راهنمای خرید: چگونه مانند حرفه ای ها دامنه انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید: چگونه مانند حرفه ای ها دامنه انتخاب کنیم؟
  • 1395/10/7
  • زهرا معبودی
  • 0

چند سالی است که مشاغل اینترنتی رونق فراوانی پیدا کرده و افراد زیادی به آن روی آورده اند. همانطور که می دانید یکی از پایه ترین پیش نیاز ها برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی دارا بودن یک سایت است که شما خدمات و محصولات خود را در آن ارائه نمایید. برای ایجاد سایت به دو آیتم اصلی نیاز دارید. اول یک سرویس دهنده هاست و دوم یک دامنه مناسب و کارآمد.

دامنه سایت در واقع معرف و شخصیت تجاری شما را تشکیل می دهد. زیرا شما هر زمان که بخواهید می توانید در سرویس دهنده هاست، برنامه نویسی و ظاهر سایت و هرچیز دیگری تغییر ایجاد نمایید، اما دامنه شما دیگر قابل تغییر نخواهد بود.

فرض کنید شما یک دامنه با نام book.com ثبت نموده اید. واضح است که زمینه فعالیت این دامنه مرتبط با کتاب، کتاب خوانی، نشریات و چیزهایی از این دست می باشد. حال اگر شما پس از مدتی به این نتیجه برسید که به این زمینه علاقه ای ندارید و یا نمی توانید محتوای کافی را برای آن تولید نمایید راه حل چیست؟ در این حالت شما ۲ را پیش رو دارید:

  1. یک دامنه جدید ثبت کنید و مخاطبین سابق خود را از دست داده و از صفر شروع کنید.
  2. بر روی همین دامنه فعلی مطالب دلخواه خود ار نشر دهید. که این کار نه تنها باعث ناراضی شدن مخاطبین و از دست دادن آن ها شده بلکه در آینده شما را با مشکلات متنوع دیگری نیز مواجه خواهد نمود.

بنابراین پیش از خرید دامنه به دقت آن را مورد بررسی قراردهید و نام دامنه را با دقت و توجه خاصی برگزینید.

how-to-buy-domain

تعریف دامنه های عمومی و اختصاصی :

به طور کلی دامنه ها به دو دسته تقسیم می شوند و شما با توجه به نوع محتوی و کاربردی که از سایت خود انتظار دارید می توانید یکی از این دو نوع را انتخاب نمایید.

دامنه عمومی: این دسته از دامنه ها به گونه ای تعریف می گردند که محتوایی خاصی را تداعی نمی کنند و مناسب افرادی است که قصد دارند با انتشار مطالب گسترده و متنوع اقدام به جذب مخاطب نمایند. به عنوان مثال gizmodo.com ، یک دامنه ی عمومی است که شنیدن نام آن هیچ چیز خاصی را برای شما تداعی نمی کند و در صورتی که به این وب سایت مراجعه نمایید با انواع مختلفی از مطالب مواجه خواهید شد که شامل اخبار فناوری و مطالب مرتبط و یا غیر مرتبط دیگر است. این وب سایت مخاطبان بیشماری را در سراسر جهان داراست.

دامنه اختصاصی: همانطور که مشخص است این دسته از دامنه ها درست در نقطه مقابل دامنه های عمومی هستند و نام آن ها یک مطلب و موضوع خاص را برای کاربر تداعی می نماید و مخاطب با شنیدن نام آن به سادگی به محتوی آن پی خواهد بود.به عنوان مثال  download.com یک دامنه اختصاصی است که با شنیدن نام آن محتوی به سادگی قابل فهم است.

یکی از بزرگترین دامنه های عمومی موجود درجهان Google.com است که تحت یک دامنه خدمات بی شماری را به کاربران جهانی خود ارائه می نماید. حال اگر این وب سایت در ابتدا کار خود را با دامنه ای چون searchengine.com آغاز می نمود، آیا می توانست در ادامه این همه خدمات گسترده را در قالب یک دامنه به کاربران خود ارائه نماید؟

یکی دیگر از مثال های رایج درباره دامنه های عمومی موتور جستجوی مایکروسافت است که با نام Bing مشغول فعالیت می باشد. مایکروسافت می توانست این موتور جستجو را با هر نام دیگری معرفی نماید اما واضح است این نام گذاری به این سبب انجام پذیرفته که بتواند حجم عظیمی از خدمات را در آینده تحت عنوان همین یک دامنه منصوب نمود.

بنابراین اولین نکته در انتخاب دامنه این است که درصورتی که قصد دارید تنها در یک زمینه خاص به فعالیت خود ادامه دهید نامی را برگزینید که معرف کار و فعالیت شما باشد. به عنوان مثال وقتی یک کاربر قصد دانلود یک فایل خاص را دارد با سرچ در گوگل نتایجی را باز می کند که در دامنه آن ها کلمه دانلود موجود باشد. اما افرادی که به عنوان مثال به دنبال “عکس های خنده دار” هستند در صفحه نتایج گوگل هر لینکی را باز می کنند و کمتر توجهی به آدرس آن ندارند. پس اگر یک کسب و کار نوپا هستید و برنامه بلند مدت شما تبدیل شدن به یک برند شناخته شده است پیشنهاد می کنم هنگام انتخاب دامنه تمرکز شما بر روی دامنه های عمومی باشد.

برای انتخاب دامنه مناسب نات زیر را حتما در نظر داشته باشید:

how-to-buy-domain

  1. با .com شروع کنید.

این روزها پسوند های بسیار زیادی با مفاهیم خاص برای ثبت دامنه وجود دارند . اما در این میان پسوند .com اعتبار و ارزش خاصی را داراست. پسوند .com یکی از معتبرترین و قدیمی ترین پسوند های دامنه است. ارزش و اعتبار این پسوند آنقدر بالاست که اغلب برندهای خاص د رکنار دامنه خود با هر پسوندی یک نمونه از آن دامنه را با پسوند .com نیز خریداری می نمایند.

در زمان خرید دامنه همواره به این موضوع توجه نمایید که دامنه ای که قصد خرید آن را دارید پسوند .com آن خالی باشد و پیش از این توسط شخص دیگری اشغال نگردیده باشد. دلیل این موضوع آن است که اغلب افراد در زمان شنیدن نام یک برند آن را با پسوند .com وارد می نمایند و آنجاست که در صورتی که دامنه شما با نام .com توسط برند دیگری اشغال گردیده باشد، ناخودآگاه شما مخاطبین یا مشتریان خود را به سمت برند رقیب هدایت نموده اید.  پس در صورتی که برند شما با پسوند .com پیش از این اشغال شده به فکر یک نام دیگر برای دامنه خود باشید.

برای مثال شخصی که برند نوکیا را در جایی می بیند و قصد دارد اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کند در ۹۰% مواقع بدون جست و جو به ادرس nokia.com میرود. حال اگر این دامنه متعلق به شرکت نوکیا نباشد و شخص دیگری یک سایت متفرقه بر روی آن دامنه راه اندازی کرده باشد. همین باعث می شود شرکت نوکیا سالانه هزاران کاربر جدید را به سایت دیگری هدایت کند.

  1. دامنه بدون چند فهمی

    در زبان فارسی برخی ا زکلمات هستند که حالت چند فهمی دارند و می توانند چندین شیوه نوشتن را دارا باشند. در چنین شرایطی شما نیمی از مخاطبین خود را به دلیل فهم اشتباه نام دامنه و یا مواردی این چنینی از دست خواهید داد. به عنوان مثال فرض کنید شما قصد دارید دامنه ای با نام سامانه ثبت نمایید. در چنین حالتی بایستی توجه نمایید که این نام قادر است به دو شکل com و همچنین samane.com نوشته شود. در چنین شرایطسپی اگر شما نام سایت خود را مثلا پشت تلفن به یک نر بگویید، شخص مورد نظر نمی داند کدام یکی از این دو مورد سایت شما خواهد بود و ممکن است به اشتباه به سمت سایت رغیب شما هدایت شود. بنابراین بهترین راه برای رفع این مشکل این است که دامنه های این چنینی را ثبت نکنید و اگر هم قصد دارید اقدام به ثبت چنین سایت هایی دست بزنید بهتر است تمامی حالت های نوشتاری دیگر آن دامنه را نیز خریداری نموده و به سایت خود اتصال دهید.

  2. دامنه های کوتاه و قابل حفظ

    انتخاب یک نام دامنه کوتاه که بتواند مفهوم سایت شما را نیز برساند مزایای بسیاری دارد به عنوان مثال کوتاه بودن نام دامنه سبب می شود آن نام بیشتر به خاطب بماند و همچنین انتقال آن نیز ساده تر باشد. همچنین در شرایطی که رقبای تجاری بسیاری دارید، کوتاه بودن نام دامنه سبب می شود نام دامنمه شما بیشتر از رقبا در ذهن مخاطبین بماند و این موضوع باعث خواهد شد که افراد بیشتری را به سوی سایت خود هدایت نمایید.

  3. دامنه های برتر را خریداری کنید.

    برخی مواقع شما برای برند خود نیازمند یک دامنه با یک نام کنحصر به فرد هستید. اما در زمان ثبت دامنه متوجه می شوید که پیش از شما شخص دیگری اقدام به ثبت این دامنه نموده است. از آن جا که شما تمام برنامه ریزی های خود را برای این نام نموده اید و نمی توانید دامنه دیگری را جایگزین آن نمایید بهترین راه مذاکره با مالک فعلی دامنه است. هرچند فرد ممذکور قطعا قیمتی بسیار بیشتر از ارزش واقعی دامنه را از شما دریافت خواهد نمود. اما توجه داشته باشید که این هزینه اضافی ارزش اش را دارد و به زودی به شما بازگشت داده خواهد شد.
    در سال ۱۹۹۴ شخصی به نام کریس کلارک دامنه com را تنها با قیمت ۳۰ دلار خریداری نموده بود. اما این نام دامنه چند سال بعد با قیمتی معادل ۲٫۶۰۰٫۰۰۰(دومیلیون و ششصد هزار دلار) به شرکت پیزا فروخته شد. اینجاست که می توان به اهمیت نام برند دست یافت.

    نکته : اگر بازار هدف مخاطبان شما فقط کشور ایران است و نیازی به مخاطبان خارج از کشور ندارید می توانید از پسوند ir. هم استفاده کنید. چون این دامنه اشاره به کشور ایران میکند برای جست و جوی های داخل کشور روی کلمه کلیدی مورد نظر شما رتبه بهتری خواهد داشت.
    how-to-buy-domain

  4. اجازه سوء استفاده ندهید.

    در صورتی که یک برند معتبر و شناخته شده هستید تلاش نمایید تا تمامی پسوند های شناخته شده دیگر را نیز به نام خودتان ثبت نمایید. به عنوان مثال در صورتی که شما برندی با نام دامنه com ثبت نموده اید، حتما سایر پسوند های معروف چون .net   .info  .ir را نیز به نام خودتان ثبت نمایید. با انجام این کار اجزای سوء استفاده به افرادی که قصد دارند با پسوند های آزاد اقدام به سوء استفاده از نام و اعتبار شما نمایند را نمی دهید.

 

در این راهنمای خرید قصد داشتیم شما را با همه ی باید ها و نباید های مهم و حیاتی در انتخاب دامنه آشنا نمایید. امیدواریم این مطلب بتواند به شما در انتخاب یک دامنه مناسب با برندتان کمک نماید. نظرات و دیدگاه های خود را با و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بکذارید.

انتخاب یک شرکت هاستینگ خوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، باتوجه به تجربیات ما در این زمینه، در حال حاضر بهترین انتخاب برای خرید هاست و دامنه معتبر شرکت میزبان فا به آدرس وب سایت mizbanfa.net می باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *