آیا استفاده از clickbait (طعمه برای کلیک) در ایمیل مارکتینگ موثر است؟

آیا استفاده از clickbait (طعمه برای کلیک) در ایمیل مارکتینگ موثر است؟
  • 1396/7/10
  • مهدی پیوندی
  • 0

طبیعتاً اگر به دنبال کسب نتایج بهتری از کمپین های ایمیل مارکتینگ خود هستید، باید به عناوین ایمیل هایی که ارسال می کنید توجه ویژه ای داشته باشید. در همین راستا، چه بسا فکر استفاده از عناوینی را در سر بپرورانید که clickbait یا دام برای کلیک محسوب می شوند. شاید تصور کنید که استفاده از این دست عناوین می تواند نتایج خارق العاده ای را برای شما به ارمغان بیاورد، اما بهتر است بدانید که نتایج تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهد. در این مطلب از مجموعه مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ به شرح نتایج یک تحقیق که در همین زمینه انجام گرفته می پردازیم.

طعمه کلیک

بر اساس یک تحقیق که توسط یک شرکت ارائه راهکارهای اطلاعاتی به نام ریتِرن پَث انجام شده، عناوین clickbait که تلاش می کنند تا مشتری را چنان شوکه و ذهنش را درگیر کنند که احساس کند که چاره ای جز خواندن ایمیل ندارد و همچنین آن دسته از عناوینی که روی قیمت و تخفیف تاکید می کنند در زُمره کم اثرترین ایمیل ها به حساب می آیند.

در حالیکه عناوین clickbait مانند «این راز شگفت انگیز/تکان دهنده باورکردنی نیست!» در جذب ترافیک بسیار موفق عمل می کنند، اما در مورد ایمیل نتایج مشابهی را به دست نمی دهند. به طور خاص، استفاده از عبارت «رازِ …» در عنوان ایمیل در مقایسه با ایمیل هایی که با همان محتوا اما عناوین متفاوت ارسال می شوند باعث کاهش ۸٫۶۹ درصدی میزان خوانده شدن ایمیل می شود. به علاوه، استفاده از کلماتی مانند «تکان دهنده» (Shocking) نیز میزان خوانده شدن ایمیل ها را ۱٫۲۲ درصد کاهش داد.

علاوه بر اینها، این تحقیق نشان داد که عناوین ارزش محوری که روی قیمت و تخفیف تاکید می کنند نیز به آن اندازه ای که مورد انتظار است عملکرد خارق العاده ای ندارند. عناوینی که حاوی برخی کلمات کلیدی خاص مانند «تخفیف»، «صرفه جویی» و «پس انداز»، «فروش ویژه» و رایگان و همچنین آن دسته از عناوینی که حاوی علامت دلار و درصد بودند نسبت به پیام های مشابهی که از عناوین دیگری استفاده کرده بودند نرخ خوانده شدن پایین تری داشتند.

اما استفاده از کدام دسته از عناوین برای ایمیل های کمپین های ایمیل مارکتینگ نتایج بهتری را به دست می دهد؟ به نظر می رسد که گزینه های بهتر برای استفاده در عناوین ایمیل های بازاریابی، عباراتی هستند که روی منافع یا فوریت تاکید می کنند. این مطالعه نشان داد که عناوینی که حاوی صفت های عالی مانند «سریع ترین» بودند نسبت به پیام های مشابهی که از عناوین متفاوتی استفاده کرده بودند به میزان ۵٫۳ درصد نرخ خوانده شدن بالاتری را کسب کردند.

به علاوه، عنوان های فوریت محوری که از عباراتی مانند «زمان محدود»، «آخرین فرصت» و «رو به اتمام» استفاده کرده بودند نیز حائز نرخ خوانده شدن بیشتری شدند.

در حالیکه انتخاب کلمات در عنوان ایمیل های بازاریابی و فروش می تواند نقش قابل توجه و چشمگیری در موفقیت کمپین های ایمیل مارکتینگ بازی کند، اما طول عنوان ایمیل نیز تا حدی می تواند تاثیرگذار باشد. این تحقیق نشان داد که اگرچه عناوینی که بیشتر از ۱۰۰ نِویسه (کاراکتر) داشتند نرخ خوانده شدن پایین تری را کسب می کردند، اما آنهایی که فقط اندکی کوتاهتر بودند (بین ۹۱ تا ۱۰۰ نویسه) در میان آن دسته از ایمیل هایی قرار می گرفتند که بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند.

شرکت مورد اشاره به منظور انجام این تحقیق، بیش از ۹ میلیون عنوان از عناوین ایمیل های بازاریابی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *