۱۰ گام کلیدی برای ایمن سازی سرور مجازی در مقابل نفوذ

۱۰ گام کلیدی برای ایمن سازی سرور مجازی در مقابل نفوذ
  • 1402/7/20
  • گویا آی تی
  • 2

ایمن سازی سرور مجازی و افزایش امنیت VPS، اولین و مهم ترین اقدامی است که باید قبل از هر چیزی به آن توجه ویژه ای داشته باشید!

تاحال به این موضوع فک کرده اید که چرا مسئله امنیت سرور مجازی به یک دغدغه همگانی تبدیل شده است؟ یا چرا باید این موضوع برای همه از شرکت های بزرگ گرفته تا افراد نوپایی که در این مسیر قرار دارند، حیاتی باشد؟

با کمی تفکر شما نیز با آنها هم عقیده خواهید شد! چراکه در صورت به سرقت رفتن اطلاعات و داده های شخصی، می تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود.

کاربران به هنگام خرید سرور مجازی، معیار و فاکتور های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. برای مثال، مقرون به صرفه بودن، کیفیت، سرعت، پشتیباتی و موارد دیگر برای هر کاربر می تواند اولویت اولیه باشد. اما توجه کنید که مهم ترین فاکتور باید جنبه امنیت آن سرور باشد.

رعایت کردن مسائل امنیتی فقط از جانب شرکت های ارائه دهنده کافی نمی باشد و الزامی است که خود شما نیز روش هایی را برای ایمن سازی سرور VPS خود انجام دهید.

در این آموزش ترفند هایی را برای ایمن سازی سرور مجازی ویندوز به شما آموزش خواهیم داد. امیدواریم که با مطالعه و افزایش آگاهی، بتوانید امنیت سرور مجازی ویندوز خود را تامین کنید.

روش های ایمن سازی سرور مجازی ویندوز

امروزه سرور مجازی توانسته است جایگاه ویژه ای را در بین کاربران به خود اختصاصی دهد. این سرور با ارائه مزایا و امکانات متنوع، در بسیاری از فعالیت های روزمره افراد نقش بسته است.

قیمت مقرون به صرفه آن نسبت به سرور اختصاصی از دلایل دیگر روی آوردن افراد به سرور مجازی شده است. اما در کنار این امکانات، برقراری امنیت و ایمن سازی آن در برابر حملات احتمالی نیز نقش به سزایی دارد.

در ادامه به چند تکنیک اشاره خواهیم کرد که امنیت ویندوز VPS شما تا حدود زیادی تامین خواهد شد:

آپدیت ویندوز VPS

استفاده از سیستم عامل هایی با نسخه های قدیمی، همواره موجب ایجاد حفره های امنیتی و در نتیجه راهی برای نفوذ بد افزار ها به سرور خواهد بود. به همین دلیل، شرکت مایکروسافت بروز رسانی منظمی را با حساسیت بالا برای افزایش امنیت ویندوز سرور شما ارائه می دهد.

با آپدیت کردن ویندوز VPS خود می توانید این حفره های امنیتی را کاهش دهید. همچنین، با این روش امنیت نرم افزار های نصب شده بر روی سرور نیز به صورت قابل توجه ای افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد می کنیم با فعال نگاه داشتن گزینه آپدیت خودکار، در صورت ارائه نسخه جدید سیستم عامل خود را بروز کنید.

فعال سازی فایروال در ویندوز سرور

یکی از روش هایی که می توانید با بهره گرفتن از آن امنیت سرور را تا حد زیادی افزایش دهید، فعال کردن فایروال می باشد. فایروال یک دستگاه امنیتی شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را کنترل می کند. همچنین، می تواند یک IP خاص یا بسته های داده ای را بر اساس مجموعه ای از قوانین تعریف شده، مجاز یا محدود کند.

با فعال کردن سرویس های ضروری می توانید پورت های باز سرور مجازی خود را به حداقل برسانید. همچنین، با بستن پورت هایی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، سطح حملات را کاهش داده و دسترسی غیر مجاز را مسدود خواهد کرد.

برای افزایش امنیت بعد از خرید سرور مجازی ویندوز خود می توانید از فیلتر های مخصوص فایروال که در بررسی دقیق ترافیک شبکه و مسدود سازی IP مخرب استفاده می شود، بهره بگیرید.

تغییر حساب پیش فرض (پورت)

به هنگام خرید سرور مجازی ویندوز، یک حساب کاربری پیش فرض با پورت مشخصی در اختیار شما قرار می گیرد. پس از خرید، توصیه می شود که اکانت ادمین خود را غیر فعال کرده و یک حساب کاربری جدید با پورت متفاوتی را ایجاد کنید.

دلیل این تغییر را می توان به آسیب پذیر بودن این حساب در برابر حملاتی مانند Brute-force اشاره کرد. بنابراین، اعمال این مرحله را برای جلوگیری از حملات امنیتی جدی بگیرید.

انتخاب یک رمز عبور قوی و مناسب

از روش های دیگری که با آن می توان از نفوذ بد افزار ها به سرور جلوگیری کرد، انتخاب یک رمز عبور قوی و مناسب می باشد. رمز عبور قوی و معتبر، دارای ۱۰ کاراکتر می باشد که شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علایم خاص است. دقت داشته باشید که حدس زدن این رمز عبور کار آسانی نبوده و می تواند امنیت سرور مجازی ویندوز شما را تامین کند.

شما می توانید از وبسایت های مخصوص نیز برای تعیین رمز عبور معتبر و قوی استفاده کنید. البته ما این روش را توصیه نکرده و بهتر است خودتان یک رمز عبور مناسب برای سرور بسازید.

تغییر پروتکل دسکتاپ از راه دور( RDP)

بسیاری از کاربران برای متصل شدن به سرور مجازی از پورت پیش فرض استفاده می کنند که این از لحاظ امنیتی برای سرور شما مناسب نمی باشد.

استفاده از پورت های پیش فرض می تواند راهی باشد برای نفوذ بد افزار به سرور و منابع شما باشد. همان طور که اشاره شد، به هنگام خرید VPS، سرور مجازی با یک پورت مشخص دسکتاپ از را دور ۳۳۸۹ به شما تحویل داده می شود.

با تغییر این مقدار از حالت دیفالت به یک مقدار ناشناخته، مسلما امنیت سرور مجازی ویندوز شما را افزایش خواهد داد.

نصب آنتی ویروس

علاوه بر فعال کردن فایروال می توانید یک آنتی ویروس معتبری را نیز در جهت افزایش امنیت سرور مجازی ویندوز خود نصب کنید. دقت داشته باشید که نحوه عملکرد آنتی ویروس و فایروال با یکدیگر متفاوت می باشد. با نصب این آنتی ویروس می توانید عوامل مخرب و بد افزار ها را به موقع شناسایی کرده و آنها را حذف کنید.

استفاده از Microsoft Baseline Security Analyzer (MBSA)

Microsoft Baseline Security به عنوان یک اپلیکیشن رایگان برای آنالیز بروز رسانی های امنیتی نصب نشده در جهت افزایش امنیت ویندوز سرور و تعیین وضعیت امنیتی سیستم از طرف شرکت مایکروسافت برای کاربران ارائه شده است.

این اپلیکیشن توانایی تعیین و مشخص تنظیمات امنیتی آسیب پذیر در ویندوز را نیز دارد. MBSA پس از تعیین تنظیمات آسیب پذیر و کسب اطلاعات دقیق درباره اجزا، روش ها و اقدامات ممکن را برای مقاوم کردن ویندوز سرور را ارائه می دهد.

تهیه نسخه پشتیبان

شما می توانید به طور مرتب از داده و اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل و نقض امنیتی، داده های خود را در مدت زمان کوتاهی بازیابی کنید.

بحث امنیت یکی از چالش های هر کاربری است که در دنیای اینترنت انجام فعالیت هایی را برعهده دارد. بد افزار ها به طور همیشه به عنوان یکی از تهدیدات اصلی کاربران در بستر آنلاین به شمار می روند که در تلاشند راهی برای نفوذ به سرور آنها پیدا کنند.

قبل از خرید سرور مجازی ویندوز یا سایر خدمات دیگر از شرکت های میزبانی، از معتبر بودن سرور های آنها اطمینان حاصل کنید. پس از خرید vps خود، نکاتی که ذکر شد برای سرور خود اعمال کنید. با رعایت کردن این دو به طور چشمگیری از نفوذ بد افزار ها و موارد امنیتی دیگر در آمان خواهید بود.

روش های ایمن سازی سرور مجازی لینوکس

تنظیم فایروال

بهره گرفتن از فایروال به عنوان یکی از تکنیکهای مهم برای محافظت بعد از خرید سرور مجازی لینوکس به شمار می رود. فایروال، به صورت پیش فرض بر روی اکثر سیستم عامل های لینوکسی نصب شده است. تنها کاری که برای کنترل ترافیک شبکه نیاز می باشد، پیکربندی تنظیمات فایروال بر روی سرور است.

ایجاد تغییرات در تنظیمات SSH

کاربران لینوکسی برای ورود به سرور از SSH یا همان Secure Shell استفاده می کنند. اگر شما نیز از روش اتصال دو کامپیوتر از راه دور برای ورود به سرور استفاده می کنید، باید خود را آماده حملات Brute force کنید!

افراد سودجو به کمک رمز عبور های رایج در SSH امکان دسترسی به سرور شما را خواهند داشت. توصیه ما برای حفظ امنیت سرور مجازی لینوکس، تغییر رمز عبور پیش فرض به یک پسورد قوی می باشد.

بروز رسانی نرم افزار ها

کاملا بدیهی است که استفاده از نرم افزار های قدیمی، امنیت سرور مجازی شما را به خطر می اندازد. توصیه ما به کاربران، بروز رسانی نرم افزار های خود به صورت مکرر و استفاده از آخرین نسخه موجود می باشد.

با یک کلیک ساده می توانید نرم افزار های خود را به آخرین نسخه بروز کنید. فعال کردن گزینه بروز رسانی خودکار نیز می تواند برای

اگر تاکنون اقدام به خرید سرور نکرده اید، پیشنهاد می کنیم که به وبسایت ما سر زده و از سرور های ما خریداری کنید.

Back Up گیری از سرور

تهیه نسخه پشتیبان فقط به عنوان روش های امنیتی سرور مجازی ویندوز ختم نمی شود و شما می توانید در سرور مجازی لینوکس خود نیز برای افزایش امنیت آن از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

پیشنهاد می کنیم که فایل بکاپ خود را در خارج سرور و در یک جای امن ذخیره کنید تا در صورت نیاز بتوانید به داده های خود دسترسی داشته باشد. شرکت های میزبانی نظیر آذرسیس نیز قابلیت بک آپ گیری خودکار برای سرور های خود را یز فعال کرده اند تا در صورت نیاز بتوانند داده های از دست داده رفته را بازگردانی کنند.

کنترل دسترسی کاربران

یکی از روش های افزایش امنیت سرور مجازی، کنترل دسترسی کاربران می باشد. این تصمیم گیری شما است که دسترسی کاربران شما به صورت باشد.

شما به عنوان ادمین توانایی تعیین محیط فعالیت مشتریان خود را خواهید داشت. از مزیت های دیگر محدود کردن دسترسی می توان به این نیز اشاره کرد که میزان مصرف منابع سرور نیز بر عهده خود شما خواهد بود. یعنی به عبارتی امکان محدود سازی منبع کاربران نیز برای شما وحود دارد.

استفاده از نرم افزار های متنوع برای محافظت از سرور

انتخاب یک رمز عبور قوی و مناسب به تنهایی کافی نخواهد بود!

برای افزایش امنیت سرور مجازی لینوکس خود می توانید از نرم افزار هایی مانند Intrusion Detection Systems (IDS) استفاده کنید.

قابلیتی نیز در سی پنل وجود دارد که اگر تعداد لاگین های نادرست سرور زیاد باشد، پیام ورود را به طور کامل قطع می کند.

استفاده از سیستم های شناسایی نفوذ (Intrusion Detection Systems) نیز برای تشخیص هرگونه فعالیت مشکوک در سرور مجازی لینوکس کمک ننده است. این سیستم به شما کمک خواهد کرد تا اقدامات نفوذ را شناسایی و در صورت نیاز آنرا مسدود کنید.

خرید سرور مجازی لینوکس از آذرسیس

توصیه شرکت های بزرگ و افراد متخصص همواره بر این بوده است که اگر قصد خرید سرور مجازی را دارید، از شرکت های میزبانی معتبر اقدام کنید. خرید از یک شرکت میزبانی معتبر به اندازه انتخاب رمز عبور معتبر و سایر روش هایی که در آموزش ذکر شد، اهمیت دارد.

اگر به حد کافی دانشی در زمینه خرید سرور مجازی ندارید، پیشنهاد می کنیم که از کارشناسان ما برای انتخاب پنل متناسب با نیازتان کمک بگیرید. تیم پشتیبانی به صورت همیشه آنلاین در اختیار شما قرار دارد تا در صورت بروز مشکل و نقص فنی آماده پاسخگویی به شما عزیزان باشد.

آذرسیس به عنوان یکی از موفق ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب در ایران می باشد که سرور مجازی و سرور اختصاصی خود را از ۶۰ لوکیشن معتبر در دنیا با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

تحویل سرور ها به صورت فوری می باشد و شما پس از پرداخت وجه، سرور را در کمتر از ۱۰ دقیقه تحویل خواهید گرفت. همچنین، این سرور ها مجهز به به روز ترین فناوری های روز می باشند تا امنیت داده های شما نیز فراهم شود. پس معطل چی هستید، همین حالا برای خرید از وبسایت اقدام کنید!

سخن آخر

داشتن آزادی در سرور مجازی برای همه افرادی که از آن استفاده می کنند، مشهود است. این ویژگی سبب افزایش بار مسئولیت هر کاربری شده است که این سرور را خریداری کرده است. این مسئولیت می تواند از بابت امنیت نیز باشد. پس در قدم اول توصیه می کنیم اگر قصد خرید سرور دارید، از یک شرکت میزبانی معتبر اقدام کنید تا در زمینه امنیت به شما کمک کنند.

با اعمال روش هایی که مورد بررسی قرار دادیم، امنیت سرور مجازی ویندوز شما تا حد زیادی فراهم خواهد شد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با ارسال تیکت یا تماس تلفنی با کارشناسان ما به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *