چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ (مرحله به مرحله از نقطه صفر)

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ (مرحله به مرحله از نقطه صفر)
  • 1397/4/25
  • زهرا معبودی
  • 53
محتوا پنهان

اگر تاکنون سری به لیست برترین و پردرآمدترین شغل های دنیا زده باشید، قطعا اسم برنامه نویسی را به عنوان یکی از پول سازترین شغل های دنیا در این لیست مشاهده کرده اید. هر چند بیشتر گزارش ها و تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده مربوط به آمریکا و کشورهای اروپایی می باشد، اما می توان با کمی تغییر آنها را به کشور خودمان هم بسط داد.

در ایران هنوز یک تحقیق معتبر از میزان درآمد برنامه نویسان و جایگاهی که در آن قرار دارند صورت نگرفته است، اما با انجام تحقیقات محلی و بررسی شرایط کشور متوجه می شویم که برنامه نویسی در ایران هم می تواند بسیار پولساز باشد، به شرطی که در این کار حرفه ای شوید.
البته برنامه نویس های بزرگ معمولا با علاقه قلبی به تکنولوژی و کامپیوتر در مسیر برنامه نویسی قدم می گذارند و معمولا پول معیار خیلی مهمی برای شروع کار نیست. برنامه نویسان زیادی هستند که عاشقانه کار خود را دوست دارند و این عشق باعث شده که بسیاری از مواقع حتی به طور رایگان کار کنند. اگر نگاهی به گیت هاب بیندازید متوجه خواهید شد که چه تعداد از پروژه ها در این سایت به طور رایگان در اختیار مردم قرار می گیرند.

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم؟

روش و آمادگی برای شروع برنامه نویسی
روش و آمادگی برای شروع برنامه نویسی

 

چگونگی شروع برنامه نویسی

هنگامی که می خواهید آموزش برنامه نویسی را شروع کنید، بهتر است چند نکته را مدنظر داشته باشید تا وسط کار به مشکل نخورید. بهتر است مواردی که در ادامه مطرح می کنیم را در خودتان جستجو کنید و بعد به صورت حرفه ای به برنامه نویسی بپردازید.

 

انتخاب شغل برنامه نویسی بر اساس علاقه نه درآمدزایی

همانطور که در شروع مطلب بیان کردیم، برنامه نویسان بزرگ از روی علاقه وارد این کار شده اند. اگر نگاهی به زندگی آنها بیندازید، متوجه خواهید شد که معمولا از سن کم و از شدت علاقه شروع به برنامه نویسی کرده اند. برای مثال بیل گیتس در ۱۳ سالگی اولین برنامه خود را نوشت. پس باید دقت کنید که ماهیت برنامه نویسی به شکلی است که باید با عشق و علاقه وارد آن شد.
علاقه خالی هم مشکلی را حل نمی کند و باید در مسیر قرار بگیرید تا ببینید این علاقه چقدر جدی است. معمولا بعضی از افراد تحت تاثیر موفقیت های مالی و موقعیت اجتماعی برنامه نویسانی مانند مارک زاکربرگ، بیل گیتس و غیره وارد این حوزه می شوند بعد از مدت کوتاهی هنگام مواجه با چالش های مختلف متوجه می شوند که آنقدرها هم برنامه نویسی را دوست ندارند.
پس آموزش برنامه نویسی قبل از هر چیز در قلب آدم کلید می خورد، بعد به مغز رسیده و در نهایت از طریق کیبرد اجرا می شود.
گروهی هم هستند که برنامه نویسی را به عنوان یک شغل با کلاس یا کسب و کاری شیک می شناسند. این دیدگاه اشتباه بوده و صرفا نباید با چنین طرز فکری آینده کاری خود را بسازید.

انتخاب زبان برنامه نویسی بر علاقه مهم ترین گام موفقیت در برنامه نویسی
انتخاب زبان برنامه نویسی بر علاقه مهم ترین گام موفقیت در برنامه نویسی

 

انتخاب بستر برنامه نویسی برای شروع به یادگیری برنامه نویسی

زمانی که مطمئن شدید که می خواهید با دل و جان و علاقه وقت خود را صرف یادگیری برنامه نویسی کنید، کافی است که انتخاب کنید، در چه زمینه ای می خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید. بستر های برنامه نویسی تا کنون به سه دسته تقسیم شده اند

  1. برنامه نویسی دسکتاپ
  2. برنامه نویسی تحت وب
  3. برنامه نویسی موبایل

حالا هر کدام از این موارد را به اختصار توضیح می دهیم.

 

معرفی برنامه نویسی دسکتاپ

منظور از برنامه نویسی دسکتاپ ساخت برنامه هایی است که در کامپیوترهای خانگی (PC) یا لپ تاپ ها اجرا شود. حجم زیادی از برنامه نویسی دسکتاپ مربوط به سیستم عامل ویندوز است و برنامه نویسان زیادی برای این سیستم عامل برنامه می سازند.
برنامه نویسی دسکتاپ طیف گسترده ای را شامل می شود که به احتمال زیاد با بسیاری از این نرم افزارها قبلا کار کرده اید. یکی از معروف ترین نرم افزارهایی که تقریبا روی هر ویندوزی دیده می شود و کاربران بسیار زیادی دارد، نرم افزار Office است که هواداران زیادی هم دارد. نرم افزارهای مالی و حسابداری یک بخش مهم از نرم افزارهای دسکتاپ را تشکیل می دهند. این نکته را در نظر داشته باشید با اینکه مدتی است تب برنامه نویسی دسکتاپ افول کرده و به محبوبیت چند سال قبل نیست، اما هنوز هم سیستم عامل هایی مثل ویندوز نیاز به نرم افزارهای جانبی دارند و این گرایش از برنامه نویسی به طور کامل از بین نرفته است.

این روزها درخواست های برنامه نویسی دسکتاپ بسیار افول کرده اما هنوز به خط صفر نرسیده است.

انواع بستر های برنامه نویسی و شناسایی علاقه مندی و مهارت و استعداد
انواع بستر های برنامه نویسی و شناسایی علاقه مندی و مهارت و استعداد

 

معرفی برنامه نویسی تحت وب

لازم نیست متخصص کامپیوتر باشید تا بفهمید این روزها چقدر نرم افزارهای تحت وب و سایت ها محبوب شده اند. بسیاری از کارهایی که تا چند سال قبل وقت زیادی را از شما می گرفت، امروز با استفاده از یک سایت آنلاین به راحتی انجام می شود.
دسترسی به نرم افزارهای تحت وب از طریق مرورگرها انجام می شود. به این شکل که مرورگر دستورات مختلف کاربر را از کامپیوتر او گرفته و به سرور ارسال می کند. سرور بعد از انجام پردازش های مورد نظر نتیجه را دوباره به مرورگر کاربر برمی گرداند. به خاطر تخصصی شدن این ارسال و دریافت امروزه برنامه نویسی وب را به دو بخش کلی فرانت اند و بک اند تقسیم می کنند. فرانت اند به طراحی ظاهر سایت می پردازد و بک اند منطق سرویس تحت وب را پیاده می کند.
بعد از محبوبیت و فراگیری سایت ها و سرویس های تحت وب، بازار طراحی وب بسیار داغ شد. افرادی زیادی سراغ آموزش طراحی سایت رفتند و این حوزه بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت. امروزه کسب و کارهای سنتی هم نیاز به یک سایت دارند و بسیاری از کسب و کارها کاملا مبتنی بر وب هستند که این موضوع اهمیت طراحی وب را دو چندان می کند.

 

معرفی برنامه نویسی موبایل

لازم نیست خیلی درباره اهمیت موبایل ها و تبلت ها صحبت کنیم. احتمال دارد همین الان با گوشی موبایل خود در حال مطالعه این مطلب باشید. امروزه موبایل ها چیزی بیشتر از یک وسیله ارتباطی هستند و کمترین کاری که می توانند انجام دهند تماس صوتی و ارسال پیام متنی است.

سیستم عامل گوشی های هوشمند به طور عمده به دو دسته کلی تقسیم می شود. اندروید و iOS. به همین ترتیب برنامه نویسان همان اول کار تصمیم می گیرند یکی از این دو را انتخاب کنند. یعنی یا سراغ برنامه نویسی اندروید بروند یا سراغ برنامه نویسی iOS. به شما هم توصیه می کنیم که همین اول کار تکلیف خودتان را روشن کرده و در یک مسیر با پشتکار زیاد قدم بردارید.

از آنجا که اندروید نزدیک به ۵۰% سهم بازار موبایل را در اختیار دارد، می تواند انتخاب خوبی برای شروع برنامه نویسی موبایل باشد. اندروید در کشور ما هم محبوبیت زیادی دارد و بعضی از مشکلات و محدودیت های آیفون را ندارد. اما باز هم شما باید با توجه به علایق خود وارد یک حوزه خاص شوید.

برنامه نویسی اندروید نسبت به برنامه نویسی آی او اس اولویت بالاتری دارد، چرا که مخاطبین بیشتری دارد.

اما چیزی که در سال های اخیر، حد اقل ۶ یا ۷ سال اخیر بیشتر رواج پیدا کرده، برنامه نویسی موبایلی است. از آن جا که موبایل بیش از پیش در زندگی مردم رسوخ کرده، می توان حدس زد که بهترین زمینه برنامه نویسی، آموزش برنامه نویسی موبایل است.

به تناسب اهمیت این زمینه، تعداد رقبایی هم که در حال آموزش و کار کردن برنامه نویسی موبایل هستند، کم نیستند. فردی که قصد دارد وارد برنامه نویسی موبایل شود، باید به دقت زیاد، شروع به آموزش برنامه نویسی کند و زمینه برنامه نویسی موبایلی را طوری انتخاب کند که از زمان صرف شده اش پشیمان نشود. برنامه نویسی موبایل به دو دسته عمده تقسیم می شود:

  1. برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی
  2. برنامه نویسی اپلیکیشن های ios

در میان این دو باید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید

آموزش برنامه نویسی اندروید بهتر است یا ios

از آن جا که بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران و البته مردم دنیا، اندروید به دست هستند، قانونا عقل و منطق حکم می کند که به برنامه نویسی اندرویدی روی آورید. بدین صورت می توانید جامعه آماری زیادی را تحت پوشش قرار دهید.

البته این بدین معنی نیست که برنامه نویسان ios کسب و کار خوبی ندارند. البته که مخاطبین ios کمترین گروه را نسبت به اندروید تشکیل داده اند و این موجب شده نظر ها به سمت اندروید جلب شود.

برنامه نویسی اندروید در اولویت با برنامه نویسی آی او اس است، چرا که مخاطبین بیشتری دارد
برنامه نویسی اندروید در اولویت با برنامه نویسی آی او اس است، چرا که مخاطبین بیشتری دارد

برای شروع یادگیری برنامه نویسی چکار کنیم؟

با توجه به مطالبی که تا این لحظه گفتیم، باید بتوانید زمینه برنامه نویسی و پلتفرم کاری خود را انتخاب کنید. درست است که این بخش یکی از مهم ترین قدم های برنامه نویسان به حساب می آید، اما اگر در انتخاب خود اشتباه کرده باشید چیزی را از دست نخواهید داد. برای مثال خیلی از افراد برنامه نویسی را با برنامه نویسی اندروید شروع کرده اند اما بعد از مدتی متوجه شده اند که علاقه آن ها در وب است و سراغ آموزش PHP را گرفته اند. به فرض این که، اما برای شروع بهتر است یک بخش که علاقه دارید را انتخاب کنید.

 

شروع یادگیری برنامه نویسی از صفر با وب سایت ها

در دنیای مجازی، وب سایت هایی وجود دارد، که به شما کمک می کند از صفر بتوانید برنامه نویسی را یاد بگیرید. تنها نیازمندی های شما برای بهره مندی از این وب سایت ها موارد زیر است:

  1. یاد داشتن زبان انگلیسی ( برای سایت های خارجی )
  2. علاقه زیاد
  3. حوصله زیاد
  4. مدت زمان کافی
  5. برنامه ریزی دقیق و گام به گام
  6. تمرین و ممارست در حین آموزش

 

بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

سایت های آموزش برنامه نویسی یکی از بهترین انتخاب ها برای شروع برنامه نویسی هستند. در ادامه بعضی از معروف ترین سایت های آموزش برنامه نویسی را معرفی می کنیم:

  1. w3schools.com ( بهترین و کامل ترین و ساده ترین سایت آموزش برنامه نویسی با امکان تمرین و تست )
  2. bloc.io ( وب سایتی برای آموزش آنلاین برنامه نویسی )
  3. continuinged.uml.edu ( وب سایتی برای آموزش آنلاین برنامه نویسی با ارائه مدرک )
  4. codeavengers.com ( بستر آنلاین و رایگان برای شروع آموزش برنامه نویسی )
  5. html.ir ( وب سایتی برای اموزش ساده و قدم به قدم html از صفر )
  6. lynda.com  ( وب سایتی برای آموزش اس کیو ال سرور )

 

شروع برنامه نویسی با کتاب های خود آموز

در حال حاضر در بازار، کتاب های خودآموز زیادی برای آموزش برنامه نویسی وجود دارد. برای انتخاب کتاب سعی کنید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

برای انتخاب کتاب سعی کنید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  1. بهتر است کتاب ها به صورت ورک شاپ باشند
  2. بهتر است که نویسنده از نظر توانایی آموزش سرشناس باشد
  3. بهتر است که امکان تمرین کردن در کتاب قرار داده شده باشد
  4. کتاب و محتویات آن بروز باشد

در صورتی که می خواهید با کتاب آموزش برنامه نویسی، شروع به برنامه نویسی کنید سعی داشته باشید یک فرد کمکی به عنوان آموزگار کنار خودتان داشته باشید تا در مشکلات شما را راهنمایی کند. عضویت در انجمن های برنامه نویسی برای مطرح کردن سوالات نیز انتخاب خوبی است.
شروع آموزش برنامه نویسی از طریق اینترنت، کتاب و کلاس امکان پذیر است.

همچنین عضویت در انجمن های برنامه نویسی برای مطرح کردن سوالات نیز انتخاب خوبی است.

شروع آموزش برنامه نویسی از طریق اینترنت، کتاب و کلاس امکان پذیر است
شروع آموزش برنامه نویسی از طریق اینترنت، کتاب و کلاس امکان پذیر است

شرکت در کلاس های آموزش برنامه نویسی

 

یکی از رایج ترین روش های یادگیری برنامه نویسی استفاده از کلاس های آموزشی حضوری است. تعداد این آموزشگاه ها بسیار زیاد است و باید قبل از ثبت نام در این کلاس ها از کیفیت آنها خبردار شوید. بعضی از این دوره ها هزینه های زیادی دارند اما حضور در کنار افرادی شبیه به خودتان که در حال یادگیری برنامه نویسی هستند انگیزه شما را بسیار بالا می برد.
برخی از این شرکت ها علاوه بر ارائه مدرک، به دانش آموختگان خود تضمین شغلی هم می دهند. به این شکل که بعد از پایان دوره و گذراندن آزمون های مدنظر مجموعه، به شرکت های مختلف برای کار معرفی شوید. البته درباره این موضوع باید با آموزشگاه خود صبحت کنید.

 

 

آموزش برنامه نویسی چه مدت طول می کشد؟

پاسخ این سوال، بستگی کامل به موارد زیر دارد:

  1. نوع زبان برنامه نویسی
  2. مدت زمان وقت گذاری برای یادگیری برنامه نویسی
  3. استعداد و هوش شما

معمولا گفته می شود که فرد اگر به مدت زمان ۳ تا ۶ ماه به درستی وقت بگذارد می تواند در حوزه برنامه نویسی، به جایگاه خوبی برسد.

دقت داشته باشید که یادگیری سینتکس یا قواعد یک زبان برنامه نویسی زمان زیادی را از شما نمی گیرد، اما متخصص شدن در آن زمان نیاز به زمان زیادی دارد. شما باید با زبانی که یاد می گیرید مسائل مختلف را حل کنید. پس به جز یادگیری ساختار یک زبان باید بدانید که در شرایط مختلف چطور از آن زبان استفاده کنید که این مورد فقط با تمرین و کسب تجربه در طول زمان بدست می آید.

 

آیا مدرک دوره آموزشی برنامه نویسی لازم است؟

در شغل های مربوط به برنامه نویسی معمولا کم پیش می آید که شرکتی از کارجو تقاضا مدرک یا گواهی دوره داشته باشد. چیزی که اهمیت زیادی دارد مهارت و تجربه کاری فرد است. یک برنامه نویس باید بتواند مسائل مختلف را حل کند. صرفا داشتن یک ورق کاغد کمک زیادی به شما در یادگیری برنامه نویسی و رسیدن به شغل مدنظرتان نخواهد کرد. شاید داشتن مدارک مختلف در مرحله اول نظر کارفرماها را جلب کند، اما به مرور زمان اگر پختگی و مهارت زیادی همراه این مدارک نباشد احتمالا کارفرما ترجیح می دهد که فردی متخصص اما بدون مدرک را استخدام کند.

 

شروع برنامه نویسی

بعد از شروع به یادگیری برنامه نویسی استخدام شویم یا شخصی کار کنیم؟

معمولا افرادی که بعد از مدتی تمرین تا حدی با برنامه نویسی آشنا می شوند، به دنبال شرکت هایی هستند که با حقوق خوب آن ها را استخدام کنند. اما معمولا شرکت ها به برنامه نویسان متوسط و در حال پیشرفت حقوق خیلی زیادی نمی دهند و دقیقا همین جاست که بسیاری از برنامه نویسان ترجیح می دهند برای خودشان کار کنند.
البته برخی از افراد در کنار استخدام شدن، برای خودشان به صورت شخصی در منزل یا شرکت خصوصی خودشان هم کار می کنند. مزیت برنامه نویسی نسبت به بیشتر شغل ها در این است که اگر حتی استخدام هم نشوید، می توانید به عنوان یک شغل خوب از آن درآمد داشته باشید.

 

یادگیری چند زبان برنامه نویسی با هم کار درستی است؟

در شروع کار اصلا توصیه نمی شود که چند زبان مختلف را با هم یاد بگیرید. این کار نه تنها نتیجه ای به همراه ندارد، بلکه به احتمال زیاد شما را از برنامه نویسی زده می کند. اما بعد از مدتی تمرین می توانید زبان ها و تکنولوژی های دیگر را هم امتحان کنید. از آنجا که پایه بسیاری از زبان های برنامه نویسی مشابه است، با مسلط شدن به یک زبان به راحتی می توانید به زبان های جدید هم کوچ کنید. برای افرادی که دوست دارند در پلتفرم های مختلف کار کنند، یک راه حل ساده و موثر نیز وجود دارد:

 

آموزش زبان های برنامه نویسی چند سکوئی یا چند پلتفرمه

زبان های برنامه نویسی چندسکویی، آن دسته از زبان هایی هستند که فرد اگر در آن تبحر پیدا کند می تواند به راحتی در زمینه های مختلفی برنامه نویسی کند. در این حالت کافی است یک زبان را به خوبی یاد بگیرید و از آن در بخش های مختلف مثل برنامه نویسی موبایل، برنامه نویسی وب و برنامه نویسی دسکتاپ استفاده کنید. با استفاده از زبان های چندسکویی می توانید برای پلتفرم های زیر خروجی بگیرید:

  • وب
  • موبایل
  • دسکتاپ ( سیستم های مختلف )

از معروف ترین زبان های برنامه نویسی چند سکویی می توان به جاوا اسکریپت اشاره کرد. اگر دوست دارید با یادگیری یک زبان در بخش های مختلف تکنولوژی برنامه نویسی کنید سراغ آموزش جاوا اسکریپت بروید.

 

یادگیری زبان برنامه نویسی نیاز به چه دانش ها و مهارت هایی دارد؟

برای این که به راحتی بتوانید با یک زبان ارتباط برقرار کنید و در زمان کم آن را یاد بگیرید، توصیه می شود برخی از مباحث علوم رایانه را یاد بگیرید. بعضی از این علوم عبارتند از:

  1. ساختمان داده ها
  2. الگوریتم و فلوچارت
  3. زبان انگلیسی
  4. زبان تخصصی و ماهیت کار زبان برنامه نویسی
  5. کار کردن با نرم افزار مربوط به برنامه نویسی

البته فراموش نکنید که بسیاری از برنامه نویسان در طول زمان بسیاری از این مباحث را یاد گرفته اند. یعنی اگر ساختمان داده بلد نیستید دلیل نمی شود که برنامه نویسی را کنار بگذارید.
در واقع کسانی که در دانشگاه مهندسی کامپیوتر یا فناوری اطلاعات می خوانند با بعضی ازمباحث علوم رایانه آشنا می شوند که می تواند در مسیر برنامه نویس شدن به آنها کمک کند. اما لزوما کسی که در دانشگاه نرم افزار خوانده برنامه نویس نمی شود و بسیاری از برنامه نویسان مطرح دنیا در دانشگاه رشته های دیگری خوانده اند.

معرفی ۸ زبان برنامه نویسی مطرح و معروف دنیا

تا کنون زبان های معروفی برای برنامه نویسی مطرح شده اند که در ادامه ما به ۸ مورد از آن ها خواهیم پرداخت. این ۸ زبان برنامه نویسی عبارتند از:

  • پایتون (Python)
  • پی اچ پی (PHP)
  • جاوا (Java)
  • جاوا اسکریپت (Java Script)
  • سی پلاس پلاس (++C)
  • اِی اِس پی دات‌نِت (ASP.Net)
  • سی شارپ (#C)
  • روبی (Ruby)

در ادامه این ۸ زبان را معرفی کرده و درباره آنها صحبت خواهیم کرد:

 

شروع آموزش برنامه نویسی با پایتون

 

پایتون یک زبان برنامه نویسی آزاد و متن باز است که در سال ۱۹۹۱ توسط خیدو فان روسوم که اصالتی هلندی می باشد طراحی شد. پایتون زبانی بسیار ساده اما فوق العاده قدرتمند است. این زبان به معنای واقعی در همه جا استفاده می شود و به خاطر تنوع کتابخانه های آن می تواند در بخش های مختلف به کار گرفته شود. برای مثال یک متخصص علوم داده به جای یاد گرفتن یک زبان برنامه نویسی پیچیده مثل C می تواند در کمترین زمان ممکن پایتون را یاد گرفته و کارهای مربوط داده کاوی را در پایتون انجام دهد.

ویژگی های پایتون

۱ – پایتون یک زبان ساده و روان است

پایتون به حدی ساده طراحی شده که هر کسی می‌تواند آن را یاد بگیرد. حتی اگر از قبل آشنایی چندانی هم با برنامه نویسی نداشته باشد. ساختار آن شبیه به زبان انگلیسی بوده و به زبان انسان بسیار نزدیک است. به خاطر همین سادگی است که برنامه نویسی به زبان پایتون شیرین و لذتخبش است.

۲ – پایتون زبان بسیار قدرتمندی است

پایتون را اسباب بازی فرض نکنید. شاید سادگی این زبان باعث شود آن را دست کم بگیرید. ساختار منظم و روان این برنامه نباید شما را به این فکر بیندازد که با یک زبان ضعیف طرف حسابید. پایتون به حدی قدرتمند است که بزرگان صنعت IT و تکنولوژی به طور گسترده از آن استفاده می‌کنند.

۳ – پایتون زبانی نرم و منعطف است

پایتون زبان منعطفی است. برخلاف بعضی از زبان‌ها که اگر سورس کد برنامه خطایی داشت، برنامه اجرا نمی‌شود. پایتون تعدادی از این خطاها را نادیده گرفته و خروجی می‌دهد. همچنین تنوع در روشهای برنامه نویسی مثل برنامه نویسی تابعی یا شیء گرا، این زبان را منعطف‌تر هم کرده است.

۴ – پایتون کاملا رایگان است

درباره پروانه یا لایسنس پایتون صحبت کردیم و گفتیم که این زبان از PSFL استفاده می‌کند. در مورد هزینه هم باید بگوییم که پایتون کاملا رایگان بوده و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید از آن استفاده کنید.

۵ – پایتون متن باز است

اگر ۵۰ سال قبل به شما می‌گفتیم یک مخزن بزرگ از سورس کد نرم‌افزارها وجود داشته و هر کسی می‌تواند آن‌ها را بخواند و حتی تغییر دهد، احتمالا باور نمی‌کردید. اما امروز فرهنگ متن باز بین برنامه نویسان جا افتاده و کدهای زیادی در اختیار عموم مردم قرار دارد. کدهای پایتون در گیت هاب موجود بوده و هر زمان که دوست داشتید می‌توانید کدهای آن را بخوانید.

۶ – فریم ورک های قدرتمندی برای پایتون ساخته شده‌اند

فریم ورک ها یک چهارچوب و ساختار در زبان های برنامه نویسی ایجاد می‌کنند و به کدنویسی سرعت می‎بخشند. در پروژه‌های بزرگ و کارهای تیمی که چندنفر درگیر یک پروژه مشترک می‌شوند، فریم ورک ها راه حل خوبی هستند چون تیم در یک چهارچوب مشخص کدنویسی می‌کند. برخی از فریم ورک های پایتون عبارتند از Django یا Flask یا PYramid که بعد از یادگیری پایتون می‌توانید سراغ آن‌ها بروید.

۷ – پایتون کتابخانه های قدرتمندی دارد

وقتی از پایتون حرف می‌زنیم باید به تنوع کتابخانه‌های این زبان اشاره کنیم. این کتابخانه‌ها هستند که قدرت پایتون را چند برابر کرده و آن را تبدیل به یک زبان چندمنظوره می‌کنند. کار با تصاویر، دیتابیس، تحلیل داده، ساخت سایت، ساخت اپلیکیشن، ساخت بازی، عملیات ریاضی، کار با تاریخ و زمان و غیره بخشی از امکانات کتابخانه‌ها هستند.

۸- پایتون چندسکویی (Cross Platform) است

پایتون در سیستم عامل‌های مطرح دنیا مثل ویندوز، لینوکس و مک اواس قابل اجراست. این یعنی شما محدود به یک سیستم عامل خاص نیستید و در هر دستگاهی می‌توانید پایتون را اجرا کنید. بیشتر توزیع های لینوکس از قبل کامپایلر لینوکس را دارند و نیازی به نصب پایتون در این سیستم ها نیست.

۹ – پایتون به خوبی پشتیبانی می‌شود

جامعه بزرگی از کاربران پشت پایتون قرار داشته و به رشد این زبان کمک می‌کنند. اگر به مشکلی خوردید انجمن‌ها و سایت‌های زیادی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. احتمالا سایر برنامه نویسان هم مشکلات مشابه شما را تجربه کرده‌اند. تعداد کاربران نقش مهمی در توسعه یک زبان برنامه نویسی دارند و هرچقدر این جامعه بزرگتر باشد، شما کمتر به مشکل می‌خورید.

نکته هایی که باید در زمینه برنامه نویسی پایتون بدانید
نکته هایی که باید در زمینه برنامه نویسی پایتون بدانید

 

شروع آموزش برنامه نویسی با پی اچ پی | PHP

  1. معرفی PHPPHP یک زبان چندمنظوره می باشد که در سال ۱۹۹۴ توسط آقای Rasmus Lerdorf معرفی شد. PHP در شروع کار فقط چند اسکریپت ساده بود که Lerdorf برای ساخت صفحه شخصی خود از آن استفاده می کرد. PHP در طی سالهای مختلف به شدت رشد کرد و تبدیل به یکی ازمحبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا شد.

    محبوبیت زبان برنامه نویسی PHP

    بیشتر از زبان PHP برای طراحی سایت و ساخت نرم افزارهای تحت وب استفاده می شود. اگر برنامه نویسی وب را دوست دارید بهترین انتخاب شما می تواند یادگیری و آموزش PHP باشد، چون در مقایسه با تکنولوژی ASP.Net این زبان به شدت محبوب‌تر است. طبق آماری که سایت معتبر W3techs در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، PHP نزدیک به ۸۰% سهم بازار برنامه نویسی وب را تصاحب کرد، در حالی که ASP.NET تنها ۱۰% کاربر داشت.

    فریم ورک های PHP

    PHP فریم ورک های بسیار متنوعی دارد که می تواند در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. فریم ورک چهارچوب و ساختاری است که مانند یک قالب پروژه شما را داخل خودش نگه داشته و اجازه نمی دهد که به بیراهه بروید. استفاده از فریم ورک ها مزایایی زیادی دارد که در ادامه چند مورد را مشاهده می کنید:

    • جلوگیری از تکرار و صرفه جویی در وقت برنامه نویس
    • کاهش هزینه های توسعه سرویس
    • تامین امنیت نسبی نرم افزار تحت وب
    • و …

    بهترین فریم ورک های PHP کدامند؟

    با توجه به تعریفی که از بهترین فریم ورک دارید ممکن است این جواب کمی متفاوت باشد. PHP فریم ورک های متنوعی مثل لاراول، کدایگنایتر، سیمفونی، کدایگنایتر و غیره دارد. تمام این فریم ورک ها خوب هستند و در پروژه های مختلف موفق عمل کرده اند. اما با توجه به این که در حال حاضر لاراول از محوبیت بسیار بالاتری نسبت به رقبای خود برخوردار است، توصیه می کنیم سراغ آموزش لاراول بروید.

    بزرگترین سیستم های مدیریت محتوا که با PHP طراحی شده اند

    سیستم مدیریت محتوا یا CMS به نرم افزاری گفته می شود که ابزارهایی را از قبل آماده کرده تا کاربران به راحتی بتوانند یک سایت را بسازند و مدیریت کنند. از معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا می توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد که همه آنها با PHP طراحی شده اند.
    بازار کار زبان برنامه نویسی PHP

     

برنامه نویسی به زبان پی اچ پی و ماهیت آن برای کارکردن در تحت وب
برنامه نویسی به زبان پی اچ پی و ماهیت آن برای کارکردن در تحت وب

PHP از بازار کار بسیار مناسبی برخوردار است و برنامه نویسان متخصص PHP درآمد بسیار بالایی دارند. با توجه به گسترش روزافزون سایت ها و نرم افزارهای تحت وب اختصاصی، نیاز به نیروی متخصص PHP و فریم ورک های آن مثل لاراول احساس می شود. همینطور به خاطر محبوبیت وردپرس و کاربرد گسترده ای که در ایران دارد می توانید بعد از یادگیری وردپرس به کمک زبان PHP شروع به ساخت قالب و افزونه برای این سیستم مدیریت محتوا کنید.

 

شروع آموزش برنامه نویسی با جاوا | Java

جاوا با شعار معروف “یک بار بنویس، همه جا اجرا کن” در سال ۱۹۹۵ معرفی شد. این زبان همه منظوره و شی گرا بوده و یکی از مطرح ترین زبان های برنامه نویسی دنیا به حساب می آید. سینتکس جاوا شبیه به C و C++ می باشد اما نسبت به این دو زبان کمتر سطح پایین است. نزدیک به ۹ میلیون برنامه نویس در سال ۲۰۱۹ از جاوا استفاده کرده اند که بیشتر این استفاده در برنامه های تحت وب بوده است.

رابطه جاوا و اندروید

اندروید یک سیستم عامل متن باز بر پایه هسته لینوکس می باشد که برای دستگاه هایی با صفحه نمایش کوچک مثل موبایل و تبلت بهینه شده است. با اینکه حجم زیادی از اندروید با زبان C نوشته شده است اما برای توسعه اپلیکیشن های موبایل زبان مخصوص به آن جاوا است. کسانی که دنبال آموزش برنامه نویسی اندروید هستند بهتر است اول زبان جاوا را یاد بگیرند.

کاربرد برنامه نویسی جاوا

شاید خیلی از برنامه نویسان با شنیدن نام جاوا ناخودآگاه یاد اندروید و برنامه نویسی اندروید بیفتند، اما جاوا محدود به توسعه برنامه های موبایل نبوده و می توان از آن در جاهای مختلفی استفاده کرد. مثلا در ساخت برنامه های گرافیکی دسکتاپ یا برنامه های سمت سرور می توان جاوا را به کار گرفت.

بازار کار زبان برنامه نویسی جاوا

از آنجا که گوشی های اندرویدی در کشور ما بسیار محبوب هستند جاوا به لطف اندروید می تواند حضور فعالی در بازار داشته باشد و متخصصانی که این زبان را خوب بلد هستند مشکل شغل نخواهند داشت. حتی اگر یک روز سیستم عامل اندروید برای همیشه کنار گذاشته شود اصلا جای نگرانی وجود نخواهد داشت چون برنامه نویس جاوا می تواند به جز برنامه نویسی موبایل سراغ بخش های دیگری برود.

 

جاوا پر طرفدار ترین زبان برنامه نویسی در دنیا، به عنوان زبان برنامه نویسی چند پلتفرمی
جاوا پر طرفدار ترین زبان برنامه نویسی در دنیا، به عنوان زبان برنامه نویسی چند پلتفرمی

دو نکته بسیار مهم درباره زبان برنامه نویسی جاوا را بدانید:

  • مزیت اصلی جاوا این است که برنامه های نوشته شده با جاوا روی هر پلتفرم و سیستم عاملی به درستی اجرا می شوند ( چند سکویی )
  • از نظر در آمد، آموزش جاوا می تواند یک انتخاب خوب و مطمئن برای شما باشد
  • برای یادگیری برنامه نویسی اندروید بهتر است اول سراغ جاوا بروید

 

شروع آموزش برنامه نویسی با جاوا اسکریپت | Java Script

  1. جاوا اسکریپت یکی از بهترین اتفاق های دنیای تکنولوژی است. این زبان در سال ۱۹۹۵ توسط برندان ایچ به وجود آمد و بعد از مدتی در کنار HTML و CSS تبدیل به یکی از اضلاع مثلث وب شد. جاوااسکریپت در اوایل فقط در صفحات وب و برای پویا کردن عناصر یا روح بخشیدن به صفحه وب استفاده می شد. اما به مرور زمان این زبان پتانسیل خودش را نشان داد و به بخش های مختلف برنامه نویسی وارد شد.کاربردهای جاوا اسکریپت

    یکی از کاربردهای قدیمی جاوااسکریپت در برنامه نویس فرانت اند و ساخت صفحات پویا و متحرک در وب است. مدتی است که فریم ورک ها و کتابخانه های مختلفی با ترکیب HTML، CSS و جاوااسکریپت ساخته شده اند که یکی از معروف ترین فریم ورک های این حوزه بوت استرپ است. جاوااسکریپت بعد از فرانت اند سراغ سرور هم رفت و محیط قدرتمندی مثل Node.js به شما اجازه می دهد جاوا اسکریپت را در سرور اجرا کنید.

    اگر از برنامه نویسی وب سراغ برنامه نویسی موبایل برویم، باز هم سر و کله جاوااسکرپیت پیدا خواهد شد. فریم ورک هایی مثل React Native به شما اجازه می دهند اپلیکیشن های موبایل ساخته و برای پلتفرم های مختلف مثل اندروید، آی اواس و ویندوزفون خروجی بگیرید. برای بازی سازی هم می توان روی جاوااسکریپت حساب باز کرد و به کمک این زبان می توان بازی هم نوشت. به عبارتی با آموزش جاوا اسکرپیت شما یک برنامه نویس همه فن حریف خواهید شد.
    برخی از نکات مهم درباره زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت عبارتند از:

    • جاوااسکریپت هیچ ارتباطی با جاوا نداشته و این موضوع فقط تشابه اسمی است
    • با جاوااسکریپت امکان نوشتن برنامه های شی گرا یا تابعی وجود دارد
    • جاوااسکریپت یک زبان سطح بالا حساب می شود و یادگیری آن دشوار نیست
    • فریم ورک ها و کتابخانه های بسیار متنوعی با زبان جاوااسکریپت نوشته شده اند
    • افزونه های مرورگرهای مختلف مثل گوگل کروم یا اپرا به کمک جاوااسکریپت طراحی شده اند

    بازار کار برنامه نویسان جاوااسکریپت

    گفتیم که جاوااسکریپت تقریبا همه جا حضور دارد. این حضور فعال در بخش های مختلف تکنولوژی موقعیت های شغلی فراوانی برای متخصصان آن به وجود می آورد. امروزه تقاضا برای برنامه نویسان جاوااسکریپت در حوزه های مختلف مثل وب، موبایل و دسکتاپ زیاد شده است. با یادگیری زبان جاوااسکریپت با یک تیر می توانید چند نشان بزنید و هیچ وقت نگران بیکار شدن نباشید.

    درآمد برنامه نویسان جاوا اسکریپت

    همانطور که می دانید عوامل مختلفی در درآمد افراد می تواند تاثیرگذار باشد. داشتن تخصص، سطح دانش، روابط اجتماعی قدرتمند، داشتن مهارت های نرم و غیره می تواند درآمد برنامه نویس را افزایش دهد. میانگین درآمد یک برنامه نویس جاوااسکریپ در آمریکا بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار در سال است. در ایران هم آمار دقیق و قابل استنادی در اختیار نیست اما با مشاهده و بررسی بعضی از شرکت ها که از جاوااسکریپت استفاده می کنند می توانید متوجه شوید که پول های خوبی به برنامه نویسان جاوااسکریپت خود می دهند.

    در صورتی که می خواهید در برنامه نویسی و طراحی وب قوی شوید، لازم است که این زبان را در مجموعه زبان های لازم برای برنامه نویسی تحت وب، بگنجانید.

    چگونگی شروع آموزش برنامه نویسی با سی پلاس پلاس (C++)

    • این زبان نوع پیشرفته زبان برنامه نویسی C است
    • زبان برنامه‌نویسیِ سی پلاس پلاس شیءگرا، سطح بالا و چندرگه است
    • مناسب برنامه‌نوسی سمت سرور
    • مناسب برای بازی‌های ویدیویی
    • مناسب برای برنامه‌نویسی سیستمی و درایورها
    • مناسب برای اپلیکیشنهای دستکتاپ
اچ تی ام ال 5 همیار جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی تحت وب
اچ تی ام ال ۵ همیار جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی تحت وب

در صورتی که بخواهید در امر برنامه نویسی سایت قوی شوید، لازم است که این زبان را در مجموعه زبان های لازم برای برنامه نویسی تحت وب و سایت، بگنجانید.

 

چگونگی شروع آموزش برنامه نویسی با سی پلاس پلاس | ++C

 

  1. این زبان نوع پیشرفته زبان برنامه نویسی C است
  2. زبان برنامه‌نویسیِ سی پلاس پلاس شیءگرا، سطح بالا و چندرگه است
  3. مناسب برنامه‌نوسی سمت سرور
  4. مناسب برای بازی‌های ویدیویی
  5. مناسب برای برنامه‌نویسی سیستمی و درایورها
  6. مناسب برای اپلیکیشن های دسکتاپ
معرفی زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و قابلیت های آن
معرفی زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و قابلیت های آن

 

شروع آموزش برنامه نویسی با اِی اِس پی دات‌نِت | APS.Net

  1. این زبان به عنوان یک زبان اختصاصی شناخته نمی شود.
  2. کسانی که C# را یاد گرفته اند می توانند بر بستر ای اس پی دات نت، برنامه های قوی بنویسند
  3. مورد استفاده در طراحی وب سایت‌ها
  4. مورد استفاده در طراحی برنامه‌ها تحت وب پویا
  5. مورد استفاده در طراحی سرویس‌های وب
  6. مورد استفاده در طراحی سرویس‌های XML

معمولا افرادی که  VB و #C را می آموزند در ادامه، با کمک  چارچوب ای اس پی دات نت می توانند کار خود را توسعه دهند.

آنچه برای شروع برنامه نویسی APS.Net نیاز دارید تا این چارچوب را بشناسید
آنچه برای شروع برنامه نویسی APS.Net نیاز دارید تا این چارچوب را بشناسید

 

راهنمای آموزش برنامه نویسی با سی شارپ

  1. سی شارپ زبان برنامه نویسی شی گرا و پویا است
  2. سادگی آن موجب شده بسیاری از افراد به سمت آن بروند
  3. کار کردن با آن گرافیکی است و میزان کد نویسی ها بسیار کمتر از سایرین است.
  4. امکان برنامه نوسی ویندوز با سی شارپ
  5. امکان برنامه نویسی IOS  با سی شارپ
  6. امکان برنامه نویسی برای توزیع های مختلف لینوکس با سی شارپ
  7. امکان برنامه نویسی برای ویندوز فون ها با سی شارپ
زبان قوی و همه کاره سی شارپ، در بستر نرم افزار ویژوال استدیو
زبان قوی و همه کاره سی شارپ، در بستر نرم افزار ویژوال استدیو

 

به دلیل تقریبا همه کاره بودن سی شارپ آن را یک زبان شاهکار و چند منظوره می پندارند. رابط کاربری نرم افزار آن نیز بسیار جذاب و گرافیکی است که واقعا حوصله تان را سر نمی برد.

 

شروع آموزش برنامه نویسی با رابی

  1. رابی یک زبان برنامه نویسی ژاپنی است
  2. ماهیت رابی شبیه به پایتون است
  3. برای بسترهای تجارت الکترونیک و وب از رابی نیز استفاده می شود
  4. شی گرا و چند منظوره و چند کاره است.
  5. مناسب برای طراحی شبکه های اجتماعی
  6. مناسب برای طراحی اپلیکیشن های کاربردی مختلف
  7. مناسب برای طراحی سرویس‌های ذخیره‌ساز ابری
آشنایی با زبان برنامه نویسی رابی
آشنایی با زبان برنامه نویسی رابی

 

جمع بندی

این چند زبان برنامه نویسی که معرفی کردیم از جمله مشهور ترین زبان هایی هستند که این روزها برنامه نویسان از آنها استفاده می کنند. گفتنی است که برخی از این زبان ها، نیاز به یادگیری تکنولوژی های دیگر هم دارند. برای مثال، یاد گرفتن HTML، CSS و پایگاه داده هایی مثل MySQL برای یادگیری برنامه نویسی PHP لازم است.

در صورتی که در رابطه با این زبان های برنامه نویسی تجربه دارید، دیدگاه خود را در بخش نظرات بنویسید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 53 دیدگاه
  1. با سلام. ممنون از شما. کلی به اطلاعاتم اضافه شد و الان مسیرمو تو برنامه نویسی پیدا کردم. لینک این صفحه رو هم برا دوستام فرستادم. خوشحالم بعضی مخاطبان شما از سن کم یه برنامه نویسی علاقمند شدن

  2. خیلی عالی مفید
    فقط اونجا که نوشتید ای اس پی اشتباه هست ای پی اس دات نت درستش هست

  3. سلام
    ممنونم از مقاله خوبتون ، حقیقتا من میخام بک اند کار بشم بین پایتون و php در تردیدم ، اما این مقاله تو سایتتون و مقاله زیر که بازم تو سایتتون هست رو خوندم تصمیمم قطعی شد که php کار کنم.
    متشکرم بابت مطلب خوبی که گذاشتین
    https://www.gooyait.com/1401/08/30/برنامه-نویسی-بک-اند-چیست-و-چه-کاربردی-دا.html

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *