در نگاه اول به نظر مي رسد عكاسي بسيار ساده است. به سادگي كادر تصويرتان را تنظيم كرده و دكمه شاتر (shutter) را مي فشاريد، واقعيت اين است كه همه مي توانند عكس بگيرند اما هر كسي نمي تواند در آن استاد شود. عكاسي بسيار بيشتر از تنها يك “هدف گيري و شليكِ” ساده است. عكاسي مهارتي است كه تنها تعداد اندكي از افراد،‌ صبر و اشتياق آن را دارند. هنرآموزان و علاقه مندان عكاسي مي بايست در زمينه اصطلاحات تخصصي از قبيل ديافراگم، سرعت شاتر، فوكوس و نوردهي اطلاعاتي كسب كنند. احتمالا تا كنون در مورد اصطلاحات ذكر شده اطلاعاتي كافي اي گردآوري كرده باشيد اما آيا در مورد كاربرد افكت ها در عكاسي نيز اطلاعي داريد؟ در اين پست قصد داريم در مورد ترفندها و افكت هاي مورد استفاده در عكاسي نكاتي را با شما به اشتراك بگذاريم. اين نكات در عين سرگرم كننده بودنشان مي توانند زيباييِ عكس هاي شما را نيز افزايش دهند.

1 – Bokeh

اصطلاحِ Bokeh به كيفيتِ زيبا شناختيِ تاري در خارجِ محدوده فوكوس تصوير اشاره مي كند. اين اصطلاح به نحوه ارائهِ نور در مناطقِ روشن شده ي خارج از محدوده فوكوس مي پردازد. تفاوت ميان انحرافات لنز و شكلِ ديافراگم باعث به وجود آمدن ناحيه اي تار مي شود كه خود باعث ايجاد ظاهري زيباشناختي مي شود. بسياري از عكاسان براي ايجاد قسمت هايbokeh  برجسته تعمدا از تكنيك فوكوسِ سطحي (كم عمق) استفاده مي كنند. اين اصطلاح از واژه ژاپني ” boke” برگرفته شده كه به معناي غبار و يا تاري است.

هم bokeh ي خوب داريم و هم bokeh ي بد. Bokeh ي بد هنگامي رخ مي دهد كه تاريِ تصوير بسيار گيج كننده و خشن به نظر مي رسد و باعث به هم خوردن تمركز بر روي موضوع اصلي مي شود. بنابراين bokeh ي خوب باعث ارتقاي يك تصوير مي شود و bokeh ي بد باعث خراب شدن آن.

مثالي از Bokeh بد (تصوير بالا)

استفاده خلاقانه از Bokeh

توجه داشته باشيد كه شما مي توانيد اَشكال “بوكه” متنوعي ايجاد كنيد. همان گونه كه در تصاوير زير نيز مشاهده مي كنيد مي توانيد اَشكالي از قبيل ستاره و يا قلب ايجاد كنيد. اين “بوكه” ها را مي توانيد توسط فيلترهايي با اَشكال مورد علاقه تان ايجاد كنيد، حتي مي توانيد “بوكه” خاصِ خودتان را بسازيد! اگر در اين زمينه به آموزش هاي بيشتري نياز داريد مي تواند به اين آدرس مراجعه نماييد.

2 – Panning

واژه Panning به حركت افقي، عمودي و يا چرخشي يك تصويرِ بي حركت و يا ويدئو اشاره مي كند. “پنينگ” تكنيكي قديمي است. براي ايجادِ “پنينگ” مي بايست شيء در حال حركتي داشته باشيد كه در قبل و بعد از زمان فشردن شاتر دوربينتان آن را درون فريم تصوير دنبال كنيد. اين عمل افكت جالبي ايجاد خواهد كرد و نتيجه كار تصويري واضح درون پس زمينه اي تار خواهد بود. اين تكنيك براي تصويربرداري از اشياي در حال حركت و يا مسابقات و وقايع ورزشي مناسب مي باشد.

كار با “پنينگ” به تمرين بسياري نياز دارد اما پس از كسب مهارتِ كار با آن، خواهيد ديد كه ارزش آنهمه تلاش را داشته است. البته توجه داشته باشيد كه “تعقيب” يك انسان (شيء انساني) ساده تر از تعقيب اشياء سريع تري همچون سگ، موتورسيكلت و يا اتوموبيل مي باشد.

3- Rule of Thirds (قانون يك/ سوم ها)

“قانون يك/ سوم ها” از مهمترين اصولِ اساسي در تركيب (composition) مي باشد. اين قاعده قرن هاي متمادي اي است كه توسط هنرمندان و نقاشان و اكنون، عكاسان استفاده مي شود.

در قاعده “يك/ سوم ها”، عكاس، عكس را در جهات افقي و عمودي به سه بخش تقسيم مي كند به گونه اي كه در انتها 9 قسمت مساوي ايجاد مي شود. شيء اصلي در ميانه فريم قرار نمي گيرد، اين عمل باعث مي شود كه آن شيء، پويا، متحرك و جذاب به نظر برسد.

هنگامي كه مي خواهيد عكسي بگيريد و براي تنظيم فريمِ عكستان، مي بايست تصويري كه در نماياب (viewfinder) و يا صفحه نمايشLCD مشاهده مي كنيد را در ذهنتان به سه بخش تقسيم كنيد. با يك شبكه در ذهن، نقاط مهم جذاب و فريم را شناسايي كنيد. براي بعضي عكاسان، اين عمل به طور غيرارادي و طبيعي اتفاق مي افتد اما در مورد ديگر عكاسان نياز به تمرين خواهد داشت.

استفاده موثر از قاعده “يك/ سوم ها”، تحرك و جذابيت را در هر تصويري به وجود مي آورد.

براي توليد مطالبتان، اين قاعده را به خاطر بسپاريد. اگر تركيبِ تصويري را خسته كننده يافتيد، هميشه مي توانيد آن را با استفاده از ابزار crop و reframe فتوشاپ تغيير دهيد. در انتها پيشنهاد مي كنم ابزارهاي موجود را براي ارتقاي عكس هايتان تجربه كنيد.

4 – The Golden Hour (ساعت طلايي)

“ساعت طلايي” به عنوان “ساعت جادويي” (Magic Hour) نيز شناخته مي شود. اين اصطلاح به اولين ساعت طلوع و يا آخرين ساعت غروب آفتاب اشاره دارد. اين ساعت، ضمن اين كه كيفيت متفاوتي از نور را ايجاد مي كند، جذابيت و گيرايي را نيز به صحنه اضافه مي نمايد. “ساعت طلايي” زمان ايده آلي براي ايجاد عكس هايي باشكوه است اما مي بايست سريع باشيد، زيرا كه روشنايي به سرعت تغيير كرده و محو مي شود.

واقعا چه چيزي در هنگام “ساعت طلايي” رخ مي دهد؟ در هنگام طلوع و غروب آفتاب، خورشيد نزديك به افق قرار دارد و نور خورشيد در حال كاهش مي باشد. اين كاهش به گونه اي است كه روشنايي روز از نوري كه به طور غير مستقيم از آسمان مي تابد تامين مي شود. از ويژگي هاي اين ساعت مي توان به روشنايي ملايم تر، رنگمايه هاي گرم تر و سايه هاي بلندتر اشاره نمود. در ديگر ساعات روز، نور خورشيد مي تواند بسيار تند و درخشان باشد. خصوصا اين كه نور شديد خورشيد مي تواند در هنگام عكس برداري از صورت ها به عنوان يك مشكل نگريسته شود. اين مشكل بدين گونه است كه نور شديد در اطراف صورت و بدن افراد سايه هاي قوي و ناخواسته اي ايجاد مي نمايد.

در هنگام عكس گرفتن از مناظر، اگر اين عمل در “ساعت طلايي” انجام شود رنگ هاي موجود در صحنه افزايش مي يابند.

5 – Golden Rectangle (مستطيل طلايي)

“مستطيل طلايي” (كه تحت عناوين “ميانگين طلايي” (Golden Mean) و ” نسبت طلايي ” (Golden Ratio) نيز شناخته مي شود) راهنماي ديگري براي تركيب و نوعي متفاوت از “قانون يك/ سوم” اما با پيچيدگي بيشتر، مي باشد. “مستطيل طلايي” ميانگينِ نسبتِ اعداد دنباله فيبوناتچي ((1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34 و … )Fibonacci Sequence) مي باشد. اين نسبت، مستطيلي طلايي ايجاد مي كند كه شامل مربع هايي است كه درون يكديگر واقع شده اند. همانگونه كه در تصوير زير نيز مشاهده مي كنيد طول ضلع مربع ها به اندازه عرض مستطيلي است كه در آن واقع شده اند.

همانند قاعده “يك/ سوم ها”، اين مفهوم نيز به چندين قرن قبل باز مي گردد. “مستطيل طلايي” حتي در نقاشي معروف موناليزا نيز توسط لئوناردو داوينچي مورد استفاده قرار گرفته است. نقاشي ها، كارهاي هنري و عكس ها تمايل دارند براي تبديل شدن به كارهايي خيره كننده و چشم نواز از “مستطيل طلايي” استفاده كنند. مي توان اين نسبت زيبا را در طبيعت نيز به وفور مشاهده كرد: گل ها، صدف ها، پروانه ها و حتي بدن انسان.

قرار دادن دقيق تصوير در وسط “مستطيل طلايي” در نماياب و يا نمايشگر LCD بسيار مشكل است. اما جاي شكرش باقي است كه به همين منظور چندين برنامه ارائه شده اند كه مي توانيد توسط آن ها عكسهاي تان را در ابعاد “مستطيل طلايي” Crop كرده و از آن ها در مطالب توليدي تان استفاده كنيد.

6 – Fill Flash

Fill Flash، تكنيكي است در عكاسي كه توسط آن، عكاس نواحي تيره تصوير را “پُر مي كند”. اين تكنيك كاملا مناسب محيط هايي است كه داراي نور پس زمينه (backlit)  مي باشند. معمولا پس زمينه اندكي از خودِ شيء روشن تر مي باشد. براي ايجاد Fill Flash مي بايست ابتدا ديافراگم و سرعت شاتر را به طور صحيحي تنظيم كنيد كه بتواند پس زمينه را در معرض ديد قرار دهد و در ادامه (با توجه به شرط حفظ كيفيت پس زمينه) براي روشن كردن پيش زمينه (foreground) از فلاش استفاده كنيد.

شما هنگامي مي توانيد از فلاش استفاده نماييد كه: شيء مورد نظرتان در سايه قرار داشته باشد، وقتي به نسبتِ پيش زمينه در پس زمينه تان نور بسيار بيشتري وجود داشته باشد، و وقتي كه براي استفاده از فلاش به اندازه كافي به شيء تان نزديك هستيد. به خاطر داشته باشيد فلاش هاي توكار تنها تا 9 فيت را مي توانند پوشش دهند. Fill Flash مي تواند نواحي اي را كه عميقا تاريك شده اند را نيز روشن كند و بدون اين كه ديگر قسمت هاي تصوير را بيش از حد روشن (overexposing) كند، كيفيت تصوير را بهبود بخشد.

[توضيح: سانتي متر 274.32= فيت 9 ]

براي درخشان ساختن چشم ها استفاده از Fill Flash بسيار مطلوب خواهد بود. به خصوص هنگامي كه در يك روز آفتابي قرار داشته باشيد و شخص مورد نظرتان نيز كلاهي بر سر گذاشته باشد.

7- Long Exposure (نور دهي طولاني)

Long exposure، يكي ديگر از افكت هاي جذاب عكاسي مي باشد كه مستلزم روزنه ديافراگم باريك و مدت زماني طولاني سرعتِ شاتر مي باشد. اين كار به منظور ايجاد مناظري رويايي و تهيه تصاويري از عناصر ثابت به همراه عناصر متحركي كه محو به نظر مي رسند، استفاده مي شود.

“نور دهي طولاني ” مي تواند بسيار دشوار باشد. اين عمل مي بايست در وضعيت هايي با نور اندك انجام گيرد. بيشتر اوقات عكس ها بسيار روشن خواهند شد زيرا كه داشتن نور زياد در روزهاي آفتابي به عنوان يك معضل شناخته مي شود. هنگامي كه با نور بيش از حدي روبرو مي شويد مي توانيد از لنز نيز استفاده كنيد.

اين عمل، اغلب تحت عنوان “عكاسي در شب” (night photography) خوانده مي شود. موضوعات جذاب براي عكاسي در اين روش ستاره ها، ماشين ها و نورهاي در حال حركت مي باشند.

هرچند در اينجا تصاوير زيبايي از “نور دهي طولاني” را در نور اندك روز مشاهده مي كنيد اما به طور كلي عكس گرفتن ار مِه و آب با روش “نور دهي طولاني” بيشتر عموميت دارد.

8 – Contre-jour

Contre-jour، از افكت هاي معمول عكاسي محسوب مي شود. اين اصطلاح فرانسوي به معناي “در مقابل نور” مي باشد، در اين روش دوربين مستقيما در مقابل منبع نور واقع مي شود، به عبارت بهتر مي توان گفت كه منبع نور دقيقا پشت سوژه قرار گرفته است. در واقع اين روش نوعي “عكاسي شبح گونه” مي باشد.

افكت contre-jour عكس هايي با كنتراست بالا را در زمينه اي سياه و سفيد ايجاد مي كند. اين روش جزئيات حدفاصل موضوع عكاسي و اشكال را پنهان مي كند. اين افكت در عكاسي مناظر و طبيعت بسيار متداول مي باشد و اغلب براي اضافه كردن حالتي دراماتيك تر و تشديد عناصر و نقوش محيط به صحنه مورد نظر استفاده مي شود.

contre-jour، مي تواند كيفيت جزئيات عكس ها را افزايش و يا كاهش دهد. برخي پيشنهاد مي كنند كه از روكشِ لنز براي افزايش اثر contre-jour در عكاسي استفاده كنيد، اين عمل به طور قابل توجهي باعث كاهش تابش خيره كننده نور به لنز مي شود. اگر نورِ بيش از اندازه اي به لنز وارد شود، باعث درخشندگي بيش از حد تصوير شده و نتيجه نهايي آن، از دست دادن كيفيت عكس مي باشد.

نتيجه گيري

براي ايجاد يك تصوير زيبا و جالب لازم نيست تمام نكاتي را كه در اين متن گفته شده به طور كامل رعايت كنيد. در حقيقت، قوانين وضع مي شوند كه شكسته شوند! مقوله هنر براي كاوشِ درون خود و محيط اطرافتان است. اگر مي خواهيد هنرمندِ خودتان شويد مي بايست قبل از اين كه اصول را بشكنيد، آن ها را فرا بگيريد. همان كاري كه پابلو پيكاسو و ون گوگ انجام دادند.

البته اين ها، تنها افكت هاي موجود در عكاسي نبودند و مي توان از چندين دوجين افكت ديگر نيز نام برد. حتي شما مي توانيد بر طبق تجربياتتان افكت عكاسي جديدي ايجاد كنيد. تنها محدوديت عكاسي، خلاقيت عكاس است!

 

منبع: 1stwebdesigner