چطور اطلاعات از دست رفته هاردمو بازیابی کنم؟

چطور اطلاعات از دست رفته هاردمو بازیابی کنم؟
  • 1402/10/10
  • گویا آی تی
  • 0

هاردها، فضای ذخیره‌سازی منحصربه‌فردی هستند که به‌عنوان یک فضای کمکی برای انتقال دادن اطلاعات سیستم مورد استفاده شما به آن و همچنین حفظ داده‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. صرف نظر از نوع اطلاعات ذخیره شده در یک هارد، حفظ و نگهداری آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و گاهی از دست رفتن این دیتاها می‌تواند مشکلات زیادی را به‌وجود آورد.

حال سوال اینجاست که آیا روشی برای بازیابی این اطلاعات و ریکاوری هارد وجود دارد یا خیر؟ کمپانی هایپر دیجیتال فراز به شما کمک خواهد کرد که چگونه اطلاعات هارد خود را بازیابی کنید.

انواع هارد موجود در بازار

همان‌طورکه ذکر شد یکی از مهمترین تجهیزات که کاربرد آن ذخیره‌سازی اطلاعات است، هارد نام دارد. هاردها انواع مختلف دارند که هرکدام از ویژگی‌های مخصوص به خود برخوردار بوده و شباهت و تفاوت‌هایی با هم دارند. این تجهیزات را می‌توان به دو نوع اینترنال و اکسترنال تقسیم کرد. در ادامه هارد اکسترنال و اینترنال را به‌صورت جامع معرفی خواهیم کرد.

۱- هارد اکسترنال

هارد اکسترنال از یک پورت USB، یک جعبه و یک دیسک داخلی تشکیل می‌شود که به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات قابل حمل، تولید و استفاده می‌شود. این هاردها به‌سهولت به کامپیوتر وصل شده و به یک فضای ویژه و امن برای داده‌های کامپیوتر شما تبدیل می‌شوند.

این هاردها از تنوع بالایی برخوردارند و برندهای متفاوتی مانند وسترن که به نام هارد وسترن دیجیتال شناخته می شود، اقدام به تولید هاردهای اکسترنال کرده‌اند. در بخش بعد از این برندهای تولیدکننده و کیفیت محصولاتشان نیز مطالبی ذکر خواهیم کرد.

۲- هارد اینترنال

هارد اینترنال یک هارد داخلی است که توسط پیچ به داخل کیس نصب و با پورت به مادربرد متصل می‌شود. این قطعه نیز برای حفظ و ذخیره‌سازی اطلاعات سیستم عاملی که روی آن نصب شده، کاربرد دارد و بسیار حساس به ضربه است.

این نوع هارد نیز در تنوع بالا تولید شده که هرکدام ویژگی، مزایا و کمبودهای خود را دارند. در ادامه تفاوت هاردهای اکسترنال و اینترنال را با هم مقایسه خواهیم کرد تا بیشتر با این دو قطعه آشنا شوید.

تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال

این دو هارد باوجود اینکه از نظر عملکرد، یک کاربرد دارند ولی از سایر جنبه‌ها با هم متفاوت هستند. در ادامه این وجه تمایزها را ذکر می‌کنیم.

  • هارد های اینترنال از قیمت کمتر و به‌صرفه‌تری نسبت به نوع اکسترنال برخوردار هستند.
  • مهمترین و بارزترین تفاوت این دو قطعه، قابل حمل بودن نوع اکسترنال است که هارد اینترنال این قابلیت را ندارند و برای جابجایی‌های مکرر مناسب نیستند.
  • سرعت انتقال داده در هارد های اینترنال بیشتر بوده که دلیل آن استفاده از درگاه SATA است.
  • هاردهای اکسترنال معمولا از نوع اینترنال مقاوم‌تر هستند و نسبت به آب و ضربه مقاومت می‌کنند.

حال که با انواع هارد آشنا شدید بهتر است بدانید که ریکاوری این هاردها امکان پذیر بوده و ما در بخش بعد برای بازیابی اطلاعات هارد شنا راهکارهای مفیدی را پیشنهاد خواهیم کرد.

بازیابی اطلاعات از دست رفته در هارد

امروزه باوجود حجم بالای اطلاعات ذخیره شده در هاردها و اهمیت آن‌ها، ریکاوری هاردهای اکسترنال و اینترنال که فرمت شده و اطلاعات آن‌ها از دست رفته است، یکی از مهمترین خدماتی محسوب می‌شود که به آن نیاز است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا بازیابی این اطلاعات امکان‌پذیر است؟ باید بگوییم که در اکثر مواقع امکان بازیابی اطلاعات هاردهای فرمت شده وجود دارد و شما می‌توانید از بابت حذف داده‌های روی هارد خود نگران نباشید.

در این هاردها وقتی اطلاعاتی حذف می‌شوند، آثار آن باقی مانده و تا قبل از جایگزین شدن اطلاعات جدید، می‌توان هارد را ریکاوری کرده و اطلاعات را بازیابی کنید.

البته یک نکته را باید بدانید، درصورتی‌که گزینه کویک فرمت را به کار برده باشید این اطلاعات قابل بازگشت خواهند بود، این درحالی است که با غیر فعال کردن این گزینه، شما یک هارد کاملا پاک شده با اطلاعات کارخانه‌ای را خواهید داشت چرا که تمام اطلاعات برای همیشه حذف شده‌اند.

نکاتی که قبل از ریکاوری هارد باید مورد توجه قرار گیرند.

درصورتی‌که تمایل دارید دیتاهای هاردی که فرمت شده است را ریکاوری کنید، باید به چند نکته مهم، دقت لازم را داشته باشید.

  • روی دیسک فرمت شده به هیچ عنوان دستور CHKDSK را اجرا نکنید.
  • در صورت فرمت شدن هارد، از ایجاد هرگونه تغییر در آن خودداری کنید.
  • نرم‌افزار ریکاوری داده‌ها رو روی هارد هرگز نصب نکنید. این کار موجب رونویسی اطلاعات این برنامه و حذف دائمی اطلاعات شما خواهد شد.
  • بستن برنامه‌هایی که از درایو فرمت شده استفاده می‌کنند. این کار برای جلوگیری از ورود اطلاعات جدید به هارد است.

به احتمال زیاد دیگر نگرانی شما بابت حذف اطلاعاتتان از روی هارد کامپیوتر و لپ تاب برطرف شده است. پس حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید چرا که قصد داریم چند برند معتبر از هاردهای اکسترنال و اینترنال را معرفی کنیم.

بهترین برندهای هارد اکسترنال

همان‌طورکه ذکر شد این هارد در تنوع بالا تولید شده که هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های مختص به خود برخوردار هستند. با این وجود، بهترین برندهای هارد اکسترنال تنها توسط سه شرکت سیگیت، توشیبا و وسترن تولید می‌شود و توسط سایر برندها تغییرات جزئی را دریافت و به بازار عرضه می‌شوند.

این هاردها همچنین از نظر میزان حافظه نیز دارای تنوع هستند که هارد ۴ترا و ۸ ترا از پرمخاطب‌ترین هاردها محسوب می‌شوند. در ادامه چند هارد ۴ترا و همچنین انواعی از هاردهای ۸ ترا از نوع اکسترنال و اینترنال معرفی خواهیم کرد.

۱- هارددیسک اینترنال «WD80PURZ» بنفش ۸ ترا

۲- هارد دیسک اینترنال سیگیت مدل Exos SATA ظرفیت ۴ ترا

۳- هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport ظرفیت ۴ ترا

۴- هارد ۴ترا اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro

از کجا یک هارد خوب بخرم؟

در پاسخ به سوال از کجا یک هارد خوب بخرم؟ باید گفت امروزه با توجه به نوع خرید و فروش و همچنین تعداد بالای فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم کامپیوتر، خرید یک هارد خوب به‌سهولت قابل انجام بوده اما به شرطی که فروشگاه انتخاب شده از اعتبار لازم برخوردار باشد و برای محصول عرضه شده، خدمات پس از فروش و گارانتی ارائه دهد.

یکی از سایت‌هایی معتبر عرضه‌کننده بهترین هاردهای اکسترنال و اینترنال، سایت هایپردیجیتال فراز است که محصولات متنوعی را در دسترس کاربران قرار داده و کیفیت و اصل بود آن‌ها را ضمانت می‌کند. شما می‌توانید برندهای معتبری از قطعات کامپیوتری، مخصوصا انواع هارد مورد نیاز خود در این مجموعه مشاهده و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *