آموزش سی‌شارپ C# – بخش ۵۰

آموزش سی‌شارپ C# – بخش ۵۰
  • 1392/7/27
  • Jeff Mosawy
  • 34
  • مقدمه

در ادامه بحث‌های فعلی‌ ای که در رابطه با زبان برنامه نویسی سی‌شارپ داشته‌ایم، در بخش پیشین با متد IndexOf آشنا شده‌اید؛ در این بخش، شما با متدهای جدیدی به نام Insert، PadLeft و PadRight آشنا خواهید شد. پس با ما باشید.

  • متد Insert

متد Insert به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید یک کارکترهایی را به بخشی از یک String اضافه کنید. برای استفاده از این متد، شما به شکل مشابه زیر عمل می‌کنید:

string someText = “Some Text”;

someText = someText.Insert(5, “More “);

در بین جفت پرانتزهای مربوط به متد Insert، شما به دو چیز احتیاج دارید؛ اولین مورد، مکان مورد نظر که قرار است کارکترهای جدید به آن اضافه شود، و مورد بعدی، خود کارکترهایی که می خواهید به رشته ی خود اضافه کنید.

برای نمونه، در مثالی که در بالا زدیم، مکان شماره ۵، دقیقاً جایی است که حرف T مربوط به کلمه Text می باشد. دقت کنید که شمارش همیشه از ۰ شروع می شود؛ نه از ۱.

  • متدهای PadLeft و PadRight

این دو متد در سی شارپ نیز می‌توانند کارکترهایی را به رشته های شما اضافه کند، با این تفاوت که تنها می توانند به ابتدا یا انتهای رشته شما، کارکترهای مورد نظرتان را اضافه کند.

برای مثال، یک button و یک Text Box به فرم خود اضافه کنید. در Properties مربوط به Text Box، مقدار Text را به Pad Left تغییر دهید. بر روی Button خود دابل کلیک کنید تا وارد بخش کدنویسی مربوطه شوید. کدهای زیر را قرار دهید:

string paddingLeft = textBox5.Text;

paddingLeft = paddingLeft.PadLeft(20);

text5.Text = paddingLeft;

متدهای PadLeft یا PadRight می‌ توانند به عنوان آرگومان، یک یا دو آرگومان دریافت کنند. ما در اینجا فعلاً با یک آرگومان با آن ها کار کردیم؛ تنها یک عدد ۲۰ به آن پاس داده ایم. اگر برنامه خود را اجرا کنید و بر روی Button کلیک کنید، چیزی شبیه به تصاویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

1_padleft

2_string_padleft_form2

می بینید که کلمه Pad Left ۲۰ کارکتر به جلو برده شد. اما اگر توجه کنید، کارکترهای ما قبل آن همگی یک Space (فاصله) می باشند. این مورد به این دلیل است که ما از متد مورد نظر، تنها با یک آرگومان استفاده کرده ایم. اگر خط دوم مربوط به کد بالا را به شکل زیر تغییر دهید، و برنامه را اجرا کنید، خواهید دید:

paddingLeft = paddingLeft.PadLeft(20, “*”);

3_string_padleft_form3

تفاوت کاملاً مشخص است؛ در متدی که دو آرگومان دریافت می کند، ابتدا مقداری که قرار است متن شما حرکت کند را دریافت کرده، سپس نوع کارکتر را مشخص می کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 34 دیدگاه
  1. سلام جناب موسوی عزیز دستت دردنکنه خیلی وقته منتظر بودم واقعا ممنون امیدورارم مثل قبل اموز شها رو سریعتر قرار بدین چون فاصله بین قسمتهای بعد زیاد شده و ما نگران شدیم
    ممنون خدا قوت

    1. سلام دوست عزیزم،
      خواهش می‌کنم، شما دعا بفرمایید، ما هم سعی می‌کنیم که هرچه سریع‌تر بخش‌های بعدی رو آماده کنیم!

      موفق باشید!

    2. با سلام
      ضمن تقدیر و تشکر از سایت بسیار زیبای شما دوست عزیزم . مدتها بود سعی داشتم با زبان برنامه نویسی شارپ آشنا شوم چندین کتاب مطالعه کردم و از چندین نرم افزار آموزشی استفاده کردم ولی هیچیک به اندازه مطالب ارائه شده توسط جنابعالی کاربردی و کامل و با بیان ساده نبود بنده بجر مختصر آشنایی با اسمبلی با هیچ نرم افزار دیگری اشنایی ندارم امیدوام با مطالب ارائه شده توسط استاد عزیزم بتوانم سی شارپ را به زانو در آورم و به آن مسلط شوم با سپاس فراوان.
      درضمن در سلسله آموزشهای ارائه شده توسط جنابعالی. آموزش های 14-7-16-21-35-39-41-43 موجود نمی باشد خواهشمندم بررسی و راهنمایی نمایید.

    3. سلام خسته نیاشید.ببخشید فقط تا قسمت 7 واسه دانلود داره؟؟؟خیلی سایتش خوبه.همین قسمت ها کتابی هم داره واس خرید یا فقط تو سایته؟؟!

    4. سلام دوست عزیزم،

      تمامی بخش‌ها دارای فایل PDF هستند. متأسفانه کتاب کامل برای این آموزش وجود ندارد و تنها ترجمه‌ای از سایت منبع بود. آموزش سی‌شارپ بنا بر دلایل شخصی متوقف شده. می‌توانید ادامه آموزش‌ها را از سایت منبع مطالعه بفرمایید. www.homeandlearn.co.uk

      موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیزم،

      بله متأسفانه چند هفته‌ای از بخش قبلی فاصله افتاد که این تأخیر ناشی از چند کاری که منو درگیر کرده بود. با عرض پوزش مجدد بابت تأخیر…
      موفق و موید باشید!

  2. سلام
    چرا هروقت که دکمه debugرو می زنم،پیغام میده که
    please build the project and retry ,or set the output path and assembly Name properties appropriately to point at the correct location for the target assembly

  3. سلام
    ممنون از زحمتی که می کشین و معلوماتتون رو در اختیار ما قرار میدین.
    یه سوال دارم من تازه دارم برنامه نویسی رو یاد میگیرم و از دیدن مطالب شما با این توضیحات خوب ، خیلی خوشحال شدم. یه سوال دارم ممکنه که جواب بدین؟
    شما توی توضیحات ابتدایی تون گفتین نرم افزار Visual Studio 2010 Ultimate نیاز هست و این رو پیشنهاد دادین. من توی سیستمم اینو ندارم حالا میخوام بدونم که نسخه ی 2013 اون چطوره؟ در حال حاضر شما چی رو پیشهاد میدین که دسترسی بهش هم نسبتا آسون باشه. خیلی خیلی متشکرم

  4. سید خسته نباشی! اما با این تاخیری که داره پیش میاد . موهام عین دندونام سفید میشه تا تموم کنی که

  5. سلام

    می خواستم تشکر کنم و خسته نباشید بگم. من 19 سال سابقه برنامه نویسی C دارم و الان به دلایلی احتیاج پیدا کردم که #C یاد بگیرم. حدود یک هفته طول کشید تا از قسمت یک تا اینجا رو خوندم و یاد گرفتم.
    یک سوال هم دارم: چطور می تونیم به تک تک کاراکترهای یک استرینگ دسترسی پیدا کنیم؟ (شبیه چیزی که در C هست)

  6. سلام . با عرض ادب و احترام . من دارم سی شارپ بر پایه وب یاد میگیرم . چطور میتونم از جاوا اسکریپت استفاده کنم؟

  7. دوست عزیز سلام من جدیدا به جمع خوانندگان شما پسوستم با تشکر از زحمات شما لطفا فایل پی دی اف را بگذارید تا بتوانیم بصورت افلاین به مقالت شما دسترسی داشته باشیم. با تشکر.

  8. سلام دوست عزیز، درباره نحوه استفاده از validator و هم چنین اتصال به دیتا بیس هم راهنمایی کنید

  9. با سلام و تشکر

    در صورت امکان فایل پی دی اف این چند بخش آخر را نیز قرار دهید

    با تشکر
    موفق باشید

  10. سلام

    اگر امکانش هست در مورد پایگاه داده در سی شارپ هم مطالبی قرار بدید.
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیزم،

      با عرض پوزش؛ متأسفانه بنا بر دلایلی آموزش رو متوقف کردم. می‌تونید ادامه آموزش‌ها رو از سایت منبع مطالعه بفرمایید: www.homeandlearn.co.uk

      موفق باشید.

    2. داش سید ماسواد فینگلیش نداریم که بخونیم :دی

  11. درود بر شما
    ضمن قدردانی از زحمات شما استاد عزیز
    گله این بود که شما با انرژی بسیار خوبی شروع به آموزش فرمودید و مشتاقان را بسیار مشتاقتر… و همیشه ابراز امیدواری میکردید که بامید خدا ، دروس را تا بآخر ادامه خواهید داد.
    چه شد که ما را از تدریس زیبا و بی منتتون محروم کردید؟
    امید که ادامه دهید
    سپاس فراوان

    1. سلام دوست عزیزم،

      کاملاً حق با شماست، هر چی شما توی این کامنت فرمودید رو قبول دارم! متأسفانه شرایط من جوری شد که واقعاً ذهنم خیلی درگیر هست، اتفاقات خوش‌آیندی رو این چند مدت ندارم، بخاطر همین توانایی ادامه دادنش رو نداشتم.
      منم امیدوارم به همت شما احتمالاً تا روزهای آتی مجدداً شروع کنم. برای من دعا کنید عزیزم!

      موفق و مؤید باشی!

  12. vay khodaye man,,,shoma kheili khob darin tozih midin,,,,man interm daram c# pas mikonam 2o uni,,,,ontooori ke shoma tozih midin ostad to daneshgah nemi2one bayan kone,,,,azatooon darkhaste ajezane daram ta akharesh pish berin,,,,azatooon khahesh mikonam,,,,khaheshhhhhhhhhhhhhhhh

    1. سلام دوست عزیز و نازنینم،

      خیلی ممنون از لطفی که به بنده داشتید، اما متأسفانه این مطالبی که می‌بینید همون لحظه ترجمه می‌شد و در اختیار شما قرار می‌گرفت، جزوه و یا فایل PDFای در اختیار بنده نیست که بتونم برای شما ارسال کنم. هدف ما توی این سایت آموزش رایگان هست، نه پولی!
      من در اوقات فراغتم اگر تونستم حتماً ادامه می‌دم. چند مدتی هست که بشدت درگیر هست؛ اما روی چشمم، قول می‌‌دم!

      موفق و پیروز باشی!

    2. khahesh mikonam,,,,vaghean shoma kheili mardi ke ta inja ham be ma komak kardin,,,,,manzooooram az poooolll in nabooood ke shoma poooolaki hastid,,,,mikhastam tamam ehsasam nesbat be jozveye khobetono bayan konam,,,ke dge na2onestam chi begam,,,,bazam ozr khahi mikonam,,,ishalla ke shoma ham dar zendegi2on moaafagh bashid,,,, va moshkelat shoma ham be zoooodi hal beshe,,,,,ba tashakooor faravan.

    3. دوست عزیز و نازنینم،

      شما به همه ما توی مجموعه گویا آی‌تی لطف داری! خوشحالم که مطالب اینجا برای شما مفید واقع شده. انشاءالله در اسرع وقت سعی می‌کنم بخش بعدی رو هم شروع کنم. انشاءالله…

      موفق و مؤید باشید.

  13. با سلام خدمت اقایان جف موسوی و مدیریت سایت
    عرض شود که ایا اخرین درس سی شارپ همین جلسه 50 است
    اگه اینطوریه که خواهش می کنم از اقای موسوی که ما تازه داشتیم راه می افتادیم اگر مقدور است براتون لطفا” ادامه اش بدین
    و اینکه
    پایان کردن کار نیک از شروع کردن ان بهتر است
    یا علی مدد
    موفق باشید

  14. ببخشید آقای موسوی من یک دانش آموز هستم
    و علاقه زیادی به برنامه نویسی دارم !!
    شما خودتون چه طوری تونستید اینقدر دقیق برنامه نویسی رو
    یاد بگیرید؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *