پروژه ی Asteroid Redirect، فرود روی شهاب سنگ ها و برداشتن قسمتی از آن

پروژه ی Asteroid Redirect، فرود روی شهاب سنگ ها و برداشتن قسمتی از آن
  • 1394/1/9
  • علی رضاپور
  • 0

اخیرا ناسا جزئیاتی از ماموریت Asteroid Redirect را منتشر کرده که نشان می دهد چگونه ممکن است کاوشگری روی شهاب سنگ یا سیارکی فرود بیاید و قسمتی از آنرا برای زمین سوغات بیاورد. پروژه ی Asteroid Redirect Mission یا به اختصار ARM بخشی از ماموریت Asteroid Initiative آژانس فضایی می باشد که در سال ۲۰۱۳ شروع شده بود.

 Asteroid Initiative نام ماموریتی است که هدف آن انتقال سنگ های فضایی به مدار قمری برای تحقیقات بیشتر می باشد.ماموریت ARM در سال ۲۰۲۰ شروع خواهد شد که در آن تکنولوژی ها و تکنیک های جدیدی استفاده خواهند شد که می توانند درک ما را از شهاب سنگ ها و شیوه ی مقابله با آنها برای امنیت هر چه بیشتر زمین را بالا ببرد.

nasa-asteroid-initiative-11

ماموریت ARM اینگونه است که یک فضاپیمای رباتیک به یک سنگ فضایی پیرامون زمین سفر می کند و یک قطعه سنگ بزرگ را برداشته و به مدار قمری منتقل می کند.قرار گیری یک جسم در یک مدار باعث کنترل حرکت آن می شود و هدف ناسا هم همین است.اگر این ماموریت با موفقیت پیش رفت،ناسا یک انسان را روی آن سنگ خواهد فرستاد. فضاپیمای رباتیک،برای رسیدن به سنگ فضایی مورد نظر،باید سال ها سفر کند که سوختش را از امواج خورشیدی تامین می کند.سیستم سوخت رسانی این فضاپیما همانند فضاپیمای Dawn می باشد.ناسا امیدوار است که این تکنولوژی در سفر انسان به مریخ هم مفید واقع شود.

ناسا درباره ی این پروژه می گوید:

شش سال طول می کشد تا فضاپیما تکه سنگ را به مدار زمین برساند.

nasa-asteroid-initiative-4

یکی از اهداف این ماموریت که قبلا هم ذکر شد، بررسی نحوه حرکت شهاب سنگ ها و جلوگیری از ریزش شهاب ها بر روی زمین می باشد.در اواسط سال ۲۰۲۰، هنگامی که سنگ مورد نظر به مدار رسید، دو فضانورد بر روی سطح آن خواهند رفت تا نمونه هایی از آن جمع کنند.این اولین تجربۀ بشریت خواهد بود.آن دو فضانورد، ۲۵ روز در آنجا خواهند ماند.همچنین برای حرکت در سطح سنگ مذکور، تجهیزات پروازی جدیدی در نظر گرفته شده است.سنگ هایی که فعلا نامزد انتقال به مدارهای نزدیگ زمین شده اند به شرح زیر می باشند:

  • Bennu
  • Itokawa
  • ۲۰۰۸ EV5

همچنین، تا رسیدن فضاپیما به منطقه مورد نظر، سنگ هایی از همان منطقه به لیست نامزد ها افزوده می شوند.

Robert Lightfoot،مدیر یکی از بخش های ناسا،درباره ی این پروژه اذعان کرده است:

پروژه ی Asteroid Redirect Mission شروع یک راه طولانی است که پایانش سفر انسان به مریخ خواهد بود. ما به کمک این پروژه خواهیم توانست که انسان را به اعماق فضا ببریم.

 [منبع:Gizmag]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *