باند پانسمان هوشمند، راهکاری جدید برای نظارت بیشتر پزشکان بر وضعیت بیماران

باند پانسمان هوشمند، راهکاری جدید برای نظارت بیشتر پزشکان بر وضعیت بیماران
  • 1396/1/29
  • مقدم
  • 0

هنگامی‌که بخشی از بدن شما زخم می‌شود، باند پانسمان از زخم در برابر آلودگی‌های محیطی مراقبت می‌کند اما اطلاع از روند بهبود وضعیت زخم به سادگی امکان‌پذیر نیست و در صورتی‌که زخم جدی باشد، حتماً باید یک پزشک بر روند بهبود آن‌ نظارت نماید. به همین جهت، محققان به‌تازگی توانسته‌اند تا باندهای پانسمان هوشمندی را توسعه دهند که با استفاده از تعدادی سنسور، می‌تواند بر روند بهبود یا وخامت زخم نظارت نماید و اطلاعات مربوط به آن‌را به پزشک شما گزارش دهد. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

یک تیم تحقیقاتی که توسط بخشی از محققان برجسته موسسه علوم زندگی داشنگاه سوانزی در بریتانیا شکل گرفته، بر روی توسعه بانداژهای هوشمندی کار می‌کنند که این باندهای پانسمان با تعدادی سنسور همراه شده و هم‌چنین، به کمک چاپ سه‌بعدی آماده شده‌اند. سنسورهایی که در این بانداژهای هوشمند وجود دارد، می‌تواند بر روند بهبود یا وخامت زخم نظارت نماید و اطلاعات مربوط به آن‌را به دکتر شما ارائه دهد. بدین شکل، پزشک‌ شما می‌‌تواند راهکاری را برای بهبود سریع‌تر زخم پس از بررسی اطلاعات به‌دست آمده، ارائه دهد؛ بدون آن‌که نیاز باشد به‌طور حضوری توسط پزشک، وضعیت زخم بررسی شود.

ارسال اطلاعات به پزشک شما با استفاده از اتصال ۵G صورت می‌گیرد و پرفسور موسسه علوم زندگی داشنگاه سوانزی ادعا می‌کند که باندهای هوشمند با استفاده از این اتصال، می‌تواند اطلاعاتی مختلفی را از جمله موقعیت مکانی بیمار در اختیار پزشک معالج قرار دهد. در رابطه با زمان عرضه این بانداژهای هوشمند به بازار، اطلاعات چندانی وجود ندارد اما مارک کلمنت، ادعا می‌کند که در صورت موفقیت روند توسعه باندهای پانسمان‌ هوشمند، بررسی و آزمایش بر روی آن‌ها در ابعاد گسترده‌تر تا ۱۲ ماه آینده امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه‌براین، در حال‌حاضر به هزینه‌ تولید نوارهای پانسمان هوشمند هیچ اشاره‌ای نشده است و به همین جهت، نمی‌دانیم که آیا عرضه آن‌ها به بازار در صورت ارائه با قیمتی قابل‌توجه، ممکن خواهد بود یا خیر.

باید اشاره کرد که در صورت عرضه چنین محصولاتی به بازار، روند درمان بیماران دستخوش تغییر خواهد شد زیرا پزشکان با دریافت اطلاعات پیرامون بیماران خود، می‌توانند روش درمانی منحصربه‌فردی را براساس سبک زندگی و میزان فعالیت آن‌ها ارائه دهند. مارک کلمنت، پرفسو موسسه علوم زندگی دانشگاه سوانزی در همین رابطه، اعلام کرده است: «روش‌های درمانی رایج در حال‌حاضر، بدین شکل است که پزشک ممکن است یک بیمار را ببیند وپس از آن، روش درمانی را برای یک یا سه ماه در نظر می‌گیرد (تا بیماری یا زخم برطرف شود). با این‌حال، آنجه که در آینده صورت خواهد گرفت، بدین صورت است که پزشک می‌تواند بسته به سبک و الگوی زندگی بیمار و هم‌چنین، خود فرد، روش درمانی متفاوتی را در پیش بگیرد.»

لازم به‌ذکر است که این اولین‌باری نیست که محققان بر روی توسعه بانداژهای هوشمند مشغول به کار می‌شوند. در سال گذشته، گروهی از محققان دانشگاه بث بریتانیا، موفق شده بودند تا باندهای پانسمان هوشمندی را طراحی نمایند که در صورت وخامت وضعیت زخم یا آلوده‌شدن آن، تغییر رنگ می‌دهد و به این شیوه، بیمار مطلع می‌شود که باید هرچه سریع‌تر به پزشک خود برای معالجه زخم‌اش مراجعه نماید.

علاوه‌براین، گروهی از محققان در موسسه فناوری دانشگاه ماساچوست نیز توانسته‎اند بانداژهای پانسمان هوشمندی را طراحی نمایند که با ارائه راهکارهایی، می‌تواند به فرآیند بهبود زخم‌های بیماران سرعت ببخشد. در این رابطه، باید اشاره کرد که بر روی این نوارهای پانسمان هوشمند تعدادی سنسور وجود قرار دارد که می‌تواند بر دمای بدن بیماران نظارت نماید و زمانی‎که ضرورت داشته باشد، داروی لازم وارد بدن بیمار خواهد شد.

منبع: Wareable

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *