محبوبیت و فروش بالا

شاید بازی Elder Scrolls IV: Oblivion را به یاد داشته باشید، یک بازی به سبک RPG (یا Role Playing Game به معنی نقش آفرینی) که از نظر گرافیک، موسیقی، صدا گذاری برای تمام کاراکترهای بازی خلاقانه عمل کرد و منتقدین امتیاز بالایی برای آن در نظر گرفتند. نسخه ی 5 این بازی به نام Elder Scrolls V: Skyrim منتشر شده است و فروش بسیار خوبی داشته، در دو روز اول 3.5 میلیون نسخه . در هفته ی اول 7.5 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است! بازی توسط بزرگترین فروشنده ها به فروش می رسد، برای یک نسخه ی محبوب دیگر از سری Elder Scrolls ها، هزینه ی زیادی شده است و اکنون این هزینه به بهترین صورت نتیجه می دهد و سود زیادی نصیب Betheda خواهد شد.

در واقع 450 میلیون دلار آمریکا سود از فروش نسخه های اولیه پس از انتشار است که رقم بسیار بالایی است، این بازی در بدو ورود به عرصه ی بازی های رایانه ای مثل یک هیولا به نظر می رسد. هنوز یک هفته بیشتر نگذشته حدود 280 هزار نفر بازی خور به طور همزمان این بازی را بازی می کنند! کمپانی سازنده در این باره می گوید: ” این تعداد بازیکن برای این است که Skyrim خود را به هیچ وجه در حد و اندازه ی بازی های دیگر نمی بیند”، در واقع شاید همین طور هم باشد.

تاکنون محبوبیت این بازی به حدی زیاد بوده که یکی از خانواده ها نام فرزند خود را که در روز انتشار بازی یعنی 11/11/2011 متولد شده را Dovahkiin گذاشت. این نام به یکی از کاراکترهای بازی مربوط می شود. کمپانی Bethesda games نیز تصمیم گرفت بازی های خود را به صورت رایگان تا آخر عمر فرزند به وی اعطا کند.

اما به مشخصات سخت افزار مورد نیاز برای بازی می پردازیم. بر اساس اعلام Bethesda games مینیمم سخت افزار مورد نیاز نسبتا ضعیف است، پس نگران نباشید.

 مینیمم سخت افزار مورد نیاز:

پردازنده ی اصلی یا CPU لازم یک پردازنده ی 2 هسته ای با سرعت کلاک 2 گیگاهرتز است.

کمترین مقدار حافظه ی RAM تنها 2 گیگابایت می باشد

مقدار حافظه ی کارت گرافیک نیز باید حداقل 512 مگابایت باشد، پشتیبانی از DirectX 9

کارت صدا از DirectX پشتیبانی کند

این بازی به 6 گیگابایت فضای هارد دیسک نیاز دارد، فضای کمی است اما نسبت به Oblivion بیشتر است

سیستم عامل لازم برای بازی روی PC نیز ویندوزهای XP، Vista یا  Windows 7 نسخه ی 32 یا 64 بیتی است.

 سیستم پیشنهاد شده:

پردازنده ی اصلی یک پردازنده ی 4 هسته ای باشد، AMD یا Intel فرقی نمی کند

4 گیگابایت حافظه ی RAM

 کارت گرافیک با 1 گیگابایت حافظه ی VRAM، پشتیبانی از DirectX 9 ، کارت های انویدیا مدل GTX 260 و قویتر، کارت های AMD یا ATI سابق مدل HD 4890 و بالاتر برای بازی توصیه می شود

کارت صدا از DirectX پشتیبانی کند

هارد دیسک و سیستم عامل مشابه آنچه در مورد مینیمم سخت افزار گفته شد

سخت افزاری که برای اجرای بازی توصیه شده برای اجرای بازی در حالت High مناسب است ولی در حالت Ultra به سخت افزاری گوشتی تر نیاز است! در نمودار زیر مشاهده می کنید که سرعت اجرای بازی در حالت Ultra با Anti Aliasing برابر با 4x چه طور است:

حداقل کارت گرافیک مورد نیاز GTX 550 Ti است که در برندهای مختلف بین 200 تا 250 هزار تومان است.

بازی در تاریخ 11 نوامبر سال 2011 منتشر شده است، امروز جمعه 18 نوامبر است و در این یک هفته طرفداران زیادی پیدا کرده است. برای کنسول های Xbox 360 و همچنین PS3 نیز عرضه شده ولی لازم به ذکر است که Oblivion و Skyrim از نظر گرافیک روی PC بسیار قوی تر ظاهر شده اند.

(تجربه ی شخصی خودم با مقایسه ی یک منظره روی کنسول ها و PC این هست که بازی روی کنسول ها با آپشن های کمی بالاتر از متوسط اجرا می شود، مثلا فاصله ی دید در حالت متوسط است و سایه زنی ها هم به همین صورت، برخی مشخصات نیز در حالت ماکزیمم است مثل افکت های آب، متاسفانه تصاویر ذخیره شده را در حال حاضر در اختیار ندارم)

بازی Skyrim و همچنین بازی معروف Square Enix با نام Deus Ex دو نمونه از بهترین بازی های RPG هستند که نشان می دهند که بازی خور ها یک بازی نقش آفرینی با داستانی بسیار طولانی را با اشتیاق تمام دنبال می کنند. نسخه ی جدید Elder Scrolls نسبت به نسخه های قبلی جذاب تر است و طرفداران را بیش از پیش به ادامه ی داستان پر پیچ و خم بازی جذب می کند. قیمت خوب بازی در کنار اصلاحاتی که برای نسخه ی PC در آینده ی نزدیک عرضه خواهد شد نیز از دیگر نکات برجسته ی بازی است.

اما سراغ بررسی بازی از نظر گرافیک و صداگذاری و … می رویم.

بیشتر نسخه ی Xbox 360 در سایت ها بررسی شده است اما نسخه ی PC نیز مشابه همین نسخه است با این تفاوت که گرافیک آن بهتر است، البته با داشتن یک کارت گرافیک خوب!

یک فانتزی واقعی

از ساعت 7 صبح شروع کرده و اکنون 10 ساعت است که مشغول بازی هستم! دنیای Skyrim و حیات وحش بی نظیر آن بسیار جذاب است. اکنون به دنبال Babbling Brook هستم که با این گیاه بتوانم دارو درست کنم، دنبال جریان آب در گوشه و کنار دنیای Skyrim هم می گردم، جایی که Nirnroot عزیز می روید.

 در Skyrim تمرکز اصلی روی به پایان رساندن ماموریت هاست. هیچ ماموریتی آن قدر طولانی نمی شود که گیج شویم بلکه همواره یک کاتالیزور (ماده ای که معمولا واکنش های شیمیایی را تسریع می کند) برای سریع تمام کردن آن وجود دارد. چیزی که کاملا بی ارتباط با ماموریت اصلی است!

وقتی دنبال گیاهان می گردم و گاهی یک گرگ را برای پوست با ارزش آن شکار می کنم، ناگهان دو غول بزرگ را در گوشه ی تصویر می بینم و تصمیم می گیرم آنها را برای به دست آوردن غنائم با ارزش از پای در آورم. طبیعتا این دو غول بزرگ با یک کوتوله که تبرزینش را در هوا می چرخاند رفتار مهربانانه ای ندارند. یکی از انها چنان گرز بزرگش را بالا برده و بر زمین می کوبد که انگار می خواهد یک گلوله ی توپ را مثل دوآرف ها (dwarf) شلیک کند!

برای دیدن با رزولوشن Full HD کلیک کنید

بعد از شکست دوباره از مکانی که بازی را ذخیره کرده بودم شروع می کنم و تصمیم میگیرم با تیر و کمانی قدرتمند سراغ دو غول بروم، این بار چیزی از دور توجه مرا به خود جلب می کند، آتشی کنار یک چادر از دور دیده می شود، تصمیم میگیرم به آن سو بروم و جست و جو کنم که آن جا چه خبر است. یک اردوگاه دزدها که به شدت نگهبانی داده می شود!

و ادامه ی ماجرا ….

بخشی از نوشته های یکی از طرفداران دنیای جذاب Skyrim را ترجمه کردم. هر کسی که این بازی را دنبال کند به نحوی حس می کند که تنها خودش است که این دنیا را تجربه کرده و دوست دارد برای بقیه از حوادث آن تعریف کند!

طرح اصلی بازی مثل نسخه ی قبل

در سال 2006 کمپانی Betheda طرحی عالی برای بازی های نقش آفرینی ریخت، Skyrim نیز از همان طرح اولیه ساخته شده و نا آشنا نیست. کاربر نوع کاراکتری که دوست دارد را انتخاب میکند و پارامترهایی مثل میزان سلامتی (خون)، قدرت جادو و استقامت آن را زیاد می کند.

انجام ماموریت ها باعث قوی تر شدن کاراکتر می شود، مثلا در باز کردن قفل ها، تیراندازی با تیر و کمان، سحر و جادو و … قوی می شود. باید با کاراکترهایی که بازیکن نیستند (NPC مخفف non-playing characters) و در شهر و روستاها می بینید صحبت کنید و انجام ماموریت های جدیدی را بر عهده بگیرید. اسلحه سازی، طبخ غذا، مخلوط کردن سحر و جادو ها و داروسازی و … در این بازی جالب وجود دارد. پول در آوردن با مبارزه، عضویت در گروه های جادوگری، مبارزه و …. ممکن است.

خریدن یک خانه، ازدواج کردن، گذراندن ساعت ها با سوارکاری و گشت و گذار در دشت ها، ورود یواشکی به خانه های مردم و دزدی، صحبت با مردم شهر در مورد اژدها، Greybeard ها و دیگر مسائل مهم، همه و همه از جذابیت های دنیای Skyrim است.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

Skyrim بزرگتر از Oblivion است، بزرگتر، جذاب تر، سخت تر و زیباتر. غارها در همه جا دیده می شوند، طراحی غارها نسبت به Oblivion بهتر شده و آن حالت تکراری و خسته کننده را ندارد. در غارهای چند طبقه نقاط تاریک و مشعل های زیادی وجود دارد، معماها و تله های زیادی دیده می شود.

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 1080p

حتی وقتی که در کوهستان های پر از یخ و برف جست و جو می کنید باید مراقب باشید. در این دنیا بازی کردن سخت است و همیشه خطر در کمین است.

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 1080p

مبارزه در Skyrim سخت است، دشمنان قوی هستند و با آنچه در Oblivion تجربه کرده اید متفاوت می باشند. تعداد اسلحه ها و جادو ها بسیار زیاد است و از این طریق می توان مبارزه ها را راحت تر کرد. اما حتی یک دشمن سطح پایین هم به راحتی می تواند سلامتی کاراکتر شما را بسیار پایین آورد. مبارزه ها نیاز به تاکتیک قوی دارد، در مقابل هر دشمنی استفاده از سپر و جادوهای خاصی نتیجه بخش است.

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 1080p
برای بزرگنمایی کلیک کنید، 1080p

بعد از شکست دشمن انیمیشن های متفاوتی نمایش داده می شود که بر جذابیت آن می افزاید. سلاح های مختلف و ضربات مختلف در مبارزه بسیار جذاب تر از نسخه ی قبل است. نمیتوان سحر و جادو را همزمان با در دست داشتن سلاح یا سپر در دو دست انجام داد و باید بین آن ها سوییچ کرد. اما این مورد نیز مبارزه را تاکتیکی تر و جذاب تر میکند.

اژدها عجیب ترین نکته در مورد بازی Skyrim

در دنیای Skyrim قطعا اژدهاهایی (یا Dragon) که با آن روبرو می شوید، عجیب ترین نکته خواهد بود. در برخی ماموریت ها کشتن اژدها هم وجود دارد اما پیدا کردن آنها آنقدر ساده نیست، ممکن است از مکانی نامعلوم بیرون آمده و در آسمان پرواز کنند و به شما حمله کنند! انیمیشن بی نظیری در طراحی آن استفاده شده و در واقع دراگن یکی از برجسته ترین نکاتی است که به مجموعه ی Elder Scrolls اضافه شده است. مبارزه ی جذاب و پر مخاطره با دراگن ها نیز از بهترین مبارزات بازی است.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

منوهایی بسیار روان و ساده

Betheda سیستم واسط گرافیکی را بسیار ساده کرده است. اکنون انتخاب آیتم های مختلف و کار با منوها ساده و روان تر از قبل است. با چند کلیک می توان به هر چیزی دسترسی پیدا کرد. یافتن اسلحه ها ، جادوها، مبادله ی کالا و … سریع و راحت است. البته رنگ های کدر چندان جالب نیستند ولی به هر حال کار با منوها را ساده تر کرده اند.

برای بزرگنمایی کلیک کنید
برای بزرگنمایی کلیک کنید

 بی نهایت ماموریت در بازی وجود دارد

در این بازی بی نهایت ماموریت فرعی وجود دارد. این سخن از Todd Howard مدیر سازنده ی بازی است. ماموریت های اصلی که به داستان اصلی بازی مربوط می شود محدود است اما ماموریت های فرعی بسیار بسیار زیاد است. دراگن های بسیار زیادی در بازی وجود دارد و شاید بخواهید تمام آن ها را بکشید.

مشخصات بازی نسخه ی مخصوص کنسول ها

Play Station 3

Xbox 360

 

10.16 گیگابایت

3.8 گیگابایت

حجم بازی

4376 مگابایت (لازم)

3.8 گیگابایت (آپشنال)

فضای نصب

Dolby Digital, DTS, 5.1LPCM, 7.1LPCM

Dolby Digital

تکنولوژی صدای محیطی پشتیبانی شده

موتور گرافیکی Creation Engine در این بازی به کار رفته که نسبت به موتور گرافیکی Gamebryo که در بازی های Oblivion و Fallout 3 به کار رفته بود بهتر است، البته آثار آن در این موتور هم دیده می شود ولی این موتور برای طراحی بهتر انیمیشن کاراکترها، طراحی فواصل قابل دید بیشتر در محیط و مناظر و همچنین طراحی بهتر هوش مصنوعی کاربرد دارد. اما ببینیم در عمل چه تغییراتی محسوس است.

ابتدا به بررسی تفاوت نسخه های مختلف بازی برای سه پلتفرم می پردازیم. لازم به ذکر است که نسخه ی Xbox 360 اگر از روی هارددیسککنسول اجرا شود با مشکلاتی مربوط به بافت ها مواجه می شود ولی اگر از روی DVD اجرا شود مشکلی پیش نمی آید.

تصاویر و ویدیوهایی که برای مقایسه انتخاب کرده ایم HD 720p است (رزولوشن 1280 در 720 پیکسل)، سطح gamma در نسخه ی PS3 نسبت به Xbox 360 به طور معمول بالاتر است و همین موضوع باعث می شود که رنگ های قابل نمایش در این کنسول بیشتر و فضای دینامیکی بهتر باشد، البته در مقابل تصاویر کمی به نظر شسته و مات می آید.

مات بودن نسخه ی PS3 و ارتباط آن با Anti-Aliasing

اگر دقیق تر به تصاویر نگاه کنیم متوجه می شویم که نسخه ی PS3 کمی مات است. مشکل در به جریان انداختن بازی از هارد دیسک نیست، پس از کجاست؟

خوشبختانه وقتی نسخه ی مربوط به هر دو کنسول را در تست شمارش پیکسل تست می کنیم، نتیجه این است که هر دو نسخه با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل و به طور کامل اجرا می شوند. بنابراین مشکل مات بودن، به بافر فریم ها نیز ربطی ندارد.

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 720p

 

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 720p

 

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 720p

 

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 720p

 

 روشی که در این دو کنسول برای AA کردن (جلوگیری از شکستگی خطوط را Anti-Aliasing گویند) تصاویر به کار رفته، متفاوت است. در PS3 که چیپ گرافیکی آن محصول NVIDIA می باشد، از FXAA یا Fast Approximate Anti-Aliasing اما استفاده شده که در واقع یک آنتی الیاسینگ با تخمین سریع است. همین تخمین است که کار را خراب می کند، در واقع تخمین نقاطی که کنتراست بالایی دارند به عنوان لبه، باعث می شود که بافت دیوارها و سقف و حتی بافت شاخ و برگ درختان دچار مات شدگی شود. تخمین مورد نظر تمام عناصر 2 بعدی و هندسه های مختلف را بررسی میکند و در تشخیص لبه ها خطا دارد. در نسخه ی PC هم اگر FXAA را فعال کنیم همین مات شدگی را شاهد خواهیم بود.

در نسخه ی Xbox 360 روش AA کردن دقیقا مشخص نیست. احتمالا یک 4x AA از نوع Multi-Sample یا چند نمونه ای در آن استفاده شده است، در کارت گرافیک های ATI یا AMD فعلی MSAA که مخفف همین نوع AA می باشد، به طور معمول وجود دارد و در نسخه ی PC هم اثر آن را مشابه نسخه ی Xbox 360 مشاهده می کنید. این شیوه مشکلی مثل مات کردن بافت ها ندارد. در برخی صحنه ها هم به نظر میرسد که نسخه ی Xbox 360 دارای نوعی پس پردازش (Post Processing) است که باعث خوب به نظر رسیدن اشیاء یا مناظر می شود. البته در مورد سطوح شفا (مثل آبشارها) کمی اثر منفی دارد و لبه ها مات می شود.

موتور گرافیکی جدید و نمایش فواصل دورتر

جزئیات اشیاء و مناظر و گیاهانی که در فواصل دور قرار دارند در موتور گرافیکی SpeedTree که در Oblivion استفاده شده بود، اکنون با کمک موتور جدید بهتر شده است. البته در این بخش هم PS3 نقاط ضعفی دارد. موتور جدید با کدنویسی های بهتر و شاید خانگی از نظر پویایی بهتر شده و جزئیات فواصل را بهتر و تا فاصله ی بیشتری نمایش می دهد. اکنون گیاهان دوردست در اثر وزش باد در جهات مناسب حرکت دارند در حالی که در Oblivion این طور نبود. بسیار جذاب و باورکردنی تر شده است!

برای بزرگنمایی کلیک کنید

در مورد PS3 نقاط دوردست، سنگ ها و درختان کمی بدتر از Xbox 360 دیده می شود ولی این اختلاف به جز حالت مقایسه ی فریم به فریم آنچنان محسوس نیست.

سایه ها در نسخه ی PS3 کمی واقعی تر و تند و تیز تر هستند و در نسخه ی Xbox 360 کمی مات شده اند. اما در نسخه ی Xbox 360 فاصله ای که سایه ها دیده می شوند بیشتر است.

نسخه ی PC و برتری آن

در نسخه ی Xbox 360 و PS3 در برخی مناظر سرعت اجرای بازی به 20 فریم یا 25 فریم هم میرسد! در حالی که نسخه ی PC با کارت گرافیک های امروزی به خوبی اجرا می شود. نسخه ی PC از نوعی SSAO پشتیبانی می کند که بر زیبایی بازی می افزاید. در تصاویر زیر نسخه ی PC را با نسخه ی کنسول مقایسه کنید. مناظر و صحنه ها واقعی تر و طبیعی تر هستند. بافت ها نیز دقیق تر نمایش داده می شوند.

در نسخه ی PC می توان فواصل دورتری را مشاهده کرد، در واقع اگر اسلایدر نسخه ی PC که مربوط به فاصله است روی عدد 7 باشد، نتیجه مشابه کنسول خواهد بود. چمن و درختان تا فاصله ی بیشتری و به شکل واقعی تر دیده می شود.

 

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 720p

برای بزرگنمایی کلیک کنید، 720p

با پردازنده ی 4 هسته ای Core 2 Quad Q6600 و 4 گیگابایت RAM از نوع DDR2 و یک کارت گرافیک 1 گیگابایتی HD 6870 بازی را اجرا کردیم. همه ی اجزا نسبتا ارزان هستند و با همین اجزا بازی در حالت High با سرعت خوبی اجرا می شود. AA در حالت 8x است و فیلتر بافت (anisotropic filtering) نیز 16x می باشد. بازتاب زمین، اشیاپئ و درختان همه فعال است ولی بازتاب آسمان خیر.

بافت دیوارها و اشیاء یکسان است اما نسخه ی PC جزئیات بیشتری دارد. فواصل دور در نسخه ی کنسول با بافت متفاوتی رندر میشود، مثلا بالای دیوارهای قلعه در تصویر زیر کاملا متفاوت است. درختان در نسخه ی PC شاخ و برگ بیشتری دارند و پرتر هستند. سایه ها تا فاصله ی بیشتری دیده می شوند و در کل دنیای Skyrim در نسخه ی PC به نظر زنده تر میرسد.

نسخه ی PC و بررسی سرعت و کیفیت اجرای آن

متاسفانه نسخه ی PC تنها از 2 هسته ی پردازنده ی 4 هسته ای ما استفاده کرد. اگر کیفیت اجرای بازی را در چهار حالت Low، Medium، High و Ultra قرار دهیم نتیجه به صورت زیر قابل قیاس است:

برای بزرگنمایی و متحرک دیدن، کلیک کنید

بر اساس اظهارات سازنده، موتور این بازی از DirectX 11 پشتیبانی می کند ولی در حال حاضر امکاناتی مثل Tessellation یا قابلیت مفروش سازی که از نکات قوت DX 11 است، در بازی قابل استفاده نیست. ضعف بزرگ موتور گرافیکی Creation Engine همان چیزی است که در مورد مات بودن تصاویر PS3 به آن اشاره شد، یعنی قابلیت FXAA که تصاویر را مات می کند و در تصاویر زیر نیز مشخص است که NVIDIA با فعال کردن FXAA جالب از آب در نمی آید.

برای بزرگنمایی و متحرک دیدن، کلیک کنید

 سرعت اجرای بازی را با چند کارت گرافیک مختلف و در حالت Ultra با 4x MSAA برای صاف شدن خطوط و لبه ها، در نمودارهای زیر نشان داده شده است، رزولوشن نیز از 1024×1280 تا Full HD یا 1920×1080 پیکسل است:

 

به نظر می آید که بازی از نظر پردازنده به مشکل برخورده است! پردازنده ی Core i5 2500K به صورت اورکلاک شده تا 4 گیگاهرتز در این تست استفاده شده ولی نتیجه ی کار دو کارت گرافیک GTX 460 و یک کارت گرافیک GTX 570 یکسان است! کارت گرافیک HD 5770 تقریبا کمترین کارت گرافیک برای روان اجرا شدن بازی است و اگر GTX 550 Ti استفاده شود بهتر است به جای Ultra و 4x MSAA از High و FXAA استفاده شود.

برای بررسی بازی از نظر تاپیر نوع پردازنده ی اصلی دو سیستم 4 هسته ای را با سرعت کلاک های مختلف تست کردیم. Core i5 2500K و Phenom II X4 با سرعت های 2 تا 4 گیگاهرتز. نتیجه به صورت زیر است:

مشخص است که کارت گرافیک GTX 570 با وجود اینکه قدرت بسیار بالایی دارد نمی تواند بازی را به نحو احسن اجرا کند مگر اینکه پردازنده ی اصلی سرعت بالایی داشته باشد. هر .5 گیگاهرتز افزایش سرعت باعث افزایش 4 فریم بر ثانیه ای سرعت اجرای بازی شده است که عدد بزرگی است. در واقع گلویی سیستم (اصطلاح Bottle Neck یا گلوی بطری به ضعیف ترین بخش سیستم که سرعت کار را کم کرده اشاره می کند) پردازنده ی اصلی است.

از ظرفی پردازنده ی Phenom II را با فعال کردن و نافعال کردن هسته ها آزمایش می کنیم. نتیجه این است که در حالت 2 هسته ای، 3 هسته ای و 4 هسته ای سرعت اجرای بازی چندان فرقی نمی کند و این نشان میدهد که بازی فقط به 2 هسته ی پردازنده فشار می آورد و دیگر هسته ها کارایی ندارند. حتی یک پردازنده ی ارزانتر از Core i5 2500K مثل Core i3 که 2 هسته دارد هم به خوبی پردازنده ی 4 هسته ای بازی را اجرا می کند.

برخی مناظر دنیای دیدنی Skyrim را مشاهده کنید، عکس ها در رزولوشن 2560×1600 هستند که با کلیک روی آن به صورت بزرگ در صفحه ی جدید نمایش داده می شوند:

 

 

 

 

 

 

منابع:

hardocp

tomshardware

bit-tech

eurogamer

digg

digg

slashgear

hexus

arstechnica

arstechnica

pcmag

pcgamer

overclockersclub

overclockersclub

maximumpc         

maximumpc