لامبورگینی به کمک میتسوبیشی خودروهایی با الیاف کربن می سازد

لامبورگینی به کمک میتسوبیشی خودروهایی با الیاف کربن می سازد
  • 1395/7/4
  • زهرا معبودی
  • 0

۲ کمپانی خودرو سازی بزرگ لامبورگینی و میتسوبیشی در زمینه ی ساخت قطعات فیبر کربنی دست به همکاری زده اند.کمپانی لامبورگینی در این رابطه اعلام نمود که همکاری خود را با میتسوبیشی رایون که مالکیت آن با میتسوبیشی کمیکال است آغاز نموده ظاهرا هدف از این همکاری وسعت بخشیدن به تکنولوژی فیبر کربن می باشد که قدمت آن در صنعت خودرو به ۳۰ سال پیش باز می گردد.

در حدود ۷۰ هزار نفر در کارخانه ‌ی رایون میتسوبیشی که تولید کننده  الیاف کربن است مشغول به کار هستند و همین موضوع سبب شده تا حدود ۶۰ درصد از الیاف کربن جهان در کشور ژاپن تولید شود.

mitsubishi-carbon-fiber-lamborghini

همکاری بین این دو خودروساز برای انجام تحقیقات بیشتر در رابطه با فیبرکربن و تولید قطعاتی از این ماده خواهد بود. لامبورگینی در حال حاضر قادر به ساخت روزانه ۵ شاسی برای خودروهای خود است که یکی از آن‌ها نیز مدلی است که برای جایگزینی اس‌یو‌وی با نام یوروس  در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد.

کمپانی لامبورگینی برای نخستین بار درتولید مدل کانتاش، (خودرویی که حدودا ۳۰ سال از زمان تولید آن می‌گذرد) از این الیاف استفاده نموده است.این خودرو اولین خودروی ایتالیایی بود که از تکنولوژی فیبر کربن برای کاهش وزن و استحکام خود بهره می برد.

بعدها از این تکنولوژی(RTM) در لامبورگینی گالاردو نیز استفاده شد اما مشکلاتی نیز در استفاده از آن وجود داشت که از جمله آن می توان به عدم انعطاف پذیری اشاره نمود. در این روش از فیبرکربن به‌عنوان روکشی برای تقویت قطعات مورد نظر خودرو استفاده می‌شود ولی در هرصورت استفاده از فیبر کربن به این شکل جزو آخرین تکنولوژی‌هایی است که تا به امروز به آن دست یافته‌ایم.

mitsubishi-carbon-fiber-lamborghini2

این بار قرار است از الیاف مصنوعی کربن استفاده شود که جایگزینی برای کربن باشد و تراکم آن به ۳.۲ میلیون الیاف استراتیک در هر سانتی‌متر مربع می‌رسد که قابلیت تغییر به هرشکلی را دارا خواهد بود (این روش جایگزین کمک خواهد کرد تا مشکل عدم انعطاف پذیری در استفتده از کربن برطرف شود).

از این تکنولوژی در ساخت خودروهای دیگر لامبورگینی یعنی سستوالمنتو و سنتناریو استفاده می‌شود و جالب است بدانید که شرکتی به نام کالاوی از این تکنولوژی در ساخت محصولات ورزش گلف بهره می‌برد.

لامبورگینی سنتناریو حدود ۵۵ کیلوگرم از مدل محبوب اونتادور سبک‌تر است و این کاهش‌ وزن به‌کمک بهره بردن از این تکنولوژی میسر شده است.

به نظر می رسد استفاده از این تکنولوژی بتواند صنعت خودرو سازی را تا حدود زیادی متحول سازد و با پیشرفت های حاصله می توان امیدوار بود که خودرو هایی با وزن کمتر، قدرت و توان بیشتر و استحکام بالاتر در آینده ای نزدیک تولید شود.

نظرات  و دیدگاه های خود را با گویا آی تی در میان گذاشته و این مطلب را در شبکه های اجتماعی تان نیز به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *