تفاوت مدار مجتمع، میکروکنترلر و میکروپروسسور

تفاوت مدار مجتمع، میکروکنترلر و میکروپروسسور
  • 1392/4/23
  • نرگس منفرد
  • 0

fpga

اگر بنا باشد از یک دید کل به جزء بنگریم، میتوان اینگونه برداشت کرد که : مدار مجتمع، تراشه ای است دارای قطعات الکترونیکی برای Gate های دیجیتال. دارای محفظه ی پلاستیک یا سرامیک میباشد و از طریق سیم های طلایی نازک که همان مدارهای اتصال میباشند، با پایه های خارجی ارتباط برقرار می کند. تا اینجا، میتوان اینگونه برداشت کرد که “مدارهای مجتمع” نوعی از تراشه میباشند و البته از FPGA ها بعنوان نمونه ی بارزی از مدار مجتمع دیجیتال نام برده میشود.

میکروکنترلرها و میکروپروسسورها که همچنین از خانواده تراشه ها هستند، در واقع از یک شاخه ساختاری می باشند، اما با بررسی دقیق تر میتوان آنها را ازچند جهت، از یکدیگر متمایز کرد.

میکروکنترلرها، ریزتراشه هایی هستند که مجموعه ای از RAM , ROM , Timer , I/O Port , Serial Port و… را در یک مجموعه (بُرد)  فراهم می آورند. و استفاده های تولیدی، آزمایشگاهی و یا صنعتی را بطور مستقیم دارا هستند، که از این دست میتوان از خانواده های قدرتمند PIC و AVR نام برد.

ATMEGA16__with_R_510779777a2b6

میکروپروسسور را در واقع میتوان یک واحد پردازش مستقل تعریف کرد که به تنهایی داخل یک تراشه تعبیه شده است و برای تکمیل کاربرد باید با تراشه های دیگر شامل RAM , ROM , Timer (میکروکنترلر) و … ترکیب گردد. بنابراین، از این جهت میتوان میکروپروسسور را جزئی از میکروکنترلر نام برد.

در واژه نامه کامپیوتر (محمدرضا محمدی فر) واژه ی Microprocessor این چنین تعریف شده است: مدار مجتمع رقمی با ساختار پردازنده که در ریزکامپیوتر و برخی سیستم های کنترل بکار می رود. با استفاده از این تعریف، میتوان این چنین استنتاج کرد که میکروپروسسورها همچنین از خانواده مدارهای مجتمع می باشند. که البته محبوب ترین میکروپردازنده های موجود در بازار فعلی ، ARM های معروف شرکت atmel میباشد.

images

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *