نقد و بررسی مایکروسافت لومیا ۷۳۵

نقد و بررسی مایکروسافت لومیا ۷۳۵
  • 1394/5/12
  • پرهام
  • 1

مقدمه

تابستان امسال با تلفن های میان رده متنوعی از شرکت های سازنده مواجه شدیم که از جمله آن ها می توان به گلکسی اس ۶ اکتیو، آلکاتل وان تاچ ۳، زن فون ۲ و همچنین هواوی P8 اشاره کرد. این تلفن های نشان داده اند که با هزینه ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلاری می توانید صاحب یک تلفن هوشمند میان رده با امکانات قابل قبول و امروزی باشید. خریدارانی که به دنبال تلفن های رده بالا و گران قیمت نیستند می توانند حق انتخاب های متعددی را داشته باشند. همانطور که می دانید، اکثر این تلفن های میان رده اندرویدی هستند و کمتر تلفن میان رده ویندوز فونی معرفی شده است.

امروزه، هر محصول ویندوز فونی توسط خود مایکروسافت طراحی و تولید می شود، از آنجایی که نوکیا از این عرصه کنار کشید. امسال نیز این شرکت تلفن میان رده‌ی لومیا ۷۳۵ خود را معرفی کرده است که با قیمت ۱۹۲ دلاری می تواند یکی از انتخاب های شما باشد.

۵

در ادامه می خواهیم یک بررسی کامل و همه جانبه از مایکروسافت لومیا ۷۳۵ داشته باشیم. با مجله اینترنتی گویا آی تی همراه شوبد.

محتویات جعبه:

  • مایکروسافت لومیا ۷۳۵
  • کابل میکرو یو اس بی
  • شارژر دیواری
  • دفترچه شروع کار
  • اطلاعات پیرامون تولید و امنیت

طراحی

جمع و جور و مدرن، مایکروسافت بین این دو ویژگی با تعادل پیش رفته است.

با توجه به دیگر تلفن های ویندوزی لومیا ، به خصوص لومیا ۶۴۰، به این موضوع پی می بریم که میان رده جدید مایکروسافت در زمینه طراحی تفاوت های بارزی دارد. بدنه لومیا ۷۳۵ پلاستیکی است و علاوه بر خوش دست بودن، با گرد و غبار و کثیفی به خوبی مقابله می کند. بخش های کناری راست و چپ برای خوش دست بودن تلفن، هلالی یا خمیده طراحی شده اند. اما دو بخش بالا و پایین بدنه کاملا صاف و تخت هستند و تلفن می تواند به کمک این موضوع درحالت ایستاده قرار گیرد. نکته جالب در این بخش، جدایی ساده و سریع بدنه پشتی و امکان استفاده از قاب های رنگارنگ و متنوع می باشد.

پس در مجموع، طراحی لومیا ۷۳۵ را می توانیم مدرن و در عین حال جالب و انعطاف پذیر بدانیم. علاوه بر این، اندازه کامپکت و متوسط تلفن، استفاده کامل یک دستی از آن را ساده کرده است.

۲

دکمه های آنلاک و همچنین ولوم در دو طرف تلفن قرار گرفته اند، با این حال اگر دکمه ای جهت دسترسی سریع به بخش دوربین قرار می گرفت، سرعت تصویر برداری بیش از پیش می شد. امروزه کمتر تلفن میان رده ای را با امکان شارژ بی سیم می بینیم، اما لومیا ۷۳۵ این قابلیت را به کاربران ارائه می دهد. علاوه بر این باتری تلفن جدا شدنی و قابل تعویض است. درگاه میکرو اس دی و امکان ارتقاء حافظه را نیز می توانیم یکی از نکات مثبت این تلفن تلقی نماییم.

صفحه نمایش

صفحه تلفن های سری لومیا هنوز هم به ایده آل ما نرسیده است، اما این صفحه OLED می تواند تفاوتی ایجاد کند.

لومیا ۷۳۵ با یک اندازه متوسط و در نتیجه صفحه نمایش میان رده عرضه گشته است. صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ و OLED با فناوری Clear Black به لومیا ۷۳۵ اختصاص یافته است. این صفحه نمایش را در مجموع نمی توان ایده آل و کاملا امروزی تلقی کرد، به خصوص در بخش دقت رنگ ها پیشرفت صفحه لومیا آنچنان قابل توجه نبوده است. اما در مجموع این مختصات صفحه را برای یک میان رده ۱۹۰ دلاری مناسب می دانیم.

همانطور که گفتیم در صفحه نمایش این تلفن از فناوری Clear Black استفاده شده است که به بخش تولید رنگ و کیفیت آن کمک می کند و زوایای نمایشی و دقت رنگ ها را بهبود می بخشد. در زمینه روشنایی صفحه، عملکرد تلفن در زیر نور زیاد (همچون خورشید) آنچنان مناسب نیست.

۳

در زمینه صفحه نمایش این میان رده و این موضوع که اصلا امروزی و با کیفیت عالی نیست می توانیم مدت ها بحث کنیم، اما نباید از این نکته که لومیا ۷۳۵ در مجموع با قیمت خوب و امکانات منصفانه عرضه شده، صرفه نظر نماییم. در مجموع می توانیم بگوییم صفحه نمایش این تلفن به نسبت لومیا ۶۴۰ بالاتر و بهتر است.

نتایج بررسی و تست های مختلف از صفحه لومیا ۷۳۵ در مقایسه با رقیبانش را می توانید در نمودار زیر مشاهده نمایید:

۱

رابط کاربری و عملکرد آن

چیز جدیدی در این بخش دیده نمی شود؛ همان ویندوز فون ۸٫۱ با طراحی مختص سر لومیا…

لومیا ۷۳۵ در مجموع از سیستم عامل ویندوز فون ۸٫۱ با طراحی خاص لومیا دنیم (Lumia Denim) بهره می برد؛ بدین معنی که کورتانا در آن گنجانده شده و تمام اپلیکیشن های اختصاصی لومیا را می توان در اختیار داشت. تجربه کاربری در لومیا ۷۳۵ با دیگر تلفن های هم خانواده اش تفاوت ندارد.

به هر حال ویندوز فون هنوز نو پا است و نمی توانیم آن را کامل بدانیم. با این حال با آمدن ویندوز فون ۱۰ شاید بتوانیم این سیستم عامل را جدی ترین رقیب برای اندروید و iOS بدانیم. یکی از ویژگی های مثبت این سیستم عامل را می توان تجربه کاربری کامل آفیس بدانیم؛ در زمینه مشاهده و ویرایش اسناد و همگام سازی ثانیه ای با لومیا ۷۳۵ مشکلی نخواهید داشت. به هر حال با داشتن لومیا ۷۳۵ می توانید به ویندوز ۱۰ و یک پیشرفت چشم گیر امیدوار باشید.

پردازنده و حافظه

کار های عادی و روزانه در یک چشم به هم زدن انجام می شوند، اما هر چه عملیات سنگین تر شود تلفن ضعیف تر عمل می کند؛ به هر حال میان رده است!

همچون لومیا ۶۴۰، این تلفن از پردازنده چهار هسته ای کوالکام اسنپ دراگون ۴۰۰ SoC و با قدرت ۱٫۲ گیگاهرتز بهره می برد و با حافظه پردازنده یک گیگابایتی (RAM 1 GB) و چیپست گرافیکی آدرنو ۳۰۵ همراه شده است. در زمینه کارهای روزمره، گشت و گذار در تلفن و اینترنت و… مشکل خاصی با این سیستم نخواهید داشت. اما در زمینه کارهای سنگین همچون بازی های سه بعدی نمی توان حساب ویژه ای بر روی آن باز کرد.

۶

لومیا ۷۳۵ با توجه به قیمت مناسب ۱۹۰ دلاری خود، با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت همراه شده است که امکان ارتقاء به کمک درگاه میکرو یو اس بی را دارد؛ به همین دلیل است که می گوییم امکانات این محصول به توجه به قیمت کاملا منصفانه به نظر می رسند.

نتایج تست و بنچ مارک پردازنده مایکروسافت لومیا ۷۳۵ را در مقایسه با هواوی P8 و همچنین لومیا ۶۴۰ در نمودار زیر مشاهده می نمایید:

۲

دوربین

با دوربین ۵ مگاپیکسلی می توان سلفی های با کیفیتی تولید کرد. همچنن دوربین ۶٫۷ مگاپیکسلی پشت نیز تصاویر با کیفیتی را ثبت می کند.

تلفن هایی نظیر لومیا ۹۳۰، لومیا ۱۰۲۰ و همچنین لومیا ۱۵۲۰ این موضوع را نشان می دهند که سری لومیا مایکروسافت هیچ گاه در زمینه تعداد مگاپیکسل های دوربین فروگذار نبوده و کاملا بخشنده عمل کرده است! با این حال در لومیا ۷۳۵، وجود یک دوربین ۶٫۷ مگاپیکسلی با فناوری Carl Zeiss Optics کمی غافلگیر کننده بود. تفاوت در این بخش زیاد است اما همه می دانیم که نمی توان مگاپیکسل را معیار دقیق و خوبی برای مقایسه کیفیت تصاویر تولیدی دانست.

Microsoft-Lumia-735-sample-images

بخش اپلیکیشن دوربین در این تلفن نیز شباهت زیادی به لومیاهای قدیمی داشته و تغییرات کمی بر روی آن صورت گرفته است. تصویر برداری در محیط های کم نور با لومیا ۷۳۵ مطلوب به نظر می رسد و با اینکه تمامی زوایا و جزئیات ثبت نمی شود، اما کیفیت تصویر در مجموع قابل قبول است.

در آخر می توانیم دوربین جلوی لومیا ۷۳۵ را یکی از نکات مثبت آن تلقی کنیم؛ تصاویر سلفی روز به روز نزد کاربران محبوب تر می شوند و توجه مایکروسافت به این بخش در نوع خود قابل تقدیر است.

نتایج تست سرعت دوربین لومیا ۷۳۵ در مقایسه با رقیبان و هم رده ها را می توانید از طریق جدول زیر مشاهده و بررسی کنید:

۳

کیفیت تماس

تماس های تلفنی در لومیا ۷۳۵ به خوبی پردازش می شوند، پس می توانید انتظار صدای با کیفیت و طبیعی را داشته باشید.

بعد از چند مکالمه صوتی با لومیا ۷۳۵، کیفیت صدای خوبی را تجربه کردیم و عملکرد آن در این بخش بالاتر از حد متداول در میان تلفن های میان رده است. در موقعیت های شلوغ و پر سر و صدا، تشخیص کلمات فرد مقابل راحت تر بوده و صدای گیرایی تولید می شود.

باتری

آن چنان عجیب و غافلگیر کننده نیست؛ عمر باتری لومیا ۷۳۵ در حد معمول و قابل پیش بینی است.

باتری ۲۲۰۰ میلی آمپری لومیا ۷۳۵، عملکرد غیر معمول و فوق العاده ای ندارد و عمر باتری معمولی را ارائه می دهد. با این حال در استفاده معمولی، باتری تلفن استفاده یک روز کامل را پشتیبانی می کند. نتیجه بنچ مارک این تلفن در بررسی ما نیز ۷ ساعت و ۲۴ دقیقه بود.

با این که حدود ۱۴۹ دقیقه تا شارژ شدن کامل تلفن از ۰ تا صد درصد زمان لازم است، اما امکان استفاده از فناوری شارژ بی سیم به صورت پیش فرض در تلفن جای تقدیر دارد.

نتایج بنچ مارک لومیا ۷۳۵ در مقایسه با سایر رقیبان و هم رده ها در نمودار زیر قرار گرفته است:

۴

نکات مثبت

  • قیمت کاملا مناسب ( ۱۹۲ دلار نسخه فول آنلاک/ ۳۰ دلار قرارداری)
  • اندازه متوسط
  • بدنه جدا شدنی
  • سلفی ها بسیار با کیفیت
  • فناوری شارژ بی سیم
  • صفحه نمایش شارپ و تمیز

نکات منفی

  • عملکرد ضعیف در کاربردهای سنگین همچون بازی های سه بعدی
  • سرعت تصویر برداری پایین
  • روشنایی صفحه ضعیف در موقعیت های پر نور و بیرون

امیدواریم نقد و بررسی ما مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. نظرات خود پیرامون این محصول را در بخش زیر با ما و خوانندگان گویا آی تی در میان بگذارید.

منبع: وب سایت Phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با عرض سلام و خسته نباشید. چرا روی سایت های مختلف لومیا ۷۳۵ یه بار مایکروسافت و یه بار نوکیا ثبت شده؟یعنی از این مدل هم نوکیا هست هم مایکروسافت؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *