برای یکی از بهترین بارش های شهابی ۲۰۱۷ آماده شوید

برای یکی از بهترین بارش های شهابی ۲۰۱۷ آماده شوید
  • 1395/10/15
  • زهرا معبودی
  • 0

بارش شهابی کوادرا نتید در اوایل ژانویه امسال آسمان ها را درخشان خواهد کرد.

یکی از بهترین بارش های شهابی امسال (سال ۲۰۱۷) و از طرفی یکی از بارش هایی که بسیار به آن کم توجه ای شده است در اوایل ماه ژانویه نمایان خواهد شد.  اوج بارش کوادرانتید در صبح روز سوم ژانویه می باشد. دو فاکتور عموما در تماشای خوب این بارش تاثیر سو خواهند گذاشت. نخست، آب و هوای این فصل از سال است که عموما ابری و در اکثر نقاط نیم کره شمالی سرد خواهد بود. و فاکتور  دوم نیز این است که تعداد بارش های کوادرانتید پس از نقطه اوج شان به ندرت رو به کاهش خواهد رفت از این رو در روز بعد از اوج شان برای رصد کنندگان چیز زیادی برای تماشا نخواهد داشت.

با این حال اگر آسمان صاف باشد شرایط تماشا در سال جاری عالی خواهد بود. هلال ماه حوالی ساعت ۱۰ بعد از ظهر به وقت محلی نمایان در دوم ژانویه نمایان خواهد شد از این رو بهترین زمان برای تماشای آسمان نمیه شب خواهد بود که نور ماه در رصد کردن اختلالی ایجاد نخواهد کرد.

winters-stellar-shower

در تاریکی آسمان خارج از شهر، تعداد شهاب های کوادرانتید به ۱۲۰ عدد در هر ساعت خواهد رسید.  اگر از نور های شهر به دور باشید می توانید به خوبی به تماشای آسمان بنشینید. مانند همیشه اگر در این فصل از سال برنامه تماشای آسمان را دارید بهتر است به اندازه کافی لباس بپوشید زیرا باید مدت زیادی را در سرما منتظر بمانید همچنین همراه خود قهوه و یا چای نیز ببرید.

بارش کوادرانتید ها با شارش ذرات خاکی ای که با سرعت ۱۴۸ هزار کیلومتر بر ساعت به جو زمین برخورد می کنند آغاز می شود و پس از اصطحکاک با هوا بخار می شوند و خطی از نور باقی می گذارند که ما به آن ها شهاب می گوییم. این بارش نام اش را از صورت فلکی می گیرد که دیگر وجود ندارد. در قرن ۱۹ ام، نقطه ای که این بارش ها از آن جا ساتع می شدند Quadrans Muralis نام داشت. امروزه این نقطه در بخش شمالی صورت فلکی Bootes و کمی پایین تر از دسته Big Dipper قرار گرفته است. می توانید این نقطه را در بخش شمال شرقی آسمان چندین ساعت پیش از طلوع آفتاب مشاهده کنید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *