کاهش قیمت SSDها و محبوبیت روز افزون آنها

کاهش قیمت SSDها و محبوبیت روز افزون آنها
  • 1391/4/4
  • عليرضا شیری
  • 0

یکی از مسائلی که باعث شده کاربران HDDهای (یا هارددیسک های قدیمی) خود را با SSD (مخفف Solid State Disk یا دیسک حالت جامد است، درایوهایی که سرعت و کارایی بسیار بالایی نسبت به هارددیسک ها دارند) جایگزین نکنند این است که قیمت بالایی دارند. معمولاً SSD بسیار گران‌تر از هارددیسک های معمولی است وهمچنین ظرفیت SSDها بسیار کمتر از HDDها است.

در بازار ایران هزینه ی یک گیگابایت SSD بیش از 3000 تومان است، هزینه ی یک گیگابایت هارد دیسک نیز چیزی بیش از 120 تومان می باشد. بنابراین قیمت SSD با ظرفیت مشابه بیش از 20 برابر هارددیسک می باشد که رقم قابل توجهی است.

در نمودار زیر هزینه ی مدل های معروف SSD به ازای هر گیگابایت حجم را مشاهده می کنید:

 

با این وجود کاربران زیادی هستند که حاضرند هزینه ی SSDها را برای داشتن کارایی بیشتر بپردازند و به همین علت صنعت SSD رشد قابل توجهی داشته است.

خبر خوب برای کسانی که در حال حاضر به دنبال خرید SSD هستند این است که قیمت آن به صورت مداوم و قابل توجهی رو به کاهش است. بنابر گزارش TechReport کاهش مداوم قیمت SSDها در کنار افزایش قیمت هارددیسک (به علت وقوع سیل در تایلند) باعث شده تفاوت قیمت SSD و HDD کمتر و کمتر شود.

اطلاعاتی که توسط کمپانی Camelegg از روی قیمت های وب سایت Newegg جمع آوری شده نشان می دهد که برخی مدل های SSD که مورد علاقه مشتریان نیز هستند، کاهش قیمت نسبتا زیادی داشته اند. یکی از مثال ها SSDهای سری 510  محصول کمپانی Intel است، در شروع ماه مارس سال 2011 قیمت این سری از 600 دلار شروع می شد اما در ژوئن سال 2012 زیر 500 دلار است. بیشتر کاربران حرفه ای طالب خرید SSDهای اینتل نیستند چرا که یکی از گران‌ترین محصولات بازار هستند.

 

یکی از محصولاتی که طرفداران بیشتری مخصوصاً از قشر کاربران حرفه ای دارند محصولات Corsair Force سری GT است. اطلاعات نشان می دهد که نسخه ی 240 گیگابایتی این SSDها در ماه ژولای سال گذشته با قیمت نزدیک به 500 دلار عرضه می شد اما در ژوئن سال جاری قیمت آن کمتر از 350 دلار است. در واقع 150 دلار کاهش قیمت در کمتر از یک سال مشاهده می شود.

 

کمپانی OCZ و محصولات محبوب سری Vertex 3 نیز چنین کاهش قیمتی داشته، قیمت این SSDها در ماه آوریل سال 2011 از 500 دلار شروع می شد و در ژوئن سال 2012 قیمت مدل 240 گیگابایتی آن کمی بیشتر از 200 دلار بوده است.

 

سایر مدل های SSD نیز چنین کاهش قیمتی در 6 ماه تا یک سال اخیر داشته اند. بنابراین حالا زمان خوبی برای خرید SSDها است و اگر وضعیت به همین منوال باشد قیمت SSDها بهتر و بهتر نیز می شود.

منبع: techreport

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *