راهنمای حفاظت دائمی از تصاویر، فیلم ها و موسیقی ها

راهنمای حفاظت دائمی از تصاویر، فیلم ها و موسیقی ها
  • 1396/7/24
  • زهرا معبودی
  • 0

عصر کامپیوتر ها همه چیز را تغییر داده است، از نحوه ثبت لحظات با ارزشمان تا نحوه فیلم تماشا کردن، همگی دچار تغییر شده اند. ما از فیلم های عکاسی به تصاویر دیجیتالی، نوار های VHS به تماشای آنلاین ویدیو،  دیسک های گرامافون به فایل های موسیقی رسیده ایم.

گویا آی تی: دیگر خودتان بهتر می دانید که منظور ما چیست. با این حال، پیش از اینکه همه ما صاحب گجت های جیبی شویم که می توانند مقدار زیادی ویدیو، تصویر و موسیقی در خود جای داده و پخش کنند، این نوع اطلاعات را در فالب آنالوگ نگه داری می کردیم که اغلب به شکل نوار بودند که با مرور زمان احتمال خراب شدن آن ها زیاد بود.

برای اینکه باز هم از تماشای این رسانه ها لذت ببیم و آن ها را نگه داریم باید آن ها دیجیتالی کنیم. این راهنما بر روی دیحیتالی کردن فرمت های  قدیمی تمرکز می کند. اگر هم اینک همه محتوی هایتان را به دی وی دی یا سی دی تبدیل کرده اید نیازی نیست که به خواندن این مقاله ادامه دهید.

 حفاظت دائمی از تصاویر، فیلم ها و موسیقی ها

در حالی مه پیشنهاد ما این است که محتوی را خودتان تبدیل کنید، اما اگر قصد دارید پول خرج کند می توانید از افراد حرفه ای در این زمینه بخوانید این کار را برای شما انجام دهند، مخصوصا برخی شرکت ها محتوی های شما را برایتان تبدیل خواهند کرد، تنها کافی است اسم این شرکت ها را در گوگل جستجو کنید. اگر نمی توانید در نزدیکی تان گزینه های خوبی برای این کار پیدا کنید، بسیاری از شرکت ها به صورت ایمیلی و آنلاین نیز فعالیت می کنند. برای آن دسته که ترجیح می دهند خودشان دست به عمل شوند، در این مقاله شما را طی مراحل و گزینه های انجام این کار راهنمایی خواهیم کرد.

نوار های VHS

احتمالا بسیاری از فیلم های قدیمی و فیلم های دورانی کودکی شما بر روی نوار های VHS ضبط شده است. برای اینکه این فرمت را تبدیل به فرمت دیجیتال کند، به یک دستگاه برای پخش آن ویدیو، یک آداپتور برای خروجی و یک کامپیوتر برای ضبط آن نیاز دارید.

اگر دم دست تان پخش کننده VHS ندارید می توانید از یکی از دوستان آن را قرض بگیرید و یا یک نمونه دست دو را خریداری کنید. در پشت دستگاه VHS به دنبال خروجی S-Video و یا خروجی کمپوزیت (۳ فیش رنگی) بگردید. احتمال این پورت ها لیبلی دارند که نام آن ها را مشخص می کند می توانید در اینترنت به دنبال شکل این پورت ها بگردید.

آداپتور های ارزان قیمت زیادی وجود دارند که می توانند این خروجی ها را به پورت USB کامپیوتر شما متصل کنند. Elgato Video Capture ( به قیمت ۷۴ دلار در آمازون) و V.TOP USB 2.0 Video Audio Capture Card (به قیمت ۳۰ دلار در آمازون) می توانند کار شما را راه بیاندازند.

بسیاری از این آداپتور ها همراه با نرم افزار ضبط ویدیو عرضه می شوند تا محتوی ویدیویی را از طریق USB در هارد دیسک کامپیوتر شما ذخیره کنند.  اگر اینطور نبود می توانید از گزینه های رایگانی نظیر Avidemux برای ویندوز و QuickTime برای مکینتاش استفاده کنید.  اگر ترجیح می دهید که فرآیند کار را با کامپیوتر انجام ندهید می توانید یک دستگاه همه کاره برای این منظور خریداری کنید. ClearClick Video to Digital Converter (120 دلار در آمازون) می تواند نوار های شما را مستقیما به کارت حافظه دیجیتال سازی کند.

اگر کیفیت برایتان اولویت است می توانید کارت های مخصوص ضبط ویدیو بخرید که درون کامپیوتر های رومیزی وصل می شوند (مانند Hauppauge Colossus 2 به قیمت ۱۲۴ دلار) و یا اینکه به سراغ باکس های ضبط اکسترنال نظیر AVermedia AVerCapture HD به قیمت ۱۰۰ دلار بروید. اما این ابزار های گران قیمت برای منابع ویدیویی با کیفیت تر نظیر کنسول های بازی طراحی شده اند و برای نوار های VHS هزینه اضافی به حساب می آیند. با این اوصاف، این ابزار ها باعث می شوند ویدیو هایی دیجیتالی شده شما در بهترین شرایط ممکنه ضبط بشوند.

برای فرمت های ویدیویی آنالوگ که از VHS نیز قدیمی تر هستند از همین اصول پیروی کنید: یک دستگاه پیدا کنید که بتواند فیلم ها را پحش کند که ترجیحا خروجی S-Video یا کمپوزیت دارد و سپس به دنبال راهی برای تبدیل آن خروجی به فرمت USB درون کامپیوتر باشید. و اگر نمی توانید سخت افزار های لازم را پیدا کنید، همیشه می تواند نزد افراد خبره در این زمینه بروید تا آن ها کار را برای شما انجام بدهند.

نوار های کاست

تبدیل نوار های صوتی مسیری همانند تبدیل نوار های ویدیویی دارد. باید به دنبال دستگاهی قدیمی که می تواند نوار کاست پخش کند بگردید و سپس آن را به یک فرمت، عموما فرمت USB که کامپیوتر قابل پخش است تبدیل کنید.

بر روی دستگاه کاست پلیر، به دنبال کانکتور RCA سفید و قرمز و یا پورتی با نوشته line-out بگردید. اگر پلیر شما این قابلیت ها را ندارد بهتر است یک نمونه دست دو بخرید. نهایتا، حتی یک جک هدفون نیز می تواند خروجی صدا باشد اما بهتر است این گزینه را به آخرین چاره کار موکول کنید.

اگر کامپیوتر شما پورت ۳٫۵ میلیمتری line-in دارد (منظور ما ورودی میکروفون نیست!)، تنها به یک کابل احتیاج دارید. با در نظر گرفتن خروجی کاست پلیر، یا به کابل صدای استریو و یا یک کابل RCA به استریو نیاز خواهید داشت.

برای اینکه به فرمت USB برسید به دستگاهی احتیاج دارید که بتواند خروجی کاست پلیر را به ورودی USB تبدیل کند. وسیله ای نظیر V.TOP Digital Audio Capture Card (به قیمت ۱۷ دلار در آمازون) این کار را برایتان انجام می دهد و یا اینکه می توانید یک پلیر و مبدل همه کاره نظیر Reshow Cassette Player (22 دلار در آمازون) و یا ION Tape Express Plus (40 دلار در آمازون) را خریداری کنید. با این حال، کاست پلیر معمولی و کابل های مربوط به آن احتمالا فایل های دیجیتالی با کیفیت بهتری برایتان ایجاد خواهد کرد.

دیسک های گرامافون

برای دیسک های گرامافون پروسه کار نسبتا ساده است : کابل های مربوط برای تبدیل خروجی پلیر تان را پیدا کنید و آن را به یک ورودی کامپیوتر ۳٫۵ میلیمتری line-in و یا پورت USB متصل کنید.

با توجه به محبوبیت گرامافون ها، بسیاری از پلیر ها امروزه دارای ابزار های تبدیل دیجیتال هستند. با دستگاه هایی نظیر Sony PSLX300USB (128 دلار در آمازون) و یا Audio-Technica AT-LP60-USB (126 دلار در آمازون)، تنها به یک کابل USB و کامپیتور برای کار ضبط نیاز خواهید داشت.

دستگاه تبدیل شما احتمالا همراه با نرم افزاری ضبط ارائه می شود که می تواند نوار های شما را به فرمت MP3 تبدیل کند. برخی از این دستگاه ها حتی ابزار های برای حذف نویز درون ترک ها دارند. اگر اینطور نبود، Audacity  بهترین نرم افزار تبدیل صوت رایگان است که هم با ویندوز و هم مکینتاش سازگار است و برای ذخیره و پروسه کردن صدا های ضبط شده از نوار ها آپشن های بسیاری دارد.

پرینت های تصویری

احتمالا این ساده ترین تبدیل در این لیست است زیرا به هیچ گونه وسیله خاص و یا تجربه خاصی نیاز ندارید. دوربین گوشی هوشمند شما می تواند به سادگی یک تصویر پرینت شده را به تصویری دیجیتال تبدیل کند. تنها کافیست در اتاقی با نور کافی عکس برداری کنید و تصویر فیزیکی را به خوبی با زاویه دوربین سازگار کنید.

به جای اینکه مستقیما به سراغ اپلیکیشن دوربین بروید بهتر است اپلیکیشن هایی اختصاصا برای دیجیتالی کردن عکس های قدیمی طراحی شده اند را بررسی کنید. اپلیکیشن PhotoScan، که به گوگل Photos متصل است می تواند تصاویر را برش داده، صاف کند و آن ها را بچرخاند و همچنین مشکلاتی نظیر نور های براق و روشنایی و رنگ های مشکل دار را از آن ها حذف کند. اگر به این اپلیکیشن علاقه ندارید، Pic Scanner (برای iOS) و CamScanner (برای اندروید و iOS) خدماتی مشابه برایتان خواهند داشت. اگر ادیت کردن عکس را دوست دارید می توانید خودتان نیز در آن ها دست ورزی کنید.

یکی از دلایلی که PhotoScan گزینه بهتری است این است که به شما این امکان را می دهد که به سادگی تصاویر را در Google Photos ذحیره کنید.این اپلیکیشن تعداد نا محدودی از تصاویر را برایتان ذحیره می کند (البته تنها ماکسیمم سایز ۱۶ مگاپیکسل را قبول می کند) و به طور خودکار آن ها را دسته بندی و تگ گذاری می کند و بر روی هرگونه پلتفورمی می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. اپل و مایکروسافت نیز خدمات مدیریت تصاویر بسیار خوبی دارند.

برای دیجیتالی کردن تصاویر پرینت شده در بهترین کیفیت ممکن بهتر است که به جای گوشی از یک اسکنر استفاده کنید. این پروسه زمان بیشتری می برد اما نهایتا تصاویر با کیفیت تری خواهید داشت. انتخاب هایی که در این مورد دارید از دستگاه های چندکاره بزرگی نظیر Brother DCP-L2540DW (125 دلار در آمازون) تا دستگاه های پرتابل و کوچکتری نظیر Fujitsu ScanSnap IX100 ( 190 دلار در آمازون) طیف گسترده ای را شامل می شوند.

نظر شما در رابطه با راهنمای مذکور چیست؟ برای چنین هدفی تا کنون کدام یک از روش های یاد شده را تجربه کرده اید و از آن رضایت بیشتری دارید؟ تجربیات ارزشمند خود را با دوستان تان در گویا آی تی در بخش نظرات در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *