گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟

گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟
  • 1393/11/6
  • مریم موید
  • 0

آیا می‌دانستید که به‌طور میانگین هر فرد در طول روز 221 بار گوشی خود را برمی‌دارد و چک می‌کند؟ کدام ماده مخدر را می‌شناسید که تا این اندازه کسی را مبتلا کند؟ آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که این میزان وابستگی و این اندازه از کار با دستگاه تلفن چه اثراتی بر روی جسم و روانمان خواهد داشت؟!

این مسئله در حال حاضر یکی از نگرانی‌های محققین است. به همین دلیل است که می‌بینیم ابزارها، برنامه‌ها و اپ های گوناگونی تولید می‌شوند که می‌توان با کمک آن‌ها میزان و نحوه استفاده خود را از تلفن همراه سنجید و دید آیا بیشتر از حد مجاز به این وسیله هوشمند مبتلا شده‌ایم یا نه جای نگرانی نیست؟
و اما مطالعاتی که در این سال‌ها انجام‌شده، در مورد عوارض استفاده از دستگاه‌های هوشمند چه میگوید؟

• انگشتانی فوق قدرتمند با گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟

استفاده از صفحات لمسی به این معنی است که نوک انگشتان فرد برای تعامل با دستگاه به کار گرفته می‌شود. بر مبنای مطالعات انجام‌شده این تعامل و به‌کارگیری نوک انگشتان در هر بار استفاده باعث فعالیت بالاتر مغزی می‌شود.
در بررسی‌ای که انجام گرفت، محققان فعالیت مغزی افرادی که از گوشی‌های قدیمی استفاده کرده را با افرادی که از گوشی‌های دارای صفحات لمسی استفاده می‌کنند مقایسه کرده و با اندازه‌گیری EEG متوجه شدند در استفاده از صفحات لمسی، زمانی که هر سه انگشت میانه، اشاره و شصت به‌کاربرده می‌شود، بیشترین فعالیت مغزی مشاهده‌شده. درمجموع می‌توان گفت هرچقدر که از گوشی لمسی خود استفاده بیشتری داشته باشید میزان ادراک حسی شما بیشتر شکل می‌گیرد.

• استفاده از تلفن همراه، باتری خودتان را خالی می‌کند.

گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟

اصلاً شاید مأموریت اصلی این دستگاه‌ها مختل کردن خواب افراد باشد! دل کندن از این دستگاه و خوابیدن واقعاً کار دشواری است و همه ما را تا نیمه‌های شب بیدار نگه می‌دارد. تا جایی که نهایتاً شارژمان به انتها رسیده و خاموش می‌شویم!
بامطالعه میزان و نحوه استفاده افراد از گوشی‌های هوشمند پس از ساعات کاری؛ این نتیجه به‌دست‌آمده است که این کار باعث خستگی افراد در روزهای بعدی کار خواهد شد. به‌علاوه اینکه نور آبی صفحه‌نمایش یکی از مواردی است که باعث بی‌خوابی می‌شود. این نور بر روی مغز تأثیر گذاشته و خواب را مختل می‌کند. چاره کار فقط خاموش کردن دستگاه نیست، اصل مطلب خوابیدن و بازیابی انرژی است.

• استفاده از موبایل گردنتان را خم می‌کند!

گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟

همان‌طور که استفاده از کامپیوتر در طول زمان می‌تواند به مهره‌های کمر آسیب برساند؛ استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه نیز برای مهره‌های گردن مخرب است. این را هم در نظر بگیرید که حالت‌های صحیح نشستن و استفاده از سیستم‌های کامپیوتری وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توان آسیب به بدن را کاهش داد، اما در مورداستفاده از گوشی، نمی‌توان حالت معقولی را در نظر گرفت که با رعایت آن، مهره گردن آسیب نبیند.
خم کردن سر به جلو باعث فشار و کشیدگی در ناحیه گردن و شانه‌ها می‌شود. وزن سر انسان نزدیک به شش کیلو است و هنگامی‌که به جلو خم و آویزان است تا 30 کیلو فشار را بر مهره‌ها تحمیل می‌کند.

• اجباری که برای چک کردن گوشی خود احساس می‌کنید، باعث ایجاد حس ناراحتی و استرس می‌شود.

گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟

از مطالعه‌ای که بر روی 500 دانشجو انجام گرفت، این نتیجه به دست آمد که استفاده مکرر از گوشی هوشمند تأثیراتی منفی بر روی عملکرد درسی، میزان شادی، و نگرانی افراد دارد.
همچنین محققان دانشگاه Kent State با مطالعات آماری و آزمایشگاهی؛ به این نتیجه رسیدند که استفاده زیاد از تلفن همراه باعث افزایش اضطراب، کاهش GPA و کاهش میزان رضایت از زندگی می‌شود.
در مطالعات دیگری که توسط همین نهاد انجام گرفت، این نتیجه به دست آمد که وابستگی افراد به تلفن همراه و احساس نیاز به چک کردن مدام آن، باعث ایجاد حس اضطرابی در آن‌ها می‌شود که حتی در اوقات فراغت، تعطیلات را به کامشان تلخ می‌کند.

• وقفه‌های کوتاه و استفاده از گوشی هوشمند در بین کار مفید است!

گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟

باوجوداینکه تا به اینجا مدام از تلفن همراه منعتان کردیم و هشدار دادیم که زیاد از آن استفاده نکنید، اما خبر خوبی هم داریم! استفاده از تلفن همراه می‌تواند مفید باشد. آن‌هم کجا؟ در محیط کار!
تحقیقات نشان می‌دهد که وقفه‌های کوتاه در روند کار و استفاده از تلفن همراه باعث می‌شود، افراد با معاشرتی کوتاه با عزیزانشان و یا با بازی کردن، دوباره سرزنده شده و باانرژی بیشتری نسبت به قبل کار خود را ادامه دهند.
این خبر نباید کارفرمایان را نگران کند. چراکه بر طبق تحقیقات صورت گرفته، کارمندان به‌طور میانگین تنها 22 دقیقه از 8 ساعت زمان کاری خود را صرف دستگاه هوشمند می‌کنند. نه‌تنها این مدت‌، زمان زیادی نیست، بلکه کارمندانی که این کار را می‌کنند سرزنده‌تر و شادتر هستند و تا پایان روز انرژی‌دارند.

• و اما اصل مطلب! خوش‌حال باشید! با تلفن همراه نه سرطان می‌گیرید و نه نابارور می‌شوید!

گوشی‌های هوشمند چه بلایی سر ما میاورند؟

همیشه وقتی صحبت از ضررهای استفاده از تلفن همراه می‌شود؛ همه یاد سرطان و ناباروری می‌افتند. وقت آن رسیده که به این شایعات پایان دهیم.
بر مبنای مطالعاتی که بر روی افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کردند در طی 20 سال انجام‌گرفته‌ است، محققان اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که استفاده از این دستگاه‌ها منجر به افزایش خطر ایجاد سرطان و یا مشکلات باروری در مردان بشود.

• آیا شما هم نگران عواقب استفاده از تلفن همراه هستید؟

تمام مطالب بالا نتایج تحقیقات محققان تا به امروز است. شرایط می‌تواند تغییر کند، تحقیقات جدید می‌تواند نتایج جدیدی به همراه داشته باشد. در حال حاضر دیگر چه چیزی شما را نگران می‌کند؟ مطالب و نظرات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *