چگونه Hyperloop One مدل حمل و نقل ما را دگرگون خواهد کرد؟

چگونه Hyperloop One مدل حمل و نقل ما را دگرگون خواهد کرد؟
  • 1395/9/22
  • زهرا معبودی
  • 0

ایلان ماسک مملو از ایده های خلاقانه است، از ساختن کارخانه ای پیشگام در صنعت ساخت خودرو های الکتریکی، فرستادن راکت به فضا و یا وصل کردن باتری به خانه ها!

 در سال ۲۰۱۳، رئیس شرکت تسلا، آقای ایلان ماسک ایده جدیدی به ذهنش رسید. از آن جایی که ایده قطار ریلی فوق سریع در کالیفرنیا از نظر ماسک بسیار گران، کند و متکی بر تکنولوژی های پیش پا افتاده بود او هایپر لوپ را پیشنهاد کرد. هایپرلوپ نوعی نقل مکان به شیوه مدرن است که هم مناسب سفر در مسافت های شهری و یا مسافت های چند صد مایلی است.

به دلیل دغدغه های ذهنی فراوان ماسک تنها ایده اش را بر روی کاغذ آورد و از دیگر کار آفرینان هم عقیده خود دعوت به همکاری به عمل آورد. شرکت هایپرلوپ وان که شرکتی تازه تاسیس در تابستان ۲۰۱۴ بود هم اینک ۵۰۰ کارمند دارد که در حال کار بر روی به حقیقت رساندن طرح مفهومی هایپرلوپ در ۵ سال آینده هستند.

تکنولوژی و علم لازم برای این کار هم اینک وجود دارد

هایپرلوپ از موتوری الکتریکی خطی برای به حرکت درآوردن محفظه ای در لوله ای با فشار پایین استفاده می کند. این لوله ها را هم می توان زیر زمین و هم بالای زمین قرار داد. این محفظه ها که تقریبا ۱۲ تا ۳۶ نفر را حمل می کنند تا مایل ها می توانند بی صدا به صورت شناور حرکت کنند. فشار هوا که از حرکت آن ها شکل می گیرد و باعث  اغتشاش می شود نهایتا توسط  پمپ های صنعتی حذف خواهد شد.

how-hyperloop-one-could-revolutionise-way-we-travel

راب لوید مدیر عامل هایپرلوپ وان می گوید: ” ما داریم ترکیبی از علوم موجود در خصوص آیرودینامیک، معلق ماندن و موتور های خطی را گرفته و سیستمی می سازیم که با سیستم کنترل خودمختار نیز سازگار بوده و از این طریق یک چیز کاملا متفاوت خلق می کنیم. با استفاده از سیستم معلق ماندن مغناطیسی به جای چرخ، این سیستم با افزایش سرعت بهینه تر می شود. می توان با سرعت ۶۵۰ تا ۷۵۰ مایل بر ساعت به صورت شناور حرکت کرد.”

هیچ ایستگاهی وجود ندارد

زیر ساخت های هایپرلوپ وان مانند شبکه های ریلی روی زمینی حال حاضر نیازمند فضای زمینی نیست. لوله هایی که در درونشان محفظه ها قرار می گیرند نسبت به تونل هایی که هم اینک با آن ها آشنایی داریم از قطر بسیار کمتری برخوردار هستند و نبود نقاط ایست در آن هم ساخت این سیستم را ارزان تر می کند.

آقای لوید می گوید “یک ایستگاه اتوبوس بزرگ نیازمند پلتفورمی عظیم است که در آن ۸۰۰ نفر بتوانند در یک سمت به ردیف بایستند. هایپرلوپ پورتالی مدور و چندین طبقه زیر زمینی خواهد داشت.”

دیگر مشکل زمانبندی برای کسی وجود نخواهد داشت

هایپرلوپ سرویسی برای تقاضای آنی خواهد بود.

how-hyperloop-one-could-revolutionise-way-we-travel

آقای لوید می گوید: “یک قطار در زمان به خصوصی به ایستگاه می رسد و اگر به آن نرسید باید برای قطار بعدی صبر کنید. ایده ما این است که ما به صورت نقطه به نقطه و در وسیله ای بسیار کوچک تر در مکان های به خصوصی حرکت کنیم. وقتی سرعت آن محفظه را با سیستم نقطه به نقطه این شبکه ترکیب کنید می توانید زمان زیادی را صرفه جویی کنید.” طی مسافت در زمان کوتاه می تواند به مردم شمالی این امکان را دهد که در شمال زندگی کرده و در جنوب مشغول به کار باشند.

البته هنوز هم به خودرو نیازمند هستیم

لوید کاملا این عقیده را که هایپرلوپ جای خودرو ها را خواهد گرفت را رد کرده است. ما هنوز هم به تکنولوژی های کهنه مانند خودرو ها نیاز داریم تا بتوانیم از خانه تا ترمینال هایپرلوپ و سپس پس از آن تا مسیر کار را طی کنیم. حال اینکه آیا آن خودرو مال خودمان است یا خیر مسئله ای جداست.

هایپرلوپ می تواند بالای سطح زمین و یا زیر آن باشد

برخی از طرح ها بالای سطح زمینی هستند اما هایپرلوپ وان به زیر زمین نیز می اندیشد. لوله هایی که در درون شان محفظه ها در حرکت هستند احتمالا قطری ۵ متری خواهند داشت و لوید گفته است که”  در مقایسه با پروژه های دیگر ساخت آن ها آسان تر و بسیار کم هزینه تر خواهد بود. ما به یک تونل بین فنلاند و سوئد فکر می کنیم که طولی ۴۰ مایلی خواهد داشت. می توان این تونل را با خرج بیلیون دلاری ساخت نه ده ها بیلیون دلار.” لوید قیمت دقیقی از هزینه های پروژه در اختیارمان نگذاشت اما اظهار کرد که ” به طور میانگین هزینه دو سوم ریل های معمولی خواهد بود اما با سرعتی سه برابر بیشتر.”

۷۵۰ مایل بر ساعت سرعت چگونه خواهد بود؟

how-hyperloop-one-could-revolutionise-way-we-travel

سوالی که برای همگان پیش می آید این است که این همه سرعت چه حسی خواهد داشت؟ لوید می گوید “این موضوع به سرعت شتاب گیری تان بستگی دارد. اگر دوست دارید رانندگی هیجان انگیزی در تسلا داشته باشید باید پدال گاز را کاملا بفشارید و شتاب بگیرید. البته این چیزی نیست که مردم در وسایل حمل و نقل عمومی بخواهند. با موتور الکتریکی ما قادر خواهیم بود فشاری بسیار خطی تولید کنیم از این رو می توانیم تنها فاصله مورد استفاده برای شتاب گیری را طویل و یا کوتاه کنیم و از این رو شتاب گیری آهسته آهسته داشته باشیم. ما می توانیم حس حرکت این وسیله را به مانند سوار شدن در یک آسانسور بسیار سریع تشبیه کنیم.”

آیا ایمن است؟

سرعت ۷۵۰ مایل بر ساعت در محفظه ای درون یک لوله به نظر ترسناک می رسد اما لوید می گوید ” این محیط بسیار کنترل شده است از این رو متغیر های بسیار کمتری نسبت به وقتی که سوال یک خودرو یا هواپیما می شوید وجود خواهد دشات. ما به شدت در حال کار با رگولاتور هایی هستیم که هدف شان تایید تکنولوژی و امینت این وسیله خواهد است. هایپرلوپ سیستم کنترل خود مختار خواهد داشت. لوید گفته : این سرعت از مرز توان انسان در تصمیم گیرنده بودن پیشی می گیرد” اما او همچنین گفته است که برخی از رگولاتور ها بر بودن یک راننده انسانی جایگزین اصرار می ورزند.

در خدمت مردم از سال ۲۰۲۱

how-hyperloop-one-could-revolutionise-way-we-travel

هدف برنامه سال ۲۰۱۷ تایید این تکنولوژی است و هایپرلوپ وان در حال ساخت اولین مرکز آزمایشی “Devloop”  در لاس وگاس می باشد. برنامه آن ها انتخاب نخستین محل ها برای اجرای طرح در سال ۲۰۱۸ و شروع ساخت و ساز در اواخر سال ۲۰۱۸ و حین ۲۰۱۹ می باشد.  لوید می گوید “در سال ۲۰۲۰ ما قصد داریم کار این سرویس را با خدمات باربری و حمل کانتینر و پالت شروع کنیم. در حال انجام تحقیقات بر روی احتمال انجام این کار در لوس آنجلس هستیم.” لوید همچنین از تمایل به کار در امارات، اروپای شمالی و روسیه گفت. اگر همه برنامه ها به درستی پیش برود تا سال ۲۰۲۱ انتقال مسافر با هایپرلوپ آغاز خواهد شد.

نظرات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید. همچنین می توانید با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی خود این مطلب کاربردی را به دیگر دوستان خود نیز اطلاع دهید.

منبع: autocar

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *