معرفی بهترین صفحه نمایش گوشی

معرفی بهترین صفحه نمایش گوشی
  • 1402/12/27
  • گویا آی تی
  • 0

بهترین صفحه نمایش گوشی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ به‌طورکلی، یکی از دو تکنولوژی LCD یا OLED‌ در ساخت نمایشگر گوشی که یکی از حساس‌ترین قطعات موبایل است، استفاده می‌شود و می‌تواند مستقیماً به روی قیمت تاچ ال سی دی گوشی تأثیر بگذارد. هرکدام از این دو خود دارای چندین نسخه و نسل مختلف هستند و به همین دلیل است که اسامی مختلفی برای نامگذاری تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش گوشی به گوش می‌خورد.

در این مطلب، می‌خواهیم ببینیم که بهترین صفحه نمایشگر گوشی چه خصوصیاتی دارد و برندهای مشهور در بازار موبایل، از چه تکنولوژی‌ای برای صفحه نمایش محصولات خود استفاده می‌کنند.

بهترین صفحه نمایش گوشی کدام است؟

برای تعیین بهترین صفحه نمایش گوشی هوشمند باید چند عامل کلیدی مثل رزولوشن صفحه، دقت رنگ، روشنایی و رفرش ریت (Refresh Rate) را در نظر گرفت. بهترین نمایشگر گوشی باید بتواند در همه این موارد عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. در بین گوشی‌های رده بالا، اختلاف کیفیت صفحه نمایشگر خیلی جزئی است و اکثر این گوشی‌ها از نمایشگرهای فوق‌العاده قدرتمندی استفاده می‌کنند که هرکدام نقاط قوت خودشان را دارند.

مثلاً در گوشی آیفون ۱۲ پرومکس که از صفحه نمایش Super Retina XDR استفاده می‌کرد، سرزندگی رنگ‌ها، عمق رنگ مشکی و میزان روشنایی استثنایی تحسین منتقدین را به همراه داشت. یا در سامسونگ گلکسی S21 که از تکنولوژی Dynamic AMOLED 2X در صفحه نمایش خود بهره برد، دقت رنگ و رزولوشن تصویر کیفیت چشمگیری داشت.

به غیر از این دو برند پیشتاز، محصولات سایر برندها مثل گوشی Pixel 5 از گوگل نیز توانستند صفحه نمایش‌های خوبی را طراحی کنند. در این مدل از صفحه نمایش‌ OLED استفاده شده بود و رفرش ریت بالا باعث شد تا تصاویر و انیمیشن‌ها به شکل بسیار روان و مطلوب در گوشی نشان داده شوند.

بنابراین برای سؤال بهترین صفحه نمایش گوشی کدام است، یک پاسخ سر راست و مستقیم وجود ندارد؛ چراکه امروزه برندهای مختلف از جدیدترین فناوری‌ها در طراحی صفحه نمایش گوشی خود استفاده می‌کنند و قدرت سخت افزاری پردازش تصویر به آن‌ها کمک می‌کند تا تصاویر چشم‌نواز و زنده‌ای را به کاربران ارائه دهند.

رقابت بین کمپانی‌های سازنده باعث شده تا هریک دست به خلاقیت‌های نوینی برای طراحی بهترین صفحه نمایش بزنند که در نتیجه اختلاف فاحشی در کیفیت صفحه نمایش گوشی‌های مختلف به‌خصوص گوشی‌های پرچمدار وجود ندارد.

بهترین صفحه نمایش گوشی برای چشم

همه ما ساعات طولانی در روز به صفحه گوشی خود زل می‌زنیم. به همین دلیل اینکه صفحه گوشی تا چه حد از آسیب دیدن چشم ما جلوگیری می‌کند، یک عامل مهم دیگر در تعیین کیفیت صفحه نمایش است. بهترین نوع صفحه نمایش گوشی برای چشم باید امکاناتی مانند میزان روشنایی مناسب برای چشم، رزولوشن بالا، عدم سوسو زدن تصویر و توانایی پردازش انیمیشن‌های سنگین را داشته باشد.

باتوجه به این ویژگی‌ها، بهترین نوع صفحه نمایش گوشی برای چشم صفحه نمایش‌های AMOLED هستند. صفحه نمایش‌هایی که از تکنولوژی AMOLED استفاده می‌کنند توانایی فنی بالایی در پردازش تصویر با نور مناسب دارند. در نتیجه خیره شدن به این صفحه نمایش‌ها حتی برای مدت‌زمان طولانی، چشم را خسته نمی‌کند.

البته لازم به ذکر است که حتی بهترین صفحه نمایش‌های موجود در بازار نیز نمی‌توانند ادعا کنند که در درازمدت هیچ آسیبی به چشم نمی‌رسانند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا جای ممکن از زل زدن طولانی به گوشی موبایل پرهیز کنید و همچنین از امکاناتی مانند Reading Mode که باعث فیلتر نورهای غیرضروری صفحه گوشی می‌شوند استفاده نمایید.

بهترین صفحه نمایش گوشی به ترتیب محبوبیت

همانطور که اشاره شد، این روزها به‌راحتی نمی‌توان یک نوع خاص از صفحه نمایش را به‌عنوان بهترین صفحه نمایش موبایل‌های هوشمند معرفی کرد. قطعاً در برندهای بزرگ مانند اپل و سامسونگ از تکنولوژی‌های قوی‌تری برای ساخت صفحه گوشی استفاده می‌شود اما باز هم اختلاف بین برندهای برتر آنقدرها زیاد نیست.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های بهترین صفحه نمایش‌های موبایل، در ادامه بهترین صفحه نمایش گوشی‌های روز دنیا را به ترتیب محبوبیت آن‌ها در بازار معرفی می‌کنیم.

بهترین صفحه نمایش گوشی آیفون

آخرین محصول اپل یعنی آیفون ۱۵ پرومکس دارای یک صفحه نمایش قدرتمند با قدرت رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی است. همانطور که انتظار می‌رفت این گوشی بهترین صفحه نمایش تاریخ در بین محصولات آیفون را دارد. صفحه نمایشی که علاوه‌بر آیفون ۱۵ پرومکس، روی آیفون ۱۵ نیز قرار داده شده است.

اگرچه قدرت روشنایی آیفون ۱۴ پرومکس از آیفون ۱۵ بیشتر بود، اما چیزی که باعث برتری آیفون ۱۵ و ۱۵ پرومکس می‌شود قدرت تفکیک رنگ بالای آن‌ها در مقایسه با تمام محصولات قبلی اپل است. پنلSuper Retina XDR  که در اپل به کار رفته از ویدئو با کیفیت  ۴K Dolby Vision HDR هم پشتیبانی می‌کند.

بهترین صفحه نمایش گوشی سامسونگ

در بین محصولات سامسونگ، صفحه نمایش گوشی Samsung Galaxy S24 Ultra بهترین عملکرد را داشته است. یکی از ویژگی‌های جذاب این صفحه نمایش، مصرف باتری اندک آن به لطف استفاده از تکنولوژی LTPO است.

رفرش ریت(Refresh Rate) این صفحه نمایش داینامیک است یعنی وقتی به تصاویر ثابت نگاه می‌کنید، رفرش ریت تا ۱ هرتز پایین می‌آید اما در عوض وقتی در حال اسکرول کردن باشید، نرخ نوسازی تصویر یا همان رفرش ریت به ۱۲۰ هرتز می‌رسد.

این صفحه نمایش می‌تواند تا ۲۶۰۰ نیت روشنایی تولید کند که باعث می‌شود حتی در روزهای آفتابی و در محیط بیرون، به‌راحتی بتوانید صفحه گوشی و جزئیات آن را مشاهده کنید.

بهترین صفحه نمایش گوشی شیائومی

در مقایسه با سامسونگ و اپل، شیائومی از نظر کیفیت و البته قیمت در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. در بین محصولات برتر این برند چینی، می‌شود گفت گوشی Xiaomi 14 Ultra بهترین صفحه نمایش گوشی میان رده را در خود دارد. مانند سامسونگ، شیائومی نیز از تکنولوژی LTPO AMOLED در ساخت این صفحه نمایش استفاده کرده است.

Refresh Rate صفحه نمایش Xiaomi 14 Ultra به ۱۲۰ هرتز می‌رسد که عملکرد بسیار خوبی است. این صفحه نمایش از Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و تا ۱۰۰۰ نیت روشنایی را تأمین می‌کند. از نظر استحکام صفحه و مقاومت در برابر ضربه نیز شیائومی با استفاده از تکنولوژی‌های محافظتی اختصاصی خود توانسته نظر مثبت کاربران را جلب کند.

بهترین فناوری صفحه نمایش گوشی

تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت صفحه نمایش گوشی را می‌شود در سه دسته کلی LCD، OLED و AMOLED خلاصه کرد. در اینجا به‌طور مختصر با هر سه این‌ها و ویژگی‌هایشان آشنا می‌شویم تا ببینیم بهترین فناوری صفحه نمایش گوشی کدام است:

صفحه نمایش LCD در موبایل

به‌طورکلی صفحه نمایش‌هایی که از فناوری LCD استفاده می‌کنند در مقایسه با OLED و AMOLED ارزان‌تر هستند. این قیمت پایین، با یک محدودیت مهم همراه است و آن عدم توانایی نمایش رنگ سیاه به شکل واقعی و طبیعی است. چراکه تکنولوژی LCD به گونه‌ای است که در آن بک لایت باید همیشه روشن باشد و در نتیجه رنگ سیاه در این نوع از صفحه نمایش‌ها وضوح و کیفیت بالایی ندارد. ضمن آن که روشن بودن دائمی بک لایت باعث افزایش مصرف باتری موبایل هم می‌شود.

صفحه نمایش OLED در موبایل

در مقایسه با LCD، صفحه نمایش‌های OLED تقریباً از همه نظر عملکرد بهتری دارند. صفحه نمایش OLED هم کنتراست رنگ بهتری ارائه می‌دهد و هم رنگ‌ها در آن زنده و واقعی‌تر هستند. ضمناً همانطور که در توضیحات LCD اشاره کردیم، رنگ سیاه در نمایشگرهای OLED وضوح و کیفیت بالاتری دارد چون OLED نیازی به روشن بودن دائمی بک لایت ندارد. از نظر انعطاف‌پذیری، ضخامت و وزن نیز صفحه نمایش‌های OLED نسبت به LCD برتری دارند. در نهایت تنها مزیت LCD نسبت به OLED، قیمت پایین‌تر آن‌هاست.

صفحه نمایش AMOLED در موبایل

فناوری AMOLED درواقع نسخه تکامل یافته OLED است و این یعنی نه تنها همه مزایایی که در OLED وجود داشت در AMOLED نیز وجود دارد،‌ بلکه مزایای جدیدی نیز به آن اضافه شده که باعث شده است تا به گزینه‌ای جذاب برای کمپانی‌های سازنده موبایل تبدیل شود. ویژگی مهم فناوری AMOLED این است که در آن امکان کنترل تک‌تک پیکسل‌ها به‌طور مستقل وجود دارد. درنتیجه هم کیفیت پخش تصاویر و به خصوص رنگ‌های تیره بالاتر می‌رود و هم در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *