نکات مهم هنگام خرید سرور

نکات مهم هنگام خرید سرور
  • 1402/12/20
  • گویا آی تی
  • 0

هنگام خرید سرور به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نکات مهم هنگام خرید سرور:عواملی که قبل از انتخاب سرور اختصاصی مناسب باید در نظر گرفته شوند عبارتند از مشخصات فنی، ویژگی‌های امنیتی، پشتیبانی، قیمت و ضریب اطمینان. در این مطلب قصد داریم قبل از خرید سرور اختصاصی، شما را در فرآیند انتخاب یک سرور ایده‌آل برای نیازهای خود راهنمایی کنیم.

برای خرید سرور ابتدا باید نوع سازمان و شرکت همچنین نوع کسب‌وکار شما و برنامه‌های اینده آن مشخص گردد.

برای انتخاب سرور چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

این موارد شامل الزامات عملکرد، مقیاس پذیری، امنیت و کنترل پنل است. انتخاب سروری که با سیستم عامل شما سازگار باشد نیز ضروری است. علاوه بر این، بهتر است سروری با سطح رم بالا را برای رفع نیازهای خود انتخاب کنید. به طور کلی باید مشخص شود که سرور مورد نیاز در سازمان شما چه نقشی خواهد داشت به طور مثال:DHCP ، Core Banking، AD و …

۶ نکته ای که حتما باید هنگام خرید سرور برای تجارت خود در نظر بگیرید:

اگر شرکت شما بسیار کوچک باشد، این احتمال وجود دارد که در حال حاضر از یک سرور استفاده کنید. با این حال، بهتر است با مرور موارد ضروری برای احتمال اینکه به یک سرور جدید یا جایگزین نیاز دارید، آماده باشید.

چرا اکثر شرکت‌ها از سرورها استفاده می کنند؟

همه کاربران در کسب و کار شما می‌توانند به منابع و داده‌های مشترک روی یک سرور، که در اصل یک رایانه مشترک است، دسترسی داشته باشند. بسیاری از مردم از ایمیل، میزبانی وب و یک هارد مرکزی برای فایل‌های ضروری برای کارهای روزانه خود استفاده می‌کنند و تصور فعالیت در دنیای تجارت کنونی بدون آنها دشوار است. به عبارت دیگر، یک سرور برای مشاغل بسیار ضروری است.

خرید سرور (یا جایگزینی)؟

به طور دوره‌ای، باید سرور خود را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به روز رسانی کنید، درست مانند سایر تجهیزاتی که شرکت شما از آن استفاده می‌کند. وقتی زمان خرید سرور و یا جایگزینی آن فرا رسید بهتر است با کمی دانش به این موضوع بپردازید. در این مقطع حتما به کمک ولکان سرور نیاز دارید.

هدف از این مطلب کمک به شما برای در نظر گرفتن شش عنصر ضروری است که باید قبل از سرمایه گذاری بر روی سرور برای شرکت خود از آن مطلع باشید. اگر بتوانید به تمام این شش سوال پاسخ دهید، وقت آن رسیده است که به دنبال سرور بگردید.

۱٫ بودجه شما چقدر است؟

اولین و واضح ترین نکته این است. وضعیت مالی خود را مشخص کنید. اگر ندانید که چقدر حاضرید بپردازید، محدود کردن میدان دشوارتر خواهد بود.

سرورهای قوی تر و توانمندتر می‌توانند مبالغ بسیار زیادی در ماه (برای سرورهای درون سایت) یا خیلی بیشتر (برای سرورهای ابری) هزینه داشته باشند، در حالی که سرورهای کوچکتر و سبک‌تر به مبالغ پایینتری نیاز دارند..

سوال شماره ۲ بسیار مهم است به همین دلیل در برابر اصرار برای نادیده گرفتن آن مقاومت کنید.

۲٫ سرور شما قرار است چه فعالیت‌هایی را انجام دهد؟

فراموش نکنید که سرور صرفاً یک نوع متمایز از کامپیوتر است. فضای ذخیره سازی، سرعت انتقال، رم و قدرت پردازنده همگی عوامل مهمی هستند. هنگام انتخاب سرور، باید نحوه استفاده از آن را در نظر بگیرید.

۳٫ در فضای ابری یا در سایت؟

مزایا و معایبی برای سرورهای ابری و سرورهای داخلی وجود دارد. که در ادامه مطلب به توضیح کامل ان خواهیم پرداخت.

  1. پیش ساخته یا ساخته شده به سفارش؟

سرورهای از پیش پیکربندی شده تقریباً آماده پلاگین و بارگیری هستند. اما گزینه‌های شخصی سازی محدود موجود برای یک سرور پیش ساخته، بسیاری از افراد را منصرف می‌کند.

شما می‌توانید دقیقاً آنچه را که می‌خواهید از سرورهای سفارشی انتخاب کنید و عملکرد دقیق آنها تضمین شده است.

۵٫ در مورد امنیت سرور

برای همه مشاغل، حتی SMB ها، امنیت سایبری یک نگرانی حیاتی است. ذخیره کردن تمام داده‌های خود در یک نقطه و آسیب پذیر گذاشتن آنها در برابر حمله کار معقولانه‌ای نیست. بنابراین، شما باید ویژگی‌های امنیتی سرور را نیز در نظر بگیرید.

هنگام استفاده از سرور ابری، اطمینان حاصل کنید که مرتباً در مورد درجه امنیتی که تأمین کننده مایل به ارائه آن است سؤال کنید. اگر تصمیم به استفاده از یک سرور در سایت دارید، ما اکیداً توصیه می‌کنیم با یک متخصص امنیت سایبری مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام جنبه‌های حفاظت – از حفاظت‌های مبتنی بر نرم‌افزار گرفته تا امنیت فیزیکی – از بالاترین سطح برخوردار هستند.

۶٫تعمیر و نگهداری سرور شما به چه صورت است؟

همانطور که می دانید ممکن است یک سرور ابری نیز به تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشد. سرورهای داخل سایت باید نگهداری شوند. این امکان وجود دارد که ارائه دهنده سرور ابری برخی از تعمیرات را انجام دهد، اما تصور نکنید که آنها همه چیز را مدیریت خواهند کرد. شما باید با یک متخصص پشتیبانی IT صحبت کنید تا مطمئن شوید که همه پایگاه‌های شما تحت پوشش هستند.

اگر سؤال خاصی در مورد خرید سرور hp برای تجارت خود دارید که ممکن است برای شما بسیار حیاتی باشد؟ ما واقعا خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم گزینه‌های مناسب خود را پیدا کنید.

خرید سرور چه فایده‌ای دارد؟

سرور تمامی داده‌های شما را در یک مکان مناسب نگهداری می‌کند، بنابراین همه کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند به فایل‌ها دسترسی داشته باشند.

۵ فاکتوری که هنگام خرید سرور باید در نظر گرفت

  1. قیمت خرید سرور
  2. امکانات سرور: قبل از اینکه اولین سرور خود را بخرید، بدانید که سرور برای چه مواردی استفاده خواهد شد(ذخیره سازی فایل؟ …)
  3. امنیت شبکه و در دسترس بودن سرورهای ابری. … : در سازمان‌ها، اهمیت اپلیکیشن‌ها با یکدیگر برابر نیستد و باید Availability را برای مجموعه خود محاسبه کنیم.
  4. برنامه‌های تعمیر و نگهداری سرور …
  5. گارانتی / توافقنامه سطح خدمات.

چه عواملی در انتخاب یک سرور مهم است؟

در خرید سرور برای اجرای یک پایگاه داده، میزبانی وب‌سایت یا انجام محاسبات فشرده‌، سرعت پردازنده و تعداد هسته‌ها باید متناسب با نیازهای خاص کسب‌وکار باشد،. (RAM) یکی دیگر از عوامل مهمی است که هنگام انتخاب سرور باید در نظر گرفته شود.

چرا اکثر شرکت‌ها از سرور استفاده می کنند؟

سرور اساساً یک رایانه مشترک است که همه افراد در سازمان شما می‌توانند به داده‌ها و منابع مشترک دسترسی داشته باشند. کاربردهای متداول سرور از ایمیل گرفته تا میزبانی وب تا یک مکان مرکزی برای فایل‌هایی که همه برای انجام کارهای خود از آنها استفاده می‌کنند، متغیر است. به گونه‌ای که در کسب و کار مدرن تصور کار بدون سرور دشوار است.

چند عامل اصلی که باید قبل از خرید سرور برای تجارت خود در نظر بگیرید:

اگر بتوانید به تمام  سوالات زیر پاسخ دهید، آماده خرید سرور هستید.

  1. بودجه شما چقدر است؟

ابتدا در مورد بودجه تصمیم بگیرید. سرورهای کوچک و سبک قیمت‌های مناسبی دارند، در حالی که برای سرورهای قوی‌تر مانند سرورهای ابری باید هزینه‌ مشخصی نیز در ماه پرداخت شود.

  1. برای چه اموری به سرور نیاز دارید؟

به یاد داشته باشید، سرور فقط نوع متفاوتی از کامپیوتر است. چیزهایی مانند RAM، قدرت پردازش، سرعت انتقال و ظرفیت ذخیره سازی، همه نقش مهمی دارند. قبل از اینکه یکی از سرورها را انتخاب کنید، باید بدانید که چگونه می‌خواهید از سرور خود استفاده کنید.

موارد استفاده احتمالی زیادی برای سرورهای hp وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به راهنمای خرید سرور hp بیاندازید..

  1. سرور محلی یا سرور ابری؟

سرورهای آنلاین و ابری هر دو مزایا و معایب خود را دارند.

سرورهای در محل نیاز به راه اندازی، نگهداری و فضای کنترل شده با دسترسی دارند، و (مانند همه سخت افزارها) طول عمر محدودی دارند. اما اگر کسب و کار شما مشمول الزامات و قوانین خاصی باشد، آنها همچنین بسیار ایمن هستند و در بسیاری موارد پیکربندی آنها آسان‌تر است.

سرورهای ابری از این نظر متفاوت هستند که می‌توانید از هر جایی به آنها دسترسی داشته باشید و از آنچه انتظار دارید ایمن تر هستند، این سرورها نسبتا سریع و امنیت فیزیکی و نگهداری آن بر عهده شخص دیگری می‌باشد.

سرورهای HP برای شما این امکان را فراهم می‌کنند که دقیقاً آنچه را که می‌خواهید انتخاب کنید و عملکرد دقیق را تضمین می‌کند.

چند فاکتور مهم که در هنگام خرید سرور باید به آنها توجه شود.

  • تعداد کارمندان موجود در شبکه
  • سرویس دهی مورد نظر (توقع ما از سرور چیست؟)
  • پیش‌بینی  سرعت رشد کسب‌وکار
  • Performance مورد نیاز
  • نرم‌افزارهای مورد استفاده و تعداد کاربران آنها
  • سرعت مورد نیاز برای پردازش اطلاعات
  •  RAM و حافظه مورد نیاز
  • مشخص کنید به چه مقدار هارد و چه نوع هارد : SAS،SATA یا SCSI نیاز دارید
  • RAID کنترلر مورد نیاز بر اساس RAID انتخابی
  • تعداد پورت شبکه موجود بر روی سرور نیاز دارید؟

تاثیر سیستم‌ عاملی مورد نیاز در خرید سرور

باید به فضایی که برای سرور در اختیار دارید و یا قابلیت Extend شدن فضا همچنین میزان رشد کسب و کار در آینده توجه داشته باشید. برای انتخاب سرور ایستاده و یا رک‌مونت باید فضایی که در اختیار دارید را مشخص کنید اگر فضا کم است، Blade و Synergy استفاده شود. سرورهای ایستاده سرورهای مناسبی هستند اما اگر از نظر فضا دچار محدودیت هستید، سرور رک‌مونت، انتخاب مناسب‌تری است.

اضافه کردن استوریج و یا Tape برای گرفتن بکاپ از سرور

اگر نیاز به تجهیزات بکاپ‌گیری دارید باید مشخص کنید که بکاپ برای چند روز باید نگه داشته شود همچنین اگر سرور به بیش از یک شبکه وصل می‌شود و یا به رابطی برای ارتباط بین شبکه‌هایی با پروتکل‌های مختلف نیاز دارید اگر نیاز است باید با سرور، سازگار (Compatible) باشد.

چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟

کارایی که برای سرور و استوریج در نظر گرفته‌اید، بستگی به نوع داده‌های شما دارد. هنگام خرید سرور، به غیر از قیمت سرور باید به ابعاد فیزیکی، ظرفیت ذخیره سازی، میزان در دسترس بودن یا Availability سرور، قابل توسعه بودن یا Scalability و Serviceability توجه داشته باشید.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های مهم که قبل از خرید سرور باید بدانیم:

در دسترس بودن (Availibility) در سرور چیست؟

درایورهای Hot-Plug، اسلاتهای PCI، ذخیره ساز RAID، منبع تغذیه و فن‌های متعدد، از سرور شما محافظت می‌کند. سرورهای Fault-Tolerant که در برابر نقص و خرابی مقاومند زمان  (Uptime) سرور را افزایش می‌دهند.

سرورهایی با قابلیت High Availability از درایورهای Hot-Plug بهره می‌برند. این درایورها قابل اتصال به کنترلرهای RAID هستند، کنترلرهایی که یا به صورت یک کارت PCI بر روی مادر بورد عرضه می‌شوند و یا با مادر بورد یکپارچه (Integrate) شده‌اند. تکنولوژی RAID که در حفاظت از اطلاعات و امنیت کاردبرد دارد در هارد‌ها استفاد می‌شود.

مدیریت و سرویس پذیری یا Serviceability در سرور

یکی از نکات مهم هنگام خرید سرور سرویس‌پذیری سرور است که برای تمامی کسب وکارها بسیار مهم است. معمولا کار کردن با سرورهایی که داخل یک Case مخصوص قرار گرفته‌اند راحت‌تر است. در این سرورها به سادگی و بدون نیاز به آچار و ابزارهای دیگر می‌توان قطعات Hot-Plug یا Hot-Swap را به سرعت جاگذاری کرد.

سخن آخر….

علاوه بر نکاتی که مطرح شد باید به این نکات مهم هنگام خرید سرور توجه کنید:

۱٫ برای آینده و توسعه شبکه برنامه‌‌ جامعی داشته باشید. برای اینکار به دنبال سروری باشید که علاوه بر رفع نیازهای شما، قابل توسعه باشد.

۲٫ سیستمی انتخاب کنید که قابلیت‌های ویژه سرورها، مانند چیپ‌‌ست مدیریتی مخصوص سرورها، راندمان بالای I/O و آرایه هارد درایوهای پرسرعت را دارا باشد.

۳٫ این نکته را در نظر داشته باشید که‌ هنگام قیمت گرفتن، باید بهای سیستم‌عامل را نیز محاسبه کرد.

۴٫ اگر سازمان یا شرکت مطبوع شما تعداد کمی کارمند در بخشIT دارد یا اصلاً چنین کارمندانی ندارد، از فروشندگانی خرید کنید که از طریق سایت خود و یا مشاوره، به طور رایگان شما را در تشخیص صحیح نیازهایتان یاری می‌دهند. به این ترتیب می توانید سروری تهیه کنید که بیشترین تطابق را با نیازهای شما دارد. خواندن مقاله شرکت ها به چه تعداد سرور نیاز دارند در این زمینه مفید خواهد بود.

۵٫ اگر از پیکر‌بندی رک‌مونت استفاده می‌کنید، عوامل موثر در تعیین قیمت رک‌ و ابزارهای جانبی سیستم ، مانند منبع تغذیه (شامل UPSهای قابل نصب در رک) و سینی کابل را فراموش نکنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *