اینتل تصمیم دارد در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ترتیب چیپ‌های ۱۰ و ۷ نانومتری تولید کند

اینتل تصمیم دارد در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ترتیب چیپ‌های ۱۰ و ۷ نانومتری تولید کند
  • 1393/12/5
  • مجتبی
  • 0

اکنون سالهاست که غول دنیای پردازنده های رایانه ای یعنی اینتل، به تولید و ساخت پردازنده های ۱۴ نانومتری می پردازد. این چیپ ها در تلفن های هوشمند، تبلت های و لپ تاپ های زیادی بکار رفته اند. اما هدف بعدی این شرکت تولید چیپست های ۱۰ نانومتری است و البته این پایان راه اینتل نیست و قرار است طی سال های آینده پردازنده هایی با فناوری ۷ نانومتری هم تولید نماید.

این اعداد در واقع اندازه بخش های مختلف چیپ ها را بر حسب نانومتر بیان می کند. هرچه این اندازه کوچکتر باشد، اندازه پردازنده نیز کوچکتر خواهد بود. همچنین با کم شدن اندازه اجزای چیپست ها، مصرف انرژی آنها افزایش یافته و قدرت و کارایی پردازنده هم بیشتر خواهد شد.

این موضوع برای تلفن های هوشمند بسیار مهم است زیرا پردازنده های بکار رفته در این محصولات باید تا جایی که امکان دارد کوچک و پرقدرت باشند و در عین حال مصرف انرژی آنها نیز تا حد امکان کم باشد.

در ادامه مطلب همراه با گویا آی تی باشید.

gsmarena_002

در حال حاضر تولید چیپست های ۱۴ نانومتری Broadwell توسط اینل انجام می شود ولی گاها با تاخیراتی همراه است که زمان تولید را کمی زیادتر از حد معمول می سازد. شرکت مورد بحث انتظار دارد تا در سال ۲۰۱۶ از پردازنده های جدید خود که با فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده اند رونمایی کند و این نسل، نسبت به نسل کنونی ۱۴ نانومتری حداقل دوبرابر از نظر سرعت بهبود یافته اند. بعد سری ۱۰ نانومتری باز هم کار اینتل متوقف نمی شود و قرار است تا سال ۲۰۱۸ چیپست های ۷ نانومتری این شرکت نیز به مرحله بهره برداری برسند. غول دنیای پردازنده ها معتقد است که توانایی تولید چنین پرازنده هایی را با روش های خاص خود دارد.

همانطور که موسس اینتل آقای مووریز لاو (Moore’s law) فبلا گفته بود، تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در پردازنده ها، هر دوسال یکبار دوباربر می شوند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *