پوشه ها و فایل هایی که بک آپ گیری از آن ها در ویندوز ضروری است

پوشه ها و فایل هایی که بک آپ گیری از آن ها در ویندوز ضروری است
  • 1396/7/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به احتمال زیاد شما نیز از اهمیت و ضرورت بک آپ گیری یا همان تهیه ی نسخه ی پشتیبان از فایل ها و پوشه های مهم خود آگاهید. در صورت نداشتن بک آپ یا نسخه ی پشتیبان ممکن است فایل های مهمتان از جمله برنامه های ضروری، بازی ها، فایل های شخصی و … را از دست بدهید. در این نوشته قصد داریم به این سوال بپردازیم که بک آپ گرفتن از کدام فایل ها و پوشه ها ضروری است؟

گویا آی تی – نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هدف ایده آل از تهیه ی نسخه ی پشتیبان فراهم ساختن امکان بازیابی اطلاعات با روشی راحت و استفاده ی مجدد از این اطلاعات همانند روال معمول است. با این حال بازیابی اطلاعات از دست رفته، حتی در صورت داشتن نسخه ی پشتیبان ممکن است همیشه هم به همین راحتی نباشد. ممکن است نیاز باشد که شما خود اطلاعات را به صورت دستی بازگردانید و همین کار ممکن است چندان هم آسان نباشد. اما به هر صورت داشتن نسخه ی پشتیبان بهتر است از هیچ است، حتی اگر استفاده از آن برای بازیابی دشوار و زمان بر باشد.

 

فایل هایی که بک آپ گیری از آن ها ضروری است

۱- پوشه ی AppData

برخی از فایل ها و پوشه هایی که تهیه ی نسخه ی پشتیبان از آن ها دارای اهمیت خاصی است در پوشه ی AppData قرار دارند. این پوشه حاوی تنظیمات شخصی برنامه ها و بازی های مختلف است. این پوشه در مسیر C:/User/{Username}/AppData قرار دارد.

در این پوشه دو پوشه ی دیگر با نام های Roaming و Local وجود دارند. اطلاعات موجود در پوشه ی Roaming قابل انتقال به دیگر سیستم ها می باشد اما  اطلاعات پوشه ی Local مخصوص سیستمی است که در حال حاضر مشغول کار با آن هستید. پوشه ی Roaming مهم تر از پوشه ی Local است.

نیازی به تهیه ی نسخه ی پشتیبان از کل پوشه ی AppData نیست. شما می توانید تنها برای برنامه هایی نسخه ی پشتیبان تهیه کنید که تنظیمات دشوار و زمان بری دارند. همچنین شما می توانید از تهیه ی نسخه ی پشتیبان برای پوشه ی Local صرف نظر نمایید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعات موجود در این پوشه حداکثر سازگاری را با همان نسخه ی موجود در سیستم فعلی دارند. بنابراین شاید نتوان از اطلاعات آن به خوبی برای دیگر نسخه های همان برنامه استفاده کرد.

 

۲- پوشه ی ProgramData

این پوشه در مسیر C:/ProgramData قرار دارد. پوشه ی ProgramData حاوی تنظیمات برنامه هایی است که تنها مختص یک کاربر نیستند. در این پوشه می توانید مواردی را که فکر می کنید مهم هستند و ممکن است در آینده به آن ها نیاز بیشتری داشته باشید، انتخاب نموده و از آن ها بک آپ بگیرید.

 

۳- پوشه ی Documents

حتماً می دانید که پوشه ی Documents شامل اطلاعات شخصی کاربران است. این پوشه از مسیر C:/Users/{Username}/Documents قابل دسترسی می باشد. شما می توانید در این مسیر از تمامی فایل های مهم خود نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید.

نکته ای که در مورد این پوشه حائز اهمیت است، استفاده ی برخی از توسعه دهندگان نظیر Visual Studio از پوشه Documents برای ذخیره سازی اطلاعات برنامه هایشان است. Visual Studio تنظیمات و قالب های خود را در این پوشه ذخیره می کند. همینطور SoftMaker طرح ها و قالب هایش را در پوشه ی Documents قرار می دهد.

 

۴- پوشه ی Downloads

پوشه ی Downloads حاوی تمام فایل هایی است که از اینترنت دانلود کرده اید. این پوشه در مسیر C:/Users/{Username}/Downloads قرار دارد. بسیاری از برنامه های دانلود و همین طور مرورگرها این پوشه را مکان پیش فرض فایل های دانلود شده در اینترنت در نظر می گیرند. در صورتی که فکر می کنید اطلاعاتی که از اینترنت دانلود می کنید برای شما دارای اهمیت هستند، حتماً از این پوشه نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید.

 

۵- پوشه ی Email

در صورتی که برای دریافت ایمیل از روش POP3 استفاده می کنید، لازم است تا حتماً از ایمیل هایتان نسخه ی پشتیبان تهیه کنید، چرا که در این روش ایمیل ها مستقیماً به هارد کامپیوتر شما منتقل می شوند و برعکس روش IMAP نسخه ای از ایمیل های دریافتی درون سرور باقی نمی ماند.

برای تهیه ی نسخه ی پشتیبان از ایمیل ها توجه به کلاینت ایمیل ضروری است. کلاینت های ایمیل هر یک از روشی متفاوت برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند. به عنوان مثال برنامه ی Outlook ایمیل ها را در قالب یک فایل PST ذخیره می کند. ایمیل ها و مواردی مانند مخاطبین، تقویم، یادداشت ها و … توسط این نرم افزار احتمالاً در یکی از مسیرهای زیر ذخیره می شوند:

C:/Users/{Username}/AppData/Local/Microsoft/Outlook

C:/Users/{Username}/AppData/Roaming/Microsoft/Outlook

C:/Users/{Username}/Documents/Outlook Files

C:/Users/{Username}/AppData/Local/Microsoft/Outlook

 

همان طور که گفتیم تهیه ی نسخه ی پشتیبان از ایمیل ها بستگی به نوع کلاینت ایمیل مورد استفاده دارد. به همین سبب امکان بررسی تمام روش های تهیه ی نسخه ی پشتیبان از ایمیل ها در این مقاله وجود ندارد. شما می توانید برای آگاهی از بهترین نحوه ی تهیه ی نسخه ی پشتیبان با توجه به کلاینت مورد استفاده ی خود عبارت how to back up {email client} emails را در گوگل جست و جو کرده و بهترین روش های بک آپ گیری از ایمیل های خود را مشاهده کنید. در عبارت ذکر شده به جای email client نام کلاینت ایمیل خود را وارد نمایید.

 

۶- پوشه ی Games

یکی از امکانات شبکه ی Steam قابلیت Steam Cloud است. با استفاده از این قابلیت می توان اطلاعات و تنظیمات بازی ها را همگام سازی نمود و در نتیجه امکان بازی در سیستم های مختلف وجود خواهد داشت.

برای فعال کردن قابلیت Steam Cloud باید به مسیر Steam>Settings بروید و Cloud را انتخاب نمایید. سپس با کلیک بر روی Enable Steam Cloud synchronization for applications which support it این قابلیت را فعال کنید.

برای مشاهده ی بازی هایی که از Steam Cloud پشتیبانی می کنند باید به صفحه ی library بروید و گزینه ی List view را در قسمت بالا، سمت راست فعال نمایید. بازی هایی که با آیکون ابر نشان داده می شوند از قابلیت Steam Cloud پشتیبانی می کنند.

برای یافتن مکان ذخیره سازی اطلاعات بازی های دیگر، جهت تهیه ی نسخه ی پشتیبان از آن ها، می توانید مسیرهای زیر را امتحان کنید:

C:/ProgramData/{Game}

C:/Program Files/{Game}

C:/Program Files/Steam/steamapps/commom/{Game}

C:/Prpgram Files/Steam/{Username}/{Game}

C:/Users/{Username}/AppData/Roaming/{Gmae}

C:/ /{Username}/AppData/Local/{Gmae}

C:/Users/{Username}/Documents/{Game}

C:/Users/{Username}/Documents/My Games/{Game}

C:/Users/{Username}/Saved Games/{Game}

 

۷- پوشه های Videos، Music و Pictures

هر یک از این پوشه ها ممکن است دارای اطلاعاتی باشند که برای شما مهم هستند و شما نمی خواهید که آن ها را از دست بدهید. برای تهیه ی نسخه ی پشتیبان از اطلاعات این پوشه ها از مسیرهای زیر استفاده نمایید:

تصاویر: C:/Users/{Username}/Pictures

موسیقی ها: C:/Users/{Username}/Music

ویدئوها: C:/Users/{Username}/Videos

دقت داشته باشید که همانند پوشه ی  Documentsبرخی از برنامه ها از این پوشه ها برای ذخیره کردن اطلاعات خود استفاده می کنند.

 

۸- فایل های مربوط به پروژه های کاری

در صورتی که کار شما با استفاده از کامپیوتر انجام می شود، توصیه می کنیم که حتماً از فایل های مهم خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید. تهیه ی نسخه ی پشتیبان خصوصاً در مورد کارهای نیمه تمام از اهمیت خاصی برخوردار است و از دوباری کاری و اتلاف وقت پیشگیری می کند. مسیر ذخیره سازی این فایل ها را تنها شما می دانید و باز هم توصیه ی ما به شما این است که این مسیرها را به گونه ای انتخاب کنید که به آسانی به آن  ها دسترسی داشته باشید و در ضمن حتی الامکان آن را فراموش نکنید.

 

۹- مدارک مهم

در صورتی که مدارک مهمی مانند انواع مدارک شناسایی، انواع فاکتور، رزومه و … را درون رایانه ی خود ذخیره کرده اید بهتر است حتماً از آن ها نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید.

 

از کدام فایل ها و پوشه ها میتوان نسخه ی پشتیبان تهیه نکرد؟

اگرچه تهیه ی نسخه ی پشتیبان از فایل و پوشه های مهم بسیار ضروری است، با این حال این ضرورت نباید باعث شود تا شما از تمام کامپیوترتان بک آپ بگیرید. این کار بازیابی اطلاعات بک آپ را دشوار و زمان بر می کند. در حقیقت تهیه ی نسخه ی پشتیبان از بسیاری از قسمت های کامپیوتر غیرضروری است. در ادامه با فایل ها و پوشه هایی که تهیه ی نسخه ی پشتیبان از آن ها ضروری نیست آشنا خواهید شد.

 

۱- درایورها

درایورها از جمله مواردی هستند که نیازی به تهیه ی نسخه ی پشتیبان از آن ها نیست. درایورها در حقیقت نرم افزارهایی هستند که رابط سیستم و سخت افزار می باشند. این واسطه ها کمک می کنند تا اجزای سخت افزاری مانند کیبورد، موس و … بتوانند توسط سیستم راه اندازی شده و در نتیجه برای شما قابل استفاده باشند. درایورهای یک سیستم تنها برای همان سیستم قابل استفاده هستند.

همانطور که گفته شد ضرورتی برای گرفتن بک آپ از درایورها نیست اما در صورتی که برای این کار اصرار دارید کافی است تا تنها از فایل نصبی آن نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید.

 

۲- پوشه ی Program Flies

این پوشه شامل برنامه های نصب شده در سیستم است و از طریق درایو C قابل دسترسی می باشد. نکته ی مهم در مورد فایل های موجود در این پوشه این است که نمی توان برنامه هایی که در این پوشه قرار دارند را کپی کرد و به سیستم دیگری منتقل نمود. در صورت انجام چنین کاری این برنامه ها به احتمال زیاد کارکرد درستی نخواهند داشت. به طور کلی یک برنامه به هنگام نصب شدن برای سیستمی که روی آن نصب شده سفارشی سازی می شود و به همین دلیل معمولاً در صورت انتقال به سیستم دیگری به خوبی کار نمی کند. البته برنامه های پرتابل از این قاعده مستثنی هستند. برنامه های پرتابل دارای پوشه ی مختص خود می باشند و به فایل های دیگری درون سیستم اولیه برای اجرا شدن نیاز ندارند.

 

۳- فایل های Tepm یا فایل های موقت

فایل های موقت فایل هایی هستند که در یک بازه ی زمانی محدود ایجاد می شوند تا یک وظیفه ی خاص را به انجام برسانند. این فایل ها پس از انجام وظیفه ای که برای آن تشکیل شده بودند بلااستفاده می گردند. اگرچه این فایل ها گاهی از درون سیستم حذف نمی شوند و باقی می مانند با این حال نیازی به آن ها نیست و پشتیبان گیری از آن ها ضرورتی ندارد.

 

۴- پوشه Window

شاید به ذهن شما نیز برسد که می توانید با پشتیبان گرفتن از پوشه ی Window بک آپ تمام اطلاعات موجود در سیستم خود را به صورت یکجا در اختیار داشته باشد. چنین باوری اشتباه است چرا که اگر چه ویندوز به پوشه ی سیستمی Window وابسته است اما این وابستگی در مورد بوت لودر، رجیستری و … نیز وجود دارد. بنابراین با تهیه ی نسخه پشتیبان از این پوشه نمی توانید تمامی اطلاعات سیستم خود را در اختیار داشته باشید.

در صورتی که می خواهید از تمام سیستم عامل، یک نسخه ی پشتیبان کلی داشته باشید بهتر است یک ایمیج ویندوز بسازید. با استفاده از ایمیج ویندوز می توانید ویندوز خود را به صورت کلی در اختیار داشته باشید و در صورت نیاز آن را بازیابی نمایید. در صورت در دست داشتن ایمیج ویندوز می توانید آن را روی کامپیوترهای دیگر نیز بازیابی کنید.

ساده ترین روش برای ذخیره سازی نسخه های پشتیبان تهیه شده این است که از قابلیت همگام سازی فضاهای ابری استفاده کنید. علاوه بر این می توانید فایل های بک آپ را داخل یک هارد دیسک اکسترنال نگهداری نمایید. گذشته از این موارد، اگر بخواهید حرفه ای تر عمل کنید می توانید از ذخیره ساز NAS که در حقیقت یک هارد اکسترنال با قابلیت فضای ابری است، استفاده نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *