چگونه با وبینار مارکتینگ فروش بیشتری داشته باشیم؟

چگونه با وبینار مارکتینگ فروش بیشتری داشته باشیم؟
  • 1401/7/12
  • گویا آی تی
  • 1

دنیای بازاریابی و فروش، امروز، بیش از هر زمان دیگری، وابسته به اینترنت شده است. یکی از فعالیت‌های مهم با تأثیرگذاری بالا در فروش آنلاین، وبینار مارکتینگ (Webinar Marketing) یا بازاریابی وبیناری است. وبینار، شکل آنلاین‌شده سمینار است. این روش نسبتا نوین با توسعه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای برگزاری جلسات آنلاین، توسعه یافته است و شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌های کوچک، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

اما مزایای وبینار مارکتینگ در افزایش فروش و درواقع بازاریابی یک کسب‌وکار، چیست؟ چطور می‌توان بازدهی این روش را افزایش داد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید و کسب‌وکار خود را با یکی از جدیدترین، پربازده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های ممکن، رونق بیشتری دهید.

پنج مزیت بازاریابی وبیناری برای کسب و کارها

وبینار در درجه اول، یک روش حرفه‌ای برای نشان دادن تخصص شما در کسب‌وکارتان است. اولین مزیت این روش، یعنی دسترسی ارزان و سریع و بدون نیاز به جابجایی مکانی به تعداد زیادی از مخاطبان و مشتریان بالقوه در ذات آن نهفته است. در ادامه، پنج طریق اثرگذاری وبینار مارکتینگ بر فروش را بیان می‌کنیم.

امکان اثبات تخصص

وبینار، درست مانند سمینار، این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید در یک قالب رسمی، برنامه‌ریزی‌شده و در زمان کافی، تخصص خود را در کسب‌وکارتان ثابت کنید. به‌ویژه اگر مخاطبان شما خود افرادی متخصص در صنعتی خاص باشند، این موضوع برایشان اهمیت بیشتری دارد. به‌این‌ترتیب، شهرت و اعتبار شما در میان همکاران، صنعت و بازار هدفتان افزایش می‌یابد.

جلب اعتماد مخاطبان

هرچه تخصص خود را در طول برگزاری وبینارها بیشتر و با اعتمادبه‌نفس بهتری نشان دهید، اعتماد مخاطبان به شما بیشتر جلب می‌شود. وبینار مارکتینگ برخلاف بسیاری از روش‌های بازاریابی آنلاین و غیرآنلاین، فرصت بیشتر و بستر تخصصی‌تری برای تعامل با مخاطبان در اختیار شما قرار می‌دهد. از این طریق، این روش می‌تواند سبب شناخت عمیق‌تر مخاطب از شما شود. شناخت عمیق‌تر نیز اعتماد بیشتر را به خود به دنبال می‌آورد.

توسعه روابط عمیق تر

وبینار، سمینار و به‌طورکلی، بسترهای تخصصی، فرصتی عالی برای پرورش روابط عمیق‌تر با مخاطبان به‌خصوص کسب‌وکارهای دیگر است. در طول وبینار، مخاطب این امکان را دارد که به‌طور مستقیم از مدیر یک کسب‌وکار سوال بپرسد و دغدغه‌هایش را مطرح کند. این روش، فرصتی فراهم می‌آورد که مخاطبی که قبلا تنها نام برند و لوگوی شما را می‌شناخته، اکنون با ماهیت، اهداف و پروژه‌های شما آشنا شود. در پی بنانهادن یک سنگ بنای محکم در روابط تجاری، تماس‌های بعدی در سطح فروش نیز محتمل‌تر خواهند بود.

افزایش برندآگاهی

یکی از اهداف اولیه هر نوع روش بازاریابی، ازجمله وبینار مارکتینگ ، افزایش برندآگاهی است. شاید دستیابی به این هدف، سریعا فروش را افزایش ندهد؛ اما زمینه‌ساز فروش‌های ادامه‌دار در آینده و نتایج مثبت بلندمدت است. مخاطبان وبینارهای برندهای بزرگ در دنیا گاه تا ده‌ها هزار نفر نیز افزایش می‌یابند. بنابراین، نمایش لوگو، نام برند، شعار تبلیغاتی و دیگر عناصر برندینگ روی صفحه‌نمایش در طول برگزاری وبینار قطعا آگاهی از برند سازمان شما را در میان بازار هدفتان افزایش می‌دهد.

تولید سرنخ های باکیفیت

اگر با مباحث بازاریابی و تبلیغات آنلاین آشنا باشید؛ حتما می‌دانید که سرنخ یا لید (Lead) چیست. این عنصر مهم، درواقع، نقطه شروع فروش نهایی کسب‌وکار شما برای یک کالا یا خدمات خاص است. سرنخ، مخاطبی است که با جایی از محتوای ارائه‌شده در بازاریابی جذب کسب‌وکار شما شده و با احتمال بیشتری به صفحات فروش‌تان جذب خواهد شد.

با ارائه محتوای مناسب و مفید در وبینار خود می‌توانید سرنخ‌های باکیفیت‌تر و آسان‌تری نسبت به دیگر روش‌ها ایجاد کنید؛ چراکه مخاطب، خود بخشی از راه تبدیل‌شدن به مشتری را با شرکت در وبینار شما پیموده است. بخش پرسش و پاسخ در وبینار، یک فرصت خوب برای تحقق این منظور است.

شش روش افزایش فروش از طریق وبینار مارکتینگ

اما چطور می‌توان از مزایای بازاریابی وبیناری به شکل کامل و با بازدهی عالی بهره‌مند شد؟ درست است که این روش نسبت به دیگر روش‌ها ارزان است؛ اما وقت بیشتری می‌برد و نیروهای تخصصی یک سازمان را بیش از همه درگیر می‌کند. بنابراین، پیش از برگزاری وبینار، خوب است که با راه‌کارهای افزایش بازدهی آن که در ادامه می‌آوریم، آشنا شوید.

از پلتفرم های تخصصی استفاده کنید

هرچه پلتفرمی که از آن برای وبینار خود استفاده می‌کنید رابط کاربری جذاب‌تر و امکانات بیشتری داشته باشد، جلسه شما نیز پربارتر خواهد بود. علاوه بر این استفاده از پلتفرم‌های تخصصی و امن برگزاری وبینار که دسترسی به آن‌ها برای کاربر ساده است، سبب افزایش اعتبار شما در نظر آنان خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، پلتفرم برگزاری رویداد الوکام، یکی از مجهزترین پلتفرم‌های برگزاری جلسات آنلاین و وبینار با امنیت بالا و کاربری آسان در کشور ماست.

وبینار را تخصصی کنید

به‌طور ساده باید بگوییم که وبینار را راجع به موضوعی برگزار کنید که به‌خوبی به آن مسلط هستید. از ورود به مسائل حاشیه‌ای و کلی کردن بحث، خودداری کنید. محدود کردن وبینار به یک یا دو موضوع خاص، سبب اعتماد بیشتر مخاطبان، پرهیز از طرح سوالات حاشیه‌ای و افزایش اعتبار شما می‌شود. درصورتی‌که نتوانید به سوالی در خصوص موضوعی که آن را مطرح کرده‌اید پاسخ مناسبی بدهید، اعتبار خود را خدشه‌دار کرده‌اید.

اطلاعات ارائه کنید یا نه پیشنهاد فروش

وبینار، به‌طور غیرمستقیم بر فروش شما اثرگذار است و نه مستقیم. در طول وبینار، تلاش کنید مفیدترین و به‌روزترین اطلاعات را به مخاطبان خود ارائه کنید. وبینار مارکتینگ با برگزاری نمایشگاه فروش یا مراسم رونمایی از محصول، متفاوت است. ارائه پیشنهاد مستقیم فروش و راه‌های خرید به‌ویژه در مواقع نادرست، نتیجه عکس می‌دهد.

محصولات و خدماتتان را فراموش نکنید

درست است که تبلیغات مستقیم و پیشنهاد فروش در وبینار مارکتینگ جای چندانی ندارد؛ اما نباید فراموش کنید که باید در جای درست و مفید به خدمات و محصولاتتان اشاره کنید. حتی می‌توانید به محصولات جانبی یا همکاری‌های فعلی‌تان با شرکت‌های دیگر نیز اشاره کنید. در غیر این صورت، وبینار شما شبیه به جلسه‌ای علمی با اهداف غیرتجاری خواهد شد.

با مخاطب تعامل داشته باشید

وبینار شما نباید تک‌صدایی یا مونوتن باشد. در طول برگزاری جلسه از مخاطبان سوال بپرسید و به طرق مختلف آن‌ها را در بحث شرکت دهید. حتی می‌توانید از آن‌ها نظرسنجی کنید یا از آن‌ها بخواهید فعالیتی مانند رفتن به یک وب‌سایت خاص را انجام دهند. اگر این وب‌سایت، حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی باشد، احتمالا تعدادی دنبال‌کننده هم جذب خواهید کرد. به‌این‌ترتیب، قطعا وبینار جذاب‌تر و وبینار مارکتینگ موفق‌تری خواهید داشت.

راه های ارتباطی را فراموش نکنید

از ابتدای جلسه راه‌های ارتباطی با کسب‌وکار خود را در گوشه‌ای از صفحه‌نمایش قرار دهید. این راه‌ها شامل شماره تماس، وب‌سایت و آدرس حساب‌های تان در شبکه‌های اجتماعی هستند. پیش از جلسه نیز وبینار خود را در شبکه‌های اجتماعی خود تبلیغ کرده و لینک آن را در اختیار کاربران قرار دهید. اگر بتوانید هشتگ جذابی هم برای آن تعیین کنید، بازدهی وبینار مارکتینگ پربازده‌ترین خواهید داشت.

سخن آخر

بازاریابی دیجیتال، هرروز در حال گسترش ابزارها و استراتژی‌های خود است. وبینار مارکتینگ ، یکی از جدیدترین و پربازده‌ترین شاخه‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. به‌کارگیری این روش، متضمن مزایایی مانند برقراری رابطه عمیق‌تر، افزایش اعتماد مخاطبان و برندآگاهی است که درنهایت همه آن‌ها به فروش بیشتر منجر می‌شوند.

برای اجرای بهینه وبینار، اولین و مهم‌ترین نکته به‌کارگیری پلتفرم حرفه‌ای و تخصصی برگزاری وبینار است. تمرکز بر تخصص، عدم تبلیغات مستقیم، اشاره به کالاها و خدمات، تعامل با مخاطب و درنظر گرفتن راه‌های ارتباطی از دیگر نکات مهم برای افزایش بازدهی وبینار مارکتینگ هستند.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. خیلی متشکرم بابت اطلاعاتی که دادید.

    ما معمولا برای دوره هایی که برگزار می کنیم، در ابتدا یک وبینار رایگان در سایت هایی که وبینار می فروشند قرار می دهیم و مطلب کوچک و مرتبطی آموزش می دهیم. اینگونه مخاطب از کیفیت ما باخبر می شود و مطلع می شود موضوعی که قرار است یاد بگیرد را دوست دارد یا خیر.
    در انتها دوره خودمان را معرفی می کنیم و درصدی از ثبت نامی های ما از همین طریق است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *