اولین نگاه به فبلت جدید سونی: Xperia Z Ultra

اولین نگاه به فبلت جدید سونی: Xperia Z Ultra
  • 1392/4/8
  • علیرضا
  • 0

xperia z ultra review gooyait

به تازگی شرکت سونی یک اسمارت فون جدید را معرفی کرده است و به قولی یک بمب جدید و ناگهانی ترکانده است. یک هیولا با صفحه نمایش ۶.۴ اینچی با کیفیت فول اچ.دی ( 1080p ) و یک پردازنده اسنپ دراگون ۸۰۰. یک فبلت با قابلیت های عالی. با اکسپریا زد اولترا، شکافی که بین گوشی و تبلت اکسپریا زد بود، پر شد.

1

این فبلت جدید ضخامتی ۶.۵ میلیمتری دارد که باریک ترین دستگاه 1080p یا بهتر بگوییم، تقریبا باریک ترین دستگاه حال حاضر است. همچنین داشتن آخرین پردازنده و نسخه‌ی اندروید نیز بر جذابیت های اکسپریا زد اولترا افزوده است.

2

نگاهی کلی به مشخصات اکسپریا زد اولترا

ابعاد: ۱۷۹.۴ در ۹۲.۲ در ۶.۵

وزن : ۲۱۲ گرم

صفحه نمایش: ۶.۴ اینچ، ۱۶ میلیون رنگ، فول اچ.دی ( ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل )، با قابلیت X-Reality و OptiContrast

پردازنده: چهار هسته ای ۲.۲ گیگاهرتز Krait 400

پردازنده گرافیکی: آدرنو ۳۳۰

چیپست: کوالکام اسنپ دارگون ۸۰۰

رم: ۲ گیگابایت

سیستم عامل: اندروید ۴.۲.۲

حافظه ذخیره سازی: ۱۶ گیگابایت و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس.دی

دوربین عقب: ۸ مگاپیکسل، با قابلیت فوکوس اتوماتیک، تشخیص چهره، ضبط ویدئوهای فول اچ.دی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه با HDR

دوربین جلو: ۲ مگاپیکسل، با قابلیت تصویربرداری فول اچ.دی

اتصالات: وای فای a/b/g/n، وای فای هات اسپات، بلوتوث ۴، پورت Micro USB استاندارد با MHL و USB Host، جی.پی.اس رسیور با A-GPS، پورت ۳.۵ میلیمتری صدا و NFS

شبکه های ارتباطی: GSM/GPRS/EDGE چهار باند، UMTS/HSPA پنج باند و LTE صد مگابیت بر ثانیه

باتری: ۳۰۰۰ میلی آمپر

دیگر موارد: گواهی IP58، مقاوم در برابر گرد و غبار، ضد آب در عمق یک متر، صفحه نمایش و بدنه ضدخش، قاب فلزی در دو طرف

 

تاکنون فقط شنیده ایم که این یا آن دستگاه قرار است با اسنپ دراگون ۸۰۰ عرضه شوند؛ اما فبلت سونی واقعا این کار را کرده است و عملا در حال استفاده از این پردازنده قدرتمند است. طراحی جذاب و نازک آن نیز قطعا دل عاشقان گجت ها را خواهد برد.

همانطور که گفتیم، حافظه این دستگاه نیز ۱۶ گیگابایت می باشد که ۱۱ گیگابایت آن توسط کاربر قابل استفاده خواهد بود. رم ۲ گیگابایتی دستگاه نیز می تواند سرعت اجرای برنامه ها را بسیار بهبود بخشد.

 

گواهی IP58 نیز مهر تاییدی بر این است که اکسپریا زد اولترا می تواند تا عمق بیش از یک متری آب مقاومت کند. بر خلاف اکسپریا زد و سامسونگ گلکسی اس۴ اکتیو. البته اکسپریا زد و گلکسی اس۴ اکتیو دارای گواهی IP57 هستند و می توانند تا عمق یک متری مقاومت کنند، اما برای مدت زمان سی دقیقه. ولی اکسپریا زد اولترا هم می تواند در آبی عمیق تر از یک متر و هم مدت زمان بیشتری دوام بیاورد. البته این میزان دقیقا مشخص نشده است. پس براحتی می توانید در استخر و زیر آب به عکسبرداری با این فبلت بپردازید.

3

صفحه نمایش 1080p این دستگاه با وجود اینکه بزرگ است، اما هنوز تراکم پیکسلی 344ppi دارد و همین کافیست تا بتوانیم برچسب کیفیت رتینا را به آن بزنیم. همچنین صفحه نمایش این فبلت از نوع Triluminos می باشد که می تواند استانداردهایی بالاتر از رتینا و سوپر آمولد ارایه دهد. با استفاده از این تکنولوژی، تصاویر با کنتراست و روشنایی فوق العاده ای نمایش داده خواهند شد. از این گذشته دو قابلیت جدید یعنی OptiContrast و X-Reality نیز در اکسپریا زد اولترا ارایه شده اند.

پردازشگر تصاویر X-Reality که جانشین پردازشگر براویا شده است، به صورت هوشمند کنتراست، اشباع رنگ ها، میزان نویز و رزولوشن را تنظیم می کند تا مطمئن شود که ویدئوها از تمام رزولوشن 1080p صفحه نمایش این دستگاه استفاده می کنند.

OptiContrast نیز بازتابش را کاهش می دهد و امکان مشاهده تصاویر زیر نور شدید خورشید را نیز فراهم خواهد کرد.

4

اما به باتری این دستگاه نگاهی داشته باشیم. یک باتری لیتیوم یون ۳۰۵۰ میلی آمپری که بیش از ۷۹۰ ساعت در حالت 2G و بیش از ۸۲۰ ساعت در حالت 3G می تواند به صورت آماده به کار دوام بیاورد. البته مدت زمان مکالمه نیز بیش از ۱۴ ساعت در حالت 2G و بیش از ۱۶ ساعت در حالت 3G خواهد بود. اگر هم عاشق موزیک هستید، بیش ۱۲۰ ساعت را می توانید با این دستگاه خوش بگذرانید. باتری خوبی است. اما برای یک پردازنده چهار هسته ای ۲.۲ گیگاهرتزی و یک صفحه نمایش ۶.۴ اینچی فول اچ.دی خیلی هم زیاد نیست.

 

اندازه این فبلت چیزی بین گلکسی نوت ۲ و نکسوس ۷ است. اندازه بزرگ آن مسلما شما را در هنگام تماس های طولانی مدت اذیت خواهد کرد و حتما مجبور می شوید که یک هندزفری خوب برای آن خریداری کنید. البته هنگام وبگردی و بازی به دلیل اینکه از دو دست خود استفاده خواهید کرد، تجربه فوق العاده ای خواهید داشت.

5

این دستگاه در ۹۵٪ موارد مثل وبگردی، تماشای ویدئوها، بازی ها، ارسال و دریافت پیام کوتاه و … برتری واضحی نسبت به سایر دستگاه ها داشت.

البته باید خوشحال بود که بار دیگر طراحی OmniBalance را مشاهده می کنیم. طراحی شگفت انگیزی که در گوشی و تبلت اکپسریا زد دیده بودیم و واقعا دوست داشتنی بود. قاب آلومینیومی و طراحی شیشه ای که در جلو و عقب دستگاه به کار رفته است نیز هرچه بیشتر به شگفت انگیز شدن این فبلت کمک می کند.

6

متاسفانه مشکلی که در این دستگاه وجود دارد، کثیف شدن جلو و عقب آن است و جای انگشتان شما به سرعت می ماند. به شکلی که شما باید آن را کاملا پاک کنید تا ظاهر مناسبی پیدا کند. مثلا تصاویر زیر را ببینید.

7 8

اکسپریا زد اولترا زیاد سنگین نیست. گرچه وزن ۲۱۲ گرمی آن ممکن است کمی در جیب شما احساس سنگینی بوجود بیاورد. اما با این همه، وزن متناسبی نسبت به گلکسی مگا ۶.۳ سامسونگ که نه از فلز و نه از شیشه استفاده کرده است را داراست. گلکسی مگا ۶.۳ حدود ۱۹۹ گرم و اکسپریا زد اولترا فقط ۱۳ گرم سنگین تر است.

 

قابلیت جالب دیگری که سونی به صفحه نمایش این فبلت افزوده است، استفاده از یک مداد یا خودکار به عنوان قلم استایلوس است. قلم خازنی استایلوس به خوبی کار می کند، اما برای کسانی که نمی توانند این قلم ها را بدست بیاورند، استفاده از یک مداد یا خودکار گزینه ساده و مقرون به صرفه تری است. همچنین بدنه نازک اکسپریا زد اولترا به سونی اجازه نمی دهد که یک قلم استایلوس را در آن جا بدهد.

9

در پشت این دستگاه می توانید یک دوربین هشت مگاپیکسلی را ببینید که دارای یک سنسور Exmor-RS می باشد و قادر به ضبط ویدئوهای فول اچ.دی است. البته حالت HDR را نیز می توانید برای فیلم برداری و عکس برداری فعال کنید. متاسفانه همانطور که میبینید، فلش LED نیز وجود ندارد و در نتیجه عکس برداری در نور کم زیاد جالب نخواهد بود.

10

تجربه کارکردن با برنامه های این فبلت نیز جذاب است. برنامه ها به شکلی بسیار سریعی بارگذاری می شوند و همه چیز روان است. مسلما با داشتن قدرتمندترین پردازنده موجود نیز باید اینچنین بازدهی را شاهد باشیم.

سونی همچنین یک شارژر مغناطیسی به نام DK30 برای این فبلت معرفی کرده است. این شارژر که خاصیت آهنربایی دارد می تواند به صورت خودکار موقعیت درست را برای دستگاه انتخاب کند. پس شما می توانید بدون نگاه کردن به شارژر و فقط قرار دادن دستگاه روی آن، همه چیز را به DK30 بسپارید. همچنین این شارژر دستگاه را در حالتی نگه می دارد که به راحتی قابل مشاهده است و اگر بخواهید می توانید هنگام شارژ شدن دستگاه، با آن به تماشای فیلم بنشینید.

11

به طور خلاصه باید گفت که اکسپریا زد اولترا بسیار شگفت انگیز است و می توانید با اکثر رقبای خود به راحتی مقابله کرده و حتی آنها را کنار بزند. نظر شما چیست؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *