از بخش مسیرهای ارجاعی(Referrals) گوگل آنالیتیکس چه چیزهای می‌توان فهمید؟

از بخش مسیرهای ارجاعی(Referrals) گوگل آنالیتیکس چه چیزهای می‌توان فهمید؟
  • 1396/8/6
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر منابع ترافیک خود را سرسری نگاه می‌کنید ولی روی آن‌ها دقیق نمی‌شوید، اطلاعات ارزشمندی از دید شما پنهان می‌ماند. مسیرهای ارجاعی (Referral) معمولاً درهم و به‌هم ریخته‌اند، ولی همین‌ها کلید بهره‌گیری از توئیت‌های محبوب، تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی و محتواهای کسب و کار شما هستند. در این پست می‌خواهیم به بررسی مسیرهای ارجاعی بپردازیم که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی منابع خاص ترافیک باید آن‌ها را بلد باشید.

مسیرهای ارجاعی چه چیزهایی هستند؟

 

گویا آی تی: در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، اگر از بخش Traffic Sources به قسمت Referral بروید، می‌توانید مراجع اصلی‌ای را که به سایت شما ترافیک فرستاده‌اند ببینید.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

وقتی روی یکی از این دامنه‌های منبع کلیک می‌کنید، دقیقاً همان صفحه‌هایی را که لینک شما در آن وجود داشته و کاربر روی آن کلیک کرده است مشاهده می‌کنید. این‌ها همان مسیرهای ارجاعی هستند.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

هرچند همه‌ی این‌ها اطلاعات مفید ندارند، ولی برخی از آن‌ها حاوی اطلاعاتی هستند که منبع اصلی ترافیک ورودی شما را نشان می‌دهند.

 

چرا از پارامترهای UTM استفاده نکنیم؟

 

حتماً الان این سوال برایتان پیش آمده که چرا از پارامترهای UTM استفاده نکنیم؟ من هم موافقم، پارامترهای UTM برای کشف دقیق منشأ ترافیک ورودی بهترین روش است، اما آن‌ها فقط زمانی کاربرد دارند که خود شما لینک‌ها را منتشر کرده باشید. اگر کسی لینک شما را در توئیتش بگذارد، احتمال این که برای شما روی آن تگ بگذارد کم است. به همین خاطر بررسی مسیرهای ارجاعی استراتژی ثانویه‌ی خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لینک‌هایی است که نمی‌توانید روی آن‌ها پارامتر UTM قرار دهید.

 

توئیت‌های توئیتر

 

چه توئیت‌هایی بیشترین ترافیک را به وبسایت شما می‌آورند؟ این توئیت‌های مال چه کسانی است؟ پاسخ این سوالات در بخش مسیرهای ارجاعی می‌باشد. پس به قسمت Sources > Sources > Referrals بروید تا چیزی شبیه تصویر زیر ببینید.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

چیز جالبی دستگیرتان نشد، درست است؟ اما نگران نباشید، راهی برای یافتن منشأ این توئیت‌ها وجود دارد. در گوگل کروم افزونه‌ای به نام Campalyst Tweet Lookup داریم که همه‌ی آدرس‌ّهای t.co را به توئیت‌های واقعی تبدیل می‌کند. البته برای استفاده از این افزونه ماهانه باید ۵ دلار بپردازید (مگر این که هر بار فقط اطلاعات مربوط به ۵ روز را بررسی کنید).

 

منتها این روش تقریباً فقط برای لینک‌هایی کار می‌کند که بعد از نصب افزونه و اتصال به حساب کاربری گوگل آنالیتیکز به ثبت رسیده باشند.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟

 

اگر توئیت‌هایی را پیدا کردید که بیشترین ترافیک را به سایت شما آورده‌اند، می‌توانید ببینید چه کسانی در بالا بردن سایت شما تاثیرگذارتر هستند. پس حتماً وقتی در مورد شما توئیت می‌کنند، از آن‌ها تشکر کنید، و با تقویت این روابط کاری کنید که به این کار ادامه دهند.

 

سنجاق‌های پینترست

 

حتماً خودتان می‌دانید که چطور می‌توانید ببینید کدام تصاویر از سایت شما بیشتر در پینترست سنجاق شده‌اند. کافی است در آدرس زیر به جای عبارت domain.com آدرس سایت خودتان را قرار دهید:

 

http://pinterest.com/source/domain.com

 

اما کدام سنجاق عملاً به سایت شما ترافیک می‌آورد؟ برای پیدا کردن این چیزها در گوگل آنالیتیکز به مسیر Traffic Sources > Sources > Referrals بروید و روی pinterest.com کلیک کنید تا به چیزی مشابه تصویر زیر برسید.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

به جز گزینه‌ی offsite، با کلیک روی آیکن کنار سایر لینک‌ها می‌توانید سنجاقی را که به سایت شما ترافیک آورده ببینید.

 

چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟

 

علاوه بر تشکر کردن از کاربرانی که تصاویر شما را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانید ببینید چه نوع تصاویری بیشتر سنجاق می‌شوند. سپس از این نوع عکس‌ها بیشتر استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید کاربران پینترست را تشویق کنید تا وارد سایت شما شوند.

 

کدام تصاویر در بخش جستجوی تصاویر گوگل رتبه‌ی بالاتری دارند؟

 

حتماً کنجکاوید بدانید کدام تصاویر از سایت شما در بخش جستجوی تصاویر گوگل رتبه‌ی بهتری دارند و به سایت‌تان ترافیک می‌آورند، نه؟ این روش خیلی علمی نیست، اما کار شما را راه می‌اندازد. به همان مسیر Traffic Sources > Sources > Referrals بروید و روی google.com کلیک کنید. سپس روی مسیر ارجاعی /imgres کلیک نمایید. از منوی کشویی secondary dimension گزینه‌ی Landing Page را انتخاب کنید تا به چیزی شبیه تصویر زیر برسید.

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

با کلیک روی آیکن لینک خارجی می‌توانید ببینید چه صفحاتی از سایت شما بیشترین ترافیک را از بخش جستجوی تصویری گوگل دریافت می‌کنند. با فرض این که تصاویر زیادی در سایت خود نداشته باشید، می‌توانید ببینید چه تصویری بیشتر کلیک را دریافت کرده است.

 

چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟

 

ببینید مردم بیشتر روی چه نوع تصاویری کلیک کرده‌اند تا دوباره از همین مدل عکس‌ها استفاده کنید یا بتوانید مجدداً خود این تصاویر را منتشر نمایید. به علاوه، ببینید چگونه تصاویر را با استفاده از کلیدواژه‌های خاص در نام فایل، متن جایگزین یا توضیحات عکس برای جستجوهای گوگل بهینه‌سازی نموده‌اید.

 

پست‌های وبلاگی

 

اگر با استفاده از روش‌هایی چون وبلاگ‌نویسی مهمان، رپرتاژ یا نظر دادن در وبلاگ‌ها برای کسب و کار خود تبلیغ کرده‌اید، باید بدانید که کدام پست‌ها یا فعالیت‌ها بیشترین ترافیک را به سایت شما آورده است. برای فهمیدن این موضوع به مسیر Traffic Sources > Sources > Referrals بروید و روی دامنه‌ی وبلاگ‌ها کلیک کنید.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

با کلیک روی آیکن لینک خارجی موجود می‌توانید به پست مربوطه یا جایی که برای جذب ترافیک فعالیتی انجام داده‌اید بروید و آن را شناسایی کنید.

 

چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟

 

علاوه بر این که می‌توانید بفهمید کدام استراتژی برای کسب و کار شما بازدهی بیشتری دارد، ببینید با چه روش‌های خاصی به سایت خود لینک داده‌اید. آیا یک لینک ساده‌ی متنی عملکرد بهتری از سایر روش‌ها دارد؟ آیا لینک به صفحات درونی سایت از لینک به صفحه‌ی خانگی کلیک بیشتری می‌گیرد؟ حتماً در آینده هم از روش‌هایی استفاده کنید که برای شما ترافیک بیشتری می‌آورند.

 

محتوا در شبکه‌های رای‌دهی اجتماعی

 

اگر محتوای خود را در سایت‌های نظیر Reddit، Digg یا سایر سایت‌های بوکمارکینگ اجتماعی مثل Inbound.org یا Blog Engage ثبت کردید، اکنون نه تنها باید بدانید که کدام اطلاعات بیشترین رای را دریافت کرده، بلکه روی کدام محتوا بیشتر کلیک شده است. برای کشف این موضوع به مسیر Traffic Sources > Sources > Referrals بروید و روی دامنه‌ی شبکه‌ی مورد نظر خود کلیک کنید.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

همان طور که در مثال بالا می‌بینید بخش اعظمی از ترافیک ورودی از طریق یک آدرس عمومی به نام refer.php از StumbleUpon آمده است. اما زیر آن می‌بینید که StumbleUpon به آدرس‌های جزئی سایت شما هم ترافیک فرستاده است.

 

البته همه‌ی شبکه‌ها این قدر جزئی نیستند. مثلاً مسیرهای ارجاعی Reddit فقط زیرگروه‌هایی از این شبکه را نشان می‌دهد که محتوای سایت شما در آن‌ها ارسال شده است.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

اما از طرف دیگر، Delicious گاهی اوقات به کاربران نشان می‌دهد که چه کسی محتوای شما را بوکمارک کرده است.

 

مسیرهای ارجاعی گوگل آنالیتیک

 

چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟

 

هرچند شاید همیشه نتوانید بفهمید کدام اطلاعات بیشترین ترافیک را به سایت شما آورده، اما می‌توانید به اطلاعات ارزشمندی دسترسی پیدا کنید که در اجرای استراتژی‌های بوکمارکینگ اجتماعی به شما کمک می‌کند. برای مثال، از این پس می‌دانید که باید در کدام بخش از وبسایت ردیت پست بزنید. یا می‌دانید که کدام کاربران در Delicious بیشترین نفوذ را دارند.

 

سایر مسیرهای ارجاعی

 

بسته به روش‌های بازاریابی شما، همیشه می‌توانید چیزهای بیشتری در مورد سایر مسیرهای ارجاعی ترافیک ورودی سایت خود بیاموزید. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

 

  • سوالات وبسایت Quora – اگر می‌بینید از Quora یا سایر شبکه‌های پرسش و پاسخ ترافیک دارید، ببینید این مسیرها به چه صفحات و سوالاتی منتهی می‌شود. با این کار می‌توانید روی سوالاتی تمرکز کنید که بیشترین ترافیک را به سایت شما می‌آورند.
  • تاپیک‌های انجمن‌های گفتگو – اگر در انجمن‌های گفتگو فعالیت می‌کنید و لینک سایت خود را در امضای پست‌هایتان قرار داده‌اید، ببینید بیشترین بازدیدکننده‌ها از کدام تاپیک‌ها وارد سایت شما می‌شوند.
  • دسته‌بندی‌های فهرست‌ها – اگر وبسایت خود را در فهرست‌هایی ثبت کردید که به شما اجازه می‌دهند سایت خود را در دسته‌بندی‌های گوناگون لینک کنید، باید ببینید کدام دسته‌بندی‌ها بیشترین ترافیک را به سایت شما می‌آورند تا در آینده از آن‌ها بیشتر استفاده کنید.

 

شما از چه روش‌های برای پیدا کردن مسیرهای ارجاعی استفاده می‌کنید؟ به نظرتان بهترین استراتژی برای استفاده از این اطلاعات چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *