بررسی OS X Mountain Lion 10.8 (بخش اول)

بررسی OS X Mountain Lion 10.8 (بخش اول)
  • 1391/5/15
  • امیر امام جمعه
  • 0

از سال 2001 میلادی تاکنون اتفاقات بسیار زیادی در این جهان پهناور رخ داده است. و البته که جهان بزرگ دیجیتال نیز شاهد رخداد های گوناگونی بوده است. شرکت Apple پس از معرفی سیستم عامل رایانه های شخصی خود موسوم به OS X ، در این چند سال آپدیت های اصلی بسیاری را برای آن عرضه کرده است. آخرین بار در سال گذشته این شرکت نسخه 10.7 این سیستم عامل را با نام Lion یا همان شیر که در فرهنگ عمومی سلطان جنگل است را منتشر کرد. در ماه فوریه جزییاتی از نسخه دیگری از OS X به بیرون درز کرد و شرکت اپل نشان داد که سیستم عاملش هنوز میتواند ادامه بدهد. نسخه جدید این سیستم عامل یعنی 10.8 Mountain Lion یا همان شیرکوهی نام دارد.

شاید شما هم فکر کنید که نسخه 10.8 بهترین سیستم عامل از میان نسخه های ماقبل خود هست و شباهتی به Leopard یا Snow Leopard نداشته باشد. ولی شرکت اپل بسیار اصرار دارد که بیان کند این نسخه همانند یک تغییر فصلی برای سیستم عامل OS X میباشد و هم چنین 200 ویژگی جدید به کار رفته در آن را به رخ میکشد. بعضی از این ویژگی ها بسیار اصلی هستند همانند Notification Center جدید ، AirPlay Mirroring (منعکس کردن) و نسخه مخصوص دسکتاپ Messages یا همان پیام ها. ولی در سوی دیگر قابلیت هایی وجود دارند که زیاد محسوس و با مثال زدنی نیستند مثل امکان تمام صفحه برای یادداشت ها. در ادامه بررسی خواهیم کرد که آیا این سیستم عامل ارزش پرداخت 20 دلار را برای کاربران مک دارد یا نه؟

Upgrading – آپگرید کردن

آپگرید سیستم عامل OS X به نسخه شیر کوهی کار بسیار آسانی نیست و قبل از هر چیز شما به اتصال مناسب به اینترنت نیازمندید که بتوانید از طریق آن 4.34 گیگابایت لازم برای نصب برنامه را دانلود کنید. اگر شما به اینترنت مناسب برای این کار دسترسی ندارید متاسفانه راه حل رسمی از سوی اپل منتشر نشده است. در دفعات قبلی اپل سیستم عامل را بر روی USB و برای نصب به فروش میرساند ولی اینبار از انجام این کار صرف نظر کرده است. پس دانلود سیستم عامل از طریق Mac App Store تنها راه برای دستیابی به آن میباشد. اگر شما سیستم خود را از این طریق به نسخه قبلی آپگرید کرده باشید با نحوه انجام آن آشنایی دارید. بعد از مدت زمان لازم برای دانلود نسخه جدید شاهد نصب آن بر روی سیستم خود میباشید و در آخر جدیدترین نسخه OS X یعنی شیرکوهی در در اختیار دارید. برای مثال آپگرید سیستم عامل برای MacBook Air که دارای پردازشگر دو هسته ای میباشد در حدود 30 دقیقه زمان میبرد و بسته به پردازشگر سیستم شما این زمان متغیر است.

Finder – جستجوگر

در قسمت بالا تصاویر مربوط به کهکشان های موجود در نسخه های جدید و قدیم را مشاهده میکنید. تصویر سمت چپ مربوط به شیرکوهی و تصویر سمت راست مربوط به شیر یا همان نسخه قدیمی است. سیستم عامل OS X در سال گذشته توانست اولین دهه از حضور خود را در عرصه سیستم عامل ها به اتمام برساند. این سیستم عامل اولین بار در سال 2001 عرضه شد و در زمان خود یک محصول بسیار انقلابی و هم چنین برتر از دیگر رقیبان به نظر میرسید. در 10 سال گذشته نیز سیستم عامل شرکت اپل شاهد تغییرات بسیار گوناگونی بود که توسط آپگرید های مختلف منتشر شده در هر سال اعمال میگردید. در سال گذشته بسیاری بر این باور بودند که اپل با انتشار نسخه شیر آخرین آپگرید خود را برای این سیستم عامل عرضه کرده و داستان OS X دیگر به پایان راه رسیده است. ولی امسال بازهم شاهد عرضه آپگرید دیگری برای آن بودیم. ولی باید اعتراف کرد که نسخه جدید OS X همانند تشابه اسمی که با نسخه قبلی دارد در بسیاری از ویژگی ها نیز مشترک بوده اند و شرکت اپل تغییرات زیادی را در این نسخه به وجود نیاورده است و مهم ترین آنها همان تغییر تصویر پس زمینه بوده است.

 شرکت اپل 200 قابلیت جدید را در آخرین نسخه سیستم عامل خود قرار داده است ولی به حتم این ویژگی ها هیچ یک شامل تغییرات بسیار تاثیرگذار بر روی دیدکلی سیستم عامل نشده اند ولی در سوی دیگر سیستم عامل ویندوز 7 با نسخه جدیدتر یعنی 8 تفاوت های بسیاری را دارد که هم چنین به زودی عرضه خواهد شد. در نگاه اول Finder برای ارائه گزارشات مربوط به انتقال فایل ها از روی هارد درایو و یا سرور میباشد که بیشتری ویژگی های خود را از سیستم عامل iOS قرض گرفته است. یک نوار لودینگ نیز که در آیکن فایل خروجی قرار دارد جایگزین پنجره ای شده است که قبلا در وسط صفحه ظاهر میشد که به شما این امکان را میدهد تا بفهمید چه مقدار پیشرفت در انتقال فایل حاصل شده است. گزینه ای X نیز در بالای آیکن قرار گرفته است و برای کسانی مناسب میباشد که از حرکت دادن و دور انداختن آیکن ها خسته شده اند.

شما میتوانید قسمت های مورد نیز خود مثل موارد مورد علاقه یا به اشتراک گذاشته شده را بسته به نیاز خود دوباره مرتب کنید. البته قابلیت دیگر جالب نیز رمزگذاری بر روی اطلاعات دلخواه است. برای این کار میتوانید از طریق گزینه Control عمل کنید یا بر روی تاچ پد دستگاه و در قسمت راست آن دوبار ضربه بزنید. با رمزگذاری بر روی فایل های خود میتوانید از آنها به خوبی حفاظت کنید. البته میتوانید نوشته ای را برای راهنمایی به یاد آوری رمز یا همان Hint نیز مشخص کنید.

 با سه بار ضربه زدن بر روی یک فایل و یا فولدر پنجره پیش نمایشی برای شما باز خواهد شد که برخی از اطلاعات مربوط به فایل/فولدر نمایش داده میشود. این اطلاعات شامل نام فایل/فولدر ، ورژن آن و حجمش میباشند که البته گزینه ای نیز برای بازکردن آن در اختیار است. برای مثال میتوانید فایل های رسانه را بدون اجرای برنامه ای دیگر نمایش دهید. هم چنین وقتی که یک پنجره باز است میتوانید پنجره پیش نمایش دیگری را برای فایل های گوناگون به وجود آورید. همانند دیگر نقاط سیستم عامل گزینه به اشتراک گذاری در اینجا نیز وجود دارد که به کمک آن میتوان فایل های مختلف را در مکان های گوناگون به اشتراک گذاشت.

AirPlay mirroring

قابلیت AirPlay mirroring که به نسخه جدید OS X اضافه شده است یکی از جالب ترین ها میباشد. این ویژگی قبلا برای iPad ارائه شده بود و هم اکنون نیز شاهد این هستیم که به شیر کوهی نیز رسیده است. با استفاده از یک Apple TV میتوانید فیلم ها و دیگر محتوا های رایانه خود را به صورت HD و با کیفیت 1080p نمایش دهید. استفاده از این سیستم هم بسیار ساده و آسان است. لازم میباشد که رایانه و Apple TV خود را بر روی یک شبکه بی سیم قرار دهید و سپس آیکن AirPlay در گوشه صفحه نمایش داده میشود. حالا از منو گزینه Apple TV را انتخاب کنید. و در آخر نیز میتوانید رزولوشن مناسب را برای نمایشگر خود برگزینید.

کلید به اشتراک گذاری

شما میتوانید فرار کنید ولی نمیتوانید از دست کلید به اشتراک گذاری در شیرکوهی مخفی شوید. اپل این قابلیت را تقریبا در تمامی برنامه های سیستم عامل قرار داده است. به طور حتم کاربرانی که از رایانه های مک استفاده میکنند در شبکه های اجتماعی بسیاری عضو هستند ولی تمایل دارند که محتوای خود را در شبکه های مختلف به اشتراک بگذارند. کلید به اشتراک گذاری آسان ترین راه برای این کار میباشد و شامل سرویس هایی مثل فلیکر ، توییتر و فیسبوک است.

هم چنین اپل در مرورگر Safari قسمت bookmark یا همان صفحات دلخواه را برای یاهو تنظیم کرده است و گوگل را کنار زده است. در ادامه نیز قابلیت به اشتراک گذاری در یوتیوب را از طریق QuickTime فراهم کرده است. اپل توانسته است در ارائه سرویس های به اشتراک گذاری در سیستم عامل جدید خود به خوبی عمل کند برای مثال در قسمت Finder علاوه بر سرویس های ذکر شده گزینه هایی نیز برای ایمیل ، Message و AirDrop وجود دارد که البته iPhoto را نیز باید به آنها اضافه کرد. ولی در حال حاضر کمبود بعضی از سرویس های اجتماعی نیز در شیرکوهی مثل Viddler و +Google حس میشود که ممکن است در نسخه های آینده اضافه گردند. و البته ممکن است بعضی از سرویس های رقیب شرکت اپل نیز اصلا اضافه نشوند مثل سرویس DropBox که رقیب جدی برای iCloud محسوب میشود.

بسیار خنده دار به نظر میرسد ولی باید قبول کرد که امروزه اشتراک گذاری مطالب و محتوا به یکی از ضروری ترین نیازهای کاربران تبدیل شده است. و انجام این کار در شیرکوهی بسیار آسان تر از قبل به نظر میرسد. برای به اشتراک گذاری کافی است دکمه مربوط به آن را بزنید و سپس روش مورد نیاز برای به اشتراک گذاری را انتخاب کنید. برای مثال لینک های دلخواه خود را در توییتر و عکس های خود را در فلیکر قرار میدهید. به همین سادگی محتوای مورد نظر شما به طور مستقیم به اشتراک گذاشته شد.

البته میتوانید تمامی کارهای گفته شده را از طریق صفحه مربوط به اشتراک گذاری یا Share Sheet نیز انجام دهید. در این بخش تصویری مربوط به فایل پیوست شده توسط شما که قرار است ارسال شود قرار دارد. اگر برای اولین بار از این سرویس استفاده کنید لازم است که وارد اکانت خود در سرویس اجتماعی مورد نظر خود شوید. برای مثال اگر قصد به اشتراک گذاری لینکی را در توییتر دارید بعد از وارد شدن به اکانت خود قابلیت به اشتراک گذاری در دسترس قرار میگیرد و در Notification Center نیز پیامی مربوط به وارد شدن شما به اکانت مورد نظر نمایش داده میشود.

قابلیت به اشتراک گذاری نیز یکی دیگر از قابلیت هایی است که شیرکوهی از سیستم عامل iOS قرض گرفته است. حتی کلید مربوط به اشتراک گذاری و پیکان موجود در آن برای اولین بار در نسخه ایمیل مربوط به موبایل مرورگر Safari به کار رفته است. در زمینه iPhone و iPad بنا به دلایل مختلفی وجود این قابلیت ضروری است ولی برای رایانه ها اهمیت کمتری را دارا میباشد ولی با این حال قابلیت جالبی است که به OS X اضافه گردیده است.

Notification Center

یکی از تاثیرگذار ترین قابلیت های جدید شیرکوهی Notification Center است. آیکن مربوط به این سرویس از 3 خط موازی تشکیل شده است که خط وسطی از دیگر خط ها کوتاه تر میباشد و در کنار هر خط نیز یک نقطه قرار دارد. کلیک بر روی این گزینه منوی جدیدی را در گوشه بالایی صفحه ایجاد میکند.

Notification Center از طریق ساده  تری نیز در دسترس است. کافی است که دو انگشت خود را از راست به چپ بر روی پد لمسی حرکت دهید تا ظاهر شود. شما میتوانید از طریق Notification Center مهم ترین پیام های خود در سیستم ، توییتر و ایمیل را مشاهده کنید. البته این قابلیت برای فیسبوک نیز به زودی در دسترس قرار میگیرد. هم چنین در این قسمت جدیدترین آپدیت های مربوط به OS X و Safari قرار میگیرد و زمان های تعیین شده در تقویم و یادآوری ها نیز نمایش داده میشوند. بر روی پیام مورد نظر کلیک کنید تا پیام/هشدار در صفحه ای دیگر به طور کامل باز شود.

آیا شما نمیتوانید در دقیقه Notification Center خود را چک کنید؟ خب نگران این مسئله نیز نباشید زیرا هر پیامی که قصد نمایش در این قسمت را داشته باشد قبل از آن در یک بنر کوچک و سمت راست بالا به مشاهده خواهد شد. این بنر برای چند ثانیه در این قسمت قرار خواهد گرفت و بعد از آن خود به خود ناپدید میشود. البته پیغام های مهم و هشدار های سیستم باید حتما قبل از رفتن چک شوند. و به این صورت است که در شیرکوهی به هیچ وجه چیزهای مهم و یادآوری های خود را فراموش نخواهید کرد.

البته میتوانید تنظیمات مربوط به بنر یا هشدار ها را به دلخواه خود تغییر دهید. قسمت تنظیمات در پایین Notification Center قرار دارد و حتی میتوانید از نمایش بنر / هشدار ها جلوگیری کنید و یا این که صدای آنها را خاموش گردانید. اگر شما از تنظیمات پیش فرض قرار گرفته رضایت ندارید این اجازه را دارید تا بیشتر آنها را تغییر دهید و حتی بعضی اوقات چیز های بسیار جالبی در قسمت تنظیمات پیدا میکنید. اپل دو کلید دیگر را نیز برای به اشتراک گذاری در نظر گرفته است که یکی Click to Post و دیگری Click to Tweet است و به ترتیب برای فیسبوک و توییتر به کار میروند. البته باید اشاره کرد که قابلیت فیسبوک هنوز به صورت آزمایشی است و نسخه رسمی آن به زودی عرضه خواهد شد.

به کمک بنر در نظر گرفته شده در شیرکوهی Notifications به طور مستقیم در جلوی روی شما ظاهر میشوند که میتوانید آن را غیرفعال نیز کنید. البته اگر تا به حال وارد هیچ یک از اکانت های خود نشده باشید این بخش هیچ چیزی را نمایش نخواهد داد. بسیار سخت است که از وجود این پیغام ها اجتناب کرد و راحتی بسیاری را در محیط سیستم عامل برای کاربر فراهم میکند. ولی اگر روزی شما حوصله پیغام های متعدد توییتر را نداشتید بهترین کار غیرفعال کردن آن از تنظیمات است.

ادامه دارد …

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *