع عكاسي و اشكال را پنهان مي كند. اين افكت در عكاسي مناظر و طبيعت بسيار متداول مي باشد و اغلب براي اضافه كردن حالتي دراماتيك تر و تشديد عناصر و نقوش محيط به صحنه مورد نظر استفاده مي شود.

contre-jour، مي تواند كيفيت جزئيات عكس ها را افزايش و يا كاهش دهد. برخي پيشنهاد مي كنند كه از روكشِ لنز براي افزايش اثر contre-jour در عكاسي استفاده كنيد، اين عمل به طور قابل توجهي باعث كاهش تابش خيره كننده نور به لنز مي شود. اگر نورِ بيش از اندازه اي به لنز وارد شود، باعث درخشندگي بيش از حد تصوير شده و نتيجه نهايي آن، از دست دادن كيفيت عكس مي باشد.

نتيجه گيري

براي ايجاد يك تصوير زيبا و جالب لازم نيست تمام نكاتي را كه در اين متن گفته شده به طور كامل رعايت كنيد. در حقيقت، قوانين وضع مي شوند كه شكسته شوند! مقوله هنر براي كاوشِ درون خود و محيط اطرافتان است. اگر مي خواهيد هنرمندِ خودتان شويد مي بايست قبل از اين كه اصول را بشكنيد، آن ها را فرا بگيريد. همان كاري كه پابلو پيكاسو و ون گوگ انجام دادند.

البته اين ها، تنها افكت هاي موجود در عكاسي نبودند و مي توان از چندين دوجين افكت ديگر نيز نام برد. حتي شما مي توانيد بر طبق تجربياتتان افكت عكاسي جديدي ايجاد كنيد. تنها محدوديت عكاسي، خلاقيت عكاس است!

 

منبع: 1stwebdesigner

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 44 دیدگاه
  1. سلام عباس عزيز،

    اين مطلب واقعا عالي بود. هم ترجمه‌ي بسيار خوبي داشت و هم بسيار كاربردي بود.

    ممنون از شما.

    1. سلام محسن عزيز. شما لطف داري. حقيقتش اين مطلب رو وقتي ديدمش به خاطر تخصصي بودنش كمي ترسيدم D: گفتم شايد نشه اونجور كه بايد به فارسي برگردونده بشه، خوش حال شدم كه نظرتون مثبت بود

  2. salam merci az matalebe mofid va amozandeye shoma.haghighatesh man raftam khane akasan va terme 1sabtenam kardam ama ye tarsi umade soragham az akasi.nemidunam tasmim begiram roye tasvir fekrmikonam hameye axam bad az ab darmiyan

    1. “مريم” عزيز شما لطف دارين. ببينين منم از ترجمه يه جورايي مي ترسم! اما بهترين راه مقابله با ترسم مواجه شدن با اونه. پيش نهاد مي كنم در ابتداي راه توقع بالايي از خودتون نداشته باشين، بقيه كارها خود به خود پيش مي رن

  3. ممنون از مطلبتون. خوب بود اگر به همراه هر تکنیک چگونگی اعمال اون تکنیک رو هم توضیح می دادید. بعضی از این تکنیکها رو به سختی می توان در دوربینهای غیر حرفه ای اعمال کرد. مثلا برای بوکه نیاز به عمق میدان کم داریم که چند پارامتر در آن دخیل هستند: اندازه سنسور، شماره f (دیافراگم) و فاصله کانونی لنز. حتی در بهترین دوربینهای غیر حرفه ای اندازه سنسور کوچک است و با زیاد شدن فاصله کانونی حداقل شماره f قابل تنظیم به سرعت افزایش می یابد و عملا نمی توان عمق میدان کمی را در بیشتر شرایط نوری تنظیم کرد. یا در مورد Long Exposure تنها در صورتی می توان آن را در نورهای متوسط به بالا اعمال کرد که از فیلتر استفاده کنیم وگرنه عکس Overexposed می شود. متاسفانه قابلیت اتصال فیلتر به اکثر قریب به اتفاق دوربینهای غیر حرفه ای وجود ندارد. همین مشکل برای تکنیک Panning هم وجود دارد چرا که برای آنکه پس زمینه تار تر به نظر برسد مجبوریم سرعت شاتر را کم کنیم و این درصورت نبود فیلتر در نورهای متوسط به بالا باعث Overexposed شدن عکس می شود. برای Fill Flash هم همانطور که گفته شده اگر فاصله از سوژه کم نباشد نیاز به یک فلش درست حسابی داریم (خوشبختانه دوربینهای غیر حرفه ای هم کم و بیش قابلیت استفاده از برخی فلشهای خارجی رو دارند).

    1. “داريوش” عزيز ممنونم كه به مطلب توجه كردي و نظرتو به طور مفصل بيان كردي. گفته بودي خوب مي شد به همراه هر تكنيك روش اِعمال اونو هم توضيح مي داديم ، منم با نظرت موافقم اما اينجا مسئله اي كه وجود داره اينه كه خود من اطلاعاتم از عكاسي چندان زياد نيست و اين مطلب ترجمه اي بود از يه مقاله كه لينكش در انتهاي ترجمه اومده بود، اگر خود من اطلاعاتم به اندازه اي بود كه مي تونستم به اشتراك بگذارمشون حتمن اين كارو مي كردم. از موارد ديگه اي كه توي نظرت تشريح كرده بودي استفاده بردم و برام جالب بودن. در تاييد حرفات بايد بگم كه توي متن هم 2-3 جا به Overexposed شدن اشاره شده بود كه نتيجه استفاده نابجا از تكنيك ها و يا استفاده نكردن از فيلتر بود. در انتها باز هم متشكرم
      موفق باشي

    2. سلام. مرسی از مطالب عالیتون. overexpose در عکاسی یعنی نور بیش از حد در یک نقطه یا همه عکس.این در اثر باز بودن زیاد دیافراگم یا سرعت پایین شاتر است.که البته در panning باید این طور باشد و نور اضافی باید از راه دیگری جبران شود.

    3. سلام
      نظر لطف شماست ساناز عزیز
      ضمن تشکر از اطلاعات مفیدتون، باید بگم تا الآن خود من به عنوان مترجم این متن از نظرات دوستان بسیار استفاده بردم. امیدوارم این روند کماکان ادامه داشته باشه

  4. بسیار عالی….واقعا لذت بردم از مطلب…من به عکاسی علاقه ی شدیدی دارم،این تکنیک ها رو تقریبا استفاده میکردم!! ولی خوب،تکنیک های جدید هم یاد گرفتم!! اون عکاسی از شی متحرک رو هر کاری میکنم،خراب میشه!!! یا مشکل از دوربین منه،یا باید هنوز تمرین کنم!!
    در کل،از ترجمه ات واقعا لذت بردم…

    1. قربونت “senaps” جان. راستي دوربينت هم مثل لپ تاپت سونيه؟ D:

  5. آقا جون مطلب خیلی عالی و مفیدی بود . گرچه من عکاس نیستم و دوربین حرفه ای هم ندارم ، اما عکاسی و عکاس ها رو دوست دارم . واقعا دمت گرم !

    1. حبيب جان منم به عكاسي علاقه دارم اما متاسفانه تا هنوز به اون صورت بهش نپرداختم!

  6. عباس جان گل! سلام
    موفقیت در همه عرصه های زندگی برایت می خواهم. از مطالب خوب شــما سپاس.
    مطالب شما همه مفید است.
    کـــــاطمی

    1. سيد خليل عزيز، چون هميشه لطف داري، متشكرم

  7. عباس آقای گل سلام وسال نو شما مبارک
    بسیار عالی بود سال درخشانی برات آرزو می کنم.
    بند با گوشی موبالم عکس بگیرم خرابش می کنم .

  8. “DAVOUD” و رضا جان متشكرم،‌شما هم سال نوي خوبي رو پيش رو داشته باشين
    موفق باشين

  9. سپاس از شما . من یک دوربین معمولی دارم و تاحالا از دید حرفه ای عکس نمی گرفتم . دمت گرم که به من مطلب جدیدی رو یاد دادی .

    1. خوش حال شدم كه براتون اين مطلب مفيد بوده D:

  10. سلام
    بسیار عالی و جالب بود . قبلا مطالبی خونده بودم البته که این مطلب خیلی جامع تر و خوبتر بود.به خصوص بخش Golden Rectangle (مستطیل طلایی) خیی به درد بخور بود.ممنون.امیدوارم مطالب بیشتری از این قبیل در سایت ببینم.

    1. شرمنده حسن جان و البته قربونت لطف داري عزيز. مي دونم اينجا ايرانه و حداكثر سرعت 128 كيلو، اما چاره اي نبود جز گذاشتن تمامي تصاويرD:

    1. فرنود عزیز، متشکرم، نظر لطف شماست

    1. توصیفی مختصر و مفید، شما لطف دارین سروش جان

  11. سلام عباس جان
    مطلبت خیلی کاربردی و جالب بود
    من عکاسی رو به صورت آماتوری دارم دنبال می کنم
    تازه مطلب شمارو خوندم
    خیلی حال کردم دمت گرم
    ضمنا خوشحال میشم اگر مطالب بیشتری درباره بوکه برام بفرستی

    1. سلام محسن عزیز
      شما لطف دارین
      در مورد بوکه اطلاعات بسیاری توی وب پارسی وجود داره، اگه تمایل دارین که اطلاعات بیشتری در موردش کسب کنین تنها کافیه جستجو کنین، مطمئن باشین به هدفتون می رسین
      براتون آرزوی موفقیت دارم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *