آموزش تغییر فونت پیشفرض در ویندوز ۱۰

آموزش تغییر فونت پیشفرض در ویندوز ۱۰
  • 1395/12/10
  • زهرا معبودی
  • 0

شرکت مایکروسافت با معرفی هر نسخه جدید از سیستم عامل‌هایش، شرایط و امکاناتی را هم برای تغییر تنظیمات پیش فرض آن ها در نظر می‌گیرد؛ مثلا گزینه‌هایی را برای حذف آیکن‌ها، تغییر شکل و اندازه آن‌ها، تغییر اندازه قلم ویندوز و صفحات و .. به شما ارائه می‌دهد.

در این مقاله آموزشی به نحوه تغییر دادن فونت پیش‌فرض آیکن‌ها، منوها، فایل‌های Explorer و.. در سیستم عامل ویندوز ۱۰ خواهیم پرداخت؛ لطفاً با گویا آی تی همراه باشید.

تغییر فونت در ویندوز 10

کاربران در نسخه های قبلی سیستم عامل ویندوز مثل ویندوز ۷، به راحتی می‌توانستند با کلیک راست بر روی میزکار خودشان، از تنظیمات خود ویندوز برای تغییر فونت، تغییر اندازه صفحات، تول‌تیپ ها، منوها، و .. استفاده کنند، اما تا حدی زیادی تغییراتِ قلم، رنگ، اندازه صفحات و .. در ویندوز ۱۰ با محدودیت مواجه شده است و شما باید از رجیستری ویندوزتان برای اعمال این تغییرات استفاده کنید.

بهتر است بدانید که رجیستری برنامه ای است که به راحتی با تغییر در آن می‌توانید بر روی کلیدها، قلم ها، منوها و.. تغییراتی را ایجاد کنید؛ برنامه‌ای که به طور پیش فرض در خود ویندوز موجود است و نیاز به نصب نرم افزار اضافی ندارید.

در حال حاضر به طور پیش‌فرض ویندوز ۱۰ از فونت« Segoe UI» استفاده می‌کند، اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از این فونت استفاده کنید گام به گام مراحل زیر را تا تغییر فونت‌تان دنبال کنید.

قبل از شروع مراحل بهتر است بدانید، برای این‌که با تغییر در رجیستری ویندوز، مشکلات احتمالی که ممکن است ایجاد شود هم به حداقل برسد، استفاده از نسخه رجیستری پشتیبان بهترین گزینه است؛ پس قبل از هر تغییری بر روی برنامه رجیستری خود، یک Restore point از ویندوز و رجیستری خود تهیه کنید، تا در صورت مشکل دو مرتبه سیستم را به حالت امن قبلش بر گردانید.

برای شروع به بخش Control Panel بروید، در آنجا سرویس Fontsرا اجرا کنید. در این‌جا می‌توانید لیست فونت‌ها را ببینید، یک قلم را انتخاب کنید، و اسم آن را به خاطر بسپارید.

تغییر فونت در ویندوز 10

به عنوان مثال قلم ‘Arial’ را انتخاب می کنم، و مثل تصویر زیر در خط “Segoe UI”=”ENTER-NEW-FONT-NAME”، فونت جدید را جایگزین می‌کنم؛ دستورات موجود در زیر را کپی می کنم و در برنامه Notepad آن را Paste می کنم، دستورا ت در زیر آورده شده اند:

تغییر فونت در ویندوز 10

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionFonts]

“Segoe UI (TrueType)”=””

“Segoe UI Bold (TrueType)”=””

“Segoe UI Bold Italic (TrueType)”=””

“Segoe UI Italic (TrueType)”=””

“Segoe UI Light (TrueType)”=””

“Segoe UI Semibold (TrueType)”=””

“Segoe UI Symbol (TrueType)”=””

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionFontSubstitutes]

“Segoe UI”=”ENTER-NEW-FONT-NAME”

الان فایل را به این صورت ذخیره کنید: File > Save as و در قسمت Save ad Type: All Files را انتخاب کنید، در این‌جا باید به همراه نام فایل از پسوند« .reg» استفاده کنید و در نهایت Save را انتخاب کنید.

تغییر فونت در ویندوز 10

بعد از انجام مراحل بالا، برنامه ویرایشگر رجیستری، برای تغییر در آن پیغام خطایی به شما نشان می دهد، باید روی دکمه Yes کلیک کنید، و سپس کادری که نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن تغییرات در رجیستری است، نشان داده می شود، آن را ok کنید.

حالا با یک‌بار راه اندازی (Restart ) مراحل تکمیل می شود، و بعد از بوت شدن، فونت جدید را در ویندوز خود می‌بینید.

اگر می خواهید مجدداً فونت را به تنظیمات پیش فرض ویندوز ۱۰ تغییر دهید، دو مرتبه برنامه  Notepad  را باز کنید و دستوراتی که در زیر آورده شده است راPaste  کنید:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionFonts]”Segoe UI (TrueType)”=”segoeui.ttf””Segoe UI Black (TrueType)”=”seguibl.ttf””Segoe UI Black Italic (TrueType)”=”seguibli.ttf””Segoe UI Bold (TrueType)”=”segoeuib.ttf””Segoe UI Bold Italic (TrueType)”=”segoeuiz.ttf””Segoe UI Emoji (TrueType)”=”seguiemj.ttf””Segoe UI Historic (TrueType)”=”seguihis.ttf””Segoe UI Italic (TrueType)”=”segoeuii.ttf””Segoe UI Light (TrueType)”=”segoeuil.ttf””Segoe UI Light Italic (TrueType)”=”seguili.ttf””Segoe UI Semibold (TrueType)”=”seguisb.ttf””Segoe UI Semibold Italic (TrueType)”=”seguisbi.ttf””Segoe UI Semilight (TrueType)”=”segoeuisl.ttf””Segoe UI Semilight Italic (TrueType)”=”seguisli.ttf””Segoe UI Symbol (TrueType)”=”seguisym.ttf””Segoe MDL2 Assets (TrueType)”=”segmdl2.ttf””Segoe Print (TrueType)”=”segoepr.ttf””Segoe Print Bold (TrueType)”=”segoeprb.ttf””Segoe Script (TrueType)”=”segoesc.ttf””Segoe Script Bold (TrueType)”=”segoescb.ttf” [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionFontSubstitutes] “Segoe UI”=-

حال برنامه را مثل روال قبلی ذخیره کنید:

: File > Saveو در قسمت  Save ad Type: All Filesرا انتخاب کنید، در اینجا باید به همراه نام فایل از پسوند« .reg» استفاده کنید و در نهایت Save را انتخاب کنید.

مجددا پس از تکمیل فرآیند بالا، با پیغام خطای رجیستری مواجه می شوید، در کادر آن دکمه Yesرا کلیک کنید و سپس در صورت موفقیت آمیز بودن کار، به شما پیغام successfully نشان داده می‌شود آن را ok کنید؛ حالا دومرتبه سیستم را ریستارت کنید تا تغییر فونت به « Segoe UI» را ببینید.

اعمال فونت هایی مثل Webdings و Wingdings باعث می شوند که ویندوز ۱۰ شما با مشکلاتی مواجه شود، بهتر است که آن ها را برای فونت سیستمی خود انتخاب نکنید.

نتیجه گیری:

همیشه با ارتقای سیستم عامل خود به نسخه جدیدتر، با راحتی و دم دست بودن گزینه‌های خاصی هم مواجه نمی شوید؛ گاهی نسخه های پایین تر مثل ویندوز ۷، امکانات دم دستی بهتری را به شما ارئه می دهند، اما همیشه هم سیستم عامل های قدیمی جوابگوی همه نیازهایتان نیست.

پس می‌توانید با ارتقای سیتم عامل خود مثلا به ویندوز ۱۰، ترفندهای آموزشی و ساده آن را هم برای تغییراتی چون تغییر فونت، تغییر اندازه و شکل آیکن ها، تغییر منوها و صفحات اکسپلور و.. را یاد بگیرید تا علاوه بر مدیریت بهتر و کاربر پسندتر بر روی سیستم تان، با مشکلات از قبیل ایستا بودن آن هم رو به رو نشوید.

دیدگاه خود را در رابطه با این مقاله با ما در میان گذاشته و روش هایی که تا کنون برایش در پیش گرفته اید و تجربیات ارزشمندتان را در پایین همین مطلب در نظرات بنویسید همچنین این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *