خطای ۵۰۰ Internal Server Error چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

خطای ۵۰۰ Internal Server Error چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟
  • 1396/2/20
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر سایتی را باز کردید و دیدید که خطای ۵۰۰ Internal Sever Error ظاهر می‌شود، این به معنای آن است که بخشی از سایت به مشکل خورده است. این مسئله ربطی به مرورگر، کامپیوتر یا ارتباط اینترنت شما ندارد. موضوع مربوط به سایتی است که می‌خواهید از آن بازدید کنید.

این خطا به چه معناست؟

این خطا در شرایط گوناگون رخ می‌دهد، اما همه‌ی این شرایط یک معنای مشخص دارند. بسته به وبسایت مورد نظر، این خطا ممکن است با عبارت‌های ۵۰۰ Internal Server Error، ۵۰۰ Error، HTTP Error 500، ۵۰۰٫ That’s an error، Temporary Error (500) یا فقط خود عدد ۵۰۰ بروز دهد.

خطای 500 Internal Server Error

خطای ۵۰۰ یک پیغام جامع است که زمانی ظاهر می‌شود که در وب سرور یک اتفاق غیر منتظره رخ دهد و سرور نتواند اطلاعات خاص بیشتری را فراهم کند. در این حالت به جای نمایش یک صفحه‌ی اینترنتی معمولی، در وب سرور خطا رخ می‌دهد و سرور هم به جای صفحات معمول وب، صفحه‌ای با پیغام خطا برای مرورگر می‌فرستد.

 

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

این مسئله از سمت وبسایت رخ می‌دهد، پس کاری از دست شما بر نمی‌آید. هر کسی که مسئول وبسایت باشد مشکل را برطرف خواهد کرد.

با این حال روش‌هایی برای کنار آمدن با این مشکل وجود دارد. این خطا اغلب به صورت موقت ظاهر می‌شود و ممکن است در عرض چند دقیقه وبسایت خودش را تعمیر کند. برای مثال، اگر تقاضا برای دسترسی به وبسایت در یک لحظه خیلی زیاد شود، ممکن است این مشکل به وجود آید. بهتر است قبل از این که دوباره بخواهید برای دسترسی به وبسایت تلاش کنید، چند دقیقه (یا ثانیه) صبر کنید.

اگر با این مشکل مواجه شدید، صفحه‌ی وب مورد نظر را مجدداً بارگذاری نمایید. برای انجام این کار از نوار ابزار مرورگر روی دکمه‌ی Reload کلیک کنید یا دکمه‌ی F5 را فشار دهید. با این کار مرورگر دوباره با وب سرور تماس می‌گیرد و مجدداً آن صفحه را درخواست می‌کند.

مهم: اگر در هنگام مواجه شدن با این پیغام در حال پرداخت آنلاین یا تراکنش مالی بودید، نباید صفحه را مجدداً بارگذاری نمایید. با این کار ممکن است دو بار از حساب شما پول برداشته شود. اکثر وبسایت‌ها باید طوری طراحی شده باشند که از بروز این مشکل جلوگیری شود، ولی اگر در حین انجام یک تراکنش، وبسایت با مشکل روبرو شد، این خطا ممکن است رخ دهد.

خطای 500 Internal Server Error

اگر با رفرش کردن صفحه نتوانستید مشکل را حل کنید، باید کمی بیشتر صبر نمایید. چون وبسایت احتمالاً با مشکل مواجه شده و بخش فنی در حال رفع آن می‌باشند.

اگر فکر می‌کنید که صاحبان وبسایت از وجود این مشکل بی‌خبر هستند، بهتر است با آن‌ها تماس بگیرید و مشکل را برایشان شرح دهید. اگر وبسایت برای شما باز نمی‌شود، احتمالاً برای دیگران هم باز نمی‌شود، پس بهتر است صاحب آن را در جریان این موضوع قرار بدهید.

برای نمونه، اگر این خطا را در وبسایت‌های تجاری مشاهده کردید، با شماره تلفن‌های تجاری سایت تماس بگیرید. اگر کسب و کار مذکور آدرسی ایمیلی برای خدمات مشتریان دارد، برای آن آدرس، ایمیل بفرستید. علاوه بر این، از طریق فیسبوک و توئیتر هم می‌توانید با بسیاری از این کسب و کارها تماس برقرار کنید.

چگونه به نسخه‌ی قدیمی یک صفحه دسترسی پیدا کنیم؟

اگر به دنبال صفحه‌ی خاصی هستید و آن صفحه در حال حاضر در دسترس نیست – حالا خواه به خاطر خطای ۵۰۰ یا هر مشکل دیگر – به روش‌های مختلفی می‌توانید به نسخه‌ی قدیمی آن صفحه دسترسی داشته باشید. این روش برای دسترسی به وبسایت‌های پویا یا صفحاتی که اطلاعات آن به صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود (مثل خبرگزاری‌ها) خوب نیست، اما برای دسترسی به مقالات قدیمی یا صفحات ایستا کار شما را راه می‌اندازد.

برای مثال، اگر از گوگل استفاده می‌کنید، برای دسترسی به نسخه‌ی قدیمی سایت‌ها از Google Cache استفاده کنید. صفحه‌ی مورد نظر خود را از میان نتایج جستجوی گوگل پیدا نمایید، روی فلشی که در سمت راست آدرس آن قرار دارد کلیک کنید، و سپس برای مشاهده‌ی نسخه‌ی قدیمی آن گزینه‌ی Cached را انتخاب نمایید. برای بارگذاری صحیح وبسایت از داخل صفحه‌ی کش شده، می‌توانید روی لینک Text-only version کلیک کنید.

خطای 500 Internal Server Error

به علاوه، برای مشاهده‌ی نسخه‌های قدیمی‌تر یک صفحه می‌توانید از ابزارهایی مثل Wayback Machine هم استفاده نمایید.

اگر صاحب یک وبسایت هستید و این خطا را در سرور خود مشاهده کردید، راه حل ساده‌ای برای حل موضوع وجود ندارد. یک جای کار می‌لنگد، این اشکال می‌تواند از خیلی جاها باشد. از جمله موارد متداول در مورد این مشکل، خطا در فایل .htaccess، دسترسی‌های اشتباه فایل یا پوشه‌ها، نصب نبودن بسته‌ی نرم‌افزاری خاصی که وبسایت شما به آن نیاز دارد، یا از دسترس خارج شدن سرور در هنگام برقراری ارتباط با یک منبع خارجی است.

برای یافتن منشا دقیق مشکل و حل آن، باید فایل‌های لاگ سرور را بررسی کنید و قسمت‌های مشکوک را مورد بازبینی قرار دهید. آیا در این باره دیدگاه یا تجربه ای دارید که بتواند تجربه کاربری کاربران گویا آی تی  را افزایش دهد؟ دیدگاه های خود را در بخش نظرات بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *