بررسی تفاوت های سرور dl380 و سرور dl380 g10 plus اچ پی 

بررسی تفاوت های سرور dl380 و سرور dl380 g10 plus اچ پی 
  • 1400/11/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سرورهایHPE ProLiant DL380  از محصولات قدرتمند بازار  هستند که قابلیت‌های عملیاتی سطح بالایی ارایه می‌کنند و از جدیدترین مکانیزم‌های امنیتی برای محافظت از زیرساخت‌های ارتباطی استفاده می‌کنند. اچ‌پی در طراحی سرورهای پرولیانت DL380 سعی کرده است یک پلتفرم جامع محاسباتی طراحی کند تا به نیاز صنایع مختلف پاسخ دهد، حتی قیمت سرور g10 نیز با توجه به امکانات آن مناسب است. به‌طور مثال، سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 نه تنها در زمینه کاهش هزینه‌ها عملکرد درخشانی دارد، بلکه زمان طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های ارتباطی را کم کرده و از نسل سوم پردازنده‌های زئون اینتل در این سرورها استفاده کرده تا توان پردازشی آن‌ها را بهبود بخشد. پشتیبانی از ۶ ترابایت حافظه به ازای هر پردازنده، پشتیبانی از NVMe ssd روی شاسی، به‌کارگیری فناوری ذخیره‌ساز کنترلر VROC که برای رید کردن ترکیبی و پشتیبانی سخت‌افزاری (NVMe/SAS/SATA) نیاز است، پشتیبانی از PCIe Gen4 که بهبود پهنای باند و توان عملیاتی را نسبت به نسل سوم PCIe ارایه می‌کند و پشتیبانی از استاندارد OCP 3.0 روی آداپتور شبکه گوشه‌ای از توانمندهای این سرورهای قدرتمند هستند. سرورهای رکمونت ۲ یونیتی اچ‌پی dl380 مثل HPE ProLiant DL380 Gen10 Plus مجموعه‌ای از بهترین قابلیت‌های کاربردی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. این سرور گزینه مناسبی برای سازمان‌هایی هستند که به دنبال یک سرور ماژولار و مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی هستند.

سرورهای HPE ProLiant DL380 چه قابلیت‌های شاخص قابل توجهی دارد؟

خرید سرور hp، مخصوصا سرورهایDL380  مناسب‌ترین سخت‌افزار برای بارهای کاری سنگین و شبکه‌هایی است که سرور باید به انواع مختلفی از فعالیت‌ها رسیدگی کند. در حالت کلی، سرورهای نسل دهم اچ‌پی با ارایه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نه تنها گسترش‌پذیری شبکه‌ها را ساده‌تر کرده‌اند، بلکه مکانیزم‌های امنیتی قدرتمندی در اختیار سرپرستان شبکه‌ها قرار داده‌اند تا بتوانند کانال‌های ارتباطی قدرتمندی برای کاربران پیاده‌سازی کنند. انعطاف‌پذیری و طراحی منحصر به فرد باعث شده تا این سرورها گزینه مناسبی برای راه‌حل‌های ابرمحور و کلان داده‌ها باشند. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تجهیزاتی که برای مقابله با حمله‌های هکری باید به آن دقت نظر ویژه‌ای داشت سرور است. به‌طور مثال، سرور DL380 Gen10 از جدیدترین استانداردهای امنیتی روز استفاده می‌کند تا امکان محافظت از حساس‌ترین برنامه‌ها و داده‌های سازمانی فراهم شود. به‌طور مثال، سرور مذکور از فناوری Silicon Root of Trust استفاده می‌کند که در نسل‌های  مختلف DL380 از آن استفاده شده است. یکی از نقاط قوت سرورهای DL380 عملکرد مناسب آن‌ها هنگامی است که سرور با فشار زیادی روبرو است.

 

مکانیزم‌های امنیت یکپارچه

سرورHPE ProLiant DL380 Gen10  از یک مکانیزم امنیتی قدرتمند که یک لایه محافظتی یکپارچه ارایه می‌کند استفاده می‌کند. یک مکانیزم دفاعی کارآمد که قادر به ارزیابی دقیق هر یک از مولفه‌های سخت‌افزاری است تا مطمئن شود یکپارچگی سخت‌افزار و میان‌افزار حفظ شده و سرور بدون آن‌که قربانی حمله‌های سایبری شود قادر به انجام وظایف است. به‌طوری که کوچک‌ترین نشانه‌ای مبنی بر به خطر افتادن سرور که نشان می‌دهد سرور با کدهای مخرب راه‌اندازی شده را شناسایی کرده و این موضوع را گزارش می‌دهد.

در سرورهای نسل دهم، سخت‌افزار به‌شکل مستقیم در هسته قرار گرفته تا امنیت به‌ بهترین شکل تامین شود. هنگامی که سرور راه‌اندازی می‌شود، طیف گسترده‌ای از دستورات توسط مولفهRun-Time Firmware Validation  قبل راه‌اندازی سیستم‌عامل سرور اجرا می‌شوند. جالب آن‌که در مدت زمان راه‌اندازی سرور، تمامی کدها توسط مولفه HPE iLO Advanced Premium Security Edition  بررسی می‌شوند. اچ‌پی برای آن‌که مشکلی در این زمینه به وجود نیاید سخت‌افزار سرور را هر ۲۴ ساعت یکبار اعتبارسنجی می‌کند تا کسب‌وکارها مطمئن شوند سرور بدون آلودگی خدمت‌رسانی می‌کند. اگر در ارزیابی‌های امنیتی سرور مشخص شود که تغییراتی در تنظیمات سیستمی به وجود ‌آماده یا سخت‌افزار تغییر کرده، مشکل به‌شکل خودکار شناسایی و برطرف می‌شود. برای این منظور سرور از کانال‌های ارتباطی ایمن به بازیابی سخت‌افزار می‌پردازد. این فرایند در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود و در این مدت، هیچ‌ نشانه‌ای از اختلال در عملکردهای عادی مشاهده نخواهد شد، زیرا تمامی این فرایندها در پس‌زمینه و به شکل هوشمند انجام می‌شود. هنگامی که سرور به پایان عمر خود نزدیک می‌شود یک دکمه ایمن برای حذف تمامی اطلاعات که شامل گذرواژه‌ها، تنظیمات پیکربندی و داده‌ها است در اختیار سرپرستان شبکه قرار دارد. مدیریت سرورهای نسل دهم اچ‌پی با وجود تراشه مدیریتی HPE iLO 5  ساده‌تر از قبل شده است. iLO5 یک مکانیزم دسترسی قدرتمند و یکپارچه به سرور ارایه می‌کند و اجازه می‌دهد از طریق مرورگر استاندارد، از راه دور به سرور متصل شوید. اچ‌پی برای آن‌که سرعت فرایندهای مختلف iLO 5 را بیشتر کند، حافظه آن‌را نسبت به iLO 4 دو برابر بیشتر کرده است. این‌کار باعث شده تا زمان پاسخ‌گویی کمتر شده و سرویس‌های رسانه مجازی و پیش‌آوری هوشمند (Intelligent Provisioning) ابزارهای راه‌اندازی و استقرار سیستم‌عامل سریع‌تر شوند.

اتوماسیون مدیریتی هوشمند

سرورHPE ProLiant DL380 Gen10  وظایف مربوط به مدیریت را ساده‌تر از قبل کرده تا سرپرستان شبکه با سهولت بیشتری بتوانند از یک زیرساخت ابر ترکیبی در تعامل با زیرساخت درون سازمانی استفاده کنند. برای دستیابی به چنین دستاوردی از تراشه مدیریتی HPE iLO استفاده می‌کند. این تراشه هوشمند می‌تواند وضعیت سرور را کنترل کرده و به سرپرستان شبکه اجازه دهد از طریق مرورگرهای عادی از راه دور به سرور متصل شوند. ارایه یک داشبورد کاربرپسند و ساده که می‌تواند گزارش‌های دقیقی آماده کرده و هر زمان مورد مشکوکی را شناسایی کرد به سرپرست شبکه اطلاع دهد از نکات شاخص این سرور هستند. علاوه بر این مولفه HPE InfoSight به‌طور مداوم زیرساخت سرور را ارزیابی می‌کند و پیش‌بینی‌هایی برای پیشگیری از بروز مشکلات ارایه می‌کند، قبل از آن‌که مشکلات باعث اختلال در فعالیت‌های تجاری شوند. به‌طور کلی سرورهای HPE DL380 در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات و کار با پایگاه‌های داده‌ گزینه‌های قدرتمندی برای توسعه حافظه و ظرفیت ذخیره‌سازی ارایه می‌کنند تا عملکرد کاهش پیدا نکند. لازم به توضیح است که این سرورها از تراشه‌های C621 اینتل برای پشتیبانی از پردازنده‌های خانواده Scalable استفاده می‌کنند.

پاور

پاور یا همان منبع تغذیه از مهم‌ترین مولفه‌های سرورها است. اچ‌پی برای سرورهای dl380 پاور قدرتمندی با ولتاژ ورودی ۱۰۰ و ۲۴۰ ولت را به کار گرفته است. این منابع تغذیه خروجی ۵۰۰، ۸۰۰ و ۱۶۰۰ وات را تولید می‌کنند که بازدهی ۹۴ درصدی را به همراه دارند. نسل جدید PSUهای استفاده شده در این سرورها به‌گونه‌ای است که عملکرد ۹۴ تا ۹۶ درصد دارند. اچ‌پی برای خنک‌سازی این سرورها در پیکربندی تک پردازنده‌ای از ۴ فن و در پیکربندی دو پردازنده‌ای از ۶ فن استفاده کرده است.

حافظه اصلی

در سرورهای dl380 g10 به منظور دستیابی به عملکرد و سرعت بیشتر، هر پردازنده از ۶ کانال حافظه که هر کانال دو ماژول حافظه دارند پشتیبانی می‌کند. در این حالت هر پردازنده از فناوری Six by Two برای کنترل ۱۲ ماژول حافظه استفاده می‌کند. با این توصیف مشاهده می‌کنیم در پیکربندی‌های دو پردازنده‌ای از ۲۴ عدد حافظه DDR4 پشتیبانی می‌شود. حداکثر سرعت حافظه در سرورهای نسل دهم اچ‌پی ۲۶۶۶ MT/s و ۲۹۳۳ MT/s است، البته به این نکته دقت کنید که سرعت حافظه به مدل پردازنده، نوع حافظه و پیکربندی حافظه بستگی دارد. سرورهای نسل دهم DL380  با پشتیبانی از ۲۴ ماژول ۱۲۸ گیگابایتی از نوع  LRDIMM امکان میزبانی از ۳ ترابایت حافظه اصلی را دارند. همچنین، سرورهای این نسل از ماژول‌های حافظه NVDIMM با ظرفیت ۱۶ گیگابایتی در ۱۲ اسلات پشتیبانی می‌کنند. جالب آن‌که سرور DL380 G10 از حافظه‌های Persistent Memory نیز پشتیبانی می‌کند تا در عملیات واکشی اطلاعات، شاهد تاخیر قابل محسوس نباشیم. حافظه‌های HPE Persistent Memory سطح بالایی از عملکرد و Data Resiliency را برای پایگاه‌های داده‌ای و بارهای کاری تحلیلی ارایه می‌کنند. این حافظه‌ها عملیات Application Checkpoint را به میزان ۲۷ برابر سریع‌تر و عملیات بازیابی را به میزان ۲۰ برابر سریع‌تر انجام می‌دهند.

استوریج قدرتمند با پشتیبانی از فناوری‌های مختلف

سرورهای HPE DL380 G10 و DL380 Gen10 Plus در مدیریت و پشتیبانی از حافظه‌های جانبی عملکرد خوبی دارند و از پیکربندی Modular Drive Bay  استفاده می‌کنند و قادر به پشتیبانی از ۱۹ عدد LFF یا ۲۰ عدد NVMe به همراه ۳ عدد double-wide GPU هستند. اگر از mid-plane HD carrier استفاده کنید، می‌توانید از ۴ عدد درایو LFF به ‌شکل داخلی و با قراردادن در بخش میانی و بالای پردازنده مرکزی و ماژول‌های حافظه اصلی استفاده کنید. همچنین، می‌توان از طریق Drive Cageهایی که در پشت دستگاه نصب می‌شوند از دیسک‌های سخت SFF  بیشتری استفاده کرده.

با این توصیف مشاهده می‌کنیم که سرور DL380 Gen10 انعطاف‌پذیری و سازگاری زیادی دارند و با استفاده از ۱۲ هارد دیسک LFF نصب شده در جلو و حامل HD که از ۴ هارد اینترنال LFF پشتیبانی می‌کند قادر به پشتیبانی از ۱۹۰ ترابایت است. تعدادی از کیج‌های اختیاری نصب شده در پشت دستگاه از دیسک‌های سخت اضافی SFF پشتیبانی می‌کنند.

برخی پیکربندی‌‌ها برای دستیابی به درایوهای نوری از فناوری Universal Media Bay پشتیبانی می‌کنند، هرچند در برخی دیگر نیاز است از Drive Cageهایی در Expansion Riser استفاده کرد تا بتوان از ۶SFF، ۲SFF یا ۳LLF استفاده کرد. روی بورد سیستم و پشت منبع تغذیه، یک شکاف کارت MicroSD تعبیه شده تا بتوان ماژول Dual Micro-SD  را برای پشتیبانی از Failsafe Hypervisor به کار گرفت. قابلیت فوق در بحث مجازی‌سازی کاربرد دارد.

سرور dl380 g10 plus اچ پی چه ویژگی‌های شاخصی نسبت به dl380 g10  ‌دارد؟

در کنار ویژگی‌های شاخصی که در ارتباط با سرور dl380 g10  به آن‌ها اشاره کردیم، یکسری ویژگی‌های پیشرفته‌تر به نسل دهم سرورهای پرولیانت dl380 اضافه شد که البته به اندازه‌ای گسترده نبودند که اچ‌پی تصمیم بگیرد از یک نسل جدید برای توصیف آن‌ها استفاده کند، بنابراین از عنوان HPE ProLiant Gen10 Plus برای توصیف آن‌ها استفاده کرده است. در کنار ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم سرور دو یونیتی dl380 g10 Plus تفاوت‌هایی با dl380 g10 دارد. به‌طور مثال، از پردازنده‌های Intel 3rd Gen Xeon، بهبود عملکرد حافظه اصلی، توانایی پیکربندی دو برابر بیشتر حافظه‌های اصلی پر سرعت (High-speed Memory) روی سرور، قابلیت‌های جدید در ارتباط با کنترلر ذخیره‌سازی مثل VROC، رید ترکیبی که اجازه می‌دهد از آرایه‌های مختلفی از RAID استفاده کنید، وجود انتخاب‌های بیشتر در ارتباط با کنترلرهای ذخیره‌سازی Tri-mode (NVMe/SAS/SATA) Smart Array، عملکرد بهتر سرور در تعامل با هارددیسک‌ها، استفاده بهینه‌تر از هارددیسک‌ها که اجازه می‌دهد به شکل کارآمدتری از هارددیسک‌ها استفاده کرد، عملکرد هوشمندانه‌تر در ارتباط با مدیریت درایوهای حافظه حالت جامد NVMe  در یک شاسی، به‌کارگیری فناوری قدرتمند اینتل موسوم به SGX سرنام Software Guard Extensions و…. اشاره کرد. قابلیت مذکور به سرپرستان شبکه که نیازمند تامین امنیت بهتر بارهای کاری هستند اجازه می‌دهد به شکل بهتری برنامه‌های کاربردی را مدیریت کنند. اگر بخواهیم قابلیت‌های سرور dl380 g10 Plus را در یک کلام خلاصه کنیم باید به پشتیبانی از درایوهای SFF و LFF، پشتیبانی از هشت  SFF SAS/SATA یا شش SFF در Mid Tray در پشت شاسی، پشتیبانی از بیست و چهار SFF SAS/SATA، پشتیبانی از هشت درایو LFF و دو SFF در جلوی شاسی و به شکل اختیاری، هشت SFF در بخش Mid Tray یا چهار LFF در بخش Mid Tray و چهار LFF یا شش SFF در پشت شاسی، پشتیبانی از دوازده LFF با قرارگیری اختیاری چهار LFF در Mid Tray و چهار LFF در پشت شاسی، پشتیبانی از حافظه‌های اصلی با فرکانس ۳۲۰۰ MT/s،  پشتیبانی از شش ترابایت حافظه اصلی به ازای هر پردازنده، افزایش تعداد هسته‌های پردازنده تا حداکثر ۴۰ هسته برای هر پردازنده و…. اشاره کرد.

در تصویر زیر نمای جلویی شاسی سرور فوق را مشاهده می‌کنید.

  1. پورت نمایشی اختیاری (از طریق Universal Media Bay)
  2. پنل دسترسی سریع
  3. ۳٫ دکمه روشن/آماده به کار، چراغ‌های ال‌ئ‌دی
  4. چراغ ال‌ئی‌دی وضعیت سلامات دستگاه
  5. چراغ ال‌ئی‌دی وضعیت کارت شبکه (NIC)
  6. دکمه و چراغ UID
  7. پورت سرویسiLO
  8. پورت USB 3.0
  9. برچسب شماره سریال
  10. هشت خشاب برای درایو SFF
  11. هشت خشاب اختیاری برای درایو SFF
  12. Universal Media Bay
  13. برچسب پشتیبانی درایو
  14. پورت اختیاری USB 2.0

سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 Plus برای بارهای کاری سنگین و محیط‌های عملیاتی پیچیده طراحی شده است. گسترش‌پذیری، توسعه‌پذیری، تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری عالی از ویژگی‌های شاخص جدیدترین سرور اچ‌پی است. در حال حاضر سرور Gen10 Plus قابل اعتمادترین پلت‌فرم محاسباتی صنعت است. متاسفانه به دلیل نوسانات بازار، نمی‌توان عدد مشخصی برای قیمت سرور g10 و قیمت سرور dl380 g10 plus قیمت دقیقی را ارایه کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *