چرا صداقت در کسب و کار اهمیت دارد؟

چرا صداقت در کسب و کار اهمیت دارد؟
  • 1397/4/24
  • مهدی پیوندی
  • 1

مدیریت کسب و کاری که به اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی خود افتخار می کند کار آسانی نیست و به همین جهت، بسیاری از شرکتها به نام کسب درآمد، بیش از آنچه که باید و شاید در این زمینه کم می گذارند. در واقع، اگر اینگونه شرکتها و اهداف و سیاست های آنها را بررسی کنید متوجه خواهید شد که زیاد به صداقت در کسب و کار اهمیت نمی دهند. در عین حال، در شرایطی که صداقت یکی از اصول راهبردی کسب و کار برای مدیریت همه بخش های فرآیند کار نیست، اعتمادسازی تقریباً غیرممکن است. صداقت در کسب و کار فقط به این معنی نیست که باید هر کاری را از راه درست آن انجام بدهید، بلکه انعکاس آن در تمامی ارزش هایی که شرکت بر مبنای آنها بنا شده نیز اهمیت دارد.

صداقت و دروغ

ما در این مقاله از مجله گویا آی تی به سراغ شرح اصلی ترین مزایای صداقت در کسب و کار خواهیم پرداخت.

صداقت در کسب و کار به فرهنگ کاری شرکت شما شکل و قوام می دهد

هر نوعی از کسب و کار و شرکتی که دارید، صداقت یکی از موثرترین روشها برای شکل گیری فرهنگ کاری کارآمدی است که شرکت شما را به سمت موفقیت در بلندمدت سوق خواهد داد. فرهنگ کاری شرکت متشکل از ارزش ها و باورهایی است که عامل و محرک انجام هر کاری هستند که شرکت شما انجام می دهد؛ از روش تولید محصولات گرفته تا روش بازاریابی آن محصولات و طرز برخورد با مشتری. اهمیتی که شما به عنوان مدیر یا رهبر کسب و کار برای صداقت قائل می شوید می تواند فرهنگی ایجاد کند که کارکنان شما در آن احساس انگیزه و انرژی بیشتری می کنند. به عنوان مثال، آیا مرتباً از کارمندان معمولی شرکت درباره احساسی که نسبت به ناظران و مدیران دارند نظرخواهی می کنید؟ آیا سیاست مبتنی بر درهای بازی دارید که به کارکنان این امکان را می دهد تا بدون ترس از انتقام با مسئولین رده بالا درباره هر مسأله ای صحبت کنند؟ آیا درباره تصمیماتی که بر شرکت تاثیر می گذارند کاملاً با پرسنل تحت امر خود شفافیت به خرج می دهید و همیشه روراست هستید؟

دیوایدر

صداقت در کسب و کار، هماهنگی و انسجام رفتاری ایجاد می کند

هنگامی که فرهنگی را به وجود می آورید که مبتنی بر صداقت است، به پرورش رفتار کارکنان به نحوی که فارغ از شرایط بیرونی، منسجم و هماهنگ باشد کمک می کنید. به عبارت دیگر، همکاران شما تحت هر شرایطی رفتار اخلاق مدارانه نسبتاً ثابت و پایداری خواهند داشت. به عنوان مثال، کارمند شما حتی در مواجهه با مشتری بی ادبی که غرق در اشتباه است نیز رفتار محترمانه خود را حفظ خواهد کرد و از هر کمکی که از دستش بر می آید دریغ نمی کند. یک نمونه دیگر می تواند کارمندی باشد که او را به یک سفر کاری فرستاده اید و فرصت فاکتور کردن هزینه های شخصی خود برای شرکت را دارد، اما تصمیم می گیرد که این کار را انجام ندهد، زیرا این کارمند فرهنگی که مستقر کرده اید را پذیرفته و می خواهد تحت هر شرایطی رفتار منسجم و یکپارچه ای داشته باشد.

دیوایدر

صداقت در کسب و کار باعث جلب اعتماد مشتری می شود

شرکت های مختلف، سالها برای ایجاد حس وفاداری و اعتماد در مخاطبان هدف خود وقت صرف می کنند. در این میان، یکی از روشهای اصلی و کلیدی اعتمادسازی، صداقت در کسب و کار است. هنگامی که مشتریان به این باور می رسند که یک کسب و کار همه چیز را از راه درستش انجام می دهد و برای ارائه یک محصول یا سرویس باکیفیت اهمیت قائل است، آن کسب و کار را از پاداش اعتماد خود بی نصیب نمی گذارند. موسسه شهرت (با نام لاتین Reputation Institute) از موسسات آمریکایی است که هر سال فهرستی از خوشنام ترین شرکت های ایالات متحده را منتشر می کند. موسسه مزبور این شرکتها را بر اساس ارزش، اعتمادی که با مخاطبان خود به وجود آورده اند و شهرت مثبت آنها در حوزه فعالیت شان رتبه بندی می کند. علت این طبقه بندی چیست؟ دلیلش این است که مردم به دنبال خرید از شرکت هایی نیستند که فقط محصولات یا خدمات مورد نیاز آنها را عرضه می کنند، بلکه با توجه به گستردگی گزینه هایی که بازار به شدت رقابتی عصر حاضر در اختیار آنها قرار داده ترجیح می دهند که از شرکتهایی خرید کنند که دنیای ما را به نحوی به جای بهتر، روشن تر یا معنادارتری تبدیل می کنند. در سال ۲۰۱۷ میلادی، رولکس در صدر این فهرست قرار داشت. پس از آن آمازون، سونی، گروه لِگو، هالمارک و نت فلیکس رتبه های بعدی را در اختیار داشتند. هر یک از این شرکت ها برند شناخته شده ای را به وجود آورده اند که سمبلی از کیفیت، راستی و ارزش های الهام بخش است و احساس مثبتی را در مشتریان خود بر می انگیزد.

حرف آخر

همه ما از کودکی یاد گرفته ایم که باید صادق باشیم و حقیقتاً دلیلی برای ادامه این صداقت به دنیای حرفه ای کسب و کار قابل تصور نیست. در واقع، نه تنها صداقت در کسب و کار، بهترین سیاست است، بلکه از دیدگاه کاری و تجاری نیز با منطق همخوانی دارد. هنگامی که صادق هستید، مشتریان تان به خاطر این صداقت به شما احترام می گذارند و باز هم به شما مراجعه می کنند. لذا تحت هیچ شرایطی از صداقت در کسب و کار خود فاصله نگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. تو بحث فروش و بازار یابی اگه صداقت نداشته باشیم نمیتونیم مشتری رو جذب کنیم چرا که مشتری به ما اعتماد نداره و در نتیجه از ما خرید نمی کنه. تو مقاله های زیادی مثل مقاله های سایت فوربز و دانشگاه کسب و کار و…. مطالبی خوندم و نکته قابل ذکر به نظرم اینه که اگه میخوایم مشتری های وفادار و کارمندهای وفاداری داشته باشیم باید صداقت رو وارد کارمون کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *