چگونه در سامانه ثنا اینترنتی ثبت نام کنیم

چگونه در سامانه ثنا اینترنتی ثبت نام کنیم
  • 1402/12/5
  • گویا آی تی
  • 0

پس از راه اندازی سامانه ثنا، تفاوت قابل توجهی در روند انجام کارهای قضایی و حقوقی در کشورمان احساس می شود.

قبل از این سامانه، افراد برای پیگیری امور حقوقی خود مجبور بودند به مدت طولانی در دفاتر دادگاه ها منتظر باشند و با مسائل مختلفی مانند تعداد زیادی از افراد که در دادگاه حضور داشتند درگیر شوند.

با پیشرفت فناوری و گذشت زمان، قوه قضاییه نیز به فکر این افتاده که خدمات خود را به صورت غیر حضوری ارائه دهد.

در حال حاضر، بسیاری از خدمات قوه قضاییه به صورت آنلاین در دسترس هستند و افراد نیازی به حضور در دادگاه برای انجام امور مختلف ندارند و فقط برای جلسات رسیدگی که ابلاغ می شود به آنها در دادگاه حاضر می شوند.

خدمات قوه قضاییه

امروزه دیگر قوه قضاییه خدماتی که به صورت اینترنتی و آنلاین ارائه می دهد، ابلاغ اخطاریه ها و احضاریه هاست.

به این صورت که دیگر پیک برای افراد برگه ای با عنوان احضاریه یا اخطاریه درب منزل نمی آید و این کار از طریق یک سامانه به صورت آنلاین انجام می شود.

سامانه ای که برای ابلاغ مورد استفاده قرار می گیرد، با نام “ثنا” شناخته می شود. اما به دلیل اهمیت بالای ابلاغ و حساسیت آن، ضروری است که افراد در این سامانه هویت خود را تأیید کنند یا ثبت نام خود را انجام دهند.

این سامانه می تواند افراد را اعتبارسنجی کند و خدمات غیرحضوری را به افرادی که هویت خود را تأیید کرده اند، ارائه دهد.

به گفته یکی از وکلای آریا دادیار ، به طور واقعی می توان گفت که راه اندازی و ایجاد سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا، یکی از موفق ترین و مهم ترین طرح هایی بود که از سوی قوه قضاییه به مرحله اجرا گذاشته شد. و خوشبختانه، اجرای آن نیز با موفقیت همراه بوده است، که تأثیر مثبت زیادی بر بهبود و تسهیل روند امور قضایی و حقوقی در کشور داشته است.

منظور از ابلاغ الکترونیک چیست؟

ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری درباره ابلاغ الکترونیکی اینگونه مطرح کرده است که : استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی، از جمله ایمیل، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی مشروط بر رعایت مقررات مربوط به دادرسی الکترونیکی، بلامانع است.

تمامی ابلاغات مربوط به یک شخص، از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی به حساب کاربری او ارسال می شود.

افراد برای دریافت این ابلاغات به صورت الکترونیکی، باید در سامانه مربوطه که همان ثنا نام دارد، یک حساب کاربری داشته باشند که شامل یک شناسه کاربری و یک رمز عبور یا گذر واژه می باشد.

ایجاد این بستر الکترونیکی باعث شده که دیگر پیک ابلاغیه ها را به منزل افراد تحویل ندهند، بلکه این ابلاغات به صورت الکترونیکی از طریق سامانه الکترونیکی ثنا برای آن ها ارسال شود.

چرا باید در سامانه ثنا عضو شویم؟

برای استفاده از خدمات آنلاین و غیرحضوری قوه قضاییه، مانند ثبت شکواییه و دادخواست حقوقی و یا پیگیری دادخواست و شکواییه، فهمیدن اخطاری ها و احضاریه ها و سایر خدمات مرتبط، بهترین کار این است که در سامانه ثنا ثبت نام کنید.

این کار به شما امکان می دهد تا به راحتی و در هر زمانی از طریق اینترنت به خدمات قضایی دسترسی داشته باشید و نیازی به حضور حضوری در دادگاه یا دفاتر خدمات قضایی نداشته باشید.

هدف از راه اندازی سامانه ثنا

  • دیدن و ارائه اظهارنامه ها
  • هزینه دادرسی
  • ثبت کردن دادخواست به صورت الکترونیک
  • صرفه جویی در وقت و کاغذ برای ابلاغ ها
  • جلوگیری از اتلاف وقت
  • و…..

چگونه در خانه در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟

در سال های ابتدایی راه اندازی سامانه ثنا، به عنوان مثال از سال ۹۵، فقط یک روش برای ثبت نام در این سامانه وجود داشت و آن این بود که افراد باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنند تا مراحل احراز هویت خود را انجام دهند.

مشاوره حقوقی

مراحل ثبت نام در سامانه ثنا نسبتاً ساده و قابل فهم است. با مراجعه به نشانی sana.adliran.ir و انتخاب گزینه ثبت نام برای شخص حقیقی، شما می توانید اطلاعات خود را وارد کرده و سپس مراحل احراز هویت را انجام دهید، که شامل آپلود عکس و فیلم از خود شما است. این روش به شما امکان می دهد تا مراحل ثبت نام را به راحتی و در محیطی آسان و از خانه خود انجام دهید.

مراحل ثبت نام در سامانه ثنا

  1. ابتدا وارد سامانه sana.adliran.ir شوید و روی گزینه ثبت نام بر خطر شخص حقیقی را انتخاب کنید.
  2. در این مرحله باید اطلاعات را به صورت کامل که بارتند از : کد ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را وارد کرده و روی ادامه کلیک کنید.
  3. در صفحه بعد یکسری از قوانین نوشته شده است که باید تایید کنید تا به مرحله بعد برید.
  4. در این صفحه باید اطلاعاتی مانند نام پدر، دین، تابعیت محل تولد و جنیست را مشخص کنید و به مرحله بعد بروید.
  5. در این مرحله باید اطلاعات تماس را وارد کنید.
  6. در این مرحله اطلاعات مربوط به محل اقامتگاه خود و محل کار خود را وارد کنید.
  7. در این مرحله باید اطلاعات تحصیلی خود را وارد کنید.
  8. هزینه ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا را پرداخت کنید تا کار به پایان برسد.

سلب مسئولیت رپورتاژ: این مقاله به عنوان رپورتاژ آگهی تبلیغاتی در وبسایت گویا آی تی منتشر شده و وبسایت گویا آی تی در مورد تایید یا رد صحت محتوای آن مسئولیتی ندارد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *